Nanna schreef:Bij alle Collies, dus ook Bearded en Border, zie je vaak angst voor geluid.
Verreweg de meeste Collie-achtigen zijn dan ook bang voor vuurwerk en onweer.
Dit, geluid is echt een ding. Hoeft niet eens angst te zijn, ik ken collies die blaffen op het piepen van de microgolfoven of bepaalde reclamedeuntjes bijvoorbeeld.
En er wordt bij de border collie nog te weinig gewaarschuwd voor het risico op het drijven van voertuigen, kinderen, etc.
Óók bij honden die genoeg fysieke en mentale stimulans krijgen komt het voor en het is levensgevaarlijk.
Nanna schreef:Misschien ook lastig om te beschrijven want wat de één past als een handschoen kan de ander er totáál niet mee overweg.
Misschien veel handiger om te vermelden welk type mens het best bij het ras past.
Precies. Ik vind border collies zó gemakkelijk.
Ik kan er overal mee naartoe, ze luisteren als een tiet en fysiek en mentaal heerlijk actief.
Mijn zus kan alleen maar denken 'ga eens wat voor jezelf doen, stomme hond'
Ik had in mijn puppengroep niet zo lang geleden een newfoundlander. Vier maand jong met de levenslust van een dooie.
Dat zat daar maar braaf te wezen, meestal liggend met wat traag gehobbel tussendoor. Geen streken, ondeugd of sprintjes trekken.
Daar zou ik dan weer gestoord van worden.