Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De eerlijke rasbeschrijving

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: De eerlijke rasbeschrijving

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mollen en muizen vangen is natuurlijk ook jagen ;)
Dat doen mijn honden wel, en van mij mogen ze. Najagen doen ze héél even, gewoon omdat dat spannend is, en ik kan ze binnen een paar seconden stilzetten.
Chaconne doet het zelfs niet eens en Jet ook niet, ze weten dat het niet mag. Ook als we herten tegenkomen dus.
Konijnen doen ze wel, maar ook maar een kort stukje, met 50 meter is het wel klaar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

alinelaila schreef:
Miranda schreef:
Heavy schreef:Wat is jagen ?
Een beweging zien uit de ooghoek, en er dan in 0,01 seconde vól achteraan stuiven. Volledig onbereikbaar.
Ja, dit. Mijn buren hebben zich daar met hun witje lelijk op verkeken. Ze ziet iets en is weg en gaat dan over prikkeldraad, door sloten en is volledig onbereikbaar. Dat 'iets' wat ze ziet kan gerust 300 meter verderop zijn, want ze ziet álles.
Ik laat haar 2 keer per week uit en moest er erg aan wennen, want Sem ziet nooit zoveel. Het witje wel, die ziet alle vogels die overvliegen, dieren die 300 meter verderop in een weiland staan, honden die achter een rij bomen lopen etc. Maar ze kan ook zo een meter verderop de berm inspringen om een muis op te graven en te versnipperen. Ze hoort ze bewegen onder de grond ofzo?
Ja, dat muizen vangen doet Ska ook, ik denk inderdaad dat ze ze hoort bewegen onder de grond. Grote snoeksprong, en krák gaat het schedeltje. Dát mag ze van mij.
De rest is ook héél erg herkenbaar. Ik heb me jarenlang het schompes gewerkt om het onder controle te krijgen, want inderdaad, ze ziet ALLES.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Miranda schreef:
alinelaila schreef:
Miranda schreef:
Heavy schreef:Wat is jagen ?
Een beweging zien uit de ooghoek, en er dan in 0,01 seconde vól achteraan stuiven. Volledig onbereikbaar.
Ja, dit. Mijn buren hebben zich daar met hun witje lelijk op verkeken. Ze ziet iets en is weg en gaat dan over prikkeldraad, door sloten en is volledig onbereikbaar. Dat 'iets' wat ze ziet kan gerust 300 meter verderop zijn, want ze ziet álles.
Ik laat haar 2 keer per week uit en moest er erg aan wennen, want Sem ziet nooit zoveel. Het witje wel, die ziet alle vogels die overvliegen, dieren die 300 meter verderop in een weiland staan, honden die achter een rij bomen lopen etc. Maar ze kan ook zo een meter verderop de berm inspringen om een muis op te graven en te versnipperen. Ze hoort ze bewegen onder de grond ofzo?
Ja, dat muizen vangen doet Ska ook, ik denk inderdaad dat ze ze hoort bewegen onder de grond. Grote snoeksprong, en krák gaat het schedeltje. Dát mag ze van mij.
De rest is ook héél erg herkenbaar. Ik heb me jarenlang het schompes gewerkt om het onder controle te krijgen, want inderdaad, ze ziet ALLES.
't Was even wennen maar Abby ziet en hoort dus ook alles in een omtrek van een halve kilometer. Jagen doet ze dan niet echt maar ze vindt wel dat ze overal haar steekneus in mag steken. :hmmm:
Echt heul irritant.
Ze vindt het overigens wel enig om achter katten aan te gaan, want die rennen zo lollig weg en eendjes en ganzen horen volgens haar ín het water. Niet eruit.
Gelukkig is ze met een streng 'ÁBBY!' direct weer naar me toe te krijgen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

alinelaila schreef: Ze hoort ze bewegen onder de grond ofzo?
Zo jagen alle ongediertevangers. Ze horen ze inderdaad bewegen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

alinelaila schreef:Dus de eerste keer dat Dunia (de witte herder) met een schuine kop naar de berm keek en ineens een sprong nam, was ik best verbaasd.
Dat schuin houden van het hoofd is om een exacte positiebepaling te doen.

Bij Skadi ziet het er exact zo uit
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Miranda schreef:
alinelaila schreef:Dus de eerste keer dat Dunia (de witte herder) met een schuine kop naar de berm keek en ineens een sprong nam, was ik best verbaasd.
Dat schuin houden van het hoofd is om een exacte positiebepaling te doen.

Bij Skadi ziet het er exact zo uit
mooie opname!
ik heb het Douscha ook zien doen in de sneeuw. Nou ja, het was een schijnduik. Een muisje kwam toen uit zijn sneeuwholletje gekropen, waarop hij een tijdje neus aan neus met Douscha de belager heeft gestaan :I: . Douscha doodde echt niks, maar Lizzy is heel bedreven in de muizenvangst. Die speelt er haast mee als een kat. Dan gaan ze dood en zijn ze niet leuk meer :pffff: . Waarna Douscha ze alsnog opvrat :mrgreen:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

TessaThomas schreef:Ik reageerde ook op DeDiana, ik bedoelde niet dat ze allemaal alleen maar najagen. :schrik: Was meer om het verschil aan te tonen tussen wat bijvoorbeeld mijn honden doen en wat Kailen doet.

EDIT: Ik ken er trouwens wel een aantal die idd echt jagen. Net alsof ze die focus die ze kunnen hebben omzetten in focus om te jagen.
snap ik hoor, ik reageerde weer op Blondie :wink:
Nanna stelde dat je toch niet gek op hoeft te kijken als een hond jaagt, waarop ik reageerde dat je jagen en jagen hebt. Of zoals jij zegt: jagen en najagen.
En als ik het hier zo eens lees is het een niet heel gebruikelijke eigenschap voor herders, maar kan het echte jachtgedrag wel degelijk voorkomen. En blijkbaar ben ik dus ook niet de enige herder-eigenaar die daar flink (onaangenaam) door werd verrast.

Wat vinden jullie, zou zoiets dan toch in een rasomschrijving moeten (even weer OT)? Misschien als in dat herders flink achter mensen/andere dieren aan kunnen jagen, maar dit ook in een aantal gevallen kan doorslaan in pure jachtpassie?
Ik zou dit zeker wel zo eerlijk vinden!
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

lucie schreef:Wat vinden jullie, zou zoiets dan toch in een rasomschrijving moeten (even weer OT)? Misschien als in dat herders flink achter mensen/andere dieren aan kunnen jagen, maar dit ook in een aantal gevallen kan doorslaan in pure jachtpassie?
Ik zou dit zeker wel zo eerlijk vinden!
Kan ik mij iets bij voorstellen als je niet op een combi functie hondengeleider/voorjager zit te wachten.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Lief schreef: En als we het over verharen gaan hebben.....you ain't seen nothing yet
:LOL:

Ik hoor mensen ook wel klagen over verharen en dan zeg ik dat Manu wel echt erger is maar ze geloven het nooit tot ze het zien. Het héle jaar door valt er heel veel haar vanaf. Er is nooit een periode dat hij weinig loslaat. Ik stofzuig, zet 2 minuten later schone borden op tafel en ik zie de haren alweer rond dwarrelen. Je zou onze zwarte sokkenwas eens moeten zien.
Het staat dan weer wel in de rasbeschrijving ;) Toch denk ik dat men het onderschat omdat je het gewoon niet gelooft tot je het ziet. Als hij hier op de bank ligt mag ik gelijk die plek gaan stofzuigen en borstelen omdat het gewoon helemaal wit bekleed is. En dan ligt hij nog stil. Mijn auto :LOL: die is pas erg.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Chihuahua langhaar
Raad van Beheer schreef:Zelfbewust, temperamentvol, levendig, leergierig en nieuwsgierig, waaks en niet bang uitgevallen, ook niet ten opzichte van veel grotere honden. Erg aanhankelijk.
Dat klopt allemaal wel. Maar ik vind dat ze er wel wat meer bij mogen zeggen dat een Chihuahua best een moeilijk en pittig hondje kan zijn. Die voed je niet zomaar op. En een vermelding dat ze sportief zijn en genoeg beweging nodig hebben, ik hoor zooooo vaak: "Oh, die hoef je niet uit te laten toch?" of "Oh, die willen niet lopen toch?"
Nederlandse Chihuahua Club schreef:Ze zijn slim, nieuwsgierig en trouw aan de baas. Misschien wel juist omdat hij zo klein is, laat de Chihuahua in heel zijn doen en laten duidelijk weten dat hij er is.

Hij is een gezelschapsdier bij uitstek, laat zich graag aanhalen en vertroetelen, maar kan aan de andere kant ook uitstekend zijn mannetje of vrouwtje staan. Hij is beslist niet bang uitgevallen en kan zich bij soortgenoten zelfs provocerend gedragen, wat bij confrontatie met grote honden tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Hij is ook bijzonder waaks, slaat vaak bij het minst of geringste aan. Ook kan hij zijn sympathie of juist antipathie tegenover vreemden duidelijk laten blijken. Ondanks zijn geringe afmeting is de Chihuahua beslist niet teer of zwak. Hoewel hij zonder problemen langere tijd alleen thuis kan blijven, is hij voor mensen die de hele dag van huis zijn een ongeschikte huisgenoot.

De Chihuahua kan uitstekend met kinderen opschieten. Maar houd bij kleine kinderen altijd een oogje in het zeil. Peuters en kleuters kunnen nogal eens te ruw met dieren omgaan en vanwege het formaat van de Chihuahua moet u hiermee dus zeer goed opletten. De Chihuahua is beslist geen speelgoed of accessoire!

Hoewel hij vanwege zijn omvang weinig ruimte nodig heeft, houdt hij ook wel van een flinke wandeling. Het is een sportieve hond met een behoorlijk jachtinstinct. Kortom: klein van formaat, maar met een groot karakter!
Dit is best een eerlijke rasbeschrijving. Alleen weer niet dat ze behoorlijk moeilijk kunnen zijn en écht goede opvoeding nodig hebben.
En dat jachtinstinct zit er ook wel in ja. Bij Sammy niet echt trouwens, Isa wel behoorlijk.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

De Saluki kan ik natuurlijk nog niet alles over zeggen, hoe Zahra precies wordt is maar afwachten.
Raad van Beheer schreef:Zelfstandig, onafhankelijk, eigenzinnig. Aanhankelijk en trouw aan de eigen mensen, gereserveerd tegenover vreemden. De Saluki vindt het niet nodig om op commando te gehoozamen maar kiest zelf tijd en zin om te doen wat zijn baas van hem verlangt. Toch is het een gezeglijke hond die een rustig en eerlijk gedragspatroon heeft en zich goed in het gezin weet aan te passen.
NVOW schreef:Het jachtinstinct is nog steeds duidelijk aanwezig in onze honden. Hoewel Saluki's dol zijn op zachte fauteuils en sofa's zijn het geen schoothonden. Eenmaal buiten en los van de lijn tonen ze nog steeds waarvoor ze zijn gefokt. Een goed alternatief voor de natuurlijke jacht zijn in Nederland de coursings en eventueel het baanrennen. Een Saluki is geen allemansvriend. Hij is dol op zijn huisgezin, maar in het algemeen terughoudend tegenover vreemden. Men moet een Saluki bejegenen als een dierbare vriend: met veel geduld en begrip. Schreeuwen of slaan zijn funes, de Saluki verliest dan elk respect. Met hun zachte, wel een ietsje koppige karakter zijn het niet echt gehoorzame honden.
Ik heb veel mensen gesproken en de moeder van Zahra veel gezien. Een Saluki is prima dingen aan te leren. Moeder Zahra is echt best wel gehoorzaam. Alleen is het gewoon een prinses, ze kán doen alsof ze je net even niet heeft gehoord. Maar ze doet alles. "Op je plaats", "terug", "Zit", "poot" etc. Je kunt er echt alles mee.
Moeder Zahra is ook niet echt gereserveerd naar vreemden. De pups ook niet. Zijn open en vriendelijke hondjes en gaan bij iedereen op schoot etc. Moeder Zahra ging ook de eerste keer gewoon tussen ons in op de bank liggen.

Maar met moeder Zahra, de fokker en het nest hebben we wel geluk qua karakter. Dit is wel een erg fijn Saluki karakter. Er zitten ook behoorlijke rotkarakters tussen soms.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

http://www.hondenrassen.nl/rassen/shar-pei/

Hier kan ik me dus des duivels over maken :gvd:
"Een hele makkelijke en lieve buishond"
en
"Regelmatig wandelen is al voldoende voor een Sharpei"

Geen woord over het gedoe met andere honden, al dan niet veroorzaakt door de Pei zelf.
Geen woord over het grote drie R-en karakter van Rust regelmaat en reinheid, waardoor heel wat Sharpei's gewoon halve autisten zijn
Geen woord over het moeilijk trainbare karakter omdat ze zo eigenwijs zijn en zich slecht laten paaien

En dan die laastste over dat wandelen heeft er dus voor gezorgd dat er hele volkstammen zijn die menen dat een Sharpei prima in de achtertuin kan pissen en schijten.
Die beesten zien niet meer dan dat en die enkele keer dat ze dan als makkelijke huishond in het bos moeten ronddraven op zondagmiddag is natuurlijk doomed to go wrong.

Ik begin bijna te vermoeden welke onverlaten dit stukje geschreven hebben, want helaas zitten er binnen de groep waarvan je zou VERWACHTEn dat ze een eerlijk beeld hebben EN geven, aardig wat luie en oerstomme eigenaren met een bord voor hun kop.

De rasbeschrijving van de rasverening is overigens al niet heel veel beter...
Zelfde "mooie" praatje :roll:

http://www.sharpei.nl/het-ras-de-shar-pei/karakter/

En dat jaloerse mbt aandacht ? :denken: :U:
DAT zie ik dan werkelijk zelden terug in de Sharpei's die ik ken
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

malinois schreef:Dit zegt de RV van de belgische herder waaronder de mechelaar:

Gedrag / Karakter:
De Belgische Herder is een waakzame en actieve hond, bruisend van vitaliteit en altijd bereid om tot actie over te gaan. Aan zijn aangeboren geschiktheid als bewaker van de kudden paart hij de kostbare goede eigenschappen van de allerbeste waakhond voor huis en erf. Hij is, zonder de minste aarzeling, de hardnekkige en vurige verdediger van zijn meester. Hij verenigt in zich alle vereiste kwaliteiten om een herders-, waak-, verdedigings- en diensthond te zijn. Zijn levendig en alert temperament en zijn zelfverzekerd karakter, zonder ook maar enige vrees of agressiviteit, moeten blijken uit de houding van zijn lichaam en de fiere en opmerkzame uitdrukking van zijn fonkelende ogen. Tijdens het keuren zal men rekening houden met een 'rustig' en 'onverschrokken' karakter.

Er mist imo een stuk over duidelijkheid en consequent zijn. Dat is imo iig voor de mechelaar variant zo enorm belangrijk.
Heel zwart/wit zijn.
Daarnaast zie ik ook niets over het in juiste banen leiden van t waak-/verdedigingskarakter. Het zijn vaak niet de makkelijkste type honden. Zeker ook niet tegen sexegenoten. Ook daar zie ik niet iets van genoemd.
Toch wel handig om te weten.
Toch zie ik deze beschrijving eigenlijk alleen maar terug bij de werkhonden, al dan niet met stamboom. Ken helaas zat showmechels en mechels uit allerlei huis-tuin-keuken nestjes zie helaas enorm neurotisch, onzeker of angstagressief zijn.

Dat ze zeer consequent opgevoed moeten worden is inderdaad wel een vereiste. 'Vroegah' toen ik nog geen honden van mezelf had dacht ik eigenlijk dat mechels veel zenuwachtiger zouden zijn in huis. Met de mechels die ik heb(gehad) en die van de hondenclub vind ik ze helemaal niet druk in huis. Thuis geen gepiep, geen ijsberen of ander onrustig gedrag.

Ik heb dobermanns gehad, daar vind ik de rasbeschrijving nou echt misleidend.
Gedrag en temperament:
Van huis uit is de Dobermann vriendelijk en rustig. Erg aanhankelijk aan de familie en houdt van kinderen. Een middelmatig temperament en een middelmatige scherpte is een vereiste. Een middelmatige irritatiedrempel is vereist met goed contact met de eigenaar. De Dobermann houdt van werken en moet een goed werkvermogen, moed en hardheid hebben en makkelijk te trainen zijn.
De dobers die nog belastbaar zijn en kunnen werken zijn een zeldzaamheid. Ze zijn bijna allemaal neurotisch(echt rustig, hoe verzinnen ze het?) en ook behoorlijk eigengereid. Het gros is onzeker en angstagressie komt vaak voor. Reuen kunnen over het algemeen niet vaak samen met seksegenoten.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

De labrador:
TEMPERAMENT/ GEDRAG: Goed temperament, erg behendig. Buitengewoon goede neus, zacht in de mond, uitgesproken liefhebber van water. Een toegewijde, zich makkelijk aanpassende metgezel. Intelligent, levendig en gezeglijk, met een sterke wil zijn baas te behagen. Vriendelijk karakter zonder spoor van agressie of ongepaste schuwheid.

Ik vind dit er best rooskleurig staan.
Helaas zie ik veel labradors die helemaal niet zo makkelijk zijn, vriendelijk zijn ze vaak wel maar de sterke wil de baas te behagen, de intelligentie en de gezeglijkheid is vaak best zoeken.
Ook de eigenschappen voor in het veld (behendig, goede neus, zacht in de bek etc.) vind ik echt niet zomaar vanzelfsprekend bij de gemiddelde lab.
Hoe het dan wel omschreven zou moeten worden weet ik ook niet :mrgreen: maar het staat hier echt mooier dan het vaak is.

Over mijn honden wordt vaak gezegd dat ze zo "anders" en niet rastypisch zijn qua karakter maar eigenlijk voldoen ze prima aan deze beschrijving.
Enige puntje van Jack is dat hij wat gereserveerd naar vreemden kan zijn, Jones en Fudge hebben dat niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

ik zie intelligent ook meestal niet terug in de gemiddelde lab, ik vind ze over het algemeen ronduit onnozel. :Q:

De RV schrijft over de fauve:
Ze zijn gewend om hun werk alleen op te knappen en ver van de baas verwijderd naar eigen inzicht te handelen. Intelligent maar soms ook behoorlijk eigenwijs. Stipte gehoorzaamheid mag niet van hem verwacht worden!
Loslopend kan hij aan het speuren slaan en zo de duur van de wandeling bepaalt.
Hun gehechtheid aan de baas is echter groot en deze wint het altijd van zijn jachtdrift.
Na verloop van tijd meldt hij zich weer bij de baas
.

Omdat de basset fauve de Bretagne vaak in groepen of meutes werden gehouden zijn ze zeer verdraagzaam voor mensen en andere dieren, maar bovenal vertrouwd bij kinderen.
Komen ze dus in een gezin met kinderen dan zal dat hun enthousiasme en speelsheid ten goede komen. Maar net als andere brakken, het liefst gezelschap van een soortgenoot.

Ook al blijft het een jachthond, met een consequente opvoeding krijgt u een vriendelijke, aanhankelijke gezelschapshond. Een echte kameraad!
tja, op zich helemaal waar maar wel erg lief opgeschreven. In de praktijk komt het bij een hoop op neer dat de hond na 30 minuten ( terwijl de baas een hartverzakking heeft) inderdaad weer terug en mag deze vervolgens van de baas nooit meer los :cry:

Ik lees voornamelijk van fauven die niet los gaan maar eerlijk is eerlijk: vaak wel actieve enthousiaste bazen hebben die bereid zijn een heel stuk te rijden voor een omheind bos en lange wandelingen maken aan de lange lijn.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

sjm schreef:
Nederlandse Chihuahua Club schreef:Ze zijn slim, nieuwsgierig en trouw aan de baas. Misschien wel juist omdat hij zo klein is, laat de Chihuahua in heel zijn doen en laten duidelijk weten dat hij er is.

Hij is een gezelschapsdier bij uitstek, laat zich graag aanhalen en vertroetelen, maar kan aan de andere kant ook uitstekend zijn mannetje of vrouwtje staan. Hij is beslist niet bang uitgevallen en kan zich bij soortgenoten zelfs provocerend gedragen, wat bij confrontatie met grote honden tot gevaarlijke situaties kan leiden.

Hij is ook bijzonder waaks, slaat vaak bij het minst of geringste aan. Ook kan hij zijn sympathie of juist antipathie tegenover vreemden duidelijk laten blijken. Ondanks zijn geringe afmeting is de Chihuahua beslist niet teer of zwak. Hoewel hij zonder problemen langere tijd alleen thuis kan blijven, is hij voor mensen die de hele dag van huis zijn een ongeschikte huisgenoot.

De Chihuahua kan uitstekend met kinderen opschieten. Maar houd bij kleine kinderen altijd een oogje in het zeil. Peuters en kleuters kunnen nogal eens te ruw met dieren omgaan en vanwege het formaat van de Chihuahua moet u hiermee dus zeer goed opletten. De Chihuahua is beslist geen speelgoed of accessoire!

Hoewel hij vanwege zijn omvang weinig ruimte nodig heeft, houdt hij ook wel van een flinke wandeling. Het is een sportieve hond met een behoorlijk jachtinstinct. Kortom: klein van formaat, maar met een groot karakter!
Dit is best een eerlijke rasbeschrijving. Alleen weer niet dat ze behoorlijk moeilijk kunnen zijn en écht goede opvoeding nodig hebben.
En dat jachtinstinct zit er ook wel in ja. Bij Sammy niet echt trouwens, Isa wel behoorlijk.

"beslist niet bang uitgevallen" en "beslist niet teer" vind ik wel wat teveel gezegd. Ik ken véél zeer bange chihuahuas en ik kan me geen 1 hond voorstellen die zo teer is als een chi. :engel:
Afbeelding
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Manuma schreef:
Lief schreef: En als we het over verharen gaan hebben.....you ain't seen nothing yet
:LOL:

Ik hoor mensen ook wel klagen over verharen en dan zeg ik dat Manu wel echt erger is maar ze geloven het nooit tot ze het zien. Het héle jaar door valt er heel veel haar vanaf. Er is nooit een periode dat hij weinig loslaat. Ik stofzuig, zet 2 minuten later schone borden op tafel en ik zie de haren alweer rond dwarrelen. Je zou onze zwarte sokkenwas eens moeten zien.
Het staat dan weer wel in de rasbeschrijving ;) Toch denk ik dat men het onderschat omdat je het gewoon niet gelooft tot je het ziet. Als hij hier op de bank ligt mag ik gelijk die plek gaan stofzuigen en borstelen omdat het gewoon helemaal wit bekleed is. En dan ligt hij nog stil. Mijn auto :LOL: die is pas erg.
Ik bracht Misty en Shadow ooit eens in de ruiperiode van Misty naar het pension waar ze vaker kwamen. Ik zei "o ja, Misty is aan het ruien", en hij zei "ik heb hier wel eens 60 honden rondlopen, ik ben wel wat gewend" . Toen ik ze na het weekendje weg kwam halen kwam hij er toch van terug...en dat is slechts bij 1 , leuker als nr 2 ook mee doet natuurlijk.:LOL:
Het buiten leven zorgt wel dat er hier duidelijk een ruiperiode is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat vooral het ideaalbeeld wordt beschreven.
En als de honden anders zijn voldoen ze niet aan dat ideaalbeeld.
Op zich geen reden om de beschrijving te veranderen misschien, maar je zou er op zijn minst bij kunnen zetten dat de beschrijving het ideaal is en dat lang niet elke hond van dat ras voldoet aan die beschrijving.

Daarnaast zie ik bij mijn ras dat vooral de mensen die vertrouwd zijn met het karakter en de jachtpassie het eens zijn met de beschrijving.
Dat "gemakkelijk onder appèl brengen" is voor een ervaren handler meestal wel waar, maar niet voor beginners.
Zo kan je behoorlijk op het verkeerde been worden gezet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

ranetje schreef:Ik denk dat vooral het ideaalbeeld wordt beschreven.
En als de honden anders zijn voldoen ze niet aan dat ideaalbeeld.
Op zich geen reden om de beschrijving te veranderen misschien, maar je zou er op zijn minst bij kunnen zetten dat de beschrijving het ideaal is en dat lang niet elke hond van dat ras voldoet aan die beschrijving.

Daarnaast zie ik bij mijn ras dat vooral de mensen die vertrouwd zijn met het karakter en de jachtpassie het eens zijn met de beschrijving.
Dat "gemakkelijk onder appèl brengen" is voor een ervaren handler meestal wel waar, maar niet voor beginners.
Zo kan je behoorlijk op het verkeerde been worden gezet.
Daar heb je zeker een punt. Ik vind mechels ook super makkelijk te trainen, terwijl de vorige eigenaar van Dico en mijn herplaatser Hugo daar héél anders over dachten :LOL:
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Nanna schreef:Bij alle Collies, dus ook Bearded en Border, zie je vaak angst voor geluid.
Verreweg de meeste Collie-achtigen zijn dan ook bang voor vuurwerk en onweer.
Dit, geluid is echt een ding. Hoeft niet eens angst te zijn, ik ken collies die blaffen op het piepen van de microgolfoven of bepaalde reclamedeuntjes bijvoorbeeld.
En er wordt bij de border collie nog te weinig gewaarschuwd voor het risico op het drijven van voertuigen, kinderen, etc.
Óók bij honden die genoeg fysieke en mentale stimulans krijgen komt het voor en het is levensgevaarlijk.
Nanna schreef:Misschien ook lastig om te beschrijven want wat de één past als een handschoen kan de ander er totáál niet mee overweg.
Misschien veel handiger om te vermelden welk type mens het best bij het ras past.
Precies. Ik vind border collies zó gemakkelijk.
Ik kan er overal mee naartoe, ze luisteren als een tiet en fysiek en mentaal heerlijk actief.
Mijn zus kan alleen maar denken 'ga eens wat voor jezelf doen, stomme hond' :mrgreen:

Ik had in mijn puppengroep niet zo lang geleden een newfoundlander. Vier maand jong met de levenslust van een dooie.
Dat zat daar maar braaf te wezen, meestal liggend met wat traag gehobbel tussendoor. Geen streken, ondeugd of sprintjes trekken.
Daar zou ik dan weer gestoord van worden.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

-Saskia- schreef: En er wordt bij de border collie nog te weinig gewaarschuwd voor het risico op het drijven van voertuigen, kinderen, etc.
Óók bij honden die genoeg fysieke en mentale stimulans krijgen komt het voor en het is levensgevaarlijk.
Dit! Je leest er wel veel over op sites van eigenaren en fokkers van border collies, maar bij veel mensen is er nog steeds een misverstand dat het allemaal maar opvoeding is. Een hevig instinct eruit trainen is geen eenvoudige klus.
Nu heb ik een heel hevig drijvende kelpie, gelukkig heeft ze totaal de nijging niet bij verkeer maar wel bij dieren (katten konijnen vee etc) en ondanks dat het goed onder appèl te zetten is, is het instinct zo hevig dat je er wel altijd rekening mee moet houden. Ik prijs me dan ook gelukkig dat ze nooit op het idee is gekomen om verkeer te drijven, want daar zou ik een hele zware dobber aan hebben.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”