Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Happen naar jas of mouw

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Peet2
Zeer actief

Happen naar jas of mouw

Ongelezen bericht door Peet2 »

Tunja is een teefje van ca 8 jaar. Ze heeft 3 jaar in een asiel gezeten en daarvoor waarschijnlijk gezworven. Ook is ze mishandeld geweest. Ik heb haar vorig jaar oktober gehaald en ze is een heerlijk hondje. Ze knapt ook enorm op. Toch heeft ze een paar 'mindere' trekjes, waar (vooral manlief) toch ff aan moet wennen...
Ze gaat achter fietsers en joggers om ze in hun enkels te bijten... 8O ...afijn, kwestie van goed opletten en tijdig bij me roepen...

Maar ook hapt ze soms naar mens hun jas of mouw. Niet lelijk, het lijkt wel een soort misplaats enthousiasme...maar het kan toch net verkeerd aankomen.....
Hoe komt dit, en wat kan je er aan doen? Naast bij me roepen natuurlijk....Hierbij dus in het achterhoofd dat het een oudere hond is die eigenlijk niets heeft geleerd...(leert nu Nederlands.... :-D :-D )
Verder is het echt een heel lief, zacht meisje...totaal niet aggresief...
Peet
Afbeelding
Peet2
Zeer actief

?? ...niemand....??. :cry:
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als de hond echte agressiesignalen laat zien of angst toont tijdens het happen en je de indruk hebt dat het puur misplaatst enthousiasme is kan het afreageren zijn van spanning. Somige honden raken zo opgewonden dat ze daarvanuit happerig worden. Je kan dit voorkomen door de situatie zo rustig mogelijk te houden, dus niet vol enthousiasme je bezoek binnen halen, maar gewoon kalm aan. Ook kan je de hond wat in de bek geven. Meestal bijten ze daar dan gewoon op.
Straffen werkt vaak tegen, omdat de hond daarvan alleen maar meer stress krijgt. Er rust inbrengen dus! ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
ricobalou
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door ricobalou »

Vanmiddag kwam ik tijdens de wandeling in het bos een mountainbikster tegen. Baloe stormde er meteen op af en gelukkig kon dat meisje er wel om lachen. Ze stopte, liet haar ff snuffelen en zei: is ook raar he een fietser in het bos :p:
Ze hoopte dat Baloe nu de volgende keer beter reageert en ik hoop het ook, alhoewel ik het me afvraag.
Ook Baloe kan uit enthousiasme onze mouwen vastpakken, dit doet ze eigenlijk nooit bij vreemden. Het is meer van kom nou! ik wil spelen!.
Je hebt hier niks aan maar wilde het maar ff vertellen :A
Groetjes van Tamara, en een knuf van Rico, Baloe en Balou
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hoi, hier ook zo'n happertje in huis. Puur uit opwinding en enthousiasme. Het is al stukken minder en dat hebben we inderdaad gedaan met een balletje en zorgen voor rust op de momenten dat ie opgewonden raakt.

Dus bijvoorbeeld: je wilt haar gaan uitlaten, je trekt je schoenen aan en zegt: ga je mee? Dan wordt ze opgewonden en wil naar je mouwen happen. Laat haar dan zitten en beloon dat met een koekje als je haar aangelijnd hebt en naar buiten gaat. Nog beter is het om niet meer te zeggen dat je naar buiten gaat, maar gewoon de riem te pakken, haar dan te laten zitten, riempje vast en dan is ze braaf als ze dan zonder opnieuw op te springen en te happen mee naar buiten gaat. Of geef haar een balletje als ze braaf is.

Ook bij andere mensen niet laten gaan, maar haar laten zitten als de visite binnenkomt. Eventueel geef je de visite een balletje dat ze haar kunnen geven als ze braaf is. En daarna haar gewoon negeren zodat de rust terugkeert.

Als Toby buiten in mijn mouwen gaat lopen happen is dat omdat ie mij wil dwingen om zijn bal te pakken. Dan negeer ik hem en loop ik gewoon de andere kant op of in ieder geval van hem vandaan.

Dus een beetje afhankelijk van de situatie kun je dat prima zonder straffen afleren of in ieder geval de rust laten terugkeren. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Peet2
Zeer actief

Dank voor jullie reakties.
Het probleem met Tunja is echter, dat er nooit iets met haar gedaan is. Zij snapt dus niets van balletjes (of stokken, speeltjes, koekjes etc etc). Het enige wat ze begrijpt is is haar naam en een paar commando's (ze moet nl ook NL leren :-D ).

Hoewel ik idd druk bezig ben met rust en vriendelijkheid in haar te brengen, is ze gewoon enthousiast. Tja, dat wil ik dan ook weer niet afbouwen, want het is natuurlijk heerlijk om te zien dan een teneergeslagen zielepoot . :cry2: ..ineens weer letterlijk opleeft en gaat spelen met je reu..... :mrgreen: :mrgreen:

Als ik een stok gooi voor Beau (of bal, of wat dan ook) dan kijkt ze echt op manier " Wat doet hij nou???" Ze snapt het gewoon niet. Het lukt me alleen om haar af te leiden met vrolijke woordjes , dan komt ze meteen naar me toe. Het is beslist geen agressie, daarvoor is ze veel te zacht. Ik denk zelf dat het een soort oversprong-gedrag is, ze vind mensen aan de ene kant leuk en aan de andere kant is ze toch bang, gezien haar verleden.
Geeft niet, ik wist waar ik aan begon hoor, toen ik haar ophaalde....Ik zoek gewoon Het Antwoord.....haha...misschien bestaat dat wel niet...

Mochten jullie toch nog wat weten, dan houd ik me aanbevolen. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken! :ok: :ok:
Nogmaals dank,
Peet
Afbeelding
Peet2
Zeer actief

P.S. Het gebeurt dus alleen bij wandelingen, niet in huis......Ik straf Tunja niet, die heeft al genoeg meegemaakt...... :cry2: ...dat wil je echt niet weten....

Enne, ik heb voor Beau al heel wat rekeningen betaald (voornamelijk voetballen en andere ballen die we in het bos van wandelaars tegenkwamen...zucht..kapot....OK, vergoeden...., hier en daar een DA-rekening als Beau een terrier op zijn terrein zag kakken :kotz: ....getver...altijd in onze tuin...gelukkig nooit ernstig, slechts een pijnstiller van de DA, zelfs nooit een hechting oid......maar toch....)
Ik wil dus liever niet het idee scheppen dat ik een onverantwoordelijk scherp monster heb los lopen...... ;)
Peet
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”