Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nierdieet

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Nierdieet

Ongelezen bericht door Hilde »

EstherK schreef:
Hilde schreef:Ik zou oppassen met Smuldier als je de nieren wilt ontzien. Het is dan belangrijk om eiwitten en fosfor zo laag mogelijk te houden. Tenzij de eiwitten hoogwaardig zijn, dan kunnen de nieren dat ook aan. Kies voor gevogelte als eend en kalkoen en je fosforgehalte zit ook al weer lager meen ik. Smuldier is niet laag in fosfor en al helemaal niet hoogwaardig. Als je graag wil combineren met vlees zou ik eerder voor Carnibest eend of kalkoen gaan.

Beau staat ook op een dieet dat zijn nieren wat ontziet. En ik voer de diabetesversie (want rijstvrij) van Carnibest, vnl eend maar af en toe kalkoen.
In mijn zoektocht naar voeding ontdekte ik overigens ook dat Carnibest diabetes (ongeacht vleessoort) een hoger fosforpercentage (0,44%) heeft dan Smuldier (0,3%).
Geen idee of dit verschil groot is of klein maar ik meld het toch even voor de zekerheid.
Klopt, dankjewel. Maar op Smuldier heb ik drie keer in de week een zieke hond (diarree, overgeven, misselijkheid) en op Carnibest een gezonde hond. Twee of drie maand terug at hij niet meer, was hij echt verschrikkelijk mager, veel misselijkheden, ontstekingen en ik dacht dat ik hem moest laten gaan. Carnibest en supplementen (Blaas&nier van Frama, Magnesium van Puur) en hij is weer gezond als dat hij altijd is. Of iets dergelijks voor alle honden werkt, ik weet het niet. Maar voor Beau werkt het en daar ben ik al blij genoeg om. Daarbij vind ik merken als Smuldier en Carnibest voor de rest niet echt vergelijkbaar :) Het is een heel ander segment.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Ik zeg niet dat Smuldier in het algemeen beter is dan Carnibest. Ik heb het alleen over het fosforgehalte in het voer. Carnibest Diabetes lijkt mij niet geschikt voor honden met slechte nieren vanwege het hoge fosforgehalte.
Er zijn tientallen soorten kvv (ook uit het dure segment) met een fosforgehalte van 0,3% of lager.

Edit: realiseer je je wel dat je mij smuldier hebt afgeraden vanwege het "hoge" fosforgehalte en dat je mij carnibest (met een veel hoger fosforgehalte) aanraadt? Dat roep je dus zomaar zonder uit te zoeken of het klopt.
Hilde
Zeer actief

:roll: Ik heb het toch ook over hoogwaardigheid? Trouwens, het fosforgehalte van Smuldier verschilt enorm met welke variant je pakt. En CB ligt allemaal vrij dichtbij elkaar, behalve de light zit lager en de aktief weer hoger. Sorry dat ik met je mee dacht.
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Het fosforgehalte van Smuldier compleet is 0.3%. Bij de enkelvoudige varianten is het fosforgehalte lager. Bij carnibest zit het fosforgehalte bij alle varianten flink hoger.

En dan kan dat vlees van carnibest zo hoogwaardig zijn, het is ongeschikt voor honden met nierfalen. Dat kan jij niet rechtpraten.
Hilde
Zeer actief

Crisis. Ik praat helemaal niets recht. Ik deel mijn ervaring met wat voor mijn hond enorm heeft gewerkt. Succes met je hond!
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

De ervaring die je deelt waardeer ik.
Het advies dat je mij geeft is feitelijk onjuist. Dat waardeer ik niet.

Is het zo duidelijk?
Easy_Rider
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Easy_Rider »

:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
EstherK
Zeer actief
Contacteer:

Struviet in de urine wijst op blaasgruis/stenen. Dat is niet hetzelfde als chronisch nierfalen.

Bij chronisch nierfalen is het zeer belangrijk om de fosforinname te beperken. Carnibest is dan geen goede keuze.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Inge O schreef:
Easy_Rider schreef:Mijn hond heeft struviet in zijn urine en de dierenarts adviseerde een nierdieët en als ik (ook)vers vlees zou gaan geven raadde ze mij Carnibest aan.
Dus ik denk dat Hilde wel een goed punt heeft.
Dat is appelen met peren vergelijken - klok en klepel enzo.
Dat, en ik vermoed dat jouw dierenarts blaasdieet adviseerde. Nierdieet helpt niet bij struviet.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”