EstherK schreef:Hilde schreef:Ik zou oppassen met Smuldier als je de nieren wilt ontzien. Het is dan belangrijk om eiwitten en fosfor zo laag mogelijk te houden. Tenzij de eiwitten hoogwaardig zijn, dan kunnen de nieren dat ook aan. Kies voor gevogelte als eend en kalkoen en je fosforgehalte zit ook al weer lager meen ik. Smuldier is niet laag in fosfor en al helemaal niet hoogwaardig. Als je graag wil combineren met vlees zou ik eerder voor Carnibest eend of kalkoen gaan.
Beau staat ook op een dieet dat zijn nieren wat ontziet. En ik voer de diabetesversie (want rijstvrij) van Carnibest, vnl eend maar af en toe kalkoen.
In mijn zoektocht naar voeding ontdekte ik overigens ook dat Carnibest diabetes (ongeacht vleessoort) een hoger fosforpercentage (0,44%) heeft dan Smuldier (0,3%).
Geen idee of dit verschil groot is of klein maar ik meld het toch even voor de zekerheid.
Klopt, dankjewel. Maar op Smuldier heb ik drie keer in de week een zieke hond (diarree, overgeven, misselijkheid) en op Carnibest een gezonde hond. Twee of drie maand terug at hij niet meer, was hij echt verschrikkelijk mager, veel misselijkheden, ontstekingen en ik dacht dat ik hem moest laten gaan. Carnibest en supplementen (Blaas&nier van Frama, Magnesium van Puur) en hij is weer gezond als dat hij altijd is. Of iets dergelijks voor alle honden werkt, ik weet het niet. Maar voor Beau werkt het en daar ben ik al blij genoeg om. Daarbij vind ik merken als Smuldier en Carnibest voor de rest niet echt vergelijkbaar

Het is een heel ander segment.