Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Leiders en volgers

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

*Wolf*
Zeer actief

Re: Leiders en volgers

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik ben ook wel benieuwd om welk boek het gaat. Veel van die theorieën-boekjes met regels als 'als eerste de deur uit' e.d. zijn van tien of meer jaar terug. Eigenlijk zouden die gewoon geüpdatet moeten worden (of uit de handel gehaald), het is bijna zinloos die nog te lezen zoals ze oorspronkelijk werden geschreven. Er is inmiddels zoveel veranderd, laatst zag ik nog een nieuwe theorie voorbijkomen waarbij je juist de hond zou moeten laten bepalen waar hij heen wil lopen. Dat geldt ook voor uitvallende honden die BAT doen. Het is allemaal niet zo ongenuanceerd als die boekjes de hondeneigenaar willen doen geloven.

Qua boeken vind ik momenteel alleen Turid Rugaas nog de moeite waard. Die regels raken misschien wel nooit achterhaald. Maar goed, verder houd ik het ook niet zo bij, ik heb genoeg aan internet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Is dat boek uit 1950 of zo? :P

Ik heb er ooit eens een topic over geopend waarin ik me afvroeg of die leiden (van de roedel, niet van mij) nou voor de groep loopt of juist erachter.
We concludeerden dat de leider achteraan loopt.
En ook dat de leiden helemaal niet bezig is met bevestigen en zo. Kletskoek allemaal.
Dat hele roedelgeleuter is allang achterhaald.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

sjm schreef:Ik vind het altijd interessant hoe hondengedrag werkt, hoe wij mensen daarop reageren en zouden moeten reageren en hoe de beste "training" etc werkt.
Nu weer een boek gelezen over hoe de baas de leider is en de hond de volger. Er staan mooie dingen in, ook dingen waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Zonder geweld, maar enkel door houding/gedachte/gevoel/riemgebruik kan een hond binnen een paar minuten heel ander gedrag laten zien, volgens dit boek.
Hier is ook wel eens voorbij gekomen dat het dan lijkt alsof die honden "zielig" achter de baas aanlopen. Ze lopen dan naast of achter en hebben hun kop wat lager, hun staart wat lager en lopen rustig/ontspannen. Dit boek geeft aan dat een hond in deze situatie juist ontspannen is, de hond weet dat jij als baas de leider bent en hij heeft geen instinctieve conflicten om af en toe wel de leider te zijn en zijn roedel te beschermen. Dit boek geeft ook eigenlijk aan dat wij het gedrag van onze honden vaak verkeerd interpreteren. Wij vinden vaak dat een hond die enthousiast rondspringt of enthousiast op je af komt en wil knuffelen/likken etc. een vrolijke en open hond. Dit boek geeft aan dat deze hond geen kalme "volgers" gemoedstoestand heeft en dat dit helemaal niet zulk "vrolijk" gedrag is als hoe wij het interpreteren.

Nu denk ik dat wij wel vaak hondengedrag en emoties vermenselijken. Er staat ook dat mensen het zielig vinden dat een hond dan grenzen opgelegd krijgt in het enthousiasme naar de baas. De hond moet het op uitnodiging doen, niet uit zichzelf want dan claimt de hond en heeft het geen respect.

Maar ik vind het toch ook vaak juist zo lief dat ze zo enthousiast zijn naar me en zo graag willen knuffelen. :jank:

Ook geeft ze aan dat een hondengedragskenner zal weten dat een hond nooit voor je uit loopt, maar naast je of achter je loopt en zéker nooit bepaalt welke route je gaat. Nou vind ik inderdaad wel dat een hond aan de lijn gewoon naast moet lopen als jij het zegt en dat dit ontspannen zonder uitvalgedrag en met een slappe lijn moet kunnen. Maar los dan? Mag een hond dan ook niet voor je uit lopen? Want dan ben je geen leider meer? Wat voor leven heeft de hond dan nog? Of vermenselijk ik hun emoties dan weer? Ik zie een Saluki bijvoorbeeld écht niet altijd achter mij aanlopen, of ik moet ineens 60km/u kunnen rennen voor die Saluki uit om maar de leider te kunnen blijven. :LOL: Maar nee, dat is ook niet zo realistisch. :denken:

Waarom is er niet gewoon een boek/methode/iets dat gewoon 100% het juiste is en voor iedereen perfect werkt. Dat zou zoveel makkelijker zijn. Maar goed, dat is nou eenmaal niet zo.

Hoe denken jullie hierover? Hoe realiseer je dat je de leider bent? Ben je dat dan ook echt?

Barça liep voor op een ontspannen manier en bepaalde de looproute, en ik of mij dat uitkwam. Collin leert dit nu.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marjoleine schreef:Is dat boek uit 1950 of zo? :P

Ik heb er ooit eens een topic over geopend waarin ik me afvroeg of die leiden (van de roedel, niet van mij) nou voor de groep loopt of juist erachter.
En ook dat de leiden helemaal niet bezig is met bevestigen en zo. Kletskoek allemaal.
Charlie doet buiten helemaal niets met de andere honden, die trekt volstrekt haar eigen plan en erkent hun aanwezigheid niet eens. Tenzij er een andere hond (aangelijnd) lelijk doet tegen haar onderdanen, wordt ze een beetje veel link van :lol1:
De rest zoekt elkaar wel op, maar houden zich echt niet met verhoudingen bezig.
Sowieso heel weinig eigenlijk. Toen de roedel nog nieuw was, wilde het af en toe wel goed donderen. Op zich niet zo heel gek, met drie reuen in ongeveer een jaar, twee vlak achter elkaar en met steeds maar een jaar verschil in leeftijd.
Het zijn gezellige couchpotatoes, op het suffe af, terwijl ze best uitgesproken karakters hebben.
Het is gewoon duidelijk, dus wat zou je je druk maken.
Charlie laat daarom ook steeds meer gaan, met zo'n "ach ja, pfff" hoofd :F:

Ik ben trouwens zelf heel slecht in trekken afleren, heb er het geduld niet voor.
Tibbe heeft ergens ooit volg geleerd en kan nog steeds perfect naast lopen, vindt ie leuk, heel knap van zichzelf :mann:
Pjotr trekt veel minder aan de heupriem en niko moet je constant strak in de gaten houden, charlie is een karrepaard, al is het nu wel te doen.
Ze hebben gewoon heel veel zin, op de terugweg kunnen ze het wel :U:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Oeps.Afbeelding
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

dagmar88 schreef: Ik ben trouwens zelf heel slecht in trekken afleren, heb er het geduld niet voor.
Tibbe heeft ergens ooit volg geleerd en kan nog steeds perfect naast lopen, vindt ie leuk, heel knap van zichzelf :mann:
Pjotr trekt veel minder aan de heupriem en niko moet je constant strak in de gaten houden, charlie is een karrepaard, al is het nu wel te doen.
Ze hebben gewoon heel veel zin, op de terugweg kunnen ze het wel :U:
Ha! Ik kan dat ook niet. :LOL: Volgen aanleren, ja hoor, maar meelopen zonder trekken... Niet echt prioriteit hier haha

Hier lopen ze waar ze willen. En dat is 95% van de tijd voor me uit. Tay laat mij wel de route bepalen, die wacht gewoon tot ik zeg dat we een bepaalde kant op gaan. Winni rent als een debiel rondjes tot wij een pad inslaan, dan sprint ze achter ons aan. Tessa heeft heel erg haar voorkeuren qua route en die mag dus ook bepalen.
dagmar88
Zeer actief

TessaThomas schreef:Tessa heeft heel erg haar voorkeuren qua route en die mag dus ook bepalen.

Dát kan met charlie dus niet, wordt ze heel vervelend van. Omdat ze niet weet wat er gaat gebeuren, maar ook omdat het gewoon een manipulatief kreng is.
Ze moest ooit zitten voor het oversteken. Na een tijdje ging ze zitten waar zij wilde oversteken :roll:
Alle kanten op trekken.
Ze krijgt nu vooraf te zien welk speelgoed ik meeneem en ik zeg waar we heen gaan. Dan dribbelt ze in een rechte lijn naar het einddoel, zonder andere honden op te merken.
We moeten naar de fontein, geen tijd :pffff:
Ze maakt één uitzondering; ze moet toch altijd even stiekem bij de domino's op de mat gaan zitten en de pizzalucht opsnuiven :LOL:
Als ze een pizzadoos vindt is het helemaal feest.
TessaThomas
Zeer actief

dagmar88 schreef:
TessaThomas schreef:Tessa heeft heel erg haar voorkeuren qua route en die mag dus ook bepalen.

Dát kan met charlie dus niet, wordt ze heel vervelend van. Omdat ze niet weet wat er gaat gebeuren, maar ook omdat het gewoon een manipulatief kreng is.
Ze moest ooit zitten voor het oversteken. Na een tijdje ging ze zitten waar zij wilde oversteken :roll:
Alle kanten op trekken.
Ze krijgt nu vooraf te zien welk speelgoed ik meeneem en ik zeg waar we heen gaan. Dan dribbelt ze in een rechte lijn naar het einddoel, zonder andere honden op te merken.
We moeten naar de fontein, geen tijd :pffff:
Ze maakt één uitzondering; ze moet toch altijd even stiekem bij de domino's op de mat gaan zitten en de pizzalucht opsnuiven :LOL:
Als ze een pizzadoos vindt is het helemaal feest.
Ik vind Charlie zo leuk klinken he :LOL:

Tessa zoekt routes op waar we weinig honden tegen komen. Heel apart, maar de routes die zij wil lopen, zijn ook plekken waar verder weinig mensen komen. In vreemde gebieden wil zij ook niet bepalen.
dagmar88
Zeer actief

TessaThomas schreef: Ik vind Charlie zo leuk klinken he :LOL:

:mann: Ben toch blij dat ik er daar maar één van heb.
TessaThomas
Zeer actief

dagmar88 schreef:
TessaThomas schreef: Ik vind Charlie zo leuk klinken he :LOL:

:mann: Ben toch blij dat ik er daar maar één van heb.
Dát snap ik dan wel weer, maar ik moet wel altijd lachen om jouw verhalen over haar.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Hier gelukkig geen volgers, ik vind het irritant als ze achter je aan lopen te sjokken! In de straat volgen ze netjes, eenmaal op het gras geef ik ze vrij en mogen ze snuffelen en lopen waar ze willen, zolang ze maar niet trekken :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

marian* schreef:Oeps.Afbeelding
Foute boel, zet maar op marktplaats wordt niks meer. :LOL:
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Marjoleine schreef:Is dat boek uit 1950 of zo? :P

Ik zag idd laatst iets met de opbouw van wolven als ze naar een ander gedeelte trekken. De leider loopt achteraan. Waarom moeten wij dan zo nodig vooraan lopen idd? :LOL:
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ze lopen op Balou na allemaal naast of voor me als ze aan de lijn lopen. Balou loopt achter me, zo'n beetje op m'n hielen.
Laatst gewijzigd door Jackira op 05 aug 2016 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

In een roedel waarbij er een 'roedelleider' is, volgen de ondergeschikten ook niet continu achter de leider. Dus dat lijkt me sowieso een raar verhaal.
Ik denk dat dit van die typische standaard verhalen zijn die heel Nederland wel kent. Zo moet je ook eerst zelf eten, en ook eerst door de deur wil je een echte roedelleider zijn.
Er zit wel ergens wat in, want een hond die zich samen met jou door de deur wurmt of jou zo wat omver duwt omdat hij de deur door moet, is wel vaak een hond die geen tot weinig 'respect' heeft voor de baas. Dat heeft de baas dan ook vaak gewoon niet 'afgedwongen'.
In zo'n geval zou ik ook sturen op ruimte creëren en controle krijgen over de hond.
En zo kan je ook het verhaal van niet voorop lopen wel herleiden tot een situatie waarbij een hond vol spanning de omgeving aan het 'scannen' is en op zoek is naar honden/katten etc. En dan een baasje die er een beetje stilletjes achter loopt met een lamme arm.
Als een hond op die manier voorop aan het einde van de lijn loopt, dan zou ik zelf ook wel meer controle willen en even de hond een stapje terug laten zetten. Maar goed, dat geldt dus ook maar voor een klein percentage van honden i.c.m. baasjes waarbij het voorop lopen tot problemen kan leiden.

Voor Apple houd ik bijvoorbeeld altijd even de deur open, en dan gaat ze wel eens eerst. Boeiend. Het maakt haar niks uit, en mij ook niet.
Buiten loopt ze wel eens voor me, maar ook achter me. Wel is het zo dat als we honden passeren en ze vindt ze een beetje imposant of eng (honden die fixeren/staren bijvoorbeeld) dan komt ze naast of achter me lopen. Ze vertrouwd er duidelijk op dat ik het wel oplos als er iets gebeurd, en dat is ook zo.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mowgli mag inmiddels zelf uitmaken waar ze loopt, toen Gizmo er nog was liep Mowgli links en Gizmo rechts Mowgli loopt nog steeds meestal links. Dit was als ze aan aan de riem liepen los mogen ze hun gang gaan. Balou moet voor mij lopen als hij van achter langs mijn voeten gerend komt loopt hij kans dat ik op hem ga staan.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Als ik op erg smalle paden loop wil Chaconne altijd achter me lopen. Ik wil dat dan weer niet want als er dan wat gebeurt dendert ze naar voren en lig ik tussen de brandnetels, dus dan moet ze voor me lopen.
Maar dat vindt ze enorm stom want zij wil de achterhoede in de gaten houden en dat kan alleen als ze achteraan loopt. Dus dan houdt ze aldoor in, zodat ik op haar bots tot ik haar toch maar weer achter me laat lopen en krijg ik haar vervolgens dwars door me heen als er vooraan wat aan de hand is.
Leed is het :LOL:

Afbeelding

dagmar88
Zeer actief

Pjotr wil absoluut niet achter me.
Laatst vloog hij daardoor met volle vaart om een paaltje heen; ik aan de ene kant, hij aan de andere.
Met een slinger van jewelste en een oempf.
:mrgreen: Als we nu door smalle dingen gaan weet ie niet hoe snel hij achter me moet zijn.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Staart naar beneden is ontspannen? Hier betekent staart naar beneden erg moe of niet op zijn gemak :wink:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Mijn honden mogen vaak zelf de route bepalen..wordt Dol helemaal blij van als ik dan braaf volg :LOL:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:Staart naar beneden is ontspannen? Hier betekent staart naar beneden erg moe of niet op zijn gemak :wink:
Hier ook, ja.

Afbeelding

Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Marjoleine schreef:
Hilde schreef:Staart naar beneden is ontspannen? Hier betekent staart naar beneden erg moe of niet op zijn gemak :wink:
Hier ook, ja.
En hier dan weer niet :D Thuis hangt de staart, buiten wordt het een krulletje. Dan zijn ze alert, niet persé gespannen. Als er spanning is gaat de krul helemaal over de rug of bij Uma tussen de benen.
Bij Cody is het dan weer wel zo dat als de staart naar beneden hangt hij niet op zijn gemak is of inderdaad erg moe.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Manuma schreef:
Marjoleine schreef:
Hier ook, ja.
En hier dan weer niet :D Thuis hangt de staart, buiten wordt het een krulletje. Dan zijn ze alert, niet persé gespannen. Als er spanning is gaat de krul helemaal over de rug of bij Uma tussen de benen.
Bij Cody is het dan weer wel zo dat als de staart naar beneden hangt hij niet op zijn gemak is of inderdaad erg moe.
Oftewel: het is ras- en typegebonden.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hier hangt ie nooit
Xavi draagt zn staart altijd hoog thuis en op straat
Xygan iets minder recht op zn kont dan Xavi
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Herkenbaar, hier verschilt het ook per hond. Mila's staart hangt redelijk laag in een licht boogje als ze ontspannen is, Amoz en Amy dragen hun staart bij ontspanning min of meer horizontaal.
Kruimel53 schreef: Wat me ook altijd opvalt is dat Brimi Logi heel goed in de gaten houdt maar omgekeerd veel minder. Zo was het destijds met Kátur ook: die keek wat Logi deed en Logi trok zich weinig van Kátur aan. Als Logi ineens stilstaat en in de struiken gluurt is Brimi in een nanoseconde ter plekke want dan gaat er wat gebeuren *stuiterstuiter*. Logi doet dat niet als Brimi ergens staat te kijken *dat maak ik zelf wel uit*
Ook herkenbaar: Mila let hier alleen op mij, maar niet heel erg op de andere honden, andersom wel. Amoz houdt Amy ook altijd heel goed in de gaten, omdat Amy het altijd als eerste doorheeft waar beestjes zitten. Als alleen haar houding al aangeeft dat ze mogelijk iets heeft gespot, is Amoz er als de kippen bij. :lol1: Niet dat hij zich verder iets van Amy aantrekt, maar hij weet wel dat Amy de betere jager is. :mrgreen:
En o wee als Mila een keer blaft. Dan zijn Amoz en Amy meteen paraat, terwijl Mila hooguit een keer verstoord opkijkt als Amoz of Amy blaft.
_Spiza
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Parson Russell Terriër

Ongelezen bericht door _Spiza »

Dat zal ik wel de vreemde eend in de bijt zijn. Maar ik kijk daar dus wel naar. Niet dat mn hond nooit voor me loopt. Maar dat mag hij alleen bij 'los'. Anders moet hij naast me lopen

Daar lette ik eerst niet op en toen was onze hond niet de braafste. We werden erop geattendeerd door de fokker, waar we de hulp van vroegen na enkele bijtincidenten. Het bleek dat onze parson een erg dominant karakter heeft.

Daarom let ik er wel op. En dat zit hem inderdaad in kleine dingen. Pas naar buiten laten komen als ik het zeg. Pas eten als ik het zeg .

Of het per se moet of niet. Daar kan ik geen eenduidig antwoord op geven maar het werkt goed voor onze hond. Hij heeft duidelijk grenzen nodig en die worden consequent aan hem voor gelegd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben mijn eigen fokker, dat scheelt vast :mrgreen:

Ik heb ook een groep, dat scheelt nog meer. Ze doen maar, als ze als het erop aan komt maar luisteren. En dat doen ze.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

_Spiza schreef:Dat zal ik wel de vreemde eend in de bijt zijn. Maar ik kijk daar dus wel naar. Niet dat mn hond nooit voor me loopt. Maar dat mag hij alleen bij 'los'. Anders moet hij naast me lopen

Daar lette ik eerst niet op en toen was onze hond niet de braafste. We werden erop geattendeerd door de fokker, waar we de hulp van vroegen na enkele bijtincidenten. Het bleek dat onze parson een erg dominant karakter heeft.

Daarom let ik er wel op. En dat zit hem inderdaad in kleine dingen. Pas naar buiten laten komen als ik het zeg. Pas eten als ik het zeg .

Of het per se moet of niet. Daar kan ik geen eenduidig antwoord op geven maar het werkt goed voor onze hond. Hij heeft duidelijk grenzen nodig en die worden consequent aan hem voor gelegd.
Als het helpt, dan helpt het, ook al klopt de redenering eigenlijk niet, maar dat is dan minder belangrijk :ok:
Een Parson is een terriër, zo zacht in de bek zijn die niet doorgaans :wink:
Dat heeft op zich niet zo heel veel met dominantie te maken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

_Spiza schreef:Dat zal ik wel de vreemde eend in de bijt zijn. Maar ik kijk daar dus wel naar. Niet dat mn hond nooit voor me loopt. Maar dat mag hij alleen bij 'los'. Anders moet hij naast me lopen

Hier lopen ze aangelijnd ook voor me... regel is dat ik er niet als een veertje achteraan wil bungelen. Ook staan ze meestal als 1e buiten (waar ze wel ff moeten wachten) en eten ze altijd als 1e. Maar ik heb dan ook geen probleemhonden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

En dan doe ik ook nog een duit in het zakje @-Spiza; duidelijke regels en grenzen werken. Waarover die regels gaan en waar die grenzen liggen is dan weer minder belangrijk.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”