Even over je eerste zin: natuurlijk zullen de meeste honden na een keer herplaatsen hun plekje weer vinden en gelukkig zijn, maar je bent wel de grip erop kwijt en wat als die mensen ook weer gaan herplaatsen? enz. enz. Ergens houdt het incasseringsvermogen van een hond op en dus zou ik persoonlijk echt alleen in uiterste nood herplaatsen.Sulluna schreef:Ik vind het toch wel per hond verschillend.. Ik zou Suus en Sultan kunnen herplaatsen en zij worden dan heus weer opnieuw gelukkig. Geen probleem. Laat zeggen dat dat met 90% van de honden is.
Maar dan heb je nog de uitzondering. Zoals Luna. Je hebt soms écht honden die de wereld een onbelangrijke bedoeling vinden en veiligheid/hechting gevonden hebben bij één persoon. Ik noem ze altijd de " Hachi honden". Ik ken er echt maar heel weinig, maar ze zijn er wel.
Luna is een keer een mega hek overgesprongen in een vakantiepark ( terwijl mijn man bij haar was) om mij achter na te rennen. Hoe ze bij mij is, is ze niet bij een ander. Ik ben echt haar veilige haven. Ik kan 100 voorbeelden noemen. Echt uniek, mensen die haar kennen weten wat ik bedoel. Om zo'n hond te herplaatsen, vind ik egoïstisch.
Maar goed voor 90% van de honden, zie ik geen problemen. Maar met die ene unieke hond die jou "kiest", sja die zou ik nooit herplaatsen. ( maar nogmaals dat zijn uitzonderingen)
Verder ben ik het met je eens, dat je honden hebt die zich makkelijker aanpassen en honden die zich moeilijker aanpassen.
Kaya van mij (Rottweiler, inmiddels overleden) daarvan wist ik echt zeker dat die doodongelukkig zou zijn als we haar weg zouden doen, die was door
en door gehecht aan haar roedel.
Puchu van mij is een ander type hond en die zou zich in zijn jongere jaren ook prima hebben aangepast aan een andere baas. Nu hij ouder is, zie ik
daar wel meer problemen in.
Ik veroordeel herplaatsen op zich niet, er zijn echt zat goede redenen te bedenken en bijna altijd is het beter voor de hond omdat die - om wat voor
reden dan ook - niet gewenst is.
Alleen soms vind ik er wel wat van, dat het te makkelijk gebeurt, dat mensen denken dat een hond zich altijd wel weer aanpast en dan gek opkijken
als Fikkie een keer bijt en onbetrouwbaar wordt... tsja, die mensen waren ook altijd onbetrouwbaar voor hem.