Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Taboe mbt herplaatsen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Taboe mbt herplaatsen

Ongelezen bericht door Caro. »

Sulluna schreef:Ik vind het toch wel per hond verschillend.. Ik zou Suus en Sultan kunnen herplaatsen en zij worden dan heus weer opnieuw gelukkig. Geen probleem. Laat zeggen dat dat met 90% van de honden is.

Maar dan heb je nog de uitzondering. Zoals Luna. Je hebt soms écht honden die de wereld een onbelangrijke bedoeling vinden en veiligheid/hechting gevonden hebben bij één persoon. Ik noem ze altijd de " Hachi honden". Ik ken er echt maar heel weinig, maar ze zijn er wel.
Luna is een keer een mega hek overgesprongen in een vakantiepark ( terwijl mijn man bij haar was) om mij achter na te rennen. Hoe ze bij mij is, is ze niet bij een ander. Ik ben echt haar veilige haven. Ik kan 100 voorbeelden noemen. Echt uniek, mensen die haar kennen weten wat ik bedoel. Om zo'n hond te herplaatsen, vind ik egoïstisch.

Maar goed voor 90% van de honden, zie ik geen problemen. Maar met die ene unieke hond die jou "kiest", sja die zou ik nooit herplaatsen. ( maar nogmaals dat zijn uitzonderingen)
Even over je eerste zin: natuurlijk zullen de meeste honden na een keer herplaatsen hun plekje weer vinden en gelukkig zijn, maar je bent wel de grip erop kwijt en wat als die mensen ook weer gaan herplaatsen? enz. enz. Ergens houdt het incasseringsvermogen van een hond op en dus zou ik persoonlijk echt alleen in uiterste nood herplaatsen.

Verder ben ik het met je eens, dat je honden hebt die zich makkelijker aanpassen en honden die zich moeilijker aanpassen.
Kaya van mij (Rottweiler, inmiddels overleden) daarvan wist ik echt zeker dat die doodongelukkig zou zijn als we haar weg zouden doen, die was door
en door gehecht aan haar roedel.
Puchu van mij is een ander type hond en die zou zich in zijn jongere jaren ook prima hebben aangepast aan een andere baas. Nu hij ouder is, zie ik
daar wel meer problemen in.

Ik veroordeel herplaatsen op zich niet, er zijn echt zat goede redenen te bedenken en bijna altijd is het beter voor de hond omdat die - om wat voor
reden dan ook - niet gewenst is.
Alleen soms vind ik er wel wat van, dat het te makkelijk gebeurt, dat mensen denken dat een hond zich altijd wel weer aanpast en dan gek opkijken
als Fikkie een keer bijt en onbetrouwbaar wordt... tsja, die mensen waren ook altijd onbetrouwbaar voor hem.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Caro. schreef:Ik loop veel in de polder en moet zeggen dat ik dus gelukkig wel veel paarden samen zie in de weilanden, dus gewoon even een black-out :mrgreen:
Prachtig trouwens hoe dat samenspel gaat.

Maar zeker in de sportwereld is dat dus een totaal ander verhaal :(:
Ja, in de polder zijn ze wel ruimschoots te vinden, kuddes. Maar dat zijn meestal paarden die nog in de opfok staan (de periode na afspenen tot een jaar of drie), die paarden staan in de winter vaak in loopstallen (dus met een groep in een stal). Op hun derde worden ze vaak van de wei geplukt en ingereden om hun carrière als rijpaard te starten. Dan kan het zomaar afgelopen zijn met het leven als kuddedier (lang niet overal hoor, meer in de Randstad en meer in de sport).

Het kuddegedrag vind ikzelf ook echt prachtig om te zien, vaak een duidelijke rangorde en veel samen doen/optrekken.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Zamunda schreef:
Gollum schreef:
LongFields schreef:Je schrijft zelf letterlijk dat je niet weet of je het ermee eens bent. :wink:
haha ja en daarna weer :19:
Ik las het en dacht 'ik weet niet of ik het hiermee eens ben' en toen ging ik het op mezelf betrekken en erover nadenken.
Ben ik zo moeilijk te volgen? :lol1:
Voor ongeveer 50% denk ik. Door één wel en door één niet (helemaal) :mrgreen: .
Fijn dat je doordat ik zo dom ben jij jezelf nog even superieur kunt voelen. :ok:
Altijd fijn iemand anders een goed gevoel te kunnen geven. :LOL:
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Kruimel53 schreef:
Wat zij zegt. Ik heb er nog spijt van dat ik destijds voor de moeilijke hond waar ik geen klik mee had niet een goed huis gezocht heb. Uit misplaatst schuldgevoel, misplaatste trots, uit angst dat het misschien mis zou gaan. Dat laatste had gekund maar dat kon bij mij ook, en het heeft regelmatig maar een haartje gescheeld.

En als je een hond, pup of volwassen, aanschaft weet je niet waar je aan begint. Mijn herplaatsers waren hier heel anders dan in hun vorige huis. Pups kunnen alle kanten uit. Je weet gewoon nooit of het gaat passen. En ik weet niet hoe het met de Jomanda-vermogens van anderen staat maar ik kan alvast niet 10-15 jaar vooruit de toekomst voorspellen. En toch neem ik een hond. Met het vaste voornemen om het voor die hond zo goed mogelijk te doen. Dus een beter huis zoeken als het hier niet past, om wat voor reden dan ook. En zorgen voor een hondwaardig einde.
Er zijn uiteraard wel reden om een hond te herplaatsen die voor beide partijen gewoon echt beter zijn. Maar dat zijn wel de uitzonderingen waarbij er echt serieus gekeken wordt waar een hond heen gaat en dat het ook echt in diens belang is. In de regel heeft het weinig met een Jomanda gave te maken maar meer met mens ken uw beperking.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

LongFields schreef:
Zamunda schreef:
Gollum schreef:
LongFields schreef:Je schrijft zelf letterlijk dat je niet weet of je het ermee eens bent. :wink:
Ik las het en dacht 'ik weet niet of ik het hiermee eens ben' en toen ging ik het op mezelf betrekken en erover nadenken.
Fijn dat je doordat ik zo dom ben jij jezelf nog even superieur kunt voelen. :ok:
Altijd fijn iemand anders een goed gevoel te kunnen geven.
Huh? Volgens mij bedoelde ze dat helemaal niet?
Mijn gedachtegang kan prima raar zijn hoor, in mijn omgeving snappen ze me soms ook niet helemaal. Dat ligt niet aan jou hoor.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

LongFields schreef:Fijn dat je doordat ik zo dom ben jij jezelf nog even superieur kunt voelen. :ok:
Misschien praat je wel te intelligent en kan daarom 50% het niet volgen :engel:
Ik kan me er iets bij voorstellen, ik kan je bijna altijd wel volgen namelijk :mann: :cool2:

Edit: Oh, wacht....je dacht dat Zamunda het echt zo bedoelde?
Ik dacht dat je een grapje maakte.
Nu kan ik het niet meer volgen :jank: :jank: :jank:
Laatst gewijzigd door Miranda op 12 aug 2016 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Zamunda
Zeer actief

LongFields schreef:
Zamunda schreef:
Gollum schreef:
Altijd fijn iemand anders een goed gevoel te kunnen geven.
Dat is helemaal niet de bedoeling :knuffel: .
Het gaat helemaal niet om dom of superieur. Ik begrijp toch ook iets niet (namelijk waarom jij erover valt)? Niet begrijpen is niet gelijk aan dom.

Ik heb alleen het idee dat jij je iets in Gollums bericht nogal persoonlijk aantrekt terwijl - zoals ik het lees - Gollum jou helemaal niets verwijt?
Tineke
Zeer actief

Sulluna schreef:
Maar goed voor 90% van de honden, zie ik geen problemen. Maar met die ene unieke hond die jou "kiest", sja die zou ik nooit herplaatsen. ( maar nogmaals dat zijn uitzonderingen)
Nou dat zijn er imo meer dan maar 10% dat vind ik wel erg positief gesteld.
Afbeelding

Zamunda
Zeer actief

Miranda schreef:
LongFields schreef:Fijn dat je doordat ik zo dom ben jij jezelf nog even superieur kunt voelen. :ok:
Ik kan me er iets bij voorstellen, ik kan je bijna altijd wel volgen namelijk :mann: :cool2:

Nee, was helemaal niet serieus en zéker niet hatelijk of hooghartig bedoeld. Gewoon een grapje op Gollums vraag of ze moeilijk te volgen was. Ook helemaal niks persoonlijks verder, ik vind het dan ook jammer dat/als het zo opgevat wordt. Laten we het maar houden op een misverstand want ik vind Longfields (en Gollum :tongue: ) een prima wijf :ok: .
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Zamunda schreef:
Miranda schreef:

Nee, was helemaal niet serieus en zéker niet hatelijk of hooghartig bedoeld. Gewoon een grapje op Gollums vraag of ze moeilijk te volgen was. Ook helemaal niks persoonlijks verder, ik vind het dan ook jammer dat/als het zo opgevat wordt. Laten we het maar houden op een misverstand want ik vind Longfields (en Gollum :tongue: ) een prima wijf :ok: .
Ik vind ook iedereen leuk! En niemand dom, ik leer heel veel van jullie. Dat ik nou af en toe onsamenhangende gedachten heb is mijn afwijking.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:
Caro. schreef:Ik vind er soms wel wat van eigenlijk: als een hond om een kul reden herplaatst wordt, dan vind ik er wat van.
Beter voor de hond, want als je de hond om een kul reden herplaatst dan geef je er weinig om, maar de baas veroordeel ik er wel om.
Als herplaatsen doordacht en goed gedaan wordt, er bv echt totaal geen klik is of een groot probleem echt niet onder controle te krijgen is
(of uiteraard om erge dingen zoals ziekte), dan snap ik dat helemaal.

Een hond is een roedeldier (toch denk ik ook weer anders dan paarden? al heb ik daar weinig verstand van) en hecht zich dus enorm aan
zijn baas en het eventuele gezin. Een hond kan dus ook wel degelijk psychische schade oplopen van herplaatsen.
Nu zal één keer nog wel meevallen, maar honden die vaak herplaatst zijn, krijgen een flinke tik daarvan mee, simpelweg omdat het roedeldieren
zijn en zich hechten.

Dus ja, ik ga uit van 'een hond heb je voor zijn/haar leven lang' en als er dan echt iets helemaal niet goed gaat en er geen redelijke oplossing
is, ja dán kan je weloverwogen overgaan op herplaatsing.
Een paard is een kuddedier. En hecht zich net zo aan zijn kudde (als hij de mazzel heeft om in een kudde te leven) als een hond aan zijn mensen. En heeft het navenant moeilijk met uit die kudde gehaald te worden en elders te moeten wennen.

De meeste paarden die voor de sport gehouden worden leven in hun eentje in een stal. Als ze mazzel hebben kunnen ze andere paarden zien maar er niet bij. Die hangen dus vaak meer aan 'hun' mensen simpelweg omdat die het enige vertier bieden in een verder geestdodend bestaan.

En nogmaals, ik moet de mensen nog tegenkomen die accuraat de toekomst kunnen voorspellen voor de komende 10-15 jaar. Een dier nemen is een gok, altijd. Er kan altijd iets misgaan waardoor je het dier niet meer kunt bieden wat het nodig heeft. Je hebt het gewoon niet in de hand, met al je plannen. Ik kan morgen onder een bus komen. Ik kan een invaliderende ziekte opdoen. Ik kan in ernstige financiële problemen komen. Noem maar op. Dat valt niet te voorzien en daar kun je ook niet in voorzien.

Ik kan ook geen 10-15 jaar in de toekomst kijken en toch heb ik al mijn hele leven honden en nog nooit een hond herplaatst.
Een hond hoort wat mij betreft bij het gezin en draait dus ook mee in mindere tijden: ik ben ook ziek geweest, en goed ook, en toen moest mijn
hond ook wat inschikken en tevens heb ik naar oplossingen gezocht zodat hij het toch nog steeds goed had hier.
Als ik in de financiële problemen zou komen, dan blijft mijn hond ook nog steeds gewoon bij mij.

Als je onder een bus komt, dan houdt veel op natuurlijk :oeps: en ja, er kán dus altijd wel iets dusdanig ernstigs gebeuren dat je echt niet meer
voor je hond kan zorgen en als je dan zorgvuldig een goede nieuwe baas voor hem zoekt, dan denk ik 'wat knap dat je je hond op kan geven en
zo'n fijn nieuw plekje zoekt'.
Maar in heel veel gevallen vind ik dat honden te makkelijk weggedaan worden.
Afbeelding
A good dog never dies...

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Gollum schreef:Dus zoeken we een weg om het voor iedereen leuk te maken.
Dat is voor mijzelf ook wel een voorwaarde, maar dat is een lastig grijs gebied. Ik zou zelf bereid zijn tot behoorlijk veel aanpassingen om een hond toch nog een leuk leven te geven, een ander zegt misschien sneller: 'Dit werkt niet, dus de hond is ergens anders beter af.' Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen achteraf denken dat ze misschien eerder op zoek hadden moeten gaan naar een ander plekje voor de hond en te lang hebben doorgemodderd.
Caro. schreef:Als herplaatsen doordacht en goed gedaan wordt, er bv echt totaal geen klik is of een groot probleem echt niet onder controle te krijgen is
(of uiteraard om erge dingen zoals ziekte), dan snap ik dat helemaal.

Een hond is een roedeldier (toch denk ik ook weer anders dan paarden? al heb ik daar weinig verstand van) en hecht zich dus enorm aan
zijn baas en het eventuele gezin. Een hond kan dus ook wel degelijk psychische schade oplopen van herplaatsen.
Nu zal één keer nog wel meevallen, maar honden die vaak herplaatst zijn, krijgen een flinke tik daarvan mee, simpelweg omdat het roedeldieren
zijn en zich hechten.
Dat zou ook mijn angst zijn bij herplaatsen. Voor heel veel honden, en ook die drie van mij, zou dat echt desastreus zijn.
Sulluna schreef:Je hebt soms écht honden die de wereld een onbelangrijke bedoeling vinden en veiligheid/hechting gevonden hebben bij één persoon. Ik noem ze altijd de " Hachi honden". Ik ken er echt maar heel weinig, maar ze zijn er wel.
Luna is een keer een mega hek overgesprongen in een vakantiepark ( terwijl mijn man bij haar was) om mij achter na te rennen. Hoe ze bij mij is, is ze niet bij een ander. Ik ben echt haar veilige haven. Ik kan 100 voorbeelden noemen. Echt uniek, mensen die haar kennen weten wat ik bedoel. Om zo'n hond te herplaatsen, vind ik egoïstisch.
Ik denk dat dat voor Amy ook geldt. :ugh:
Ik kan me dus ook goed voorstellen dat je een hond die zich makkelijker aanpast en hecht aan nieuwe personen en gewoon een makkelijke hond is, ook met een iets geruster hart herplaatst.
Zamunda
Zeer actief

Kruimel53 schreef:En nogmaals, ik moet de mensen nog tegenkomen die accuraat de toekomst kunnen voorspellen voor de komende 10-15 jaar. Een dier nemen is een gok, altijd. Er kan altijd iets misgaan waardoor je het dier niet meer kunt bieden wat het nodig heeft. Je hebt het gewoon niet in de hand, met al je plannen. Ik kan morgen onder een bus komen. Ik kan een invaliderende ziekte opdoen. Ik kan in ernstige financiële problemen komen. Noem maar op. Dat valt niet te voorzien en daar kun je ook niet in voorzien.
Er kan inderdaad altijd iets gebeuren waardoor je het dier niet meer kunt bieden wat het nodig heeft. Maar een dier vind ik niet zomaar een 'gok', althans: dat hoeft het niet te zijn. Het namelijk prima een afgewogen gok zijn en als het dat niet is maar meer een blinde gok dan vind ik dat stom. Neem een blinde gok lekker met een ding, maar verdiep je gewoon voor je een dier aanschaft en weeg de zaken af (en zo sta jij er volgens mij ook in als ik het goed lees).

De dingen die jij noemt (zoals invalidering) zijn dingen die je inderdaad niet kunt voorzien oha. Dat je in zo'n situatie herplaatst, daar neem ik zelfs mijn petje voor af want het lijkt me verschrikkelijk.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Idd. Ik had dat met die ik dus herplaatst heb. Hij had echt niks met andere honden die moesten dood... allemaal. En ik had naast hem er al 2 en die zouden ook blijven ook. Ik zou hem dus nooit een hondloos huis kunnen bieden. Ik had t eerder moeten doen dat geef ik direct toe... voor alle partijen was dat veel beter geweest.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Paisley schreef:
sjm schreef: Ik zou het zelf nooit kunnen denk ik. Ik ga al dood als ik eraan denk dat dat lieve gezichtje van Isa iemand anders aan kijkt: waar is mijn baasje nou?
Ga je ook dood als ze dat lieve gezichtje naar iemand trekt 'waar blijft mn baasje nou?' als je haar een dagje of weekje naar een oppas stuurt?

Een hond kent het verschil niet tussen tijdelijk uit logeren of definitief daar blijven. Die gaat niet na drie week denken "Goh is mn baas nu nòg niet terug van vakantie?"

Ik heb mijn honden wel eens naar een oppas gestuurd, de langste periode was 5 dagen. Ze hebben het fantastisch gehad, volgens de oppas. Ze hebben eerst een half uur voor de deur zielig liggen doen en toen gingen ze feest vieren.
Ja. Ik ga ook dood als ze bij oppas zouden zijn. :mann: Ik weet wel dat zij echt niet zo zullen kijken en denken, maar dat is gewoon mijn idee. Mijn hart breekt dan. Mijn. Ze zijn dus ook nooit bij oppas.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Miranda schreef:

:schrik: Sorry voor de verwarring! :F:
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Ik heb op zich geen problemen met herplaatsen. Yara is ook een herplaats hond. Bewust gekozen deze keer en ik ben ontzettend blij met haar. Kan mij nog steeds niet begrijpen dat iemand zo'n fijne hond weg doet. Maar ik ben er dolblij mee.

Maar voorheen werden er nogal eens honden hier gedumpt waar de mensen zelf niks meer mee konden. Dan mochten wij die wel hebben want we hadden toch ruimte zat. Eentje zou hier even komen tijdens de vakantie maar die is ook nooit weer opgehaald. Maar wat mij dan wel dwars zit is dat ze dan wel weer ijskoud een pup in huis halen. Tot die ook een jaar of 2 is en totaal geen opvoeding heeft gehad. Dan komen ze weer bij ons zeuren of wij er niet nog eentje bij willen. Nu zijn we daar helemaal mee gestopt om zielige beesten van anderen op te vangen, want het kost toch een hoop tijd en geld en energie en je zit er ook zomaar een jaar of 14-15 aan vast. Maar als een hond ergens anders beter op zijn plek is dan heb ik er verder geen moeite mee. Als deze honden die we nu hebben overleden zijn ga ik denk ik ook wel weer voor een herplaatser. Het geeft ook wel weer een fijn gevoel om zo'n hond een fijn leventje te geven. Maar zelf zou ik nooit een van mijn honden herplaatsen bij een ander.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zamunda schreef: Ik heb alleen het idee dat jij je iets in Gollums bericht nogal persoonlijk aantrekt terwijl - zoals ik het lees - Gollum jou helemaal niets verwijt?
Ik trek het me helemaal niet persoonlijk aan, ik vroeg me (nogmaals) alleen maar af wat ze met haar post in relatie tot haar eerste zin precies bedoelde, want dát kon ik dus even niet volgen.
Maar goed, laten we maar weer gewoon over gaan tot de orde van dit topic, want dit schiet ook niet op verder. :wink: :F:
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Yara schreef:Ik heb op zich geen problemen met herplaatsen. Yara is ook een herplaats hond. Bewust gekozen deze keer en ik ben ontzettend blij met haar. Kan mij nog steeds niet begrijpen dat iemand zo'n fijne hond weg doet. Maar ik ben er dolblij mee.

Maar voorheen werden er nogal eens honden hier gedumpt waar de mensen zelf niks meer mee konden. Dan mochten wij die wel hebben want we hadden toch ruimte zat. Eentje zou hier even komen tijdens de vakantie maar die is ook nooit weer opgehaald. Maar wat mij dan wel dwars zit is dat ze dan wel weer ijskoud een pup in huis halen. Tot die ook een jaar of 2 is en totaal geen opvoeding heeft gehad. Dan komen ze weer bij ons zeuren of wij er niet nog eentje bij willen. Nu zijn we daar helemaal mee gestopt om zielige beesten van anderen op te vangen, want het kost toch een hoop tijd en geld en energie en je zit er ook zomaar een jaar of 14-15 aan vast. Maar als een hond ergens anders beter op zijn plek is dan heb ik er verder geen moeite mee. Als deze honden die we nu hebben overleden zijn ga ik denk ik ook wel weer voor een herplaatser. Het geeft ook wel weer een fijn gevoel om zo'n hond een fijn leventje te geven. Maar zelf zou ik nooit een van mijn honden herplaatsen bij een ander.
Herkenbaar...helaas.

Ik heb op een bepaald moment mijn e-mail van mijn website weggehaald, ik kreeg pb'tjes op forums van wildvreemde mensen of ik hun border collie van 8 maand niet kon overnemen :19:
Had de kinderen gebeten en moest dringend weg.

Ja zeg...eerst zelf verprutsen en dan afschuiven :neenee:
En dat zijn er helaas nogal wat.

Ik voel me dan ook niet meer geroepen alle ellende van andere mensen maar op te vangen, heel af en toe maken we nog een uitzondering (zoals nu met Wolfje).
Maar niet meer te pas en te onpas.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Kruimel53 schreef: De meeste paarden die voor de sport gehouden worden leven in hun eentje in een stal. Als ze mazzel hebben kunnen ze andere paarden zien maar er niet bij. Die hangen dus vaak meer aan 'hun' mensen simpelweg omdat die het enige vertier bieden in een verder geestdodend bestaan.
Sneu is dat om te zien. Gelukkig is het niet overal zo en staat mijn paard op een bedrijf waar alle paarden (zowel de manege- als de eigen paarden) op stal direct contact kunnen hebben met hun buren (open bovenkant van de stal, bovenkant voorzien van tralies of een contactluik) en ook alle paarden dagelijks in groepen van 2 of meer bij elkaar in de wei of paddock staan.
Mijn eigen paard heeft sinds hij op deze stal staat hetzelfde weidemaatje, een merrie.
Vorig jaar ben ik met hem 2 weken naar de Veluwe geweest, waar een stalgenoot van mij met haar paard ook naartoe was, zij was er al eerder. Haar paard en de mijne stonden niet naast elkaar op stal of in de wei, dus hadden nooit echt contact gehad.
Maar op het moment dat hij haar zag/rook wist hij duidelijk wie zij was en is hij niet van haar zijde geweken. Die merrie stond tot dan toe altijd alleen in de wei omdat ze door alle weidemaatjes in elkaar werd getrapt (heel verhaal, laat ik hier achterwege), dus op de Veluwe zetten we de paarden in aangrenzende weides maar niet bij elkaar. Romanov dacht daar duidelijk anders over, nam een aanloopje en sprong over het draad naar haar toe. We hebben ze die 2 weken dus maar bij elkaar laten staan, en dat ging helemaal zonder problemen.
Toen we allebei weer thuis waren heeft hij nog een poos flink naar haar gehinnikt als zij voorbij kwam lopen, nu doet ze dat niet meer maar over een paar weken ga ik weer naar de Veluwe en is zij daar ook, dus dan zetten we ze maar gelijk bij elkaar op de wei. :wink:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik heb niets tegen herplaatsen. Vaak is het voor zowel hond als baas een stuk beter om te herplaatsen dan tegen beter weten in met hangen en wurgen een hond te moeten hebben.

Eerst herplaatsen om vervolgens net zo blind je weer in een nieuw avontuur te storten vind ik dan weer minder geslaagd.

Ik heb een oom die in zo'n 5 jaar tijd 3 pups en 2 Kittens heeft versleten. Dat gaat mij echt te ver. Nodeloos te zeggen dat ik niet mee 'on speaking terms' ben met hem.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik vind er in veel gevallen wel wat van, heel vaak lees je de lulligste smoesjes om een hond weg te doen. Kind op komst, uh ja toen je de hond nam wist je waarschijnlijk ook wel dat je een kinderwens had! Uitgefokt, klinkt voor mij als alleen een gebruiksvoorwerp dan, je bent niet nuttig meer dus weg ermee :( Zelfde met niet goed genoeg voor de sport, dus weg.... Ik snap daar werkelijk niks van, je heb je hond toch niet alleen voor de sport? Het is toch ook een huishond, je maatje? En dan de handel, daar draait m'n maag al helemaal van om, maar dat is mijn makke misschien :19:

De enige reden waarom ik ooit een hond zou herplaatsen, is als die echt niet in de roedel zou passen en het constant knokken zou zijn, ik neem geen hond om die vervolgs 15 jaar in de keuken op te sluiten omdat hij/zij niet bij de rest kan.

Ik heb altijd heel baasgerichte honden gehad, die zouden het heel moeilijk hebben gehad als ze herplaatst zouden worden (gelukkig nooit nodig geweest) Als die in de vakantie uit logeren gingen bij ouders/schoonouders/vrienden, waar ze vaak kwamen en helemaal gek van waren, waren ze doodongelukkig, aten al die weken niet, geen voer, geen snoepje, geen worst, gewoon niet, wilde liever niet uit en lagen al die tijd in de gang naar de deur te staren wanneer ik weer terug kwam, dus nee ik denk dat ze zich niet zomaar zouden aanpassen als ze herplaatst zouden worden.

Dat het vaak beter is voor een hond om herplaatst te worden geloof ik wel, de 3 herplaatsers die ik gehad heb werden hier heel gelukkig :ok: maar dan ben ik nog steeds van mening dat mensen eerst eens heel goed moeten nadenken voor ze een hond aanschaffen, het zijn geen dingen namelijk, maar dieren met gevoel!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

De vorige eigenaresse van niko vroeg een tijd terug of ik haar ambull reu over wilde nemen :schrik:
De derde reu van een groot/sterk ras of kruising, terwijl niko best wat probleempjes heeft (gehad) en de reu voor hem ook is herplaatst en vervolgens afgemaakt wegens gedragsproblemen.
Ze hebben daar heel veel verdriet van gehad, net als van de herplaatsing van Niko. Oudste dochter heeft nog lang naar hem gevraagd.
Ik kan moeilijk snappen dat weer zo'n kanon de voorkeur heeft boven een gezellig boomertje of een golden, helemaal binnen een druk gezin met een hoop jonge kinderen.
Tineke
Zeer actief

[quote="Kruimel53"

En nogmaals, ik moet de mensen nog tegenkomen die accuraat de toekomst kunnen voorspellen voor de komende 10-15 jaar. Een dier nemen is een gok, altijd. Er kan altijd iets misgaan waardoor je het dier niet meer kunt bieden wat het nodig heeft. Je hebt het gewoon niet in de hand, met al je plannen. Ik kan morgen onder een bus komen. Ik kan een invaliderende ziekte opdoen. Ik kan in ernstige financiële problemen komen. Noem maar op. Dat valt niet te voorzien en daar kun je ook niet in voorzien.[/quote]. En dat zijn prima reden om te herplaatsen en vind ik wezenlijk anders dan geldzorgen hebben en vrolijk hond nummer zoveel nemen wetende dat je het je niet kunt veroorloven en dat komt echt wel voor.
Afbeelding

Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Herplaatsen is gewoon soms nodig, waarom een ander er een mening over zou moeten hebben, snap ik niet helemaal. Toen ik bij m'n ex wegging en op een klein studentenkamertje terechtkwam, kon ik mijn 3 Huskies gewoon niet houden. Gek te bedenken dat die honden misschien al dood zijn, ik heb er geen contact mee gehouden omdat ik het niet kon. Te pijnlijk. Het lag absoluut niet aan de honden. Ik voelde me ronduit mislukt. Een aantal maanden later kwam de jongste, waar ik de sterkste band mee had, nog even terug - de mensen hadden zich verkeken op het houden van een Husky. Moddervet was hij. Ik heb hem toen een paar weken (geloof ik) in huis gehad en wederom moeten herplaatsen - ik leefde op 16m2 en het was geen doen.

Ik heb tot een paar jaar daarna geen Husky kunnen zien zonder over de flos te raken, was zelf ook altijd overtuigd van de mening "Als je aan een hond begint, blijft-ie tot het eind.". Maar soms is dat 'einde' niet de dood, maar een andere onoverkomelijke situatie.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Mijn mening hierover is simpel: je neemt een dier met de intentie de rest van zijn leven zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Je doet flink hard je best om dat ook daadwerkelijk te doen. En als het ondanks die moeite niet lukt kun je herplaatsen.

De discussie zit hem volgens mij ook niet in het herplaatsen zelf, maar meer in de hoeveelheid moeite die een baasje er in stopt om dat te voorkomen. Doet iemand 0 moeite om goed voor een beest te zorgen dan vinden we dat natuurlijk niet ok, doet iemand te veel moeite ook niet. Ergens daartussen zit een bandbreedte van moeite die we acceptabel vinden. Ik probeer zelf niet te oordelen over waar iemand in die bandbreedte zit. Je weet toch nooit alles. En als iemand wil herplaatsen, doe het dan vooral, want voor het beest is het hoe dan ook beter om bij iemand te zijn die hem wel wil hebben.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik train en herplaats en verkoop af en toe honden. Als een hond niet geschikt is voor de sport, dan herplaats/verkoop ik ze. Niet via de handel, maar bij geschikte mensen of opleidingslocatie.
De jonge hond die ik had voor Dico was helaas niet geschikt voor KNPV. Hebben 2 mensen langs laten komen die hem graag wilde hebben als huishond. Beide afgewezen, hij nam er gelijk een loopje mee. Toen via een speurhondenbedrijf waar ik eerder contact mee had gehad, hem geplaatst. Kreeg zoals afgesproken updates. Wist bijna zeker dat hij erg geschikt was. Als hij dat niet was, zou hij weer terugkomen bij ons. Maar hij bleek inderdaad een talent. Na slechts 2 maanden opleiding is hij geplaatst bij de douane van Groot Brittannië.

Voor ik KNPV deed heb ik ook wel eens een 'huishond' herplaatst wegens een mismatch. Absoluut geen spijt van gehad, hij woont nu op een biologische boerderij waar hij het ontzettend naar zijn zin heeft.

Op Facebook(groepen) struikel je over de moraalridders die vinden dat je een hond niet neemt voor even, maar voor het leven. Die beseffen zich totaal niet dat een hond waarschijnlijk veel slechter af bij de baas die hem/haar niet meer wil dan bij iemand die 'm graag verwelkomt.
Sommige mensen hebben er moeite mee dat ik honden die niet geschikt zijn voor de sport weer herplaatst.

Mensen die een hond herplaatsen, omdat hé een pup en hij sloopt en is niet zindelijk, of hé die mechel/border collie/ jack russell heeft niet genoeg aan 1x per dag een rondje op het blok of nog erger, zoon/dochterlief wilde een hond en is na enkele weken weer uitgekeken. Dat vind ik op zijn zachts gezegd niet echt chic en vooral ondoordacht.

Ik heb met Dico nu onze 6e herplaatser en ben er super blij mee!
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Dees en Maylo schreef:Ik heb er ook geen problemen mee. Wel met mensen die keer op keer herplaatsen en een nieuwe aanschaffen.
Ja, dit. Ik verwacht niet dat iemand z'n hele manier van leven omgooit voor een dier maar ik heb een buurvrouw die hond na hond terug heeft gebracht wegens niet geschikt. Honden moeten meteen klikken met de opdringerige kinderen en vooral goed kunnen omgaan met helemaal niets doen. Tja, dan is een Duitse herder geen goed idee. Nu heeft ze een bejaarde labrador kruising uit het asiel en dat gaat wel goed maar ik denk niet dat ze ook maar enigszins beseft waar het bij de vorige honden mis ging.
Oom van me heeft een bordeaux dog, een paar greyhounds, een Amerikaanse stafford, een Chinese naakthond en twee Amerikaanse bulldoggen herplaatst, die vier laatsten in een tijdspanne van een halfjaar. Ik snap het niet.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Kruimel53 schreef:O, en ik heb inmiddels zo'n 45 jaar honden en nog nooit een herplaatst. Maar ik had het wel moeten doen dus.
Als een hond totaal niet in de gezinssituatie past, dan is er toch ook niks tegen om te herplaatsen?
Ik heb dat ook nooit gezegd. Het kan gewoon voorkomen dat het niet gaat en niet omdat hondje een keertje uitgehaald heeft of omdat kindje op komst is en je geen tijd meer hebt voor de hond, maar dat het werkelijk gewoon echt niet gaat (agressie, angst voor kinderen, noem maar op).
Dan is het natuurlijk het beste voor mens én hond om de hond te herplaatsen naar een plek waar hij goed op zijn plek is.

Ik heb ooit een hond uit het asiel gehaald, moest met pittige Kaya kunnen, moest met katten kunnen. Een dot van een hond, maar hij kwam
hier binnen en zijn modus ging op 'kill cat' en na 3 dagen hing ik kotsend boven de wc en lag mijn poes bijna doormidden.
Die heb ik na 3 dagen teruggebracht, jankend, want wat voelde ik me een mislukkeling, maar dat ging gewoon echt niet.

Dus ik ben er zeker niet op tegen, soms is het gewoon veel beter, maar het merendeel vind ik kul redenen en veel te makkelijk geredeneerd.
Wat mij betreft heb je een hond dus voor zijn/haar hele leven en dan zijn er dus uitzonderingen waarbij dit echt niet mogelijk is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Sassy schreef:
Yara schreef:Ik heb op zich geen problemen met herplaatsen. Yara is ook een herplaats hond. Bewust gekozen deze keer en ik ben ontzettend blij met haar. Kan mij nog steeds niet begrijpen dat iemand zo'n fijne hond weg doet. Maar ik ben er dolblij mee.

Herkenbaar...helaas.

Ik heb op een bepaald moment mijn e-mail van mijn website weggehaald, ik kreeg pb'tjes op forums van wildvreemde mensen of ik hun border collie van 8 maand niet kon overnemen :19:
Had de kinderen gebeten en moest dringend weg.

Ja zeg...eerst zelf verprutsen en dan afschuiven :neenee:
En dat zijn er helaas nogal wat.

Ik voel me dan ook niet meer geroepen alle ellende van andere mensen maar op te vangen, heel af en toe maken we nog een uitzondering (zoals nu met Wolfje).
Maar niet meer te pas en te onpas.
Hier hetzelfde. Wij krijgen regelmatig van alles aangeboden, niet alleen honden. Paarden die we "gratis" mogen hebben. Net of het onderhoud van zo'n beest ook niks kost. En het zijn meestal paarden die of hoog bejaard zijn of waar van alles aan mankeert en waar ze zelf ook geen cent aan uit willen geven. Dan mogen wij die wel oplappen. Nou, voor ons hoeft dat niet meer. Wij willen er niks meer bij aan beesten. Hebben er nog steeds meer dan genoeg. En de ellende van anderen willen we niet meer. Maar hoe makkelijk mensen afstand doen van hun dier die ze soms jaren hebben gehad is soms best wel schokkend. Ik zou geen een van mijn dieren weg kunnen doen. Ben veel te dol op ze.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”