Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Taboe mbt herplaatsen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Taboe mbt herplaatsen

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lieke schreef: Mijn Kyra was overigens zo'n fokteef met pensioen. Een keer een nest gehad, ze wilden niet met haar verder en ze was pas 2,5 jaar. De fokker had al 3 gepensioneerde teven van rond de 10 en vond het beter om een goed tehuis voor Kyra te zoeken.
En ik ben verwaand genoeg om te denken dat ze dat bij mij heeft gevonden. En ik heb volledig begrip voor de fokker en was dolblij met Kyra.

Een leuke, opgevoede, volwassen hond met stamboom van een fijne fokker. Lijkt me ideaal, die had ik liever dan haar pups :ok:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Pepie schreef:Ik denk bij fokteven die plaats moeten maken meestal...dat er wel aan verdiend mag worden maar zodra er geen inkomsten meer komen mag die hond naar zijn gouden plekje.

Ze mag wat essentieels bijdragen.
Waarom mag er niet op verdiend worden? Je hebt er ook een hoop werk en kosten aan, vanaf het moment dat de moeder pup is tot haar laatste pups de deur uit gaat.
Het kan niet alleen maar liefdewerk oud papier zijn, wil je de rashond behouden.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pepie schreef:Ik denk bij fokteven die plaats moeten maken meestal...dat er wel aan verdiend mag worden maar zodra er geen inkomsten meer komen mag die hond naar zijn gouden plekje.
Denk je nu echt dat fokken bergen met geld oplevert? Als je t op een normale manier dus doet en geen broodfokker dus.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

dagmar88 schreef:
lieke schreef: Mijn Kyra was overigens zo'n fokteef met pensioen. Een keer een nest gehad, ze wilden niet met haar verder en ze was pas 2,5 jaar. De fokker had al 3 gepensioneerde teven van rond de 10 en vond het beter om een goed tehuis voor Kyra te zoeken.
En ik ben verwaand genoeg om te denken dat ze dat bij mij heeft gevonden. En ik heb volledig begrip voor de fokker en was dolblij met Kyra.

Een leuke, opgevoede, volwassen hond met stamboom van een fijne fokker. Lijkt me ideaal, die had ik liever dan haar pups :ok:
:mrgreen:
Ik hád één van haar pups: Lyndie.
Ik ging gewoon zoals alle pupkopers voor een leuke pup. Werd verliefd op mama Kyra. Maar ging dus met pup Lyndie naar huis.
Week later ging de telefoon. De fokker. Of ze goed had begrepen dat wij met een jaar of twee een hond bij wilden. En of ze ook had begrepen dat wij geen bezwaar tegen herplaatsers hadden.
Antwoord was ja en ja. Hoezo.
Tja, ze zaten een beetje met Kyra. Schat van een hond maar om diverse redenen wilden ze niet nog een nest. En ze was nog zo jong. Te jong om bij een fokker als pensioenhond te leven en ze hadden al 3 gepensioneerde teven van een jaar of 10 die beslist niet weggingen.
Of wij misschien Kyra een goed tehuis wilden geven.
Ongeveer 3 seconden over nagedacht en dit lot uit de loterij met beide handen aangegrepen.
Zij blij, wij blij en Kyra ook blij (mag ik aannemen :mrgreen: ). Wij hebben 10 jaar lang een gewéldige hond aan haar gehad. Ze was eigenlijk leuker dan haar eigen dochter Lyndie. :mrgreen:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

tycha schreef:Zij houdt de oudjes, liggen apart van de rest, maar ik kan me ook zo maar voorstellen dat het voor zo'n hond veel fijner is om ergens een huisje te hebben waar volop aandacht te krijgen.
Dat bedoel ik. Mij lijkt dat dus ook.
Heavy schreef:Maar je moet er dan inderdaad tijd voor willen maken .
En die tijd heb je best als je 1 nestje per jaar hebt dan kost je dat 8 weken.
En als je 5 volwassen honden hebt waarvan 2 of 3 oud, dan kosten die oude honden weinig tijd omdat de jonge veel kosten. De jonge honden krijgen veel aandacht.
En wat nou als je voor zo'n oude(re) hond een prima plek hebt? Wat is daar mis mee? Daar is die hond toch alleen mee gebaat?
Maar het is niet zo dat uitgelokte teven niet kunnen samenwonen en leven met nakomelingen .
En dat ze dat niet leuk zouden vinden .
Dat is het beeld dat jij kent. Maar zat rassen waar dat anders is. Ik heb een teef gehad die geen pups van andere honden accepteerde. En dat komt vaker voor dan je denkt.
Dat jij het niet kent uit jouw ras betekent natuurlijk niet dat het niet bestaat.
En natuurlijk kun je die dan niet allemaal in huis houden of passen ze niet in je auto of vreten te veel brokken samen.
Of je vindt dat ze meer aandacht verdienen dan jij ze kunt geven.
Maar dat is wel een keuze die je zelf maakt . Je kunt ook je nakomelingen onder fokkersvoorwaarde plaatsen .
Ja, dat vind ik dan weer iets dat me zeer tegenstaat.
Dat mensen dan voor een nest een teef terughalen. Dáár doe je een hond volgens mij echt geen lol mee.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb overigens een teef verkocht aan een fokker, ooit.
Die belde een tijd geleden, teefje had haar derde nest en een van de kopers viel volledig voor de moeder.
Of ik het een probleem vond als teefje met dochter mee ging.
De fokker heeft redelijk wat honden, ik vraag altijd overleg voor herplaatsing en dat deed ze dus netjes. Ik vond en vind het geen probleem.
Teefje woont nu stikgelukkig samen met dochter ergens op een mooie plek en krijgt alle aandacht van de wereld.
Dat is toch heerlijk?

Afbeelding

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

bouvierpoedel schreef:Raar hoor mensen willen wel een herplaatser maar die mensen die het dier herpaatsen vinden ze fout.
Ze willen een pup maar als die fokker een oudere hond weg doet dan is dat ook fout.
Dat vind ik helemaal niet gek: de hond zelf kan er toch niets aan doen? Dus waarom je geen herplaatser zou nemen als je herplaatsen
fout vindt, dat zie ik niet zo.
Overigens vind ik herplaatsen niet fout, de hond is eigenlijk altijd beter af omdat hij/zij op zijn huidige plek niet gewenst is.
De reden waarom mensen ertoe overgaan, vind ik alleen vaak zwak.

Hetzelfde geldt voor fokkers die een oudere hond wegdoen. Als het in het belang van de hond is, zie ik daar geen enkel probleem in
(kan niet meer tegen de drukte of iets dergelijks). Is het echter lopende band werk en letterlijk 'uitgefokt' dan vind ik daar inderdaad
wel wat van.
bouvierpoedel schreef: Het houden en scheiden van 2 knokkende honden is ook fout maar er 1 wegdoen is ook fout en inslapen is ook fout .
Oudere honden bij pup/ jonge hond is fout maar pup of oudere hond herplaatsen is ook fout.
Hond weg doen omdat er geen klik is weg doen is ook fout maar hem houden ook.
Kortom is dus iedereen fout en kun je het in principe nooit goed doen.
Als iedereen nu gewoon stopt met honden houden is het hondenleed zo de wereld uit .Lijkt verdomme wel een wedstrijdje wie het meest van hondjes houd. :zweep:
Dat vind ik niet fout allemaal, zeker niet. Twee knokkende honden in één huis is waanzin, zelf word je gek en de honden lijken me dan ook
niet echt gelukkig.

Wat ik veroordeel zijn de slappe excuses 'geen tijd' (en 2 maanden later weer een hond) of de oudere hond wegdoen en een pup nemen.
Dat soort zwakke redenen waardoor ik vind dat je veel te achteloos omgaat met een hond.
Nou ja, Marktplaats staat er vol mee en de meeste redenen vind ik dus wel echt verdrietig en verwerpelijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Het is altijd heerlijk als een hond stikgelukkig is . Maar dan klopt het verhaal dus niet dat teven hun eigen pups na een tijdje niet meer leuk vinden.
Dat heb ik niet gezegd hoor, anders kon je niks aanhouden. Maar als ze ze terugzien moeten ze ze niet, nee.
En vaak willen ze pups van andere teven in huis ook niet erg en is dat gedoe om dat in je groep te integreren.
Dus dat beeld van helpende moeders is leuk maar wel zeldzaam.
Ik heb hier ook een (jongere) teef die die pups helemaal niks vindt. Hopelijk ooit die van haarzelf wel, maar deze dus niet.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef: Is het echter lopende band werk en letterlijk 'uitgefokt' dan vind ik daar inderdaad wel wat van.
Eens.
Alleen wordt hier de indruk gewekt dat het allemaal één pot nat is: als een fokker herplaatst zal het wel lopende band werk zijn en een broodfokker.
En dat is gewoon onzin.
Eerlijk gezegd denk ik dat veel oudere honden beter af zijn als enige hond ergens dan dat ze "fijn bij de fokker mogen blijven tot hun dood."
Hoe je het ook wendt of keert, als een hond pups heeft krijgt die de aandacht en de rest niet.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef: Ik zie het wel en ook bij herders zelfs dat tante en oma komen helpen om de pups te wassen enz . Niet meteen de eerste dag natuurlijk .
Dat ligt dus aan het ras.
Bij toys gaat het vaak prima, bij heel veel andere rassen dus niet.

Afbeelding

Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik heb al diverse malen voor herplaatsing gestaan met mijn honden. Het is in ieder geval niet iets dat je in een dagje beslist.

Bij mensen die dat wel lijken te doen komen de vraagtekens natuurlijk wel bij je op.

Ik heb mijn honden nog beide, maar binnen korte tijd zal Misty overlijden. Wij weten niet of Shadow geschikt zal zijn voor een leven als enige hond. Wij hebben nu echter niet de situatie dat we er nog een hond bij kunnen zetten. Mijn partner wil geen honden meer en zelfs al wilde hij het nog wel, de tijd ontbreekt om een nieuwe hond gewend te maken, de combinatie klein kind, baan en eigen bedrijf is daarvoor gewoon teveel.

Dus stel dat Shadow ongeschikt blijkt als enige hond, is het dan niet beter om voor hem een goed adres te zoeken? Moet ik hem dan hier houden terwijl hij daar ongelukkig van wordt omdat je een hond nu eenmaal voor het leven aanschaft? Ik hoop dat hij het goed gaat trekken, maar ik kan het niet voorspellen, hij is nooit alleen geweest.

We hebben het hier vaak over de kwaliteit van leven (bij zieke honden vooral), ik denk dat dat het belangrijkste criterium moet zijn (of om het juist niet te doen) bij herplaatsing.
Je bent het je hond verplicht om te zorgen dat hij zijn 12 levensjaren zo gelukkig mogelijk kan leven.

Als je gaat scheiden moet je ook kijken naar de oplossing waarin je kinderen het gelukkigst zullen zijn.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Mijn eerste berner was een uitgefokte teef van 5 en een half jaar die op 'marktplaats' werd gegooid. Was die mensen hun eerste eigen huishond en als zodanig behoorlijk verwend. Toen kwam er een nestje, leuk. Toen kregen ze door dat er goed geld mee te verdienen viel en er was een baby, dus de hond was niet langer de lieveling. Steeds meer honden erbij in kennels en als een teef een nest had, mocht ze binnen. Dus Djoet moest dan ineens een kennel in en dat was ze niet gewend. Huilde de hele boel bij elkaar.
Dus werd ze in de krant gezet voor herplaatsing: 100 gulden.

Wij erheen om kennis te maken.
Hond werd vanuit achter ergens de kamer binnen gelaten en ging in 1 rechte lijn op mij af. Sprong bij me op schoot. Uitgemaakte zaak: dit zou mijn hond worden. :I:

Maar, ik zou twee weken later verhuizen naar het platteland en twee verhuizingen vlak achter elkaar dat leek me erg zwaar voor de hond. Dus ik stelde voor dat ze dan toch nog twee weken daar zou blijven. Reactie van haar eigenaar: "dan moet ik JOUW hond nog twee weken te VRETEN geven!" :ugh: :kotz:

Ex en ik keken elkaar aan en hadden geen woorden nodig.
Hond ging mee, ik veranderde haar naam van Beauty in Duty, omdat ze haar taak volbracht had en betaald had voor die schoonheid met haar lichaam om vervolgens te worden afgedankt. 100 gulden betaald en hondje is bij mij maar liefst 13 jaar oud geworden. De liefste hond aller tijden. Ze heeft nog geen minuut nodig gehad om te wennen.

Ook Jorla is een afgedankte fokteef.
De motivatie voor herplaatsing was dat ze haar een leven gunden bij een baas voor wie ze de geliefde huishond zou worden. Daar leefde ze in de roedel of werd ze als maatje bij pensionhonden in de kennel geplaatst. Mensen zijn nog een keer netjes bij me op huisbezoek geweest. Ze vond het leuk om ze te zien. Maar toen ze opstonden om te vertrekken lag zij te slapen en ze heeft daar totaal niet op gereageerd.
Heb voor haar 400 euro betaald en kreeg haar pas na sterilisatie op hun kosten mee. Mensen wilden zeker weten dat ze niet toch voor de fok gebruikt zou worden.
En ook deze berner die bij me kwam toen ze nog geen twee jaar oud was, gaat bij mij veel ouder worden dan gemiddeld. Ze is onderweg naar de 12! :I:
Voor haar was de overgang van roedelhond op een afgelegen boerderij naar gezinshond in een drukke wijk, wel heel zwaar.
Laatst gewijzigd door kooi op 13 aug 2016 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Dat is wel een groot verschil . Waarbij ik niet zeg dat het een slecht is want ik denk dat het uiteindelijk voor de hond niet veel uitmaakt . Die wil alleen maar aandacht , liefde en gewenst zijn.
Waarom blijf je er dan over drammen, als het voor de hond niet uitmaakt?
Het gáát toch om de hond?
Heavy schreef:Maar er zijn dus ook situaties die wel voorzien worden . Zoals dus fokken en dan al weten dat je een teef na een paar nesten eigenlijk letterlijk en figuurlijk niet meer kan gebruiken en er geen tijd meer voor hebt .
Dat weet je helemaal niet. De gemiddelde mens is geen Jomanda.
Anders zaten er niet zoveel kinderen in slechte situaties.

Afbeelding

63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Heavy schreef:Er zijn altijd situaties die zich voordoen waarbij herplaatsen beter is . Er is alleen een verschil tussen een situatie die je overkomt zoals ziekte , overlijden, scheiding, verandering van baan, hond die niet alleen kan zijn enz

Maar er zijn dus ook situaties die wel voorzien worden . Zoals dus fokken en dan al weten dat je een teef na een paar nesten eigenlijk letterlijk en figuurlijk niet meer kan gebruiken en er geen tijd meer voor hebt .

Dat is wel een groot verschil . Waarbij ik niet zeg dat het een slecht is want ik denk dat het uiteindelijk voor de hond niet veel uitmaakt . Die wil alleen maar aandacht , liefde en gewenst zijn.
Maar zelfs als het voorzien is, als de fokker dan voor een goed nieuw huis zorgt is het toch goed? Als de fokker ze zomaar ergens zou 'dumpen', dan zou het wat anders zijn, maar dat geldt voor alle herplaatsingen.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Het hele idee achter herplaatsen is toch dat een hond ergens anders beter af is? Dan is het toch altijd goed vanuit de hond gezien, ongeacht de reden?
63673J

Izzie_Anneke schreef:Het hele idee achter herplaatsen is toch dat een hond ergens anders beter af is? Dan is het toch altijd goed vanuit de hond gezien, ongeacht de reden?
Dat vind ik ook.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Heavy schreef:
Marjoleine schreef:
Heavy schreef:Hoeveel tijd en aandacht kost het extra om uitgelokte teef mee te nemen met de wandelingen die toch gemaakt moeten worden? Het lijkt me juist leuk voor nakomelingen en pups dat er ook oudere generaties rondlopen die helpen bij de opvoeding .
Dat vinden lang niet alle oudere honden, kan ik je zeggen. En lang niet alle teven accepteren andere honden bij hun pups.
Wat jij schets is utopia.
Geen utopia denk ik . Het zal het verschil zijn tussen hobby fok en grootschalig .

Ik heb gefokt, Bijou heeft twee nestjes gehad en Tama een (Tama was uit Bijou haar eerste nest), maar zij vonden het toch echt niet leuk als een andere teef zich met hun pups bemoeide.
Ik moest de anderen er toch echt bij weg houden.
Bijou is weleens bij Tama haar pups gekropen en heeft ze gevoed. Maar toen moest ik wel zorgen dat Tama er niet bij kwam.

Buiten ging het best wel goed, maar buiten hadden ze niet zoveel belangstelling voor de pups van de ander.

En ik denk dat ik Nikkie er een groot plezier mee had gedaan als ik haar herplaatst had. Nu de anderen meiden er niet meer zijn merk ik dat ze het in haar uppie veel leuker vind.
Heb dat altijd al gedacht dat ze het in haar uppie leuker zou vinden.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Heavy schreef:
Marjoleine schreef:Ik heb overigens een teef verkocht aan een fokker, ooit.
Die belde een tijd geleden, teefje had haar derde nest en een van de kopers viel volledig voor de moeder.
Of ik het een probleem vond als teefje met dochter mee ging.
De fokker heeft redelijk wat honden, ik vraag altijd overleg voor herplaatsing en dat deed ze dus netjes. Ik vond en vind het geen probleem.
Teefje woont nu stikgelukkig samen met dochter ergens op een mooie plek en krijgt alle aandacht van de wereld.
Dat is toch heerlijk?
Het is altijd heerlijk als een hond stikgelukkig is . Maar dan klopt het verhaal dus niet dat teven hun eigen pups na een tijdje niet meer leuk vinden.
Mijn honden hadden nooit geen interesse meer in hun eigen pups als ze ze na een poos weer zagen, die werden net zo hard weg gesnauwd als elke andere vreemde hond.

Opzouten zeiden ze als het ware.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Izzie_Anneke schreef:Het hele idee achter herplaatsen is toch dat een hond ergens anders beter af is? Dan is het toch altijd goed vanuit de hond gezien, ongeacht de reden?
Ik ben blij dat Finn uiteindelijk bij mij terecht is gekomen. Al vond ik het destijds heel raar om te moeten horen waarom hij werd weggedaan.
En later met Bluf die ik kreeg vond ik het fijn dat ik haar kreeg, al heb ik toen ze er een paar maanden was behoorlijk getwijfeld om haar ook niet een "beter" thuis te geven omdat ik best moeite met haar had in aanvang.
Uiteindelijk is dat niet gebeurd omdat ik de gedachte van haar bij een ander niet fijn vond, en omdat ze mij toch wel een duidelijk signaal gaf dat ze bij mij wilde zijn.
Bij Jol hebben we ook getwijfeld omdat ze door alle veranderingen totaal niet lekker in haar vel zat. Maar de familie vond het idee verschrikkelijk. En ik ook eigenlijk omdat ik wist hoe gek mijn vriend op haar was en dat het zijn steun en toeverlaat door de jaren heen is geweest.
Ik kan er van genieten hoe ze uiteindelijk haar draai heeft weten te vinden en kan genieten als ze ook daadwerkelijk toont dat ze geniet. Dus gemakkelijk over herplaatsen denken doe ik niet.
Maar ik kan het me zeer goed voorstellen dat iemand voor zijn hond een ander adres zoekt omdat het om wat voor reden dan ook niet klikt.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Het was niet mijn bedoeling om erover door te drammen :scratch: ik probeer gewoon het verschil duidelijk maken. Ik oordeel niet .
Jawel.
Je zegt immers dat dat het verschil is tussen hobbyfok en broodfok?
En dat is onzin, het zijn volgens mij juist de mensen die herplaatsen vanwege ruimte die hobbyfokkers zijn en zich erg druk maken over het welzijn van hun honden.
Die beseffen en zien dat herplaatsen soms een prima optie is.
En die dat zelden durven zeggen omdat iedereen ze erop afrekent. Terwijl het om de hond zou moeten gaan en niet om wat iemand van andermans moraal vindt.
Voor zover die hier van belang is.

Afbeelding

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Hier zijn 3 sporthonden als herplaatser binnengekomen:
- Noeska met 1,5 jaar, was niet spectaculair genoeg. Kwam in eerste instantie hier als huishond maar was wel geschikt dus zijn we ermee gaan sporten. Met haar heb ik mijn eerste 5 KNPV certificaten behaald en erg veel van en met haar geleerd. Ze is nu met pensioen, 11,5 en een fijne hond in de groep. Dikke maatjes met de jongste teef en met de jonge reu wil ze ook nog steeds spelen. Gaat nooit meer weg.
- Laika kwam met 10 maanden. Eigenaar was er bang van. Mijn man heeft er een prachtig PH1 certificaat mee gehaald, thuis heeft ze geleerd wat een fijn leven is. Ze leerde zelfs spelen met de andere, maar oh jee wat een werk hebben we eraan gehad. Na certificering hebben we een tijd gezocht naar een goede plek waar ze kon werken maar waar ze ook daarnaast een goede situatie zou hebben, want het bleef een moeilijke hond in bepaalde opzichten. Ze heeft nu al een paar jaar een hele fijne baas die met haar werkt en haar een leven geeft waarin ze geaccepteerd wordt met al haar nukken en ze met eigen honden sociale contacten houdt. We hebben regelmatig contact en ze kon niet beter liggen.
- Lucas kenden we vanaf pup van 7 weken van een clubgenoot. Nooit kon hij iets goed doen in zijn ogen. Mijn man kon het op een gegeven moment niet meer aanzien en heeft hem overgenomen. Clubgenoot is weggegaan bij de club en de hond is bij ons opgebloeid. Het vervelende gedrag wat de vorige eigenaar zei dat hij had, hebben wij nooit bij ons meegemaakt. Maar toch was het niet de juiste hond voor hier, ondanks dat de hond en mijn man weer een mooi certificaat haalden, was het niet echt zijn hond. Ook thuis bleef het een rare, hij had een plaat voor zijn kop en gaf spanningen onderling. Het was ook niet de bedoeling dat hij een blijver zou worden toen hij hier kwam, en de regionale politie wilde hem graag, al ruim voor zijn keuring, en aangezien hij daar bij zijn geleider thuis zou wonen was de keus snel gemaakt. Hij heeft daar nu een topleven: mee werken en een fijne thuissituatie.

Wat een ander er allemaal van denkt, dat interesseert me niet zoveel. Ik weet zelf hoeveel moeite er doen om een betere plek te vinden en dat we nogal wat eisen stellen. Ze zitten goed en er is nog contact, dus we zijn daar zeker van.

Over een ander ga ik geen oordeel vellen.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Heavy schreef:Het was niet mijn bedoeling om erover door te drammen :scratch: ik probeer gewoon het verschil duidelijk maken. Ik oordeel niet . Ook niet over de mensen met sporthonden die elk half jaar een andere hond hebben. Dan is het ineens die harde wereld en gemeen .

Maar dat is niet anders dan fokkers . Ze hebben een doel voor ogen wat ze willen bereiken met hun hond . Of dat nou een plek op een podium op een grote show is of op een ipo wedstrijd dat maakt niet uit .Daar wordt een pup op uitgezocht.

Bij sporthonden kan je na een maand of 7 al vaak zien of het wat gaat worden of niet . En er zijn mensen die dan geen energie meer in een hond willen steken waarvan ze vinden dat het niks gaat worden .Of niet wat ze verwachten . Zo'n hond is dan onbruikbaar en er komt een nieuwe pup om opnieuw te beginnen. Oudere hond wordt herplaatst. Pup groeit op en met een beetje pech heeft die geen goede heupen en wordt ook weer herplaatst . Kont er weer een nieuw pup.

Mensen vinden dat hard en gemeen om aan de lopende band pups te nemen. Terwijl die honden een prima leven hebben. En weet je wat ik zo raar vind ? Als je elke jaar een hulphond in huis hebt dan ben je een held :19:

Het erge in de sport vind ik doorgaans dat zo een "afgeschreven" jonge hond wel nog flink wat op moet brengen vaak (gelukkig niet altijd) want de nieuwe hond moet gefinancierd worden :(

Zelfde dat ik hier lees dat er 400€ voor een fokteef die gesteriliseerd geplaatst wordt betaald moet worden. Natuurlijk wordt dat gebruikt voor de sterilisatie maar toch.

Als ze hier weggaan is dat gesteriliseerd en zonder dat er voor betaald moet worden. En niet met de eerste de beste mee.
Dat laatste achtervolgt me nog wel eens. Afgelopen jaar iemand afgewezen voor zowel een herplaatser als voor fokkersvoorwaarden en de persoon is mij enige maanden op een forum blijven achtervolgen want volgens hem had ik voor het grote geld gekozen ipv welzijn vd hond.

De te herplaatsen teef moest alleen en binnen anders hoefde ze niet weg. Bij hem zou ze in de tuin zitten en met een haast even oude teef

De teef op fokkersvoorwaarden was oud genoeg om sportkwaliteiten te zien en moest dus echt in de sport. Deze meneer ging misschien wat praktijkspeuren meer niet. Nu zit ze kosteloos (transport ook betaald) bij vrienden in de USA en gaat wedstrijden draaien in een africhtingsprogramma.
Maar zijn invulling was USA dus voor veel geld verkocht.
63673J

Nanna schreef:Ik ken ook zo'n verhaal.
Mar haalt weleens sneue Puli's uit Hongarije die anders dood moeten. Zo ook Bohoc. Een witte reu waarvan de baas was overleden en de familie hem in de doding wilde gooien.
Hij mocht met Mar mee en woonde daar toen.

Toen had ze dus eens een nest en een echtpaar kwam een pup uitzoeken. De meneer heeft alleen maar met Bohoc zitten kroelen en was duidelijk gek op hem en vice versa.
Die pup geloofde hij wel.
Die mevrouw zei toen tegen Mar dat ze maar een rode strik om Bohoc moest doen als ze de pup kwamen halen want die wilde ze als verrassing aan haar man geven. Mar stemde in en toen die man Bohoc zag en begreep dat hij hem mocht hebben heeft ie staan huilen als een klein kind.
Bohoc heeft nu een geweldig leven :ok:
Ik zeg: winwin.
:I:
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Marjoleine schreef: Ik heb hier ook een (jongere) teef die die pups helemaal niks vindt. Hopelijk ooit die van haarzelf wel, maar deze dus niet.
En dus zou deze hond wellicht op een andere plaats beter op haar plek zijn waar er niet gefokt wordt maar op díe plek moet er gewacht worden tot er niet meer mee gefokt kan worden. Een hond zit op zijn plek of niet en dat zou imo los moeten staan van wel of niet fokken. Het is overigens niet enkel bij niet fokkers een taboe zat fokkers die het anders doen en waar de honden klaarblijkelijk wel op hun plek zitten, ook op hogere leeftijd. Zal ongetwijfeld aan het ras liggen en daar zijn jouw rassen dan wellicht makkelijker in maar Fila's gaan echt kapot aan herplaatsen in de regel. Ik ben niet tegen herplaatsen op zich en kan me zat situaties voorstellen waarbij dat beter is , vechtende honden bijvoorbeeld , maar imo moet je een hond herplaatsen op het moment dat je je realiseert dat zulks beter is en dat valt niet altijd samen met het eind van de fok carrière ben ik van mening.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Spike heeft het bij ons prima naar zijn zin vanaf dag 1. Daar voor heeft hij twee weken in het asiel gezeten.
IK denk nu wel eens als ik zijn lieve koppie zie: hoe kun je zo'n hond naar een asiel brengen, geen informatie meegeven en je zoekt het maar uit.
Dat vind ik onvoorstelbaar. Dat je je als baasje er zo vanaf kunt maken. Niet vertellen over zijn allergieën waardoor hij niet de juiste voeding krijgt en niet de juiste verzorging...
Nee, dan is het beter om direct een goede baas te zoeken voor je hond.
Ik ben heel blij met onze herplaatser, ook al heeft hij ook zijn eigenaardigheden :O:
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:
Marjoleine schreef:Ik heb hier ook een (jongere) teef die die pups helemaal niks vindt. Hopelijk ooit die van haarzelf wel, maar deze dus niet.
En dus zou deze hond wellicht op een andere plaats beter op haar plek zijn waar er niet gefokt wordt maar op díe plek moet er gewacht worden tot er niet meer mee gefokt kan worden.
Wat een onzin. Je gaat er dus vanuit dat we haar hebben voor de fok en verder niet. Jouw interpretatie, waaruit wel erg duidelijk blijkt hoe jij over mij/ons denkt. Maar goed, niks nieuws.
In principe herplaatsen wij nooit tenzij er geknokt wordt en er is geen enkele reden aan te namen dat dit teefje ooit herplaatst gaat worden. Ze is gewoon nog erg jong en dit is de eerste keer dat ze dit meemaakt.
Zal ongetwijfeld aan het ras liggen en daar zijn jouw rassen dan wellicht makkelijker in maar Fila's gaan echt kapot aan herplaatsen in de regel. Ik ben niet tegen herplaatsen op zich en kan me zat situaties voorstellen waarbij dat beter is , vechtende honden bijvoorbeeld , maar imo moet je een hond herplaatsen op het moment dat je je realiseert dat zulks beter is en dat valt niet altijd samen met het eind van de fok carrière ben ik van mening.
Ja, eens.
Wetters laten zich bepaald niet makkelijk herplaatsen trouwens en gelukkig hoeft dat ook zelden.
En samenhangen met de fokcarriere gebeurt misschien relatief veel maar lang niet altijd. Dat verband wordt door veel mensen gemaakt en met een negatieve connotatie, maar dat is mijns inziens onterecht.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik ken fokkers die altijd hun honden aanhouden.
Die fokken eens in de 5 jaar (ongeveer) een nestje waar een pup van blijft en waardoor hun eigen roedel 4 of 3 honden bevat.

Ik ken fokkers die veel meer fokken, (veel) meer teven hebben, en die besluiten dat een teef waar niet meer mee wordt gefokt (niet altijd omdat ze te oud zijn) en die zich in de grotere roedel niet helemaal tof voelt wordt overgeplaatst.
Niks mis mee, als die honden naar een mooie eigen plek kunnen.

Ik ken mensen die niet helemaal de klik hebben met hun hond en er eigenlijk tegen op zien dat het nog x jaren moet duren voor de hond overlijdt.
Of waar een combinatie van twee honden na enige tijd blijkt niet goed te werken en de honden permanent gescheiden moeten worden gehouden.
Dat zij hun hond overplaatsen is iets waar ik ook geen grote probleem mee heb.

Als iemand onvoorbereid een pup koopt en er daarna achter komt dat er veel meer werk aan vast zit dan gedacht en de hond maar weer overplaatst (en graag gisteren anders gaat de hond naar het asiel) heb ik daar gloeiend de pest aan.
Besteed er alleen weinig woorden aan en hoop alleen maar dat de overplaatsing een verbetering oplevert.
Dat de hond niet weer bij zo'n klojo terecht komt die valt voor een smoeltje maar geen idee heeft over wat die hond nodig heeft ............... en daardoor ook weer gaat herplaatsen.

DAT de hond wordt overgeplaatst vind ik geen ramp.
Ik hoop dan wel dat een volgende hond doordachter wordt aangeschaft.
Geen hond meer nemen zou ook een optie kunnen zijn :tongue:
Ondoordacht aanschaffen en er dan geen moeite voor doen maar gewoon maar weer de deur uit, daar kan ik geen waardering voor opbrengen.
Dat maakt van de hond een wegwerpartikel en dat vind ik verschrikkelijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het wel altijd erg triest dat er zoveel mismatches zijn omdat mensen niet nadenken.
Hier ook weer, iemand die een blauwe amstaf heeft, leuke hond maar nu al ongeleid en aan een flex van 10 meter. Hondje is nog geen jaar.
Jong stel die het vast goed bedoelen maar wel socialisatie erg belangrijk vinden, dus de hond mag met alles contact maken.
Ik houd mijn hart vast.
Maar hij heeft wél een prachtige kleur. Ik hoop dat ie daar niet de dupe van gaat worden, een boomer had beter gepast.
Niettemin, als hij herplaatst gaat worden heb ik daar geen probleem mee, al heb ik er wel een probleem mee dat hij er ooit gekomen is daar.
Maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Gelukkig is het binnen de sporthonden (agility) redelijk notdone je hond te herplaatsen als ie niet meer goed genoeg is voor de sport.
Ik hou er niet zo van, uitgefokt, weg ermee. Mijn honden zijn in de 1e plaats huishonden en alles wat er meer mee kan is mooi meegenomen :)
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Ik kan het me werkelijk niet voorstellen. Ik ben een puppen-mens pür sang (ik zou het liefst elk jaar een pup hebben), en dat ding nestelt zich binnen een paar uur diep in mijn hart. En die kan ik helemaal niet herplaatsen, dat trekken de honden waarschijnlijk wel maar ik helemaal niet.

Wel denk ik dat vaak herplaatsen het eerlijkst is voor de hond (voor de mijne niet, natuurlijk :pffff: ). En ja, ik vind er dan wel wat van als er bijna gelijk een nieuwe hond komt. Maar van de andere kant... een hond die niet gewenst is, heeft ergens anders een beter leven. Dan maar hopen dat het "nieuwe" hondje wel voldoet.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”