Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Er zijn helaas ook veel van die wielrenners, want fietsers zijn het niet, die zich zo gedragen ongeacht of het een fietspad de openbare weg, een hondenlosloopgebied, of zelfs een voetpad is.
Dus ook op het voetpad in een park of bos waar ook honden los mogen lopen, komen ze luid rinkelend aangesneld en verwachten ze dat je opzij springt. En dat verdom ik dus. Ik heb de regels niet vast gesteld dus ik stoor ze niet nodeloos en wil zelfs ruimte voor ze maken, maar als ze dit afdwingen word ik een beetje koppig. Op zo'n voetpad mogen dat soort wielrenners de voetgangers en honden niet hinderen.
Weet je wat opvallend is? Hier kom ik in het bos wel eens mountainbikers tegen, zowel Nederlanders als Duitsers. En die hufters zijn vrijwel altijd Nederlanders Die komen dan met een noodvaart aangeraced en gillen "ROT OPPPPPP" en dan heb ik maar te zorgen dat geen van mijn honden ze in de weg loopt. De Duitsers die we tegen komen minderen vaart, geven mij daardoor de tijd om de honden aan de kant te parkeren waarna de hele groep in het voorbij gaan zegt: danke, danke, dankeschön!
Mina2006 schreef:Ze moeten op fietspaden gewoon een maximum snelheid voor iedereen maken, en niet alleen voor snor- en bromfietsen. Het zal niet alles oplossen, maar als er op gecontroleerd wordt en beboet wordt zal het wellicht iets helpen.
Voor de rest heb ik geleerd áltijd LINKS van een fietspad te lopen zodat je eventuele fietsers aan ziet komen (zodat ze dus niet ineens schrikt). Daarbij zit er op die weg een strook gras waar de honden dan op konden lopen, met de personen aan de linkerkant op het fietspad.
Reed de wielrenner te hard? Waarschijnlijk wel. Had hij even moeten bellen? Ja, wel zo fatsoenlijk. Maar de wandelaars hebben ook wel wat dingetjes die ze beter hadden kunnen doen.
Verhaal zit altijd aan 2 kanten.
Wat dan? Ze liepen waar geen voetpad was op het fietspad met hun honden kort aangelijnd. Ze hadden misschien op de weg moeten gaan lopen dan?
Waar geen voetpad is moet je als voetganger van het fietspad gebruik maken. En dan is het gewoon rekening houden met elkaar. En ze vertelde zelf dat ze haar hondje kort aan de lijn had.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou. Groetjes Gonnie. Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Als ze stil ineens voorbij zoeven is het niet goed, maar als ze luid rinkelen is het ook weer niet goed....
Precies
Overigens kom ik zelden mensen tegen die vervelend reageren als ik even kort roep 'fietser!' en bedank als ze aan de kant gaan. Ook al fietsen ze met z'n drieën naast elkaar (wat dus ook niet hoort )
Overigens zitten er echt wel aso's tussen hoor. Absoluut. Maar om nou te gaan schreeuwen dat alle wielrenners idioot zijn gaat mij wat te ver en slaat ook nergens op.
Mina2006 schreef:Ze moeten op fietspaden gewoon een maximum snelheid voor iedereen maken, en niet alleen voor snor- en bromfietsen. Het zal niet alles oplossen, maar als er op gecontroleerd wordt en beboet wordt zal het wellicht iets helpen.
Voor de rest heb ik geleerd áltijd LINKS van een fietspad te lopen zodat je eventuele fietsers aan ziet komen (zodat ze dus niet ineens schrikt). Daarbij zit er op die weg een strook gras waar de honden dan op konden lopen, met de personen aan de linkerkant op het fietspad.
Reed de wielrenner te hard? Waarschijnlijk wel. Had hij even moeten bellen? Ja, wel zo fatsoenlijk. Maar de wandelaars hebben ook wel wat dingetjes die ze beter hadden kunnen doen.
Wat dan? Ze liepen waar geen voetpad was op het fietspad met hun honden kort aangelijnd. Ze hadden misschien op de weg moeten gaan lopen dan?
Waar geen voetpad is moet je als voetganger van het fietspad gebruik maken. En dan is het gewoon rekening houden met elkaar. En ze vertelde zelf dat ze haar hondje kort aan de lijn had.
Dan valt haar niets te verwijten vind ik.
Als fietsers en voetgangers van het zelfde pad gebruik moeten maken zullen de snellere fietsers zich moeten aanpassen, het is niet anders.
Het lijkt me bovendien behoorlijk riskant als een wielrenner op topsnelheid gaat rijden in drukke gebieden.
Dat doe je op rustige wegen ergens buiten waar je niemand tot last bent.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Manuma schreef:Wielrenners vind ik gewoon altijd irritant.
Op het fietspad omdat ze zo hard gaan en je ze nauwelijks aan hoort komen. En op de openbare weg omdat ze dan weer te langzaam gaan en midden op de weg willen rijden. Het liefst met 347 tegelijk.
Te paard heb ik zo vaak aanvaringen gehad met wielrenners dat ik je nu bij voorbaat al een klap wil verkopen als ik je aan zie komen in zo'n pakje. Als je zo hard wil fietsen ga je maar 's ochtends vroeg je bed uit en niet tijdens spitsuur door de duinen razen en schreeuwen dat iedereen moet wijken. Flikker op, je bent vervelend.
Vreselijk sneu van het hondje.
Want mensen op paarden zijn altijd zo gezellig
Kom zeg, flikker op je bent vervelend?
@wolfblut, wat heeft dat er eigenlijk precies mee te maken? Oh en de oudjes op e-bikes kunnen met windje mee dat soort snelheden ook wel bereiken hoor.
Nou dat zeg ik nergens. Ook een irritante groep mensen.
Ik weet wel dat veel ruiters middenop een fietspad gaan rijden als er wielrenners aankomen. Dat is om ze vaart te laten minderen omdat je met 1 pasje opzij van je paard zomaar 10 van hun fiets kan kegelen en je je paard ongeveer naar de slager kunt brengen. Als je zelf dan niet al ergens om een lantaarnpaal bungelt. Ze komen zo loeihard en jij (en je paard=vluchtdier) hoort ze ook niet. Die schrikken zich kapot als er een groep in zo'n noodvaart langsraast.
''Voor de rest heb ik geleerd áltijd LINKS van een fietspad te lopen zodat je eventuele fietsers aan ziet komen (zodat ze dus niet ineens schrikt). Daarbij zit er op die weg een strook gras waar de honden dan op konden lopen, met de personen aan de linkerkant op het fietspad.''
Manuma schreef:Wielrenners vind ik gewoon altijd irritant.
Op het fietspad omdat ze zo hard gaan en je ze nauwelijks aan hoort komen. En op de openbare weg omdat ze dan weer te langzaam gaan en midden op de weg willen rijden. Het liefst met 347 tegelijk.
Te paard heb ik zo vaak aanvaringen gehad met wielrenners dat ik je nu bij voorbaat al een klap wil verkopen als ik je aan zie komen in zo'n pakje. Als je zo hard wil fietsen ga je maar 's ochtends vroeg je bed uit en niet tijdens spitsuur door de duinen razen en schreeuwen dat iedereen moet wijken. Flikker op, je bent vervelend.
Vreselijk sneu van het hondje.
Want mensen op paarden zijn altijd zo gezellig
Kom zeg, flikker op je bent vervelend?
@wolfblut, wat heeft dat er eigenlijk precies mee te maken? Oh en de oudjes op e-bikes kunnen met windje mee dat soort snelheden ook wel bereiken hoor.
Nou dat zeg ik nergens. Ook een irritante groep mensen.
Ik weet wel dat veel ruiters middenop een fietspad gaan rijden als er wielrenners aankomen. Dat is om ze vaart te laten minderen omdat je met 1 pasje opzij van je paard zomaar 10 van hun fiets kan kegelen en je je paard ongeveer naar de slager kunt brengen. Als je zelf dan niet al ergens om een lantaarnpaal bungelt. Ze komen zo loeihard en jij (en je paard=vluchtdier) hoort ze ook niet. Die schrikken zich kapot als er een groep in zo'n noodvaart langsraast.
Maar dan kan je toch net zo goed zeggen, ga dan met je paard op plekken lopen waar je een fatsoenlijk ruiterpad hebt zonder fietsers. leven en laten leven.
Jij mag wat mij betreft prima met je paard op het fietspad lopen (jammer alleen van de gigantische hopen stront altijd) en ik zal er zelf wel rekening mee houden, want ik zit net zo min te wachten op een paard wat in paniek is. Maar dan is het ook wel zo galant als je andere mensen, dus ook wielrenners, gewoon het fietspad gunt zonder met het vooroordeel rond te lopen dat ze toch allemaal idioten zijn die moeten oprotten.
Overigens zou ik zelf mijn hond niet aan de kant van fietsers laten lopen als ik verplicht wordt om op een fietspad te lopen. De hond gaat dan gewoon aan de binnenkant. Niet om het goed te praten verder.
''Voor de rest heb ik geleerd áltijd LINKS van een fietspad te lopen zodat je eventuele fietsers aan ziet komen (zodat ze dus niet ineens schrikt). Daarbij zit er op die weg een strook gras waar de honden dan op konden lopen, met de personen aan de linkerkant op het fietspad.''
Dat is een achterhaalde regel, die ook niet meer hoeft te worden toegepast. Je moet daar lopen waar je het prettigst loopt, als je hond gewend is recht naast je te lopen (zoals bij mij) is rechts lopen in dit geval prettiger.
Dat is een achterhaalde regel, die ook niet meer hoeft te worden toegepast. Je moet daar lopen waar je het prettigst loopt, als je hond gewend is recht naast je te lopen (zoals bij mij) is rechts lopen in dit geval prettiger.
Achterhaald? Ik denk dat jezelf veilig opstellen in het verkeerd toch een heel stuk belangrijker is dan je hond laten bepalen waar dat je loopt.
Maar goed, daarin verschillen wij dan denk ik.
Grappig te lezen hoe verschillend de ervaringen van de forummers zijn.
Wij zijn veel op de Veluwe, waar enorm veel gemountainbiked wordt en waar ook veel wielrenners rondrijden, al dan niet met hele pelotons tegelijk. Ik heb persoonlijk veel vaker last van de wielrenners die rijen dik op de weg fietsen die bochtig en smal is en die het verdommen op de ook voor hen bestemde fietspaden te rijden en die hun zooi overal waar ze het kwijt willen gewoon in de natuur smijten, dan dat ik last heb van de mountainbikers op de hei, die in veel gevallen gebruik maken van dezelfde paden waar ik met mijn honden loop. Ze melden zich eigenlijk altijd van tevoren door even wat te zeggen, zeggen netjes goeiemorgen en bedanken voor het bij me houden van mijn honden. Heb in de 4 jaar dat ik zo goed als ieder weekend daar op de hei en in het bos loop nog geen 1x gedoe gehad met mountainbikers, terwijl ik me ongeveer wekelijks erger aan het asociale gedrag van wielrenners.
Wat sneu voor het hondje en diens eigenaren dat het is overleden aan de gevolgen van het Geraakt worden door de trapper van de wielrenner.
Bij ons valt het eigenlijk wel mee. We hebben hier het Spui met aan de ene kant een voetpad en de andere kant een fietspad. Aan beide kanten is het tevens losloopgebied. Dat is met name aan de kant van het fietspad niet echt duidelijk. Ik kijk doorgaans goed voor en achter me maar het gebeurt toch af en toe dat ik er niet op tijd erg in heb, hetzij door mijn eigen onachtzaamheid, hetzij doordat er wel heel snel wordt gefietst. Gewone fietsers kunnen er trouwens ook wat van, zonder op of om te kijken keihard door blijven fietsen. Ben altijd blij met mensen die tijdig bellen en evt een beetje inhouden zodat ik Bo snel bij me kan roepen, krijg dan ook bijna altijd een bedankje. Beetje geven, beetje nemen. Schelden is er gelukkig maar zelden bij.
Als ze stil ineens voorbij zoeven is het niet goed, maar als ze luid rinkelen is het ook weer niet goed....
Precies
Overigens kom ik zelden mensen tegen die vervelend reageren als ik even kort roep 'fietser!' en bedank als ze aan de kant gaan. Ook al fietsen ze met z'n drieën naast elkaar (wat dus ook niet hoort )
Overigens zitten er echt wel aso's tussen hoor. Absoluut. Maar om nou te gaan schreeuwen dat alle wielrenners idioot zijn gaat mij wat te ver en slaat ook nergens op.
Dat komt omdat die mensen allemaal zeer aangenaam verrast zijn dat een wielrenner én de moeite neemt om zijn komst aan te kondigen én daarna ook nog dankjewel roept. Dat komt namelijk echt zelden voor.
En zeker zijn niet alle wielrenners aso's maar de meeste toch echt wel, en vooral ten tijde van de Tour de France, dan moet ineens het gros zijn tijd weer verbeteren of zoiets.
Mina2006 schreef:
Achterhaald? Ik denk dat jezelf veilig opstellen in het verkeerd toch een heel stuk belangrijker is dan je hond laten bepalen waar dat je loopt.
Met achterhaald bedoel ik dat het niet meer verplicht is om aan de linkerkant te lopen. Dat was vroeger wel zo, nu mag je zelf bepalen aan welke kant je veilig loopt. Er zijn nl behoorlijk wat situaties waarbij het heel onhandig is om links te lopen.
Mina2006 schreef:
Met achterhaald bedoel ik dat het niet meer verplicht is om aan de linkerkant te lopen. Dat was vroeger wel zo, nu mag je zelf bepalen aan welke kant je veilig loopt. Er zijn nl behoorlijk wat situaties waarbij het heel onhandig is om links te lopen.
Oh ja ik zei ook niet dat het verplicht was, ik bedoelde dat het gewoon veel veiliger is en ik het daarom had geleerd
In die situatie was het slimmer geweest (situatie van de OP).
Ik denk dat ergernis vooral is, vanwege de snelheid. Een snor mag op het fietspad, maar een scooter op de autoweg. De gemiddelde wielrenner rijdt 40-45 km per uur ( even gegoogled haha, wist het niet). Ja, dat is vind ik wel erg snel over een fietspad. Dat kan zeker gevaarlijk zijn, want je verwacht het niet. Als ik zie hoe hard zie hier over de boulevard rijden, zo langs de spelende kinderen en tussen de auto's door.. Sja gevaarlijk.
Sneu voor het hondje zeg.. Brr het zal je maar gebeuren
Sulluna schreef:Ik denk dat ergernis vooral is, vanwege de snelheid. Een snor mag op het fietspad, maar een scooter op de autoweg. De gemiddelde wielrenner rijdt 40-45 km per uur ( even gegoogled haha, wist het niet). Ja, dat is vind ik wel erg snel over een fietspad. Dat kan zeker gevaarlijk zijn, want je verwacht het niet. Als ik zie hoe hard zie hier over de boulevard rijden, zo langs de spelende kinderen en tussen de auto's door.. Sja gevaarlijk.
Sneu voor het hondje zeg.. Brr het zal je maar gebeuren
In veel gevallen mag een bromfiets ook op het fietspad, maar dan heeft hij een maximum snelheid (geloof 35 binnen en 40 buiten de bebouwde kom, niet zeker).
De snelheid is vaak het probleem inderdaad, je kan niet zo snel reageren, beide voetganger als fietser niet.
Daarom zou een maximumsnelheid voor alle fietspad gebruikers wel handig zijn haha
Mina2006 schreef:
Voor de rest heb ik geleerd áltijd LINKS van een fietspad te lopen zodat je eventuele fietsers aan ziet komen (zodat ze dus niet ineens schrikt)
Dit was vroeger zelfs bij wet geregeld maar sinds een jaar of tien is dit niet meer zo. Het geeft namelijk ook nog wel eens gevaarlijke situaites. Zo had ik vorig jaar net geen ongeluk omdat er een hardloopster me tegemoet kwam aan onze kant (voor haar dus links), maar ik niet kon uitwijken omdat er ook een bejaard stel op de fiets aan kwam van dezelfde kant als de hardloopster. En de hardloopster had dat niet door dus die wilde gewoon door mij heen rennen omdat ze vond dat ik maar uit moest wijken. Het ging op het nippertje goed maar anders hadden we dus een botsing met 4 fietsers (mijn vriend fietste achter mij) en 1 hardloopster gehad. Dus ik doe het niet meer, aan de verkeerde kant lopen!
Mina2006 schreef:
Voor de rest heb ik geleerd áltijd LINKS van een fietspad te lopen zodat je eventuele fietsers aan ziet komen (zodat ze dus niet ineens schrikt)
Dit was vroeger zelfs bij wet geregeld maar sinds een jaar of tien is dit niet meer zo. Het geeft namelijk ook nog wel eens gevaarlijke situaites. Zo had ik vorig jaar net geen ongeluk omdat er een hardloopster me tegemoet kwam aan onze kant (voor haar dus links), maar ik niet kon uitwijken omdat er ook een bejaard stel op de fiets aan kwam van dezelfde kant als de hardloopster. En de hardloopster had dat niet door dus die wilde gewoon door mij heen rennen omdat ze vond dat ik maar uit moest wijken. Het ging op het nippertje goed maar anders hadden we dus een botsing met 4 fietsers (mijn vriend fietste achter mij) en 1 hardloopster gehad. Dus ik doe het niet meer, aan de verkeerde kant lopen!
Dat vond zij ...... en daarom is het gevaarlijk om links te lopen?
Op een weg zonder stoep loop ik links, of dat nou bij wet is vastgelegd of niet (ik dacht dat dat nooit een verplichte verkeersregel is geweest?).
Ik zie graag wat er aan komt omdat ik dan tenminste op tijd opzij kan stappen.
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Brindlecardi schreef:Maar uhh, niet alle wielrenners zijn zo hoor
Nee dat zal vast zo zijn natuurlijk. Ik ken ook een aantal mannen (middelbare leeftijd uiteraard) die wielrennen. Hele vriendelijke, weldenkende mensen met een normaal gezin en een normale baan die helemaal niet asociaal in het leven staan. Maar dat pakje (rabopanty aldus Cleva ) doet iets met ze blijkbaar. Dan komt ineens de innerlijke "opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats, we hebben ongelovelijke haast"-meneer in ze los
Ik ken ook een aantal mannen (middelbare leeftijd uiteraard) die wielrennen. Hele vriendelijke, weldenkende mensen met een normaal gezin en een normale baan die helemaal niet asociaal in het leven staan.
De meesten zijn inderdaad van middelbare leeftijd. Sommigen gaan fietsen, een ander koopt een motor of rent zich rot naar de sportschool. Een aantal daarvan laat hun haren verven en gaan naar een schoonheidsspecialiste. Sommigen ervan willen aan hun tweede jeugd beginnen. En wis en waarachtig, een aantal van hen lukt het ook nog om binnen no time een vriendin te krijgen die 20 tot 30 jaar jonger is.
OMILA's. Old Men In Lycra. Zo heet die categorie. Bah.
Reageren op een halve zin is een beetje slapjes.
Nee, de rest van de zin zijn interpretaties. Namelijk dat dat luid rinkelen betekend dat jij op moet rotten en de sloot in moet springen om plaats te maken. Terwijl het heel goed mogelijk niet meer is als "let op, schrik niet, want je ziet me niet". Ik geef ook best wel toe heel vaak ook niet hoor, en verwachten ze wel dat je oprot.
Maar ik hoop dat je mijn punt wel snapt. Ze kunnen het gewoon nooit goed doen. Want ze gaan te hard (tja, dat is de sport) en ze zijn te stil, maar als ze rinkelen, dan zijn ze arrogant en verwachten ze dat je aan de kant gaat.
Mina2006 schreef:
Dat vond zij ...... en daarom is het gevaarlijk om links te lopen?
Op een weg zonder stoep loop ik links, of dat nou bij wet is vastgelegd of niet (ik dacht dat dat nooit een verplichte verkeersregel is geweest?).
Ik zie graag wat er aan komt omdat ik dan tenminste op tijd opzij kan stappen.
Er viel voor haar niks opzij te stappen, daar was een sloot. Ik had 0 uitwijkmogelijkheden en zij ook niet. De enige optie was allebei stoppen, maar dat deed zij niet omdat zij geen ogen in haar achterhoofd heeft en die bejaarde fietsers niet zag aankomen. Sinds dit bijna-ongeluk heb ik er eens opgelet en ben ik tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk op veel plekken dus helemaal niet veiliger is om links te lopen. Gewoon niet.
Shiloh86 schreef:Ze kunnen het gewoon nooit goed doen. Want ze gaan te hard (tja, dat is de sport) en ze zijn te stil, maar als ze rinkelen, dan zijn ze arrogant en verwachten ze dat je aan de kant gaat.
Dat is het probleem he. De rest is bijzaak en maakt het hooguit nog een tikje erger. Maar de kern is dat ze te hard gaan en dan met name in gebieden waar alle andere mensen juist komen voor hun rust. Het verschil is te groot en daardoor is het onveilig. Mensen, paarden en honden schrikken zich het apezuur en hebben geen tijd om weg te komen. Daar komt denk ik de meeste ergernis vandaan. Ik juich de sociale rijders toe - al moet ik zeggen dat die waar ik werkte zeldzaam waren - maar eigenlijk wordt het pas echt veilig als een wielrenner substantieel vaart mindert in het passeren, zoals brave scooters en automobilisten ook doen in dergelijk gebied. Maar dan is de lol er af, dat snap ik ook wel natuurlijk.