Budkes schreef:GrethavW schreef:Sorry, maar ik heb mijn (kruising) Staff niet gemuilkorfd en ben dat ook niet van plan, tenzij het verplicht wordt natuurlijk.
Hij loopt nooit los, ik loop altijd in aanlijn gebied en als ik een andere hond aan zie komen doe ik er een tweede lijn aan (aan zijn Halty).
Als iemand dan nog zijn irritante stuiter lab in de bek van mijn hond laat lopen.......
Begrijp me niet verkeerd, ik hoop het echt nooit of te nimmer mee te maken, maar ik vind dat ik er alles aan doe om ongelukken te voorkomen.
Behalve de muilkorf dan.
Andere hondenbezitters mogen ook hun verantwoordelijkheid nemen in aanlijn gebied.
Ik snap de frustratie maar ben het er toch niet mee eens. Wijlen Mikey was gewoon niet vriendelijk. Dus deed ik alles om de in zijn bek lopende stuiterlab heel te houden. Ik vouwde hem letterlijk klemvast onder mijn oksels. Soms wel 10 rondjes draaiend om de om ons heen stuiterende lab te blijven ontwijken. Tot die mensen uiteindelijk hun hond even op kwamen halen.
Verschrikkelijk irritant maar voor mij nooit een reden geweest om die andere honden stuk te laten bijten. Ik vind de "straf" niet in verhouding staan met de domheid van de eigenaar namelijk.
Ik geloof ook zomaar dat GrethavW net als jij het niet zover laat komen dat de lab zo dichtbij kan komen dat het écht mis gaat. Ze geeft overigens zelf al aan dat ze niet weet hoe haar hond reageert omdat ze het nooit zover laat komen. Het kan zomaar zo zijn dat haar hond niet over de top reageert.
Wat mij irriteert is dat veel mensen wel wat te zeggen hebben over bepaalde rassen en dat als die bijten dat het ontoelaatbaar is. Maar als een kleinere hond bijt, of zich verdedigd met "slechts een gat in een oor" dan is dat wel ok, want de verwondingen zijn minder erg

én dan is het zoals iemand hierboven schrijft toch de eigen schuld van een andere hondeneigenaar die fifi in een aanlijngebied op een aangelijnde hond af laat gaan.
Het is soms echt meten met twee maten vind ik soms. En daar blijf ik me toch altijd aan ergeren. En nee natuurlijk wil je niet dat je hond ernstige schade aanricht, en als je weet dat je hond niet erg sociaal is hoor je ook niet op een druk tijdstip op strand of in losloopgebieden te gaan lopen.
En als je aanlijngebieden op zoekt, weet je ook dat daar toch weer mensen lopen met honden die loslopen.
Maar het irriteert me wel als mensen zeggen dat ze hun honden maar laten lopen want ze doen eigenlijk nooit wat, terwijl er veel tussen zitten die zelf niet bepaald tot de sociaalste der aarde behoren. En dat ze met hun grote waffel bij de labjes en de goldens en de poedels goed weg komen, betekent niet dat iedere hond zich dat gedrag laat welgevallen en zich de mindere toont.
Daar vergissen sommige bazen zich nog wel eens in en dan is de hond die het gedrag niet pikt ineens een kolere hond.