De discussie over groot en klein en niet en wel pitbull is echt een larie-discussie. Hondjes maken ruzie. Hondjes kunnen bijten en hondjes vechten nu eenmaal wel eens. Is het niet op straat dan is het wel thuis in de roede of met de buurhonden of wat dan ook.
Daar is niks mis mee. Zelfs Bas heeft sinds vorige week een strafblad want de JR van de buren liep op de oprit bij ons en mijn partner ging wandelen. Bas heeft nooit een riem om dus die liep alvast alleen naar de auto. Bas en de JR van de buren hebben oorlog.
Dus een hels kabaal en twee kibbelende teefjes op de oprit. Bas heeft zoveel gebluft met gegrauw en gehap dat ze gewonnen heeft en de JR van de buren liep al weg en weerde Bas af met haar zij en rug.
Klaar! Ze waren eruit. Die dag was onze oprit van ons hondje. Zowel Bas als de JR van de buren hadden natuurlijk niks. Liepen allebei met de staart recht omhoog de andere kant op.
Als er buiten een hond in haar face komt en blijft duwen en snuffelen ondanks haar gegrom hapt ze ook. Meestal in de lucht en heel soms effe raak bij de neus. Dan trekken de labradors die dat meestal zijn hun neus terug en doen hun ogen dicht. Klaar.
En natuurlijk zijn er keffers die andere honden aanvallen en bijten maar die kom ik dan zelf gelukkig nooit tegen. Ooit met Wuilus een keer twee JR die haar echt begonnen te happen. Ook dat liep gewoon goed af en zonder bloed en dooie hondjes.
Dat heeft toch niks te maken met vechtende pitbulls die op straat met 10 mensen er omheen nog niet eens te stoppen zijn tijdens het mollen van een andere hond? Waarom wordt er een vergelijking gemaakt met andere honden die vechten? Als een pitbull of stafford grauwelt en hapt en stopt dan is dat prima. Gaan ze erin hangen en schudden en vervolgens kan een menigte ze alleen nog maar wurgen of lam schoppen is dat andere koek.
Dus waar zou het nodig zijn dat eigenaren van kleinere of lieve of normale honden hier rekening mee moeten gaan houden? En waarom zou de verantwoordelijkheid van iemands keuze om een pitbull aan te schaffen de verantwoordelijkheid van een ander worden? Neem je een pitbull of aanverwant dan neem je een hond die in potentie niet te stopen is bij een vechtpartij.
En hoe simpel is de redenatie dat je je eigen hond ongeacht welke situatie onder controle hoort te hebben? Lukt dat niet dan neem je maatregelen. Ik zou mijn pitbulls altijd muilkorven alleen al omdat ik weet hoe het eruit ziet en hoe het is als je hond een hond doodmaakt. En ik weet ook hoe het is als je hond een hond weigert los te laten en de hele buurt staat erbij te krijsen. Dat wil je dus niet. Schuld of geen schuld doet er niet toe. De situatie is uiteindelijk dat je daar staat en je hond is niet te stoppen. Niet door zijn baasje. En dat baasjes staat daar terwijl de hond een andere krijsende hond in zijn bek heeft. De mensen die weigeren te korven hebben dat gewoon nog nooit echt zien gebeuren.