Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe trots kan je zijn... MAP-A diploma! nu met verslag proef

Moderator: moderatorteam

samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Hoe trots kan je zijn... MAP-A diploma! nu met verslag proef

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik blijf aan de gang :tongue: maar deze moet echt nog even een eigen topic :D

Ik had hier al geschreven over Jones zijn fantastische debuut dit seizoen, hij deed 2 keer mee aan een SJP en behaalde beide keren het felbegeerde A diploma.
Mijn seizoen kon al niet meer stuk natuurlijk.
De volgende stap zou dan zijn eens een MAP-A proef gaan doen (voor de mensen die niet in het wereldje zitten, MAP-A is dus het vervolg als je 2 A diploma's hebt gehaald en dus het hoogst haalbare niveau in deze tak van de sport).
Ik had geen idee wat precies te verwachten van zo'n MAP-A maar wilde er uiteraard wel voor gaan.
Om eens een idee te krijgen wat er verwacht zou worden heb ik er last minute nog eentje ingeschreven.
En daar stonden we gisteren dan, tussen ex nimrod deelnemers en de honden die dit jaar naar de nimrod (willen) gaan.
Dan voel je je eventjes behoorlijk klein... maar toen de proeven begonnen begon ik spontaan weer te groeien :wink: mijn piepjonge hondje deed daar gewoon maar even exact wat hij moest doen :80: :D
Het was voor mij nog wel een beetje wennen en ik heb dan ook her en der nog wel een foutje gemaakt maar Jones liep als een trein, herstelde mijn foutjes en toonde een prachtige balans tussen zelfstandig werken en luisteren op de soms enorme afstanden.

Ik had geen verwachtingen voor deze dag maar na de laatste proef begon het door te dringen... wtf!! we hebben gewoon alle 12 de apporten binnen gehaald!
Ons eerste MAP-A diploma is een feit :cheer: :cheer: :cheer:
Toen ook nog bij de diplomauitreiking bleek dat we 2e waren geworden :80: was ik echt even stil... jeeeeeetje, ik kon het maar nauwelijks bevatten.

Niet te omschrijven hoe trots ik ben op deze kanjer!
In 2 maanden tijd 3 proeven gelopen en 2 keer een SJP-A en nu dan de MAP-A binnen gesleept :D
Echt genoten van onze samenwerking en ik kijk nu al uit naar de komende seizoenen.
Eerst maar weer eens lekker trainen, de echte MAP-training gaat nu beginnen :D

Oh en ik weet dat de vraag weer gaat komen :tongue: ik ben nog steeds niet bezig met de nimrod.
Jones heeft met zijn prestatie van gisteren wel 98 nimrodpunten binnen gesleept (per wedstrijd kan je er 100 halen) maar ik blijf zeggen: we gaan genieten en zien waar we uiteindelijk terecht gaan komen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij was zelf ook trots :wink:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door samantha! op 02 okt 2016 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Hoe trots kan je zijn... MAP-A diploma!!!

Ongelezen bericht door gonnie »

Gefeliciteerd. Altijd leuk als je hond het goed doet. En jij zelf natuurlijk.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Gaaf en super knap hoor! Gefeliciteerd! Terecht trots!
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Oh voor de mensen die het leuk vinden komt er nog een verslag van de proeven :)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
M@rijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door M@rijke »

Knap hoor! Van harte gefeliciteerd :D
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Zijn smoel!
AfbeeldingAfbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Had je niet even kunnen waarschuwen dat je zo dicht bij mij een proef ging lopen? Was anders graag komen kijken!
Gefeliciteerd. Best leuk resultaat voor 'eens kijken hoe het gaat' en zonder specifieke training :E:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Super Samantha :ok:
Een fantastische prestatie met een geweldig hondje.
Van harte gefeliciteerd!!!!!!!!! :cheer:
Volgend jaar de NIMROD is vroeg genoeg :8): :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

wow wat waanzinnig knap zeg, gefeliciteerd met deze knappe prestatie :cheer: :cheer:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Had je niet even kunnen waarschuwen dat je zo dicht bij mij een proef ging lopen? Was anders graag komen kijken!
Gefeliciteerd. Best leuk resultaat voor 'eens kijken hoe het gaat' en zonder specifieke training :E:
Haha dat las ik op FB ook al van een aantal mensen.
De volgende MAP zou ik aankondigen :tongue: want ik heb natuurlijk geen idee waar iedereen woont.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

samantha! schreef:
Fotogravinnetje schreef:Had je niet even kunnen waarschuwen dat je zo dicht bij mij een proef ging lopen? Was anders graag komen kijken!
Haha dat las ik op FB ook al van een aantal mensen.
De volgende MAP zou ik aankondigen :tongue: want ik heb natuurlijk geen idee waar iedereen woont.
Als ik gisteren besloten had om extra ver te wandelen, was ik misschien wel per ongeluk langs gewandeld... Wandel daar 1 à 2 keer per week op onze extra lange wandelingen
JustJoyce
Zeer actief

Ongelezen bericht door JustJoyce »

Wat gaaaf!!! gefeliciteerd!!
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Wat supergoed van jullie!!
samantha!
Zeer actief

ranetje schreef:Super Samantha :ok:
Een fantastische prestatie met een geweldig hondje.
Van harte gefeliciteerd!!!!!!!!! :cheer:
Volgend jaar de NIMROD is vroeg genoeg :8): :lol1:
Haha :tongue:
Het gaat allemaal zo snel, ik ben er echt nog niet zo mee bezig, je ziet natuurlijk wel dat er ineens nimrodpunren achter de naam van je hond staan :O: en dat is nog zo onwerkelijk! ik moet er allemaal nog maar aan wennen, het werken op dit niveau.. mijn hoofd moet even bijbenen wat die lieve viervoeter van mij allemaal gepresteerd heeft de afgelopen tijd :tongue:
En we moeten volgend jaar ook nog maar eens zien wat er gaat gebeuren natuurlijk, als hij dit volgend jaar (of het jaar daarna) weer 2 keer zou doen zullen we wel uitgenodigd worden voor de nimrod.. maar volgend jaar duurt nog een heel jaar :F: dus voor nu heb ik echt nog even geen idee haha.
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Wat goed gedaan!
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

SUPER Gefeliciteerd :flower: :flower:
Die foto van Jones past er goed bij :cheer:
Lieske_1977
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Heel diepe buiging! Wat jullie samen presteren is echt top!!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Wat gaaf!! Gefeliciteerd!!!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS

Ongelezen bericht door mito »

Wow, bizar goed. Gefeliciteerd. Ben benieuwd naar het verslag van de proeven!
:E:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Ongelezen bericht door Budkes »

Wow, krijg er kippenvel van. Wat een ontzettend goede en unieke prestatie. Echt te gek. :E:
Gr. Aniek

Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Gaaf hoor! Gefeliciteerd.
Jullie laten het doen lijken of een MAP proef lopen én halen iets middelmatigs is en door velen gehaald kan worden in de jachtwereld. Mooi niet dus, echt knap.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Wohhh goed zeg :E:
Afbeelding
meriam
Zeer actief
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door meriam »

wauw wat gaaf, gefeliciteerd!
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

Super gaaf!!
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

De proeven.
Ik teken het uit voor mezelf om te bewaren en weer trainingsinspiratie uit te halen, niet lachen :tongue:

Het X ben ik (inzetplek) en verder wijst het zichzelf denk ik.

We begonnen met B2.
Afbeelding

De pijl staat daar omdat het een walk up is, je moet dus de route lopen met de hond los volgend.
Halverwege wordt de duif geschoten en als je bijna aan het eind van de volgroute bent de kraai, ze zien beiden dus (een beetje) vallen en horen in ieder geval het schot.

Los volgen is voor Jones geen probleem, op het 1e schot weet hij de duif prima te markeren en we lopen verder.
Dan zijn we bijna bij de inzetplek en klinkt er dus nog een schot en daarop denkt Jones jaja ik had het al gezien en kijkt dus niet :tongue: (helpers zijn ook niet te zien).
Dat is dus zijn onervarenheid en gebrek aan map-training, ik werk zelf eigenlijk nooit met schot.
Goed, de duif had hij wel gezien dus op mijn commando haalde hij die snel binnen.
Op mijn volgende commando vertrekt hij dus direct richting oude valplek van de duif.
Ik stop hem als hij er is en stuur hem naar links, hij volgt dit prima op.
Omdat het hoog begroeid/bos is zie ik hem niet meer en daar maak ik dan een fout, ik floot hem in omdat ik bang was dat hij te diep zou gaan, ik heb hem niet echt de mogelijkheid gegeven dus.
Goed, luisterde perfect, kwam naar de sloot nog net iets voor de kraai en op mijn volgende links commando liep hij er dan bovenop.
Voor deze proef 95 punten.

A1
Afbeelding

De afstand naar de gans is zo'n 120 meter, naar de kraai zo'n 150 meter.

De gans kan ik kort over zijn, ik gaf hem vooruit en hij liep in 1 lijn naar de gans.
Toen de kraai, ik had hem teveel naar rechts ingezet waardoor ik hem op de 1e lijn 1 keer heb bijgestuurd.
In de laatste sloot bleef hij wat lang beneden (dat zie je dus niet) waardoor ik dacht dat hij in de sloot aan het zoeken was, ik zag niets dus floot hem een stukje terug de sloot weer uit (stooooom) om vervolgens weer terug de sloot over te sturen (naderhand liepen we daar en hij moet nog aan het zwemmen zijn geweest toen ik hem alweer terugfloot, brave hond om toch te luisteren maar stomme fout van mij).
Toen hij eenmaal in de buurt kwam liep hij net boven de wind waardoor hij de kraai niet kon ruiken dus ik moest hem iets terug fluiten voor hij de kraai kon pakken.
Hier kregen we 85 punten.

B1.
Afbeelding
De afstand was zo'n 80 meter en het was een dubbele markeer.

Deze proef was klaar voor ik het besef had dat hij begonnen was, ik stuurde hem en hij pakte de 1e eend, op mijn 2e commando zwom hij gelijk over en pakte de 2e.
Hier 100 punten.

B4
Afbeelding
De fazant was een markeer op schot op zo'n 80 meter (de fazant ligt dus al in de bosrand maar er staat iemand op het pad die richting de fazant schiet, ze zien dus niks vallen).
Als de hond op de terugweg is komen ze langs dat pad aan de rechterkant en op het moment dat de hond daar loopt wordt er geschoten en een duif op gegooid.

Deze proef hadden ze voordat we begonnen nog even ingetrained met een hond van de organisatie zodat de helper op het pad wist wanneer hij moest schieten.
Helaas voor ons was dat oefenen met een langzame hond haha.
De fazant was geen probleem, op commando gelijk gegaan en gepakt.
Toen kwam hij terug en ik denk dat de oefenhond wat langzamer was dan Jones want Jones was alweer bij mij toen er werd geschoten :tongue: hij heeft het wel gehoord dus maar dacht dat het diezelfde man van de fazant was.
Op mijn commando vertrok hij dan ook richting de oude valplek van de fazant maar ik zag dat al direct dus ter hoogte van het pad heb ik hem gestopt en het pad ingestuurd.
Dat was op hoop van zegen.. want hij had daar moeten markeren maar dat ging dus niet, gelukkig vertrouwd hij erop dat er wat ligt als ik hem stuur dus hij ging direct naar links en is gaan zoeken en kwam alsnog snel met de duif terug.
Hier 95 punten.

B5.
Afbeelding
Ze moeten eerst de gans gaat halen die aan de overkant in een dicht bos ligt maar als ze aan de overkant van het water zijn wordt er aan de andere kant bij het konijn geschoten, dat is een markeer op schot maar die moeten ze wel negeren en eerst de gans zoeken en binnen brengen.

Jones ging naar de overkant en op het schot van de andere kant stond hij heel even stil maar ging gelijk zelf verder werken.
Hij dook gelijk dat bosje in en de gans kwam al heel snel binnen, daarna naar het konijn gestuurd en ook dat ging snel.
Hier hadden we 100 punten.

A2.
Afbeelding
Je staat aan de kop van het water en de hond moet er overdwars doorheen zwemmen, lans het riet op, zo'n 70 meter (op de kant laten lopen was geen optie want je kon daar niets zien).
Als de hond de kant op is moeten ze eerst nog zo'n 50 meter verder het veld op en daar begint de sleep.
De sleep gaat achter het bos langs en gaat daar nog door een brede sloot heen, daarna gaat de sleep het bos een stuk in (dit kun je zelf allemaal niet zien).
Als de sleep binnen is ligt er nog een eend ergens in het riet, dit is een verloren zoek.

Dit was de proef waar de meeste A honden eruit gingen, voor ons was het de laatste proef dus ik begon inmiddels wel zenuwachtig te worden.. zou het dan echt gewoon gaan lukken?
Goed, ik begon waardeloos aan deze proef! er waren ook al een aantal honden die nog voor ze aan de sleep begonnen waren terug gefloten moesten worden omdat de tijd op was dus ik begon er veel te haastig aan.
Jones zat nog niet op zn kont of ik zei al: vooruit!
Jones gaat en doet wat logisch is: het riet in.
Hier raakte ik een beetje in paniek, ik weet niet meer wat ik allemaal gedaan heb maar het was paniek-fluiten :F:
En daar kwam Jones dan heel kalm met zn kop door het riet van: wat ben je nou allemaal aan het doen en wat wil je van me???
Dus ik zet hem terug het water in en daarna rechtdoor, dat deed hij, hij zwom netjes langs het riet af.
Eenmaal op de kant floot ik gelijk weer (waarom? geen idee haha, echt zenuwen) en gaf hem vervolgens nog een extra vooruit gebaar (ik had dus net zo goed niet kunnen fluiten want hij ging nog steeds vooruit :tongue:
Goed, hij kwam op de sleep en die werkte hij snel uit en kwam terug.
Nu zaten de zenuwen nog hoger! nog 1 eend uit dat riet vissen en dat diploma is binnen! dus weer stuur ik hem zonder concentratie weg.
Gelukkig trekt hij zich daar niets van aan en gaat gewoon maar hier had ik geen rekening gehouden met de wind :oohja:
Hij liep boven de wind dus ik moest nog een extra keer fluiten toen hij in de buurt was, gelukkig luisterde hij ook hier direct dus ik kon hem zo naar links onder de wind zetten.
En daar kwam ook die eend nog binnen!
Ik had zoooooveel haast want ik wilde het zo graag, toen de laatste eend binnen was bleek dat we pas op de helft van de tijd zaten :mrgreen:
Hier 70 punten.

Goed, genieten dus! heerlijk samengewerkt en ik moet echt mijn hondje bedanken voor het kalm blijven toen ik dat niet was :lief:
Laatst gewijzigd door samantha! op 02 okt 2016 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief

Dank jullie wel :D

kleine2758 schreef:Gaaf hoor! Gefeliciteerd.
Jullie laten het doen lijken of een MAP proef lopen én halen iets middelmatigs is en door velen gehaald kan worden in de jachtwereld. Mooi niet dus, echt knap.
Haha nee het is inderdaad echt niet eenvoudig.
Alleen al mee mogen doen aan de MAP-A is natuurlijk al voor weinigen weggelegd, je moet toch 2 A diploma's halen en dat doe je niet zomaar even.
En dan die MAP-A is nog wel de overtreffende trap ja, het zijn pittige proeven.
Daarom ook zo trots op mijn kanjer :D
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Re: Hoe trots kan je zijn... MAP-A diploma! nu met verslag p

Ongelezen bericht door Lunatic »

Gefeliciteerd!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Super super super super. SUPER :E: :E:

Gefeliciteerd jullie beiden :J: :J:

Zijn er al vrouwen die de nimrod hebben gewonnen :engel:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

samantha! schreef:Dank jullie wel :D

kleine2758 schreef:Gaaf hoor! Gefeliciteerd.
Haha nee het is inderdaad echt niet eenvoudig.
Alleen al mee mogen doen aan de MAP-A is natuurlijk al voor weinigen weggelegd, je moet toch 2 A diploma's halen en dat doe je niet zomaar even.
En dan die MAP-A is nog wel de overtreffende trap ja, het zijn pittige proeven.
Daarom ook zo trots op mijn kanjer :D
En terecht trots op je hond, maar vlak ook je eigen vaardigheid en inzet niet uit!!
Je mag best ook heel trots op jezelf zijn!
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

samantha! schreef: En daar kwam Jones dan heel kalm met zn kop door het riet van: wat ben je nou allemaal aan het doen en wat wil je van me???
oh dit he, dit vind ik wel zo geweldig.
wat een superhond is jouw jones :I: :I:

gefeliciteerd sam, ik heb zo'n bewondering voor jou en jouw honden :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”