De proeven.
Ik teken het uit voor mezelf om te bewaren en weer trainingsinspiratie uit te halen, niet lachen
Het X ben ik (inzetplek) en verder wijst het zichzelf denk ik.
We begonnen met B2.
De pijl staat daar omdat het een walk up is, je moet dus de route lopen met de hond los volgend.
Halverwege wordt de duif geschoten en als je bijna aan het eind van de volgroute bent de kraai, ze zien beiden dus (een beetje) vallen en horen in ieder geval het schot.
Los volgen is voor Jones geen probleem, op het 1e schot weet hij de duif prima te markeren en we lopen verder.
Dan zijn we bijna bij de inzetplek en klinkt er dus nog een schot en daarop denkt Jones jaja ik had het al gezien en kijkt dus niet

(helpers zijn ook niet te zien).
Dat is dus zijn onervarenheid en gebrek aan map-training, ik werk zelf eigenlijk nooit met schot.
Goed, de duif had hij wel gezien dus op mijn commando haalde hij die snel binnen.
Op mijn volgende commando vertrekt hij dus direct richting oude valplek van de duif.
Ik stop hem als hij er is en stuur hem naar links, hij volgt dit prima op.
Omdat het hoog begroeid/bos is zie ik hem niet meer en daar maak ik dan een fout, ik floot hem in omdat ik bang was dat hij te diep zou gaan, ik heb hem niet echt de mogelijkheid gegeven dus.
Goed, luisterde perfect, kwam naar de sloot nog net iets voor de kraai en op mijn volgende links commando liep hij er dan bovenop.
Voor deze proef 95 punten.
A1
De afstand naar de gans is zo'n 120 meter, naar de kraai zo'n 150 meter.
De gans kan ik kort over zijn, ik gaf hem vooruit en hij liep in 1 lijn naar de gans.
Toen de kraai, ik had hem teveel naar rechts ingezet waardoor ik hem op de 1e lijn 1 keer heb bijgestuurd.
In de laatste sloot bleef hij wat lang beneden (dat zie je dus niet) waardoor ik dacht dat hij in de sloot aan het zoeken was, ik zag niets dus floot hem een stukje terug de sloot weer uit (stooooom) om vervolgens weer terug de sloot over te sturen (naderhand liepen we daar en hij moet nog aan het zwemmen zijn geweest toen ik hem alweer terugfloot, brave hond om toch te luisteren maar stomme fout van mij).
Toen hij eenmaal in de buurt kwam liep hij net boven de wind waardoor hij de kraai niet kon ruiken dus ik moest hem iets terug fluiten voor hij de kraai kon pakken.
Hier kregen we 85 punten.
B1.

De afstand was zo'n 80 meter en het was een dubbele markeer.
Deze proef was klaar voor ik het besef had dat hij begonnen was, ik stuurde hem en hij pakte de 1e eend, op mijn 2e commando zwom hij gelijk over en pakte de 2e.
Hier 100 punten.
B4

De fazant was een markeer op schot op zo'n 80 meter (de fazant ligt dus al in de bosrand maar er staat iemand op het pad die richting de fazant schiet, ze zien dus niks vallen).
Als de hond op de terugweg is komen ze langs dat pad aan de rechterkant en op het moment dat de hond daar loopt wordt er geschoten en een duif op gegooid.
Deze proef hadden ze voordat we begonnen nog even ingetrained met een hond van de organisatie zodat de helper op het pad wist wanneer hij moest schieten.
Helaas voor ons was dat oefenen met een langzame hond haha.
De fazant was geen probleem, op commando gelijk gegaan en gepakt.
Toen kwam hij terug en ik denk dat de oefenhond wat langzamer was dan Jones want Jones was alweer bij mij toen er werd geschoten

hij heeft het wel gehoord dus maar dacht dat het diezelfde man van de fazant was.
Op mijn commando vertrok hij dan ook richting de oude valplek van de fazant maar ik zag dat al direct dus ter hoogte van het pad heb ik hem gestopt en het pad ingestuurd.
Dat was op hoop van zegen.. want hij had daar moeten markeren maar dat ging dus niet, gelukkig vertrouwd hij erop dat er wat ligt als ik hem stuur dus hij ging direct naar links en is gaan zoeken en kwam alsnog snel met de duif terug.
Hier 95 punten.
B5.

Ze moeten eerst de gans gaat halen die aan de overkant in een dicht bos ligt maar als ze aan de overkant van het water zijn wordt er aan de andere kant bij het konijn geschoten, dat is een markeer op schot maar die moeten ze wel negeren en eerst de gans zoeken en binnen brengen.
Jones ging naar de overkant en op het schot van de andere kant stond hij heel even stil maar ging gelijk zelf verder werken.
Hij dook gelijk dat bosje in en de gans kwam al heel snel binnen, daarna naar het konijn gestuurd en ook dat ging snel.
Hier hadden we 100 punten.
A2.

Je staat aan de kop van het water en de hond moet er overdwars doorheen zwemmen, lans het riet op, zo'n 70 meter (op de kant laten lopen was geen optie want je kon daar niets zien).
Als de hond de kant op is moeten ze eerst nog zo'n 50 meter verder het veld op en daar begint de sleep.
De sleep gaat achter het bos langs en gaat daar nog door een brede sloot heen, daarna gaat de sleep het bos een stuk in (dit kun je zelf allemaal niet zien).
Als de sleep binnen is ligt er nog een eend ergens in het riet, dit is een verloren zoek.
Dit was de proef waar de meeste A honden eruit gingen, voor ons was het de laatste proef dus ik begon inmiddels wel zenuwachtig te worden.. zou het dan echt gewoon gaan lukken?
Goed, ik begon waardeloos aan deze proef! er waren ook al een aantal honden die nog voor ze aan de sleep begonnen waren terug gefloten moesten worden omdat de tijd op was dus ik begon er veel te haastig aan.
Jones zat nog niet op zn kont of ik zei al: vooruit!
Jones gaat en doet wat logisch is: het riet in.
Hier raakte ik een beetje in paniek, ik weet niet meer wat ik allemaal gedaan heb maar het was paniek-fluiten
En daar kwam Jones dan heel kalm met zn kop door het riet van: wat ben je nou allemaal aan het doen en wat wil je van me???
Dus ik zet hem terug het water in en daarna rechtdoor, dat deed hij, hij zwom netjes langs het riet af.
Eenmaal op de kant floot ik gelijk weer (waarom? geen idee haha, echt zenuwen) en gaf hem vervolgens nog een extra vooruit gebaar (ik had dus net zo goed niet kunnen fluiten want hij ging nog steeds vooruit
Goed, hij kwam op de sleep en die werkte hij snel uit en kwam terug.
Nu zaten de zenuwen nog hoger! nog 1 eend uit dat riet vissen en dat diploma is binnen! dus weer stuur ik hem zonder concentratie weg.
Gelukkig trekt hij zich daar niets van aan en gaat gewoon maar hier had ik geen rekening gehouden met de wind
Hij liep boven de wind dus ik moest nog een extra keer fluiten toen hij in de buurt was, gelukkig luisterde hij ook hier direct dus ik kon hem zo naar links onder de wind zetten.
En daar kwam ook die eend nog binnen!
Ik had zoooooveel haast want ik wilde het zo graag, toen de laatste eend binnen was bleek dat we pas op de helft van de tijd zaten
Hier 70 punten.
Goed, genieten dus! heerlijk samengewerkt en ik moet echt mijn hondje bedanken voor het kalm blijven toen ik dat niet was