Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weglopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Weglopen

Ongelezen bericht door Luna87 »

Luna is nooit van het weglopen geweest. Ze wil thuis wel eens in een onbewaakt moment een klein rondje lopen voor een poep en een plas, maar dat vind ik niet heel raar. Als we ergens op visite zijn hoeven we eigenlijk niet op te letten, ze blijft wel bij ons.
Vorige week gingen we op visite bij mijn schoonzusje. Luna komt daar zeer regelmatig en het hek staat altijd open, maar ze blijft gewoon in de tuin/in huis. Het huis en de tuin van mijn schoonzusje zijn als volgt; het huis staat langs de straat, dan is er een klein stukje tuin, een enorme schuur en achter de schuur nog een stukje tuin aan het water. We kwamen daar aan, laten Luna los, ik ga naar de keuken om mijn schoonzusje te helpen met iets en mijn vriend ging naar de tuin achter de schuur. Ik ging er vanuit dat Luna met mijn vriend mee zou gaan, want hij had een hengel bij zich en dat betekent feest :cheer: Mijn vriend daarentegen dacht dat Luna met mij mee naar binnen was gegaan. We hadden haar dus niet gemist, totdat er ineens een wildvreemde in de keuken stond met de vraag of wij een hond kwijt waren :80: Met het schaamrood op de kaken me verontschuldigend dat-doet-ze-anders-nooit ben ik Luna op gaan halen, mensen hadden haar over de weg (geen drukke weg gelukkig) zien lopen en vast gehouden. Oeps :oeps: Nou ja, het was een bekende omgeving voor haar, dus oké, het zal wel een gekke streek geweest zijn. Ik kon er stiekem wel een beetje om lachen. De rest van de avond heeft het hek dus dicht gezeten, want hun tuin is niet echt overzichtelijk. Luna is lekker gaan slapen, dus geen geintjes meer. Toen we 's avonds weg gingen heb ik Luna wakker gemaakt en wij zeiden iedereen nog even gedag, lopen vervolgens weg, Luna kwijt :80: Zat het hek blijkbaar niet goed dicht en was ze er vandoor gegaan. Paniek natuurlijk, ik ben dezelfde kant op gerend waar ik haar eerder had opgehaald, maar ik zag haar niet. Vriend was de andere kant op gegaan, maar daar was ze ook niet. Uiteindelijk zag ik dus een wit koppie achter een paar bosjes, floot een keer en daar kwam ze hoor, kwispelend en blij alsof ze wilde zeggen; oh gezellig, jij ook hier? We dachten dat ze misschien moest plassen ofzo, want ze was naar een grasveldje gelopen. We hebben er verder niet zo over nagedacht, hadden we maar wat beter op moeten letten. Kan gebeuren zeg maar.
En toen afgelopen vrijdag; we zijn op visite geweest bij iemand in een stad. Luna was mee en zoekt daar gewoonlijk een plekje op om een tukkie te doen. Er kwamen nog meer mensen langs, niets aan de hand verder. Door een gebeurtenis in de familie was de sfeer wel wat emotioneel. Op een gegeven moment krijgt mijn vriend een telefoontje van een vreemd nummer. Was het de dierenambulance met de melding dat ze onze hond gevonden hadden. Waaaat!? :80: Hoe dan? In het kort; Luna is schijnbaar naar buiten geglipt toen de andere visite kwam en is richting de parkeergarage gelopen om vervolgens daar in een wijk rondjes te gaan lopen. Goddank hebben mensen haar zien lopen, haar bij haar halsband gepakt en de dierenambulance gebeld. Ik schaamde me kapot, we hadden haar niet eens gemist :schrik: Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, maar we zullen wel beter op moeten gaan letten. Deze streken vind ik niet bepaald voor herhaling vatbaar. Ik had het ook echt niet verwacht, ze is wel eens eerder per ongeluk buiten gesloten, maar ze blijft dan geduldig wachten tot iemand de deur voor haar open doet.

Maar goed, ik zit er nu wel over na te denken waarom ze dit deed. De afgelopen keer zou ik wel kunnen begrijpen vanwege de sfeer die er hing. Ik kan me zo voorstellen dat een hond daar gevoelig voor is en dan liever weg gaat. Maar dat kan ik weer niet rijmen met de eerste twee keer, toen was er namelijk niets aan de hand. Of zou ze een beetje dement aan het worden zijn? Ze is net 8 geworden, dus piepjong is ze ook niet meer. Of zou het gewoon stom toeval zijn dat ze dit drie keer in een week tijd heeft gedaan? Wat denken jullie?
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Re: Weglopen

Ongelezen bericht door Laura84 »

het is net alsof je Fix beschrijft, die doet dit ook sinds een week of 2. Ik heb echt geen idee wat er aan de hand is en waarom ze het doet.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Luna87
Zeer actief

Is Fix ook al wat ouder?
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Fix wordt 8 komend jaar.

Ze heeft een probleem met brommers maar dat was nooit een trigger om de tuin uit te gaan. Nu verdwijnt ze af en toe om vervolgens weer voor de voordeur te staan. Ik snap er echt geen hout van.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Zou het niet kunnen dat ze het rondje in haar eentje lopen gewoonweg niet echt eng vind en best wel leuk en spannend dus dat ze dat nu gewoon gaat herhalen omdat het wel leuk is zo'n rondje in een relatief vreemde omgeving.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Luna87 schreef:Is Fix ook al wat ouder?
Als het met leeftijd te maken heeft dan zou het ook beginnende dementie kunnen zijn wellicht.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Midlife crisis :Q:

Buster nu 9 jaar, heeft af en toe ook weer gekke gekkigheden. Alsof ie in zijn tweede jeugd komt :mrgreen:
Misschien heeft ie weer zin, om zijn zinnen te verzetten, en eens de buurt te gaan verkennen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

_Tiny_ schreef:Ik denk dat ze heeft ontdekt dat het kan en het daarom herhaald.
Jente heeft ook wel van die dingen. Niet dat ze wegloopt maar met andere dingen. Eerst komt het niet in haar op om iets te doen, totdat ze het per toeval ontdekt en dan herhaalt ze dat. Gewoon omdat het kan. Zou het niet ook zoiets met Luna kunnen zijn?
Hier hetzelfde. Niet met weglopen want dat doen ze al vanaf het begin :tongue: dus het gemak van niet naar je hond omkijken ken ik niet. Maar wel met over een hekje springen bijvoorbeeld: eens gedaan nav een héél sterke prikkel en nu weten dat het gewoon kan dus het ook bij minder sterke prikkels doen.
Luna87
Zeer actief

Ooooh, dat zou natuurlijk ook nog kunnen! Dat zou dan hetzelfde zijn als met bijvoorbeeld kattenbrokken pikken, dat heeft ze jaren niet gedaan totdat ze ontdekte dat ze er toch bij kon. Tja, toen was het natuurlijk iedere keer raak :Q:

Hmmm, goeie :ok: Ik ga haar inderdaad geval in de gaten houden, want ik vond het toch niet grappig :S:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”