Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokverbod Drentsche patrijs...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Re: Fokverbod Drentsche patrijs...

Ongelezen bericht door kloesje »

Nanna schreef:Ze hebben gewoon gelijk :19:
Er IS ook vreemd bloed nodig. Wat wil je nou nog rondrommelen in een ras waar alles inmiddels verwant aan elkaar is?
Eens!

Het is niet verantwoord om zo door te fokken...
Het zou makkelijker moeten zijn om 'vreemd' bloed in te kruisen (uiteraard goed overdacht).
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Vind het niet gek. Ken alleen maar Drentse Patrijzen met dezelfde achternaam: iets met zuid en veld
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Helaas hebben ze gelijk als de feiten die ze aangeven kloppen. Zo'n hond heeft dan geen bestaansrecht meer. Fok er vers bloed in.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als die cijfers kloppen hebben ze helemaal gelijk bij Dier en Recht.

Van mij mogen ze ook pleiten voor het verplicht inkruisen van honden in alle stamboomhonden om de zoveel generaties.
Als we op de Kennelclub moeten wachten duurt het nog wel een jaar of 10 voor de stamboeken open zijn.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

En die cijfers kloppen dus.
Ik bemoei me vanaf de zijlijn soms wat met dat ras (op verzoek hoor) en heb al meermalen outcross geopperd.
Ik dank de hemel voor digitaal anders was ik al gelyncht.

Er is een erg kleine groep die de problematiek begrijpt en outcross wil, de rest wil het niet.
Mijn aanbod voor hulp staat nog steeds maar zonder draagvlak begin je niets. En dat draagvlak is er helaas nog niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Als die cijfers kloppen hebben ze helemaal gelijk bij Dier en Recht.

Van mij mogen ze ook pleiten voor het verplicht inkruisen van honden in alle stamboomhonden om de zoveel generaties.
Als we op de Kennelclub moeten wachten duurt het nog wel een jaar of 10 voor de stamboeken open zijn.
Nee, dat is niet waar.
De Raad wil wel degelijk.
Maar de rasverenigingen moeten dan met een plan van aanpak komen en voor de meesten is outcross vloeken in de kerk en geen optie.

Afbeelding

fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Mijn Drent van 35 jaar geleden had al epilepsie en zwaar HD
Is daarom ook niet ouder dan 4 jaar geworden

Dus ik ben zeker ook voor vers bloed
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Dus.
Vraag aan Kells.
Waarom zijn ze bij Dier & Recht van de pot gepleurd waar het de Drent aangaat?
Ja, dat wil ik ook graag weten.

Afbeelding

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik snap niet dat het voor de rasvereniging zo'n taboe is om de Drent van nieuw bloed te voorzien. In de rasgroep zijn heel veel honden ver verwant en tegelijkertijd voor een vergelijkbaar gebruikersdoel gefokt. Rassen die veel gezonder zijn, een vergelijkbaar karakter en uiterlijk hebben en die een verrijking zullen zijn voor de gemiddelde levensverwachting van de nèt niet raszuivere nieuwe patrijshondjes.
Ik ben het helemaal eens dat in zo'n kleine populatie met veel gezondheidsproblemen wordt verboden om raszuiver te blijven fokken.
Als mensen vasthouden aan het idee dat de patrijshond uniek en raszuiver moet blijven, dan vraag ik me af wat ze nou zo belangrijk daaraan vinden. De meeste pupkopers willen gewoon een prettige hond, of er nu 5% wat anders in zit of niet :denken: Alsof ze daar 100jaar geleden zo moeilijk over deden :LOL:
Dde huidige (raszuivere) Drent zal ook behoorlijk kunnen verschillen van de Drenten van 100 jaar terug, dus krampachtig bang zijn voor kleine veranderingen in het ras vind ik behoorlijk overdreven.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sirene schreef:Als die cijfers kloppen hebben ze helemaal gelijk bij Dier en Recht.

Nee, dat is niet waar.
De Raad wil wel degelijk.
Maar de rasverenigingen moeten dan met een plan van aanpak komen en voor de meesten is outcross vloeken in de kerk en geen optie.
Er zijn toch ook al meer dingen geweest die er zonder rv's zijn doorgedrukt?
Neem nu dat hulpmiddelenbeleid.
Mijn haren gaan meteen overeind als iemand zegt dat de RvB wel wil maar de RV met beleid moeten komen. We zijn nota bene jaren bezig geweest om die maatkruisingen binnen ons ras erdoor te krijgen (iets wat de RvB op eigen houtje (dus zonder overleg RV) heeft gestopt omdat ze "de FCI regels wilden volgen). De RV wilde wel hoor maar de RvB kwam steeds weer met andere bezwaren.
Raad van Beheer kan ook de verstandigste zijn als ze zo graag willen en met de mogelijkheid tot aankeuring komen en daar straks over laten stemmen.
Ik merk er nergens iets van dat de RvB wel wil.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

RvB kan ook zeggen dat het zo niet langer gaat en dat men de FCI volgt en dus de stamboeken opent voor wie dat wil. Dan hoeft er niemand voor te stemmen. Gewoon FCI regels volgen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Ik merk er nergens iets van dat de RvB wel wil.
Ik snap best dat jij dat zo voelt want het is nog maar vrij kort dat ze het licht hebben gezien. Maar ze hebben dat echt gezien. Ik ben bij meerdere trajecten betrokken dus ik merk het ook in de praktijk.

Maar er moet wel een plan komen want elke RV wil weer wat anders: wel aankeuren, niet aankeuren, onder voorwaarden aankeuren, wel of geen outcross, F1 en verder beperkt inzetten, gecontroleerd inzetten, ga zo maar door.
Dat moet dus vastgelegd anders wordt dat een bende en meppen ze elkaar helemaal de hersens in.
Maar is er een behoorlijk plan dan werken ze daar prima aan mee.

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
sirene schreef:Ik merk er nergens iets van dat de RvB wel wil.
Ik snap best dat jij dat zo voelt want het is nog maar vrij kort dat ze het licht hebben gezien. Maar ze hebben dat echt gezien. Ik ben bij meerdere trajecten betrokken dus ik merk het ook in de praktijk.

Maar er moet wel een plan komen want elke RV wil weer wat anders: wel aankeuren, niet aankeuren, onder voorwaarden aankeuren, wel of geen outcross, F1 en verder beperkt inzetten, gecontroleerd inzetten, ga zo maar door.
Dat moet dus vastgelegd anders wordt dat een bende en meppen ze elkaar helemaal de hersens in.
Maar is er een behoorlijk plan dan werken ze daar prima aan mee.
Waarom komen ze dan zelf niet met een plan die we per RV kunnen gebruiken/goedkeuren? Het kan allemaal zoveel makkelijker en sneller. Waarom kunnen stomme, ondoordachte ideeën snel doorgevoerd worden en dingen die juist de honden aangaan moeten jaaaaaaaren over vergaderd worden.

Want ik heb het al vaker gehoord hoor, die stamboeken open. Maar eerst moest dat DNA er komen. Dat hebben we nu.
Nu moet zeker eerst die matrix er komen ? (die er ook doorgedrukt is want wie zit er in godsnaam op die matrix te wachten die helemaal niks aan de gezondheid van rashonden gaat verbeteren).
Oja, en voor de matrix moeten we eerst een nieuw ICT systeem....en voor dat ICT systeem er is en ook nog werkt...
Dus voor de stamboeken open gaan zijn we echt wel 10 jr verder. Of ben ik nu te positief?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik kan hier helemaal niks mee. Ik vind raszuiverheid een bizar begrip en vind het een naar idee dat er kennelijk heel veel mensen met honden bezig zijn zonder enige notie van populatiegenetica. Lekker intelen want 'dan leg je de eigenschappen vast', waarbij die eigenschappen vooral om dingen als vachtlengte en oogkleur lijken te gaan. Het is een amateuristisch zooitje en groot gelijk dat daar eens heel kritisch naar gekeken wordt. Zo :pffff:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Waarom komen ze dan zelf niet met een plan die we per RV kunnen gebruiken/goedkeuren? Het kan allemaal zoveel makkelijker en sneller. Waarom kunnen stomme, ondoordachte ideeën snel doorgevoerd worden en dingen die juist de honden aangaan moeten jaaaaaaaren over vergaderd worden.
Om de redenen die ik net noemde.
Die andere dingen hoeven niet in overleg met RV's.
WIJ zijn de sector. Wij moeten het dus uitvoeren. Wij moeten dus het draagvlak bieden. Daarom moeten wij akkoord gaan en dat kost tijd.
Lothian schreef:Ik kan hier helemaal niks mee. Ik vind raszuiverheid een bizar begrip en vind het een naar idee dat er kennelijk heel veel mensen met honden bezig zijn zonder enige notie van populatiegenetica. Lekker intelen want 'dan leg je de eigenschappen vast', waarbij die eigenschappen vooral om dingen als vachtlengte en oogkleur lijken te gaan. Het is een amateuristisch zooitje en groot gelijk dat daar eens heel kritisch naar gekeken wordt. Zo :pffff:
Ik vind raszuiver geen bizar begrip maar de manier waarop mensen er mee omgaan de de rigide manier van denken, dáár kan ik niks mee.
En verder heb je wat mij betreft volledig gelijk.

Ik vind het absoluut een uitdaging om een mooie en gezond hond te fokken, maar binnen een gesloten stamboek kan elke gek dat.
Het is pas een prestatie met een open stamboek.
Dat verkondig ik overigens overal waar ik de kans krijg, en dat is gelukkig vrij regelmatig ;)

Afbeelding

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik snap die enorme weerstand tegen nieuw 'niet raszuiver' bloed infokken nooit. Hoe denken die mensen dat rassen uberhaupt ontstaan? Door te fokken met honden van een bestaand ras? :19:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Nou... ik vind de RvB helemaal niet zo makkelijk. We zijn bij de rasvereniging al maaaaaanden bezig om het erdoor te krijgen dat als uit een nest zwarte puli's een witte geboren wordt die gewoon als een witte puli geregistreerd moet worden en dat op de stamboom moet krijgen. Gaat zo makkelijk niet... En dan hebben we t over de kans dat dat mss gebeurt bij dat ene nestje per 10 jaar die gefokt wordt :+
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

mijke schreef:Ik snap die enorme weerstand tegen nieuw 'niet raszuiver' bloed infokken nooit. Hoe denken die mensen dat rassen uberhaupt ontstaan? Door te fokken met honden van een bestaand ras? :19:
Daar denken ze niet over na.
Ik geef lezingen over outcross en ik stel die vraag altijd.
Ik heb nog nooit antwoord gekregen. ;)

@Machie, dat is erg vreemd want dat kan in alle rassen met dergelijke variatie.

Afbeelding

Lothian
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Lothian schreef:Ik kan hier helemaal niks mee. Ik vind raszuiverheid een bizar begrip en vind het een naar idee dat er kennelijk heel veel mensen met honden bezig zijn zonder enige notie van populatiegenetica. Lekker intelen want 'dan leg je de eigenschappen vast', waarbij die eigenschappen vooral om dingen als vachtlengte en oogkleur lijken te gaan. Het is een amateuristisch zooitje en groot gelijk dat daar eens heel kritisch naar gekeken wordt. Zo :pffff:
Ik vind raszuiver geen bizar begrip maar de manier waarop mensen er mee omgaan de de rigide manier van denken, dáár kan ik niks mee.

Ik vind het absoluut een uitdaging om een mooie en gezond hond te fokken, maar binnen een gesloten stamboek kan elke gek dat.
Dat verkondig ik overigens overal waar ik de kans krijg, en dat is gelukkig vrij regelmatig ;)
:ok:
De hondenwereld zou gebaat zijn bij meer mensen die denken als jij.
Hopelijk lukt het jou dat te kweken.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lothian schreef:
Marjoleine schreef:

:ok:
De hondenwereld zou gebaat zijn bij meer mensen die denken als jij.
Hopelijk lukt het jou dat te kweken.
Dank je, dat hoop ik ook.
Ik heb in elk geval brede schouders gekweekt en ik ben net zo volhardend als die stomme wetters van me.
Waar we overigens wél outcross mee doen ;)

Afbeelding

Lothian
Zeer actief

:mrgreen: ik heb ze gezien, ze zijn superleuk! Doe mij maar zo'n poedelwetter :I:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Paisley schreef:Ik snap niet dat het voor de rasvereniging zo'n taboe is om de Drent van nieuw bloed te voorzien. In de rasgroep zijn heel veel honden ver verwant en tegelijkertijd voor een vergelijkbaar gebruikersdoel gefokt. Rassen die veel gezonder zijn, een vergelijkbaar karakter en uiterlijk hebben en die een verrijking zullen zijn voor de gemiddelde levensverwachting van de nèt niet raszuivere nieuwe patrijshondjes.
Ik ben het helemaal eens dat in zo'n kleine populatie met veel gezondheidsproblemen wordt verboden om raszuiver te blijven fokken.
Als mensen vasthouden aan het idee dat de patrijshond uniek en raszuiver moet blijven, dan vraag ik me af wat ze nou zo belangrijk daaraan vinden. De meeste pupkopers willen gewoon een prettige hond, of er nu 5% wat anders in zit of niet :denken: Alsof ze daar 100jaar geleden zo moeilijk over deden :LOL:
Dde huidige (raszuivere) Drent zal ook behoorlijk kunnen verschillen van de Drenten van 100 jaar terug, dus krampachtig bang zijn voor kleine veranderingen in het ras vind ik behoorlijk overdreven.
Het probleem is dat behoorlijk wat fokkers helemaal niet fokken voor pupkopers. Die fokken voor zichzelf en hebben pupkopers nodig omdat ze geen hele nesten kunnen houden, maar wat die pupkopers willen houdt ze nog geen seconde bezig..
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik vind het goed dat dier en recht er open over is, over het algemeen hoor je dit soort dingen niet bij een rv vandaan.
Verantwoord outcrossen is absoluut een goede keus!
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Het is toch werkelijk misdadig dat er welbewust met honden wordt gefokt die zo'n grote kans op zo'n afschuwelijke ziekte lopen? Epilepsie is zowel voor de hond als voor de baas onleefbaar.
Ik snap dan ook niet dat er zogenaamd betrokken fokkers met droge ogen nesten op de wereld zetten waar minstens 1 pup (vaak meer) nog voor hun eerste jaar schuimbekkend en stuiptrekkend op de grond ligt.
Dit soort fokkers zijn wat mij betreft niet eens meer kortzichtig en stom maar regelrecht crimineel.

Ik ben het vaak niet eens met Dier & Recht omdat ik ze vaak vind doordraven en dan ook nog op basis van foute informatie of halve waarheden maar op dit punt hebben ze groot gelijk.
Wel vind ik dat de Raad van Beheer op het gebied van gezondheid enorme steken laat vallen. In plaats van de initiatieven bij de diverse rasverenigingen te laten, zouden ze veel meer een voortrekkersrol moeten vervullen. Ze hebben kennelijk van diverse rv's verschillende plannen van aanpak gekregen. Dan zouden ze een coördinerende rol moeten nemen en de meest wetenschappelijk verantwoorde initiatieven in protocollen moeten neerleggen en deze presenteren als dé manieren om dit soort dieptrieste toestanden per direct verplicht in te voeren bij rassen waar op basis van onafhankelijke onderzoeken een te kleine genenpoel is geconstateerd.
En om te beginnen zouden ze sowieso elke NEK-notitie die bij hen wordt ingediend rücksichtslos moeten afwijzen. Bij de collie bijvoorbeeld is net op ons verzoek door de WUR een onderzoek naar de genetische diversiteit uitgevoerd. En mijn sombere verwachtingen zijn uitgekomen: de genenpoel in Nederland is bijna net zo klein als de genenpoel in Engeland.
En wat gebeurt er: een stel van de meest toonaangevende fokkers (en dan praat ik over de helft van de fokkers in Nederland) heeft al geprobeerd een NEK-notitie in te dienen vorig jaar. Toen hebben we ze kunnen tegenhouden maar inmiddels hebben ze zich afgescheiden en hebben ze een nieuwe rasvereniging opgericht en het is wachten op het moment dat ze het weer gaan proberen. En de Raad houdt deze imbecielen niet tegen.
:ugh:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Kells schreef:
Marjoleine schreef:
Vraag aan Kells.
Ik ken de Drent verder niet, maar de schreeuwerige titel fokverbod vind ik wat ver gaan. RV's zouden wat soepeler moeten omgaan met de reglementen en de show/veldwerk eisen overboord moeten kieperen. Ik bedoel, er lopen zat honden rond die prima fokgeschikt zijn, maar ze hebben geen kwalificaties.
Ja, maar dan heb je straks een witte hond met bruine platen die eigenlijk niet meer in rasgroep7 thuishoort.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ze pleiten voor een fokverbod van RASzuivere Drenten. En ze zijn vóór het invoeren van vreemd bloed.
Als het waar is dat zowat alle raszuivere Drenten al zowat broer en zus van elkaar zijn dan ben ik ook voor een verder fokverbod. Ga eerst maar ander bloed invoeren, praten we daarna verder. Tot die tijd worden er geen stambomen meer verstrekt. Je moet die prijsjes- en geldgeile fokkers met hun domme hoofden gewoon aanpakken.
Dat vetgedrukte zou ik niet vanuit gaan. Ik hoorde hem laatst nog in een radioprogramma zeggen dat hij wel weet van de outcrossprojecten, maar die zijn volgens hem ook zinloos. Volgens mij leidt hun oplossing in alle gevallen naar de "naturashond"
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
Kells schreef:
Marjoleine schreef:
Vraag aan Kells.
Ik ken de Drent verder niet, maar de schreeuwerige titel fokverbod vind ik wat ver gaan. RV's zouden wat soepeler moeten omgaan met de reglementen en de show/veldwerk eisen overboord moeten kieperen. Ik bedoel, er lopen zat honden rond die prima fokgeschikt zijn, maar ze hebben geen kwalificaties.
Ja, maar dan heb je straks een witte hond met bruine platen die eigenlijk niet meer in rasgroep7 thuishoort.
En bovendien zijn ook die Drenten zonder kwalificaties deel van de huidige populatie, en dus net zo sterk verwant als de huidige fokdieren.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Heb je een linkje voor me? Dan kan ik even tekenen.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Naar mijn idee wordt er veel te ongebreideld doorgefokt met verwante bloedlijnen. Dat is vragen om problemen en gelet op de vele erfelijke afwijkingen die men bij een behoorlijk aantal rassen al aantreft is dat wel duidelijk. Natuurlijk verzetten veel fokkers zich tegen outcross. Die vinden het wel prima zo. Hun broodwinning mag niemand aankomen natuurlijk. Zoals Nanna al aangaf, er worden gewoon een tijd lang geen stambomen meer verstrekt. En dat betekent, geen inkomen. Helaas is dat korte termijn denken. Bovendien wordt de erfelijke schade bij een aantal rassen alleen maar groter. Tevens vermoed ik dat de kennis van een groot aantal fokkers niet verder gaat dan spontane vermeerdering met een soortgenoot. Erfelijkheidsleer hebben de meesten nog nooit van gehoord. Gelukkig zijn er pioniers op dit gebied zoals Marjoleine en wellicht nog enkelen wat natuurlijk een goede zaak is. Al hebben zij geen gemakkelijke taak met zoveel weerstand.
Wat er in is gefokt kan er ook weer uitgefokt worden. Al vraag ik me wel af waar het keerpunt ligt om de oorspronkelijke goede raskenmerken terug te fokken. Kan dat al bij de F1 hybride, of moet je nog even doorgaan naar een F2 of misschien wel een F3. Een interessante materie, maar ik heb geen idee.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Cleva schreef:Ik ben helemaal voor open stamboeken en afrekenen met genetische instabiliteit van populaties, gewoon omdat dat kan zonder verlies van rastype. Waarom zou je het laten? Er is geen enkele reden om het niet te doen.
Ik ook. Het is volgens mij ook veelzeggend dat gezondere rassen als de mechelaar en de Hollandse Herder korthaar rassen zijn waar zeer veel "gesjoemeld" is. dat zijn rassen waarbij op papier er keurig is gefokt binnen de stambomen maar in de praktijk veel is ingekruisd van de xHH en de XMH uit bv. de KNPV lijnen. Ik had verwacht dat dat bij een jachthondenras ook wel gebeurd zou zijn, of is het zo dat je jachtsport alleen met stamboomhonden mag doen?
Ik pleit al jaren voor opengooien van de stamboeken, zodat inkruisen gewoon mag. Nu mag dat alleen (bij de HH) als je een buitenlandse reu gebruikt die uit een bijlagestamboom is gekomen (als ik het goed heb).
Dat gezegd hebbende is dier&recht gewoon een bedrijf dat zich moet laten gelden om niet in de vergetelheid te verdwijnen. Over dit of dat ras gaan lopen krijsen zegt me vrij weinig. Deze kreet over de drent is niets meer of minder dan een reclamespot.
Eens
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”