Het is toch werkelijk misdadig dat er welbewust met honden wordt gefokt die zo'n grote kans op zo'n afschuwelijke ziekte lopen? Epilepsie is zowel voor de hond als voor de baas onleefbaar.
Ik snap dan ook niet dat er zogenaamd betrokken fokkers met droge ogen nesten op de wereld zetten waar minstens 1 pup (vaak meer) nog voor hun eerste jaar schuimbekkend en stuiptrekkend op de grond ligt.
Dit soort fokkers zijn wat mij betreft niet eens meer kortzichtig en stom maar regelrecht crimineel.
Ik ben het vaak niet eens met Dier & Recht omdat ik ze vaak vind doordraven en dan ook nog op basis van foute informatie of halve waarheden maar op dit punt hebben ze groot gelijk.
Wel vind ik dat de Raad van Beheer op het gebied van gezondheid enorme steken laat vallen. In plaats van de initiatieven bij de diverse rasverenigingen te laten, zouden ze veel meer een voortrekkersrol moeten vervullen. Ze hebben kennelijk van diverse rv's verschillende plannen van aanpak gekregen. Dan zouden ze een coördinerende rol moeten nemen en de meest wetenschappelijk verantwoorde initiatieven in protocollen moeten neerleggen en deze presenteren als dé manieren om dit soort dieptrieste toestanden per direct verplicht in te voeren bij rassen waar op basis van onafhankelijke onderzoeken een te kleine genenpoel is geconstateerd.
En om te beginnen zouden ze sowieso elke NEK-notitie die bij hen wordt ingediend rücksichtslos moeten afwijzen. Bij de collie bijvoorbeeld is net op ons verzoek door de WUR een onderzoek naar de genetische diversiteit uitgevoerd. En mijn sombere verwachtingen zijn uitgekomen: de genenpoel in Nederland is bijna net zo klein als de genenpoel in Engeland.
En wat gebeurt er: een stel van de meest toonaangevende fokkers (en dan praat ik over de helft van de fokkers in Nederland) heeft al geprobeerd een NEK-notitie in te dienen vorig jaar. Toen hebben we ze kunnen tegenhouden maar inmiddels hebben ze zich afgescheiden en hebben ze een nieuwe rasvereniging opgericht en het is wachten op het moment dat ze het weer gaan proberen. En de Raad houdt deze imbecielen niet tegen.