Brindlecardi schreef:Dankje! Ik denk dat ik inderdaad even extra lekkere voertjes haal en dat ga doen. Vervelend is alleen denk ik wel dat je dan sowieso iedere x voertjes moet geven om het gewenste effect te krijgen. Dat is met een kitten die het ene moment ligt te snurken en dan weer wakker is nog wel een uitdaging.

De kat ook erbij betrekken een idee? Ik had nog voor ik honden had de twee kittens die ik kon laten zitten voor een snoepje of een stukje kaas. Die katten zijn nu al wat ouder maar nog steeds kennen ze het commando zitten, en als beloning krijgen ze het snoepje, jong geleerd oud gedaan dus.
Het leek een nutteloos iets om ze aan te leren, maar eigenlijk heb ik er toen ik er honden bij kreeg wel baat bij gehad. In de oude samenstelling was het een verbroederend iets, maar ook in de weer nieuwere samenstellingen kreeg ik de nieuwe honden en de katten zover om bij elkaar te komen en te zitten en gaf ik ze 1 voor 1 een lekker voertje.
Hier merkte ik dat daardoor ze allemaal elkaars nabijheid accepteerden en bij elkaar durfden te zitten. Het belangrijkste middelpunt voor alle dieren was ik op dat moment, met het lekkers in mijn handen.
En het waren miniscule kattensnoepjes trouwens, dat kaasspul van whiskas geloof ik geen enorme stukken vlees waar ze de strijd met elkaar mee aan konden gaan.
Het ging me hier ook echt om het elkaar accepteren in dezelfde ruimten. En met de verschillende samenstellingen heb ik het over Bluf de dh die erbij kwam naast Finn en de katten, wat later was het Jol die deze nieuwe katten in huis moest leren accepteren maar er eigenlijk weinig aan vond. En daarna de jonge Aki die wel al wat katten had gezien maar ze machtig interessant vond, en de katten andersom die nog nooit een pup hadden meegemaakt die alles interessant vond en nog niet echt een grens kende in hoe met ze om te gaan