Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kattengeluiden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Kattengeluiden

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Zoals sommigen wel weten, hebben we sinds twee weken een rode kater (kitten) in huis. Het gaat tussen hun verder prima, ze lopen vlakbij elkaar zonder problemen.
Maar, Apple zou Apple niet zijn als ze niet iets geks zou hebben :Q: ze is doodsbang voor de geluiden die hij maakt tijdens zijn drukkere momenten. Het gaat dan om het geluid wat hij maakt bij het spelen op zijn krabpaal of het geluid van de stoelen als hij er op springt. De angst is niet zozeer naar de kat gericht maar het gaat echt alleen om het geluid. Zodra hij stopt met spelen wordt ze weer rustig.
Ik ken die angst voor geluiden wel met klapperende deuren of tocht.
Wat moet ik hier nou mee? Ze gaat een beetje apathisch liggen trillen en hijgen en heeft continu de behoefte om te bewegen. Wat we tot nu toe hebben geprobeerd is naar de plaats sturen of zelf een plek geven bij je voeten. Haar gerust stellen of negeren heeft geen effect. Afleiden werkt ook niet tenzij je haar echt even weg zet in een andere kamer. Maar goed het zou jammer zijn als dat nodig blijft om het gedrag te doorbreken. Hebben jullie tips?
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Kattengeluiden

Ongelezen bericht door Joey.K »

Iets lekkers geven??
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Aangezien het om een heel duidelijk afgebakende situatie gaat, zou ik dit zelf aanpakken met counter conditioning, zodat ze een positieve associatie krijgt met de kattengeluiden.
Brindlecardi
Zeer actief

Joey.K schreef:Iets lekkers geven??
Qua kauw materiaal laat ze het gewoon liggen. Koekjes neemt ze aan maar ook niet meer dan dat.

@dediana, zou je me misschien kunnen uitleggen hoe je dat in een situatie als deze goed toepast? Ik vind het een moeilijke methode omdat je ook risico loopt op fout gedrag belonen.

Het is in ieder geval níet bepaald beter geworden. Gisteren en vanmorgen wilde ze niet eens eten (maar wel uit de kattenbak :Q:)
DeDiana
Zeer actief

Als ze wel nog lekkers aanneemt, gooi je steeds bij elk kattengeluid dat ze eng vindt wat voertjes op de grond. Als dat niet handig is omdat de kat dan ook de voertjes wil, kun je ook voertjes uit de hand geven. Je zegt er dus verder geen 'goed zo' bij of zo. Het heeft dus ook niets met belonen te maken, maar de 'enge' geluiden moeten een voorspeller worden van iets leuks, zodat de emotie verandert en uiteindelijk het geluid betekent: jippie, er komt iets lekkers aan! - dan kun je het langzaam gaan afbouwen. Als ze beter reageert op spel/een balletje dan op lekkers, kun je dat natuurlijk ook gebruiken. Als de kat stopt met bijvoorbeeld krabben, stop jij ook direct weer met voertjes geven of spelen.
Het geeft niet als ze (in het begin) niet heel blij wordt van de koekjes en ze niet met veel enthousiasme aanneemt; dat gaat meestal snel beter als je het een tijdje doet. Het beste werkt het natuurlijk wel met extra lekkere voertjes of bijvoorbeeld slagroom uit een spuitbus (tenzij ze dat geluid ook eng vindt).
Brindlecardi
Zeer actief

Dankje! Ik denk dat ik inderdaad even extra lekkere voertjes haal en dat ga doen. Vervelend is alleen denk ik wel dat je dan sowieso iedere x voertjes moet geven om het gewenste effect te krijgen. Dat is met een kitten die het ene moment ligt te snurken en dan weer wakker is nog wel een uitdaging. :F:
DeDiana
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Dankje! Ik denk dat ik inderdaad even extra lekkere voertjes haal en dat ga doen. Vervelend is alleen denk ik wel dat je dan sowieso iedere x voertjes moet geven om het gewenste effect te krijgen. Dat is met een kitten die het ene moment ligt te snurken en dan weer wakker is nog wel een uitdaging. :F:
Dat klopt, dat is lastig, het is dus het handigst om steeds voertjes bij de hand te hebben. Hoe consequenter je het kunt toepassen, hoe sneller het resultaat heeft. Hopen dat het voor Apple goed werkt!
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Gewoon je broekzak vol brokjes proppen? hier zijn kattenbrokjes een hit omdat ze die normaal natuurlijk absoluut niet mag pakken. En ze zijn nog lekker klein ook (helemaal bij kittenbrokjes) dus je overvoert er ook niet snel mee. En ze zijn wel droog, wat toch beter in je broekzak te hebben is dan smeerworst ofzo :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief

Ik overweeg toch haar tijdelijk even wat te geven om net even dat scherpe randje er vanaf te krijgen. Ik denk dat CC uiteindelijk wel resultaat geeft maar het is haast onmogelijk om dat 100% consequent te doen. Voorbeeld Ik kom in de keuken 's morgens, Harvey en Apple snuffelen neus aan neus, alles prima en ontspannen. Twee tellen later staat ze te trillen aan mijn voeten. Waarom? Geen idee. Als ik het nu toepas dan helpt het gedurende de tijd dat ik koekjes geef, maar daarna begint ze weer heel hard te trillen.
Is er iets van medicatie of thundershirt wat aan te raden is in deze situatie?
Brindlecardi
Zeer actief

Overigens hadden we gisteren bezoek en dan is ze nauwelijks bang. Dan wil ze alleen maar spelen met bezoek en is ze eerder jaloers als Harvey de aandacht krijgt. :Q: als ik Harvey ook terecht wijs als hij iets stouts doet dan is ze de eerste die met me meeloopt om mee te doen.
Om maar even aan te geven dat er niet echt een pijl op te trekken is.
DeDiana
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Ik overweeg toch haar tijdelijk even wat te geven om net even dat scherpe randje er vanaf te krijgen. Ik denk dat CC uiteindelijk wel resultaat geeft maar het is haast onmogelijk om dat 100% consequent te doen. Voorbeeld Ik kom in de keuken 's morgens, Harvey en Apple snuffelen neus aan neus, alles prima en ontspannen. Twee tellen later staat ze te trillen aan mijn voeten. Waarom? Geen idee. Als ik het nu toepas dan helpt het gedurende de tijd dat ik koekjes geef, maar daarna begint ze weer heel hard te trillen.
Is er iets van medicatie of thundershirt wat aan te raden is in deze situatie?
In dit voorbeeld kwamen er dus geen geluiden aan te pas? Het is inderdaad lastig om consequent toe te passen, en dan moet je ook wel precies weten waar ze op reageert. Of is ze nu gewoon zo gestrest dat ze daarom zo op de kat reageert, of hij nou geluiden maakt of niet?
Counter conditioneren op vuurwerk is ook wel eens lastig - zit je net even op de wc, is er weer een enorme knal :boos:
Je zou inderdaad Bach rescue kunnen proberen. Thundershirt lijkt me hiervoor niet echt een oplossing, want dan zou je dat dus eigenlijk de hele tijd aan moeten laten als je niet weet wanneer er geluiden komen of waar ze precies op reageert.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Brindlecardi schreef:Dankje! Ik denk dat ik inderdaad even extra lekkere voertjes haal en dat ga doen. Vervelend is alleen denk ik wel dat je dan sowieso iedere x voertjes moet geven om het gewenste effect te krijgen. Dat is met een kitten die het ene moment ligt te snurken en dan weer wakker is nog wel een uitdaging. :F:
De kat ook erbij betrekken een idee? Ik had nog voor ik honden had de twee kittens die ik kon laten zitten voor een snoepje of een stukje kaas. Die katten zijn nu al wat ouder maar nog steeds kennen ze het commando zitten, en als beloning krijgen ze het snoepje, jong geleerd oud gedaan dus.
Het leek een nutteloos iets om ze aan te leren, maar eigenlijk heb ik er toen ik er honden bij kreeg wel baat bij gehad. In de oude samenstelling was het een verbroederend iets, maar ook in de weer nieuwere samenstellingen kreeg ik de nieuwe honden en de katten zover om bij elkaar te komen en te zitten en gaf ik ze 1 voor 1 een lekker voertje.
Hier merkte ik dat daardoor ze allemaal elkaars nabijheid accepteerden en bij elkaar durfden te zitten. Het belangrijkste middelpunt voor alle dieren was ik op dat moment, met het lekkers in mijn handen.
En het waren miniscule kattensnoepjes trouwens, dat kaasspul van whiskas geloof ik geen enorme stukken vlees waar ze de strijd met elkaar mee aan konden gaan.
Het ging me hier ook echt om het elkaar accepteren in dezelfde ruimten. En met de verschillende samenstellingen heb ik het over Bluf de dh die erbij kwam naast Finn en de katten, wat later was het Jol die deze nieuwe katten in huis moest leren accepteren maar er eigenlijk weinig aan vond. En daarna de jonge Aki die wel al wat katten had gezien maar ze machtig interessant vond, en de katten andersom die nog nooit een pup hadden meegemaakt die alles interessant vond en nog niet echt een grens kende in hoe met ze om te gaan :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief

Dank voor jullie tips! Sinds twee dagen probeer ik haar af te leiden met haar speeltje en dat lijkt goed te werken!
Sinds vanmorgen zijn ze samen nu echt dikke vrienden, met spelen en al :cheer: het gaat dus de goede kant op!
DeDiana
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Dank voor jullie tips! Sinds twee dagen probeer ik haar af te leiden met haar speeltje en dat lijkt goed te werken!
Sinds vanmorgen zijn ze samen nu echt dikke vrienden, met spelen en al :cheer: het gaat dus de goede kant op!
Wat fijn! :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”