Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Beschermend gedrag
Moderator: moderatorteam
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Re: Beschermend gedrag
Als ze overstuur zou zijn van het schreeuwen, was ze wel weggeslopen of in elkaar gedoken.
Je posteren vóór een schreeuwer met een grom is niet iets wat je als hond doet omdat je overstuur bent. Het is je met de zaken bemoeien omdat jij vindt dat dat mag. Het is op agressie reageren met (milde) agressie. En baasje gaf je groot gelijk, die liet het neefje met jou meegaan.
Je posteren vóór een schreeuwer met een grom is niet iets wat je als hond doet omdat je overstuur bent. Het is je met de zaken bemoeien omdat jij vindt dat dat mag. Het is op agressie reageren met (milde) agressie. En baasje gaf je groot gelijk, die liet het neefje met jou meegaan.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik ga hierin mee met Tineke. Is allemaal helemaal niet zo erg en ik vind ook de strakke regels rondom de hond heeft niet te grommen enzo niet correct. Ik heb deze discussie eerder gehad en het komt nergens op uit.
Sommige honden grommen snel en andere honden grommen nooit. Grommen is slechts communicatie en geen voorbode dat de hond gaat bijten in veel gevallen. Of ze gaan bijten hangt heel erg van de hond af.
Ik heb een kruising stafford gehad die ook beschermend kon doen. Maar hij beet geen mensen. Hij sprong in geval van nood wel tegen mensen op. Heel opdringerig. En hij heeft vast ook wel eens gegromd. Mijn herders gromden allemaal. Vooral tegen andere honden in ons huis. Cleo gromde elke dag wel. Op de bank, tegen de andere honden, tegen mij als ik haar per ongeluk aanraakte met mijn tenen op de bank etc etc. Maar bijten...dat is wel een hele stap verder.
Honden die grommen gaan echt niet meteen daarna over op aanvallen in de meeste gevallen. Ze geven wat aan. Ik ben in elk geval nog nooit door een van mijn grommende honden gebeten. De keren dat ik gebeten ben was het door een opgefokte hond die ik fysiek probeerde te onderdrukken.
En duizend keer dat mijn honden naar elkaar gromden is in geen enkel geval over gegaan op bijtwonden.
Maargoed. Dan is er dat beschermende. Dat is denk ik wel wat er gebeurde. Een kind kreeg op zijn kop en de hond beschermde het kind. Hoe erg kreeg het kind op zijn kop? Want dat staat er niet? En degene die het kind strafte was geen onderdeel van de roedel maar bezoek toch? Dus bezoek gedroeg zich erg dominant en straffend in je huis. Als dat een andere hond was geweest was het volkomen logisch dat je hond dit niet accepteert. Het is haar huis. Dus daar kan je wat mee. Jij kan zorgen dat je je hond iets meer onder controle hebt bij bezoek en iets meer uit de kring haalt. Dus wat vaker plaats. Wat vaker effe rust geven en niet de hele tijd in de dynamiek van het bezoek mee laten gaan. Weinig honden vertonen dit gedrag als je als baas een beetje op de hond blijft zitten als je begrijpt wat ik bedoel? Je hond er een beetje onder houden subtiel en zo nu en dat wat afkappen van de hond kan al zorgen dat ze deze rol niet neemt.
Echter, wat erin zit krijg je er ook niet 123 uit. In elk geval rustig blijven en zorgen dat je genoeg overheersend bent om je hond kalm zo te krijgen dat de staart wat lager gaat en de oren naar achter. Dan is het goed. Hond moet ook kalm zijn bij bezoek en kinderen. Druk spel en drukke bemoeienis mag hier nooit. Het is en blijft een hond in zijn huis met vreemd volk. Opfokken van mijn honden in huis mag niemand en heeft ook nooit iemand gemogen. Ik zei echt. Honden niet druk maken!
Dan gaan we zo wel even wandelen als je ze druk wil zien.
Sommige honden grommen snel en andere honden grommen nooit. Grommen is slechts communicatie en geen voorbode dat de hond gaat bijten in veel gevallen. Of ze gaan bijten hangt heel erg van de hond af.
Ik heb een kruising stafford gehad die ook beschermend kon doen. Maar hij beet geen mensen. Hij sprong in geval van nood wel tegen mensen op. Heel opdringerig. En hij heeft vast ook wel eens gegromd. Mijn herders gromden allemaal. Vooral tegen andere honden in ons huis. Cleo gromde elke dag wel. Op de bank, tegen de andere honden, tegen mij als ik haar per ongeluk aanraakte met mijn tenen op de bank etc etc. Maar bijten...dat is wel een hele stap verder.
Honden die grommen gaan echt niet meteen daarna over op aanvallen in de meeste gevallen. Ze geven wat aan. Ik ben in elk geval nog nooit door een van mijn grommende honden gebeten. De keren dat ik gebeten ben was het door een opgefokte hond die ik fysiek probeerde te onderdrukken.
En duizend keer dat mijn honden naar elkaar gromden is in geen enkel geval over gegaan op bijtwonden.
Maargoed. Dan is er dat beschermende. Dat is denk ik wel wat er gebeurde. Een kind kreeg op zijn kop en de hond beschermde het kind. Hoe erg kreeg het kind op zijn kop? Want dat staat er niet? En degene die het kind strafte was geen onderdeel van de roedel maar bezoek toch? Dus bezoek gedroeg zich erg dominant en straffend in je huis. Als dat een andere hond was geweest was het volkomen logisch dat je hond dit niet accepteert. Het is haar huis. Dus daar kan je wat mee. Jij kan zorgen dat je je hond iets meer onder controle hebt bij bezoek en iets meer uit de kring haalt. Dus wat vaker plaats. Wat vaker effe rust geven en niet de hele tijd in de dynamiek van het bezoek mee laten gaan. Weinig honden vertonen dit gedrag als je als baas een beetje op de hond blijft zitten als je begrijpt wat ik bedoel? Je hond er een beetje onder houden subtiel en zo nu en dat wat afkappen van de hond kan al zorgen dat ze deze rol niet neemt.
Echter, wat erin zit krijg je er ook niet 123 uit. In elk geval rustig blijven en zorgen dat je genoeg overheersend bent om je hond kalm zo te krijgen dat de staart wat lager gaat en de oren naar achter. Dan is het goed. Hond moet ook kalm zijn bij bezoek en kinderen. Druk spel en drukke bemoeienis mag hier nooit. Het is en blijft een hond in zijn huis met vreemd volk. Opfokken van mijn honden in huis mag niemand en heeft ook nooit iemand gemogen. Ik zei echt. Honden niet druk maken!
-
Jonas26
- Zeer actief
Dit was de allereerste keer dat ze een zacht grommetje gaf. Meis is een hele kalme rustige hond, gaat prima met andere honden, altijd vriendelijk tegen mensen en is op zich bescheiden. Opspringen tegen mensen doet ze niet en als er bezoek komt moet ze eerst even in haar mand blijven wat ze ook prima doet. Met de neefjes is ze enorm voorzichtig, gaat altijd liggen kwispelen, springt ze niet omver maar ze is stapelgek met ze, ze kwispelt het staartje nog net niet van haar lijf af zo blij is ze als ze komen. Het was ook niet zozeer een drukke bemoeienis, op het grommetje na was het ook voor haar gewoon weer over. Zus kon haar daarna weer prima aaien, ze fixeerde niet en het was weer goed voor haar. Maar ik denk wel dat het verstandiger geweest was als ik neef lief uit die mand geplukt had want die is van haar. Overigens heb ik haar daar niet voor straf naar toe gestuurd maar even om de situatie te doorbreken.laeken schreef:Ik ga hierin mee met Tineke. Is allemaal helemaal niet zo erg en ik vind ook de strakke regels rondom de hond heeft niet te grommen enzo niet correct. Ik heb deze discussie eerder gehad en het komt nergens op uit.
Echter, wat erin zit krijg je er ook niet 123 uit. In elk geval rustig blijven en zorgen dat je genoeg overheersend bent om je hond kalm zo te krijgen dat de staart wat lager gaat en de oren naar achter. Dan is het goed. Hond moet ook kalm zijn bij bezoek en kinderen. Druk spel en drukke bemoeienis mag hier nooit. Het is en blijft een hond in zijn huis met vreemd volk. Opfokken van mijn honden in huis mag niemand en heeft ook nooit iemand gemogen. Ik zei echt. Honden niet druk maken!Dan gaan we zo wel even wandelen als je ze druk wil zien.

-
Jonas26
- Zeer actief
uh ik had neefje niet meegestuurd naar de mand, dat bedacht hij zelfBrindlecardi schreef:Het kan ook juist een vorm van claimen zijn. 'Mijn kind, en daar blijf je vanaf.' Dat heeft dan niet zozeer een mooie bedoeling als in het kind beschermen. Naar de mand sturen helemaal oké, maar niet met kind en al.

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
- Aantal honden: 2
Ik heb al een aantal honden gehad die ook gromde als er een dreigende situatie was, dat vind ik totaal geen probleem. Het is inderdaad een waarschuwing. Of ik de grom op dat moment accepteerde verschilde per situatie.
Echter als Hippo uit zichzelf gaat grommen, dan gaan meteen alle alarmbellen af. Hij gromt alleen op commando(trucje) of als hij wat verdachts hoort. Mensen kunnen hier dreigen, ruziën of whatever, hij bemoeit zich daar niet mee en gaat dan zeker niet grommen. Je wilt gewoon echt niet dat een SPA zich met een situatie gaat bemoeien, gewoon niet...
In situaties waarin spanning is of elk gedrag wat Meis kan interpreteren als 'gevaar' zou ik heel strak in de gaten houden. Een hond snapt het niet wanneer een ouder een kind een standje geeft of wanneer kinderen tikkertje spelen en niet in conflict liggen.
Echter als Hippo uit zichzelf gaat grommen, dan gaan meteen alle alarmbellen af. Hij gromt alleen op commando(trucje) of als hij wat verdachts hoort. Mensen kunnen hier dreigen, ruziën of whatever, hij bemoeit zich daar niet mee en gaat dan zeker niet grommen. Je wilt gewoon echt niet dat een SPA zich met een situatie gaat bemoeien, gewoon niet...
In situaties waarin spanning is of elk gedrag wat Meis kan interpreteren als 'gevaar' zou ik heel strak in de gaten houden. Een hond snapt het niet wanneer een ouder een kind een standje geeft of wanneer kinderen tikkertje spelen en niet in conflict liggen.
-
Jonas26
- Zeer actief
Jij slaat nu de spijker op de kop, ze begreep de situatie niet. Ik houd het goed in de gaten en scherp de regels voor de neefjes ook wat aan. Dank je wel HippoHippo schreef:Ik heb al een aantal honden gehad die ook gromde als er een dreigende situatie was, dat vind ik totaal geen probleem. Het is inderdaad een waarschuwing. Of ik de grom op dat moment accepteerde verschilde per situatie.

-
Jonas26
- Zeer actief
Overigens wil ik wel even kwijt dat ik vind dat ik heel verantwoordelijk omga met situaties met Meis. Ik ben erg voorzichtig in contacten met zowel mens als dier maar Meis heeft nog geen enkele vorm van agressie laten zien. Ze is erg sociaal tegen mens en dier.

-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
@laeken en hippo: interessant wat jullie schrijven. Graag jullie mening over het volgende: Alfil kan opgefokt worden als er kinderen komen spelen en het gaat er wild aan toe. Hij heeft heel erg de neiging om de boel te controleren en het is zelfs een keer gebeurd dat een kind opeens schreeuwend door de kamer rende en die kreeg een hapje in zijn been. Er was nauwelijks iets te zien gelukkig, maar dit kan in me uiteraard totaal niet permiteren. Welke maatregelen zouden jullie nemen? In een andere ruimte zetten als er andere kinderen over zijn? Iets anders?
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Daarom heb en wil ik geen kinderen, heerlijk rustigAlfilillo schreef:@laeken en hippo: interessant wat jullie schrijven. Graag jullie mening over het volgende: Alfil kan opgefokt worden als er kinderen komen spelen en het gaat er wild aan toe. Hij heeft heel erg de neiging om de boel te controleren en het is zelfs een keer gebeurd dat een kind opeens schreeuwend door de kamer rende en die kreeg een hapje in zijn been. Er was nauwelijks iets te zien gelukkig, maar dit kan in me uiteraard totaal niet permiteren. Welke maatregelen zouden jullie nemen? In een andere ruimte zetten als er andere kinderen over zijn? Iets anders?
Nee zonder gekkigheid, ik zou in zo'n situatie zeker de hond in een andere rustige en vertrouwde ruimte houden. Voor de hond fijner, want die hoeft zich niet onnodig druk te maken met de boel regelen en natuurlijk veel veiliger voor de kinderen.
Ik kom uit een gezin van 5 kinderen en wij hadden een Briard en later 2 havanezers. Tot de jongste een jaar of 10-12was werd de hond altijd ergens anders gehouden als er vriendjes van ons kwamen spelen. Vooral de Briard had er een handje van om scheidsrechter te spelen dus die situatie werd geheel voorkomen door de hond weg te sluiten.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Oor doet dit precies zo en daarom gaat ze in de bench met het deurtje dicht in het zeldzame geval dat er hier druk kinderbezoek is. Dan kan zij zich beter ontspannen en wij hoeven ons geen zorgen te maken dat het fout gaat. Bang dat ze echt bijt ben ik trouwens absoluut niet, maar ook een snep kan bij een klein kindje al schrik en pijn toebrengen dus dat risico nemen we gewoon niet. Bij rustige kindjes is het allemaal wel vertrouwd. In een andere kamer doe ik haar niet want het is voor haar echt onoverkomelijk naar om bij mij en de roedel weg te moeten blijven. En de kids leg ik dan uit dat ze niet bij de bench mogen komen. Overigens heeft ze van dat corrigeren totaal geen last als we ergens zijn waar heeeel veel ruimte is. Op de boerderij waar we een jaar gewerkt hebben was het dagelijks een drukte van belang aan spelende kinderen op het erf en daar heeft ze nooit ook maar 1 x de neiging gehad te willen sneppen.Alfilillo schreef:@laeken en hippo: interessant wat jullie schrijven. Graag jullie mening over het volgende: Alfil kan opgefokt worden als er kinderen komen spelen en het gaat er wild aan toe. Hij heeft heel erg de neiging om de boel te controleren en het is zelfs een keer gebeurd dat een kind opeens schreeuwend door de kamer rende en die kreeg een hapje in zijn been. Er was nauwelijks iets te zien gelukkig, maar dit kan in me uiteraard totaal niet permiteren. Welke maatregelen zouden jullie nemen? In een andere ruimte zetten als er andere kinderen over zijn? Iets anders?
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Dit doet Bronco ook als er ruig gestoeid wordt hier.laeken schreef:Ik heb een kruising stafford gehad die ook beschermend kon doen. Maar hij beet geen mensen. Hij sprong in geval van nood wel tegen mensen op. Heel opdringerig.
Hij drentelt er eerst omheen, niet wetend wat hij met de situatie aan moet (hij vindt het echt afschuwelijk).
Als het dan niet stopt springt hij één van de 2 in hun rug.
Grommen heeft hij nog nooit gedaan.
-
Jonas26
- Zeer actief
Meis is echt onverstoorbaar richting kinderen maar ik trap zelf op de rem als de neefjes te wild zijnGrethavW schreef:Dit doet Bronco ook als er ruig gestoeid wordt hier.laeken schreef:Ik heb een kruising stafford gehad die ook beschermend kon doen. Maar hij beet geen mensen. Hij sprong in geval van nood wel tegen mensen op. Heel opdringerig.
Hij drentelt er eerst omheen, niet wetend wat hij met de situatie aan moet (hij vindt het echt afschuwelijk).

-
Alfilillo
- Zeer actief
Wat fijn dat ze zo onverstoorbaar is...Jonas26 schreef:Meis is echt onverstoorbaar richting kinderen maar ik trap zelf op de rem als de neefjes te wild zijnGrethavW schreef:Dit doet Bronco ook als er ruig gestoeid wordt hier.laeken schreef:Ik heb een kruising stafford gehad die ook beschermend kon doen. Maar hij beet geen mensen. Hij sprong in geval van nood wel tegen mensen op. Heel opdringerig.
Sorry dat ik er even tussendoor gepiept ben met een vraag Jonas26, maar toch bedankt voor de reacties. Ook fijn om te horen dat er meer stresskipjes rondlopen hier. Ik denk dat ik Alfil en Lily (die laatste is overigens niet gestresst te krijgen) voortaan op het grote balkon voor doe als er andere kinderen komen spelen. Ze liggen daar sowieso graag en als ik de deur open doe kunnen ze bovendien ook naar het platte dak.
-
Jonas26
- Zeer actief
Als Meis last zou hebben van de neefjes zou ik haar ook lekker apart leggenAlfilillo schreef: Wat fijn dat ze zo onverstoorbaar is...
Sorry dat ik er even tussendoor gepiept ben met een vraag Jonas26, maar toch bedankt voor de reacties. Ook fijn om te horen dat er meer stresskipjes rondlopen hier. Ik denk dat ik Alfil en Lily (die laatste is overigens niet gestresst te krijgen) voortaan op het grote balkon voor doe als er andere kinderen komen spelen. Ze liggen daar sowieso graag en als ik de deur open doe kunnen ze bovendien ook naar het platte dak.

-
Alfilillo
- Zeer actief
Heet dat ´sneppen´? Een kort corrigerend hapje wat niet echt pijn doet maar wel vervelend is en waar je vooral van schrikt... Dat is inderdaad precies wat Alfil wel eens doet.mijke schreef:Oor doet dit precies zo en daarom gaat ze in de bench met het deurtje dicht in het zeldzame geval dat er hier druk kinderbezoek is. Dan kan zij zich beter ontspannen en wij hoeven ons geen zorgen te maken dat het fout gaat. Bang dat ze echt bijt ben ik trouwens absoluut niet, maar ook een snep kan bij een klein kindje al schrik en pijn toebrengen dus dat risico nemen we gewoon niet. Bij rustige kindjes is het allemaal wel vertrouwd. In een andere kamer doe ik haar niet want het is voor haar echt onoverkomelijk naar om bij mij en de roedel weg te moeten blijven. En de kids leg ik dan uit dat ze niet bij de bench mogen komen. Overigens heeft ze van dat corrigeren totaal geen last als we ergens zijn waar heeeel veel ruimte is. Op de boerderij waar we een jaar gewerkt hebben was het dagelijks een drukte van belang aan spelende kinderen op het erf en daar heeft ze nooit ook maar 1 x de neiging gehad te willen sneppen.Alfilillo schreef:@laeken en hippo: interessant wat jullie schrijven. Graag jullie mening over het volgende: Alfil kan opgefokt worden als er kinderen komen spelen en het gaat er wild aan toe. Hij heeft heel erg de neiging om de boel te controleren en het is zelfs een keer gebeurd dat een kind opeens schreeuwend door de kamer rende en die kreeg een hapje in zijn been. Er was nauwelijks iets te zien gelukkig, maar dit kan in me uiteraard totaal niet permiteren. Welke maatregelen zouden jullie nemen? In een andere ruimte zetten als er andere kinderen over zijn? Iets anders?
-
Jonas26
- Zeer actief
ja dat heet sneppenAlfilillo schreef:
Heet dat ´sneppen´? Een kort corrigerend hapje wat niet echt pijn doet maar wel vervelend is en waar je vooral van schrikt... Dat is inderdaad precies wat Alfil wel eens doet.

- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Het gaat hier om stoeiende (bijna) volwassenenJonas26 schreef:Meis is echt onverstoorbaar richting kinderen maar ik trap zelf op de rem als de neefjes te wild zijnGrethavW schreef:Dit doet Bronco ook als er ruig gestoeid wordt hier.laeken schreef:Ik heb een kruising stafford gehad die ook beschermend kon doen. Maar hij beet geen mensen. Hij sprong in geval van nood wel tegen mensen op. Heel opdringerig.
Mijn zoons zijn 20, 18 en 15 en donderjagen dan met mijn echtgenoot. Dat gaat nogal van dik hout....
-
Jonas26
- Zeer actief
Ah ok, dat is wat anders dan kleine neefjesGrethavW schreef: Het gaat hier om stoeiende (bijna) volwassenen![]()
Mijn zoons zijn 20, 18 en 15 en donderjagen dan met mijn echtgenoot. Dat gaat nogal van dik hout....

- Hanneke2
- Zeer actief
Het is lastig vanwege het ras, hoe lullig dat ook is. Lilo is al jarenlang hartsvriendinnen met mijn nichtje van nu 7, en als zij zou grommen naar een volwassene die tegen nichtje tekeer ging zou ik dat eigenlijk wel prima vinden. Mijn eerste reactie zou dan ook richting die volwassene zijn van 'Beter kappen nu'. Maar was Lilo een pitbull in plaats van een ielig klein podencootje met misschien een heel klein scheutje stafford, dan zou ik me zorgen maken. Maar Lilo kan geen schade aanrichten, en jouw hond wel. Het is stikoneerlijk hoor, maar ook Toto met z'n dikke 60 cm schofthoogte mag van mij ook best grommen naar mensen als hij de situatie eng vindt, want dan is het alleen die waarschuwing en er komt never nooit een hap.Jonas26 schreef:En laat nou ditzelfde forum beweren dat het prima is dat een hond gromt omdat het een eerlijke waarschuwing isNanna schreef:Ze reageerde op agressie met een waarschuwende grom, dat is het enige dat je met zekerheid kunt zeggen. De volgende stap is wellicht happen en vasthouden.
Bij staffords en aanverwanten blijf je volgens mij - helaas- dat risico houden dat er een knop omgaat en dan hangt je hond opeens aan de keel van iemand die waarschijnlijk stupide dingen deed, maar dat doet er dan niet meer toe, dan ben jij de lul en dan is je hond finito. En je ziet het niet aankomen, het gaat van zacht grommen tot voor de kill gaan in een oogwenk, zonder heel veel aanleiding opeens bij mensen in hun klauwen hangen of andere honden helemaal aan gort scheuren. En om dat risico te voorkomen mot je denk ik erin blijven hameren dat negatief gedrag altijd fout en foei is. En dan wat je zelf al deed weer koekies en vrienden worden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Honden en kinderen en opwinding kunnen een slechte combinatie zijn al ligt dat uiteraard aan zowel het kind als de hond maar zelf ben ik er geen fan van.
Rio was totaal onverstoorbaar wat er ook gebeurde net als Abra maar lucie wordt zelf ook wel erg wild van opwinding, al wordt ze niet agressief ze gaat wel springen en meedoen. Micron en Sien zijn gewoonweg bij voorkeur al van drukte niet gediend.
Hier moeten dus zowel de kinderen als de honden rekening met elkaar houden.
Met vreemde en de kinderen erbij doe ik de fila's altijd apart maar Sien en Micron kunnen daar weer wel prima bij.
Rio was totaal onverstoorbaar wat er ook gebeurde net als Abra maar lucie wordt zelf ook wel erg wild van opwinding, al wordt ze niet agressief ze gaat wel springen en meedoen. Micron en Sien zijn gewoonweg bij voorkeur al van drukte niet gediend.
Hier moeten dus zowel de kinderen als de honden rekening met elkaar houden.
Met vreemde en de kinderen erbij doe ik de fila's altijd apart maar Sien en Micron kunnen daar weer wel prima bij.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
Jonas26
- Zeer actief
Je verhaal zou opgaan voor iedere andere pitbull maar Meis heeft een paar afgevijlde stompjes in haar bek, en mist een groot deel van de rest van het gebit. Ze zal nooit schade aan kunnen richten in die zin. Maar het is een gedrag wat ik liever niet zie, vooral omdat de reden me niet duidelijk is. Zodra ik de reden weet kan ik er ook beter op ingrijpen.Hanneke2 schreef:Het is lastig vanwege het ras, hoe lullig dat ook is. Lilo is al jarenlang hartsvriendinnen met mijn nichtje van nu 7, en als zij zou grommen naar een volwassene die tegen nichtje tekeer ging zou ik dat eigenlijk wel prima vinden. Mijn eerste reactie zou dan ook richting die volwassene zijn van 'Beter kappen nu'. Maar was Lilo een pitbull in plaats van een ielig klein podencootje met misschien een heel klein scheutje stafford, dan zou ik me zorgen maken. Maar Lilo kan geen schade aanrichten, en jouw hond wel. Het is stikoneerlijk hoor, maar ook Toto met z'n dikke 60 cm schofthoogte mag van mij ook best grommen naar mensen als hij de situatie eng vindt, want dan is het alleen die waarschuwing en er komt never nooit een hap.Jonas26 schreef:En laat nou ditzelfde forum beweren dat het prima is dat een hond gromt omdat het een eerlijke waarschuwing isNanna schreef:Ze reageerde op agressie met een waarschuwende grom, dat is het enige dat je met zekerheid kunt zeggen. De volgende stap is wellicht happen en vasthouden.
Bij staffords en aanverwanten blijf je volgens mij - helaas- dat risico houden dat er een knop omgaat en dan hangt je hond opeens aan de keel van iemand die waarschijnlijk stupide dingen deed, maar dat doet er dan niet meer toe, dan ben jij de lul en dan is je hond finito. En je ziet het niet aankomen, het gaat van zacht grommen tot voor de kill gaan in een oogwenk, zonder heel veel aanleiding opeens bij mensen in hun klauwen hangen of andere honden helemaal aan gort scheuren. En om dat risico te voorkomen mot je denk ik erin blijven hameren dat negatief gedrag altijd fout en foei is. En dan wat je zelf al deed weer koekies en vrienden worden.

- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik vind deze twee dingen eigenlijk wel de kern raken.Cleva schreef:Daarnaast zou je uit moeten zoeken of het grommen ook betekent dat Meis ook zou bijten waar ze gegromd heeft. Vooral dat zou ik door een pakwerker laten bepalen. Er zijn namelijk zat honden die wel grommen of blaffen maar echt nooit bijten en dat vraagt om een heel andere benadering.
Ook meteen even bekijken of het bescherming is of gewoon intolerantie naar boos gedoe.
Ik kwam er tot mijn verbijstering achter dat ik een hond heb die bijt uit bescherming. Tót ze dat deed had ik er goud geld op gezet dat zij nooit zou bijten. Mijn hond is een lieve clown, met geen kwaad botje in zich. Stoeien vindt ze lollig, daar stuitert ze omheen en doorheen, vervaarlijk speelgrommend
All fun and games totdat Jeroen tijdens het stoeien per ongeluk een schouder uit de kom draaide (dat gaat bij mij nogal snel) en ik een oprechte AU riep. In een splitsecond was het over met de lol, en werd Jeroen vastgepind door een zeer vervaarlijk gemeend grommende herder. En dat is dus iemand van wie ze houdt
Sindsdien sluiten we haar weg als er bezoek is dat me pijn kan doen. Artsen en thuiszorg en zo.
Voor de grap AU roepen als we stoeien werkt trouwens niet, ze weet het verschil heel erg goed.
And few will ever climb
-
blondie
- Zeer actief
Of ze schade aan kan richten vind ik zelf eigenlijk los staan van de reactie. Je geeft dat gelukkig ook zelf al aan dat het gedrag is wat je liever niet ziet, of eerder, de reden dat je het hier neertikt is om te kijken hoe anderen over haar reactie denken.Jonas26 schreef:Je verhaal zou opgaan voor iedere andere pitbull maar Meis heeft een paar afgevijlde stompjes in haar bek, en mist een groot deel van de rest van het gebit. Ze zal nooit schade aan kunnen richten in die zin. Maar het is een gedrag wat ik liever niet zie, vooral omdat de reden me niet duidelijk is. Zodra ik de reden weet kan ik er ook beter op ingrijpen.Hanneke2 schreef:Het is lastig vanwege het ras, hoe lullig dat ook is. Lilo is al jarenlang hartsvriendinnen met mijn nichtje van nu 7, en als zij zou grommen naar een volwassene die tegen nichtje tekeer ging zou ik dat eigenlijk wel prima vinden. Mijn eerste reactie zou dan ook richting die volwassene zijn van 'Beter kappen nu'. Maar was Lilo een pitbull in plaats van een ielig klein podencootje met misschien een heel klein scheutje stafford, dan zou ik me zorgen maken. Maar Lilo kan geen schade aanrichten, en jouw hond wel. Het is stikoneerlijk hoor, maar ook Toto met z'n dikke 60 cm schofthoogte mag van mij ook best grommen naar mensen als hij de situatie eng vindt, want dan is het alleen die waarschuwing en er komt never nooit een hap.Jonas26 schreef:En laat nou ditzelfde forum beweren dat het prima is dat een hond gromt omdat het een eerlijke waarschuwing isNanna schreef:Ze reageerde op agressie met een waarschuwende grom, dat is het enige dat je met zekerheid kunt zeggen. De volgende stap is wellicht happen en vasthouden.
Jaren geleden heb ik ook een situatie hier voorgelegd van mijn toenmalige herder. Na een paar weken bij mij te zijn reageerde hij ineens grommend en daarna wat feller op mensen die ons rechtstreeks benaderden. En ergens wist ik dat het niet ok was, maar omdat het tot op dat moment niet was gebeurd dat hij negatief op andere mensen reageerde stond ik even raar te kijken.
Toen hij er pas was had hij dit gedrag niet, maar toen hij wat meer op zijn gemak was bij mij kwamen er dus andere dingetjes om de hoek kijken. En dat is iets als eigenaar van een volwassen hond om op in te spelen.
Veel herplaatste honden zullen pas na een paar weken bepaald gedrag laten zien, of durven te laten zien omdat ze zich wat meer op hun gemak voelen.
Jij weet nu dat ze kan reageren op deze situatie als beschreven, en ik constateerde het destijds ook. Het is iets wat ik niet ok vond en ik lette dus meer op zijn gedrag daarin en kon ingrijpen nog voor een situatie weer een keer zou ontstaan. Dat schepte duidelijkheid voor hem en hij accepteerde dat vervolgens, in ons geval een leerproces geweest en ik denk dat dat in jouw geval ook zo is. Mocht het nog eens voorkomen, dan richt je de aandacht op jouw hond en roep je haar bij je of doe je iets anders met haar. Ze heeft zich niet te bemoeien met frictie tussen andere personen, daar zit de kern denk ik een beetje.
-
Jonas26
- Zeer actief
Ik reageerde op Hanneke2 dat ze geen schade kon aanrichten omdat zij de vergelijking trok tussen haar hond en mijn pitbull. Mijn zorgen lagen dan ook meer of ze langzaam aan gedrag aan het ontwikkelen is wat ik niet wil zien en zo ja wat ik er evt aan kan doenblondie schreef: Jaren geleden heb ik ook een situatie hier voorgelegd van mijn toenmalige herder. Na een paar weken bij mij te zijn reageerde hij ineens grommend en daarna wat feller op mensen die ons rechtstreeks benaderden. En ergens wist ik dat het niet ok was, maar omdat het tot op dat moment niet was gebeurd dat hij negatief op andere mensen reageerde stond ik even raar te kijken.
Toen hij er pas was had hij dit gedrag niet, maar toen hij wat meer op zijn gemak was bij mij kwamen er dus andere dingetjes om de hoek kijken. En dat is iets als eigenaar van een volwassen hond om op in te spelen.
Veel herplaatste honden zullen pas na een paar weken bepaald gedrag laten zien, of durven te laten zien omdat ze zich wat meer op hun gemak voelen.
Jij weet nu dat ze kan reageren op deze situatie als beschreven, en ik constateerde het destijds ook. Het is iets wat ik niet ok vond en ik lette dus meer op zijn gedrag daarin en kon ingrijpen nog voor een situatie weer een keer zou ontstaan. Dat schepte duidelijkheid voor hem en hij accepteerde dat vervolgens, in ons geval een leerproces geweest en ik denk dat dat in jouw geval ook zo is. Mocht het nog eens voorkomen, dan richt je de aandacht op jouw hond en roep je haar bij je of doe je iets anders met haar. Ze heeft zich niet te bemoeien met frictie tussen andere personen, daar zit de kern denk ik een beetje.

-
blondie
- Zeer actief
Mijn reactie was niet zozeer gericht op het al dan niet schade aan richten of kunnen richten, maar dat bepaalde gedragingen of reacties zich na een paar weken wel zich kunnen openbaren. En dat dat bij mij dus gebeurde en hoe ik er op reageerdeJonas26 schreef: Ik reageerde op Hanneke2 dat ze geen schade kon aanrichten omdat zij de vergelijking trok tussen haar hond en mijn pitbull. Mijn zorgen lagen dan ook meer of ze langzaam aan gedrag aan het ontwikkelen is wat ik niet wil zien en zo ja wat ik er evt aan kan doenDus voor iedereen die schreef over pitbulls hangend in armen en mensen verscheurend, dat gaat hem niet worden met Meis, gewoon gebitstechnisch niet mogelijk