Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond jankt met baby

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Loesje89

Hond jankt met baby

Ongelezen bericht door Loesje89 »

Ik heb een vraag over mijn hond genaamd Boefke. Ze is een Rhodesian Ridgeback van ander half jaar oud (april 2015). Verder hebben we een zoontje van 1 jaar. Ze gaan super goed samen, zijn erg nieuwsgierig naar elkaar. Al is Boefke soms nog wat lomp en loopt ze hem omver. ;-)
Als onze zoon lekker aan het kraaien is van plezier, of juist wat harder aan het huilen is gaat Boefke mee doen. Ze begint zachtjes te piepen en dit gaat steeds hard tot dat ze erg hard aan het janken is en sinds kort gaat haar staart dan ook volledig tussen haar benen, bijna tegen haar buik aan.
Ik weet niet goed wat ik hier mee moet doen, maar zou fijn zijn als ik dit Boefke af zou kunnen leren. Iemand tip?
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier
Aantal honden: 1

Re: Hond jankt met baby

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Nanna schreef:Gewoon zeggen dat ze haar kop moet houden? :wink:
Dit dus :ok:
Afbeelding
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Nanna schreef:Gewoon zeggen dat ze haar kop moet houden? :wink:
Ja, dat is lekker constructief en hondvriendelijk... Uiteraard heeft ze een reden voor dit gedrag.

Gaan janken bij harde/hoge geluiden (en die maken kinderen vaak ook) of gehuil van baby's komt heel veel voor bij honden. Denk maar aan honden die gaan janken bij een ambulance met sirenes die langskomt. Het is sociaal gedrag, geluiden die op gehuil van andere honden lijken worden beantwoord met gehuil. In dit geval 'huilt' er dan ook nog eens een kind die voor de hond waarschijnlijk deel van de roedel is.
Interessant om te lezen misschien: Waarom blaffen honden van Desmond Morris. Een snelle google zoektocht leverde in ieder geval dit al op: http://www.robkalmeijer.nl/kynologie/De ... index.html

Niet voor straffen dus. Het is normaal hondengedrag. Als het vervelend is kan een ander persoon (je partner misschien?) haar wellicht afleiden met een (denk)spelletje of (korte) wandeling.
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Erg vriendelijk is het ook niet om te zeggen dat iemand 'gewoon zijn kop moet houden'. Misschien dat ongevoelige types dat niet als straf ervaren, voor anderen voelt het wel zo. Bovendien ga je hoe dan ook voorbij aan de reden van het gedrag, van symptoombestrijding houd ik niet zo. Weten waarom je hond doet wat hij doet lijkt me erg belangrijk.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Maar het klinkt hier dan toch maar alsof ze bang is? Als ook de staart tussen de benen gaat?

Ik zou haar proberen af te leiden. Lijkt me niet wenselijk dat ze gaat mee zitten huilen om wat voor reden dan ook.
_Esmee
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik denk dat t heel handig kan zijn, ze kan als babyfoon fungeren :wink: mijn hond huilt ook met de sirenes, ik vind het schattig en laat hem lekker gaan herrie is er toch al dan, een meer of minder maakt ook niet uit
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Met sirenes vind het het bij Toots ook wel grappig. Kan me voorstellen met een kindje dat het als het steeds gebeurd niet leuk meer is op een gegeven moment.

Ik zou proberen de hond dan af te leiden ook. En kijken of je haar met iets anders zoet kan houden en anders de hond in een andere ruimte laten spelen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Alfil huilt ook bij bepaalde soorten muziek, de telefoon of als wij een wolf nadoen. Bij hem gaat zijn staart echter niet tussen zijn Poten, hij vertoont geen angst of zo. Wel vreemd dat jouw hond angstig wordt.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

Heavy schreef:
Alfilillo schreef:Alfil huilt ook bij bepaalde soorten muziek, de telefoon of als wij een wolf nadoen. Bij hem gaat zijn staart echter niet tussen zijn Poten, hij vertoont geen angst of zo. Wel vreemd dat jouw hond angstig wordt.
Dat hoeft toch geen angst te zijn? Hij kan die staart ook tussen zijn poten doen om meer kracht bij te zetten . En ook al begrijp ik prima waarom hij jankt ik ga toch echt niet met hem wandelen of spelen hoor :hmmm: het gejank kan je toch ook gewoon afkappen door te zeggen dat het genoeg is geweest of is dat ook traumatisch ?
Ok, wist ik niet!

Alfil & Lily
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Soms moet een hond ook wat...
Ipv alles tot op de bodem uit te zoeken.
Gentle joelde ook mee met de jongste blaag.
Nou reken maar dat ze een "jaja ik weet het wel en nu bek dicht" om haar oren kreeg. Paar keer en het is klaar.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Gek genoeg jankt Norah 's nachts niet mee als Kay om een loopse teef jankt. Overigens heb ik meer roedels gezien waar niet gezamenlijk gejankt wordt als er toch 1 begint dan wel.

Prima dat de hond des hond gedrag laat zien, maar soms is dat ook niet wenselijk, niet handig, of gewoon irritant. Sommige honden gaan op de loop met hun natuurlijk gedrag, waardoor ze zichzelf niet meer in de hand hebben. Grenzen stellen is niks mis mee. Je hoeft niet te janken als het kind jankt, krijst of lacht, want dat kan inderdaad een verhaal zonder eind zijn. Voor een goede baas hond verhouding zijn duidelijke grenzen van essentieel belang en die kunnen soms best heel normaal honden gedrag stopzetten.
Afbeelding
Loesje89

Ongelezen bericht door Loesje89 »

Ik heb vanalles geprobeerd, zowel het kort houden als afleiden. Maar zolang ons zoontje geluid maakt blijft zij ook bezig en gaat steeds harder.
Als het af en toe zou zijn, had ik het prima gevonden, maar het is gewoon echt niet leuk meer. Mijn zoontje is zijn stem aan het ontdekken en maakt momenteel dus een hoop geluid. Ze doet dot sowieso dagelijks, als het 3/4 keer per dag is.
Ik ben er helemaal klaar mee.
Het rare is ook dat de hond normaal gesproken ook goed luisterd, ze weet wat ze mag en wat niet (al probeerd ze natuurlijk wel af en toe wat uit) maar op zo'n moment lijkt ze alles te vergeten. Ze weet niet meer wat 'nee' betekend en stopt echt niet eerder dan mijn zoontje. En de laatste tijd gaat ie dan zelf ook nog eventjes door...
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Spetter deed het als pup als ze bij de oppas zat, die is gastouder en heeft dus best wat kleintjes over de vloer. Ze is er vanzelf mee opgehouden.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Hier wordt gejankt als de telefoon gaat, maakt niet uit welke, ik vindt het wel handig als ik boven ben of aan het stofzuigen, prima.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

yodi schreef:Hier wordt gejankt als de telefoon gaat, maakt niet uit welke, ik vindt het wel handig als ik boven ben of aan het stofzuigen, prima.
Hahaha, hier ídem dito. Erg praktisch!

Alfil & Lily
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Loesje89 schreef:Ik heb vanalles geprobeerd, zowel het kort houden als afleiden. Maar zolang ons zoontje geluid maakt blijft zij ook bezig en gaat steeds harder.
Als het af en toe zou zijn, had ik het prima gevonden, maar het is gewoon echt niet leuk meer. Mijn zoontje is zijn stem aan het ontdekken en maakt momenteel dus een hoop geluid. Ze doet dot sowieso dagelijks, als het 3/4 keer per dag is.
Ik ben er helemaal klaar mee.
Het rare is ook dat de hond normaal gesproken ook goed luisterd, ze weet wat ze mag en wat niet (al probeerd ze natuurlijk wel af en toe wat uit) maar op zo'n moment lijkt ze alles te vergeten. Ze weet niet meer wat 'nee' betekend en stopt echt niet eerder dan mijn zoontje. En de laatste tijd gaat ie dan zelf ook nog eventjes door...
Ik denk dat het meer in de algemene omgang gaat dan alleen dit moment. De hond zit in een lekker fase en is zichzelf ook aan het ontdekken. Ook deze hond begint langzaam aan volwassen te worden en moet even duidelijk verteld worden hoe alles zit. Als je alleen doet op moment dat er iets gebeurd wat niet kan, dan gaat het inderdaad zijn doel voorbij is mij wel duidelijk geworden.

Algemene regels wat strakker maken. Ook kleine vergrepen worden even consequent aangepakt. Een correctie heeft altijd een duidelijk gevolg (daar ontbreekt het vaak in, ik heb daar zelf ook wel wat steekjes laten vallen bij Norah zonder dat ik het door had, ondanks dat ik toch ook al jaren hondenervaring heb). Duidelijke structuur voor de hond dus. Niks afleiden of korthouden. Duidelijk zijn. Niet van alles doen, Doortastend en consequent. Dat klinkt op papier makkelijk dan het in werkelijkheid is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”