Ja, eens, maar dat laatste is erg lastig als je daar ter plaatse bent en weet dat je een doodvonnis tekent voor een hond op het moment dat deze niet in aanmerking komt voor herplaatsing. Ik vind dat wel verdergaan dan 'sneu', het breekt je hart, maar het belang van de hond moet inderdaad wel vooropstaan. Ik begrijp echter heel goed hoe moeilijk dat kan zijn en dat asielmedewerkers ter plaatse of mensen van stichtingen zich toch vastklampen aan de hoop dat zo'n hond alsnog ergens een fijn leven kan leiden, dus dat dat steeds een dilemma blijft.runninggirl schreef:Vind ik ook Diana. En ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb ook sterk het idee dat voornamelijk Roemeense honden hier heel slecht aarden en vaak ernstig angstig zijn. Ik ken er echt maar een enkele die géén grote problemen heeft of heeft gehad.
En ja het is sneu en ik snap heus dat mensen een zielig hondje van de spuit willen redden. Maar eigenlijk vind ik dat je beter honden hierheen haalt die in ieder geval een grote kans hebben om zich goed in deze maatschappij te voelen.
Als het om een goed asiel gaat, is daar laten blijven m.i. voor heel angstige of agressieve honden ook de beste optie, maar voor heel veel honden is het asielleven ook verre van een pretje.
Wat betreft de honden uit Roemenië: ik denk dat daarbij de achtergrond van deze honden meespeelt - het soort kruisingen (vaak met flink wat herder en berghondachtigen) en het feit dat je in Roemenië te maken hebt met generaties van geharde straathonden die o.a. met agressie hebben moeten overleven, waar bijvoorbeeld in Spanje en Portugal zwervende honden vaak relatief snel van straat gehaald worden en in een dodingsstation belanden, dus er niet generatie op generatie sprake is van survival of the fittest. Maar ook de situatie in Roemenië, met strenge winters en de erbarmelijke staat van de asielen, maakt denk ik dat stichtingen iets meer 'op hoop van zegen' te werk gaan, omdat daar laten blijven écht geen optie is. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze niet emotioneel betrokken zijn als je ziet in wat voor ellende de honden daar moeten leven en hoe ze hunkeren naar aandacht en veiligheid.