Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekken aan de riem afleren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Yindi2015
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tibetaan en Spaans mixje
Aantal honden: 2

Trekken aan de riem afleren

Ongelezen bericht door Yindi2015 »

Yindi kan op sommige momenten nogal hyper doen en trekt en stuitert dan aan de riem alsof ze 10 jr opgesloten heeft gezeten en blaft dan ook in het wilde weg alles aan....ook als er niks te zien is.
Nou heb ik als tip gekregen en dat had ik zelf ook wel door dat ik meer en duidelijk grenzen aan moet geven. Ik corrigeer wel maar beetje halfbakken en dat helpt niet waardoor het bij mij weer irritatie en boosheid opwekt.

Dus ik ben bezig in huis de rust al terug te brengen door als ze debiel begint te doen te stoppen met wat ik wilde doen, haar te negeren en gewoon te wachten tot ze weer stil staat of zit. Moet zeggen dat het kwartje al best snel valt bij haar haha.

Met wandelen doe ik haar voorlopig even niet aan de flex want daarmee kan ik niks corrigeren.
Als ze nu trekt ga ik stilstaan totdat ze omkijkt en we weer "contact" hebben. Ook dat gaat in de woonwijk al best goed mits er niet teveel omheen gebeurd :)
Alleen ik vroeg me af, ik gebruik geen clicker maar Yes als clickerwoord. Als ze trekt ga ik stilstaan, dan kijkt ze om en komt een stukje naar me toe dan zeg ik yesss geef ik een koekje.
Alleen ik vraag me af moet je wel wat zeggen als ze omkijkt? Want na 20 keer zijn we ook 20 koekjes verder. Het motiveert haar wel heel goed hoor haha. Alleen daarna trekt ze vrolijk weer verder. Moet wel zeggen dat het na bv 15 min al best goed gaat en ik ook heel zacht aan de riem kan trekken of tempo kan verminderen en ze alweer omkijkt. Dan kunnen we al gewoon door blijven lopen.

Ik probeer overigens ook veel hersenwerkjes met Yindi te doen om haar moe te maken in haar koppie dus op dat vlak werken we er ook aan :)

Hebben jullie verder nog tips?
Morgen wil ik het gaan proberen in het bos en das de test omdat ze daar altijd heel hyper is. Daarom zijn alle tips welkom :)
Afbeelding
Yindi2015
Vaste gebruiker

Re: Trekken aan de riem afleren

Yindi mocht bij mij ook altijd tot het einde van de lijn maar ik denk dat voor haar de grens naar stuwend in de riem hangen dan te klein is. Dus ik wil nu dat de riem minimaal een klein boogje heeft :)
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Yindi2015 schreef:Als ze nu trekt ga ik stilstaan totdat ze omkijkt en we weer "contact" hebben. Ook dat gaat in de woonwijk al best goed mits er niet teveel omheen gebeurd :)
Ik heb dit ook geprobeerd en je kan dan soms echt wachten tot je een ons weegt, heel frustrerend. Het werkt beter om ipv te wachten langzaam achteruit te lopen (dus niet omdraaien!). De hond gewoon meesleuren. Het moment dat ze uit zichzelf weer besluit naar je toe te komen en de spanning dus van de riem valt is het moment dat je even 2 seconden stil staat. Dan loop je weer verder. Deze methode werkt voor het allerergste trekken maar het kost heeeeeeeeeel veel geduld en je moet al-tijd consequent zijn. Als je geen tijd hebt om heel lang over korte stukjes te doen moet je de hond los doen of niet meenemen. Als Yindi tenminste net zo'n trekmonster blijkt te zijn als Oor. Ik hoop het niet voor je ;)

Edit: oh bij bovenstaande methode moet je truowens niet belonen. Het enige wat je daar aan het doen bent is het trekken afleren. Je leert niet dat ze moet volgen ofzo. Dat zou ik los daarvan oefenen, op een ander moment en een andere plek en vooral in eerste instantie zonder riem. Gewoon van 0 beginnen met superveel koekjes en goedzo's en spelletjes en enthousiastme en vooral korte stukjes en dat dan opbouwen.
Laatst gewijzigd door mijke op 23 dec 2016 22:26, 3 keer totaal gewijzigd.
carina58
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter

Ongelezen bericht door carina58 »

Ik lees even mee. Hier onze Max (Gordon setter) trekt al sinds pup aan de lijn. ben al bijna 3 jaar bezig.
Trekken andere kant (terug) op lopen. Nu al heel lang stilstaan komt hij terug meestal achter mij langs en blijft hij bij mij knie staan. Of dit is lachen hij huppelt in z'n achteruit terug.
Maar dit werkt maar even.
Nu met een gebroken rechterpols is dit trekken helemaal lastig.
carina58
Actief

Ik lees even mee. Hier onze Max (Gordon setter) trekt al sinds pup aan de lijn. ben al bijna 3 jaar bezig.
Trekken andere kant (terug) op lopen. Nu al heel lang stilstaan komt hij terug meestal achter mij langs en blijft hij bij mij knie staan. Of dit is lachen hij huppelt in z'n achteruit terug.
Maar dit werkt maar even.
Nu met een gebroken rechterpols is dit trekken helemaal lastig.
mijke
Zeer actief

carina58 schreef:Nu met een gebroken rechterpols is dit trekken helemaal lastig.
Oei dat kan ik me voorstellen! Dat zou voor mij wel een moment zjin waarop ik een halti/gentle leader of antitrektuig aan zou schaffen. Het antitrektuig werkt hier behoorlijk goed. Met een halti oid is de hond echt met 1 pink te houden alleen vinden de meeste honden die wel echt héél vervelend (Oor iig wel) terwijl het antitrektuig dat ik heb nergens knelt of gek zit of pijn doet dus daar merkt ze niks van.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Ik liep gewoon een tiental meter terug als hij trok. Dan stilstaan en hem naast me laten zitten.
In het begin mega frustrerend en langdradig, maar nu trekt hij nog nauwelijks en als hij die neiging heeft is een 'Uh Uh. Niet trekken.' voldoende om hem weer rustig naast me te krijgen.
Kwestie van lange adem :wink:
mijke
Zeer actief

wolvster schreef:Ik liep gewoon een tiental meter terug als hij trok.
Dat werkte bij Oor echt totaal niet, dan ging ze subiet weer terug de andere kant op trekken :P
Yindi2015
Vaste gebruiker

Bedankt voor de tips.
Het is bij Yindi niet dat ze echt wil trekken om het trekken. Ze kan helemaal hyper worden en al stuiterend, blaffend en trekkend over het bospad gaan. Dan gaat ze echt helemaal los, soms zelfs piepend en snurkend en rare geluiden makend omdat ze zo in haar tuig hangt. Het is ook erger als ze van opwinding helemaal blij is als bv de honden van mijn ouders ook mee gaan. Die vindt ze helemaal geweldig.
Ik merk wel dat als ik het hypere er wat uit krijg ze ook minder op de omgeving reageert dus dan pak ik 2 punten tegelijk aan.
Omdraaien heb ik ook al geprobeerd maar heb het idee dat bij Yindi stilstaan/bevriezen beter werkt.
Voorlopig eerst maar alleen met haar op pad en als dat goed gaat de honden van mijn ouders pas weer mee :)
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik zou niet proberen het trekken aan de lijn af te leren, maar het netjes naast je lopen (binnen de marge die jij acceptabel vindt) aanleren. Dat lijkt hetzelfde, maar is toch wat anders. Ga juist oefenen op plekken en tijden dat je hond het kan en beloon voor elk stapje dat je hond naast je loopt. Ik zou dan ook niet in het bos gaan oefenen, want daar vindt Yindi het moeilijk. Probeer voor succes te gaan en op plekken waar je geen succes verwacht ook niet oefenen. Pas als je hond doorheeft wat de bedoeling is, kun je de moeilijkheidsgraad op gaan voeren. Op plekken waar het moeilijk is, laat je of de hond los lopen als dat kan en anders zou je kunnen overwegen dat je hond bijv. met een tuig en een rollijn wel haar gang mag gaan, maar met een vaste lijn en een halsband niet.
Wat je nu doet, stilstaan en wachten tot ze contact maakt, gaat waarschijnlijk niet helpen om haar naast je te laten lopen. Je beloont dan voor het stilstaan en omkijken. Zoals je zelf al hebt ondervonden gaat je hond daarna gewoon weer net zo hard trekken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
carina58
Actief

mijke schreef:
carina58 schreef:Nu met een gebroken rechterpols is dit trekken helemaal lastig.
Oei dat kan ik me voorstellen! Dat zou voor mij wel een moment zjin waarop ik een halti/gentle leader of antitrektuig aan zou schaffen. Het antitrektuig werkt hier behoorlijk goed. Met een halti oid is de hond echt met 1 pink te houden alleen vinden de meeste honden die wel echt héél vervelend (Oor iig wel) terwijl het antitrektuig dat ik heb nergens knelt of gek zit of pijn doet dus daar merkt ze niks van.

Ja de halti hebben we ook. Dit vind hij inderdaad niet zo fijn. Zit ook van geen meter, zit te dicht bij zijn ogen. Maar probleem is nu dat ik die zelf op dit moment niet aan krijg.
We lopen altijd met een anti trektuig. Dit weerhoud het trekken niet.
Met halsband trekt hij nog erger. Slipketting wil ik niet gebruiken.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Goede tips zijn allemaal al gegeven en ik denk dat het daarnaast ook erg belangrijk is dat ze lekker los kan uitrazen.
_Esmee
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Belle schreef:Ik zou niet proberen het trekken aan de lijn af te leren, maar het netjes naast je lopen (binnen de marge die jij acceptabel vindt) aanleren. Dat lijkt hetzelfde, maar is toch wat anders. Ga juist oefenen op plekken en tijden dat je hond het kan en beloon voor elk stapje dat je hond naast je loopt. Ik zou dan ook niet in het bos gaan oefenen, want daar vindt Yindi het moeilijk. Probeer voor succes te gaan en op plekken waar je geen succes verwacht ook niet oefenen. Pas als je hond doorheeft wat de bedoeling is, kun je de moeilijkheidsgraad op gaan voeren. Op plekken waar het moeilijk is, laat je of de hond los lopen als dat kan en anders zou je kunnen overwegen dat je hond bijv. met een tuig en een rollijn wel haar gang mag gaan, maar met een vaste lijn en een halsband niet.
Wat je nu doet, stilstaan en wachten tot ze contact maakt, gaat waarschijnlijk niet helpen om haar naast je te laten lopen. Je beloont dan voor het stilstaan en omkijken. Zoals je zelf al hebt ondervonden gaat je hond daarna gewoon weer net zo hard trekken.
:ok:
Misschien kun je eerst gaan fietsen met de hond of haar even flink los laten rennen voordat je het niet trekken aan de riem gaat oefenen. Het scheelt vaak heel veel als de ergste energie eruit is.
Ik gebruik een iets andere methode dan stilstaan of omdraaien, maar ik vind het heel lastig om uit te leggen. Ik begin op een veldje of parkeerterrein waar genoeg ruimte is en niet te veel prikkels zijn. Zodra de hond druk zet op de lijn, loop ik met een ruime bocht de andere kant op, waarbij ik evenveel tegendruk op de lijn zet. Dus niet rukken of plotseling 180 graden omdraaien, maar in een vloeiende beweging met lichte druk op de lijn rustig de andere kant op lopen, niet 180 graden maar ca. 90 graden. Zodra de hond met je mee gaat bewegen en de druk dus van de lijn is, haal ik die druk ook meteen van de lijn af en beloon ik. Je hebt in het begin echt ruimte nodig, omdat je dus ruime, vloeiende bochten moet kunnen maken. Maar mijn ervaring is dat de honden dit heel snel snappen en dan ga ik ook afwisselen in tempo. Ze leren zo goed op jou te letten, en dat jij richting en tempo bepaalt. Ze hoeven niet steeds naar mij te kijken of zo, maar worden dus beloond op het moment dat ze met mij mee bewegen en er geen druk op de riem staat.
Zoals Belle ook schrijft, oefen ik dit eerst in heel makkelijke situaties en als dat perfect gaat, ga ik pas oefenen in moeilijkere situaties. Helaas werkt het niet op smalle stoepen omdat je dan niet de ruimte hebt om de hond in een ruime, vloeiende beweging een andere kant op te laten gaan, maar dat los ik ook op door dan een tuig te gebruiken waaraan ze wel mogen trekken, en met het oefenen gebruik ik een halsband (jachtlijntje, niet op slip).
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Cleva schreef:Ik ga niet in dialoog over trekken aan de riem. Het is meer een kwestie of je uberhaupt mee mag. Als je gedrag me niet zint blijf je thuis. Zo simpel is het.

Zowel Heineken als de Mier zijn weleens gewoon in de auto gebleven.
Je mag best heel opgewonden zijn maar als je de vandaal uit gaat hangen ben je linea recta terug Mijn Huisdier.
Er wordt nimmer getornd.
ik vraag me af hoe de honden dit snappen? En ze moeten toch eruit, dus je kan ze wel in de auto laten maar ze moeten toch lopen?
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ingrid48 schreef:
Cleva schreef:Ik ga niet in dialoog over trekken aan de riem. Het is meer een kwestie of je uberhaupt mee mag. Als je gedrag me niet zint blijf je thuis. Zo simpel is het.

Je mag best heel opgewonden zijn maar als je de vandaal uit gaat hangen ben je linea recta terug Mijn Huisdier.
Er wordt nimmer getornd.
ik vraag me af hoe de honden dit snappen? En ze moeten toch eruit, dus je kan ze wel in de auto laten maar ze moeten toch lopen?
Ik heb met Gol vroeger heel veel nutteloze rondjes gereden naar saaie plekken totdat ze rustig uit de auto kon stappen. Niet rustig= niet eruit. Uiteindelijk is het kwartje gevallen.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Boutje schreef:
Gollum schreef:
Ingrid48 schreef:

Er wordt nimmer getornd.
Ik heb met Gol vroeger heel veel nutteloze rondjes gereden naar saaie plekken totdat ze rustig uit de auto kon stappen. Niet rustig= niet eruit. Uiteindelijk is het kwartje gevallen.
Hmmm... ik zit tegen dat ik bij de hondenschool aan kom met een joelende en een piepende hond. Want we gaan naar de agility!!!! Ik ga daar ook tussendoor wandelen op andere dagen (is ook leuk), ik ga langs verschillende wegen, ik rijd er voorbij,... gewoon ergens anders heen of terug naar huis, zitten wachten in de auto tot ze stil zijn, terug weg rijden als ze dat niet zijn,... noem maar op.
Maar het lukt niet. Want nu en dan (regelmatig eigenlijk) is er toch agility... dus die opwinding blijft.
Ik vermoed zelfs dat de kans dat er toch eens agility is de opwinding nog groter maakte. Hielp allemaal geen zier dus. Dus nu rijd ik er maar gewoon heen, eens uit de auto zijn ze rustig.
Ik had echt een tornado in de auto, ze sprong van enthousiasme haast deuken in het dak, waar we ook naartoe gingen :lol1:
Als ze alleen zou joelen had ik het niet zo erg gevonden. Mika joelt altijd in de auto. Maar beheerst uitstappen zonder zichzelf, mij of de auto te bezeren vond ik wel belangrijk :mrgreen:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Wat bedoel je met die laatste zin Inge, moet je iets anders om de nek doen als je echt gaat trainen?
En moet je het trekken nu bij geen enkele wandeling accepteren?
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inge O schreef:
DeDiana schreef:
Belle schreef:Ik zou niet proberen het trekken aan de lijn af te leren, maar het netjes naast je lopen (binnen de marge die jij acceptabel vindt) aanleren. Dat lijkt hetzelfde, maar is toch wat anders. Ga juist oefenen op plekken en tijden dat je hond het kan en beloon voor elk stapje dat je hond naast je loopt. Ik zou dan ook niet in het bos gaan oefenen, want daar vindt Yindi het moeilijk. Probeer voor succes te gaan en op plekken waar je geen succes verwacht ook niet oefenen. Pas als je hond doorheeft wat de bedoeling is, kun je de moeilijkheidsgraad op gaan voeren. Op plekken waar het moeilijk is, laat je of de hond los lopen als dat kan en anders zou je kunnen overwegen dat je hond bijv. met een tuig en een rollijn wel haar gang mag gaan, maar met een vaste lijn en een halsband niet.
:ok:
Misschien kun je eerst gaan fietsen met de hond of haar even flink los laten rennen voordat je het niet trekken aan de riem gaat oefenen. Het scheelt vaak heel veel als de ergste energie eruit is.
Ik gebruik een iets andere methode dan stilstaan of omdraaien, maar ik vind het heel lastig om uit te leggen. Ik begin op een veldje of parkeerterrein waar genoeg ruimte is en niet te veel prikkels zijn. Zodra de hond druk zet op de lijn, loop ik met een ruime bocht de andere kant op, waarbij ik evenveel tegendruk op de lijn zet. Dus niet rukken of plotseling 180 graden omdraaien, maar in een vloeiende beweging met lichte druk op de lijn rustig de andere kant op lopen, niet 180 graden maar ca. 90 graden. Zodra de hond met je mee gaat bewegen en de druk dus van de lijn is, haal ik die druk ook meteen van de lijn af en beloon ik. Je hebt in het begin echt ruimte nodig, omdat je dus ruime, vloeiende bochten moet kunnen maken. Maar mijn ervaring is dat de honden dit heel snel snappen en dan ga ik ook afwisselen in tempo. Ze leren zo goed op jou te letten, en dat jij richting en tempo bepaalt. Ze hoeven niet steeds naar mij te kijken of zo, maar worden dus beloond op het moment dat ze met mij mee bewegen en er geen druk op de riem staat.
Zoals Belle ook schrijft, oefen ik dit eerst in heel makkelijke situaties en als dat perfect gaat, ga ik pas oefenen in moeilijkere situaties. Helaas werkt het niet op smalle stoepen omdat je dan niet de ruimte hebt om de hond in een ruime, vloeiende beweging een andere kant op te laten gaan, maar dat los ik ook op door dan een tuig te gebruiken waaraan ze wel mogen trekken, en met het oefenen gebruik ik een halsband (jachtlijntje, niet op slip).
Hè, jij bent de enige die ik ken die dat ook zo doet, GMTA zullen we maar denken :mrgreen: . Het enige verschil is dat ik in cirkels loop en die steeds meer ellipsvormig (richting rechte lijn dus) laat worden naarmate de hond het beter snapt.

Bij mijn eigen honden doe ik het niet zo omdat die al van pup af aan leren om mee te lopen zonder trekken maar ik vind het een prima manier om honden waarbij het trekken al ingebakken zit weer om te scholen omdat je vanaf de eerste meters al gegarandeerd resultaat hebt en dus onmiddellijk kan belonen voor wat je wil.

De moeilijkheid voor veel mensen hierbij is jammer genoeg dat het inderdaad echt, echt, écht de bedoeling is om te oefenen buiten de dagelijkse wandelomstandigheden én dat ze er het nut niet van inzien om het (voor mij héél cruciale) onderscheid te blijven maken qua 'oude optoming' waarmee het trekken wel nog mag (voor de gewone wandelingen zolang de training nog niet af is) en de nieuwe waarmee het niet mag.
Grappig, ik ken inderdaad voor zover ik weet verder niemand die het ook zo doet. Als je een hond van pups af aan hebt is het inderdaad anders, bij Mila is het ook nooit nodig geweest, maar bij al mijn herplaatsers en opvanghonden deed en doe ik het zo, althans degene die de neiging hebben om aan de riem te trekken (veruit de meerderheid).
Ik ga eens proberen het een keer te filmen, want ik vind het heel lastig uit te leggen, maar het is wel een manier die heel goed werkt. Ik heb nu een trekkende logé, dus ik kan het met haar gaan oefenen. ;-)
Yindi2015
Vaste gebruiker

@Belle, hoe leer je de hond om naast je te lopen binnen de marge die acceptabel is? Want het klinkt ideaal maar nu moet ik nog wel weten hoe ik dat moet aanpakken :) yindi loopt meestal schuin voor me en dat vind ik wel acceptabel mits de riem dus iets doorhangt.

@DeDiana ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt hoor. Ik ga het morgen eens proberen op die manier, heb wel ruimte hier in de buurt waar ik grote bogen kan maken.
Maar jij beloont dus wel? Beloon je dan alleen met stem? Of ook met iets lekkers?

Yindi is in de auto gelukkig wel rustig, zodra ze eruit mag begint het pas. Hier dus geen deuken in het dak haha.
Dat lijkt me ook een lastige om af te leren.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Sorry, ik lift even mee op je topic. Herkenbaar verhaal!
carina58 schreef:Ik lees even mee. Hier onze Max (Gordon setter) trekt al sinds pup aan de lijn. ben al bijna 3 jaar bezig.
En ik dacht dat ik lang bezig was... Ik ben vrij consequent in het stilstaan zodra Millie trekt (alleen tijdens het oversteken als het gevaarlijk wordt, lopen we toch door, maar dan sta ik stil zodra we weer op de stoep zijn), maar er zit naar mijn smaak veel te weinig vooruitgang in. Hoewel het de laatste tijd op de terugweg vanaf het veldje redelijk goed gaat. Ik wil gewoon lekker met twee honden aangelijnd kunnen lopen.
Belle schreef:Ik zou niet proberen het trekken aan de lijn af te leren, maar het netjes naast je lopen (binnen de marge die jij acceptabel vindt) aanleren.
Als ik probeer Millie netjes naast me te laten lopen gaat ze echt volgen, zoals op de hondenschool. Dit doet ze best graag. Hoe zorg je dat ze het verschil begrijpt?
DeDiana schreef:Ik gebruik een iets andere methode dan stilstaan of omdraaien, maar ik vind het heel lastig om uit te leggen. Ik begin op een veldje of parkeerterrein waar genoeg ruimte is en niet te veel prikkels zijn. Zodra de hond druk zet op de lijn, loop ik met een ruime bocht de andere kant op, waarbij ik evenveel tegendruk op de lijn zet. Dus niet rukken of plotseling 180 graden omdraaien, maar in een vloeiende beweging met lichte druk op de lijn rustig de andere kant op lopen, niet 180 graden maar ca. 90 graden. Zodra de hond met je mee gaat bewegen en de druk dus van de lijn is, haal ik die druk ook meteen van de lijn af en beloon ik. Je hebt in het begin echt ruimte nodig, omdat je dus ruime, vloeiende bochten moet kunnen maken. Maar mijn ervaring is dat de honden dit heel snel snappen en dan ga ik ook afwisselen in tempo. Ze leren zo goed op jou te letten, en dat jij richting en tempo bepaalt. Ze hoeven niet steeds naar mij te kijken of zo, maar worden dus beloond op het moment dat ze met mij mee bewegen en er geen druk op de riem staat.
Ik denk dat dit mijn nieuwe methode wordt. Dan moet ik dus het met 2 honden lopen helemaal vermijden, wat best lastig wordt. Maar ik heb echt een nieuwe insteek nodig ;) De stoepen zijn hier gelukkig ontzettend breed, dus wel geschikt.
Yindi2015
Vaste gebruiker

Inge O ik zou graag je uitleg ontvangen!
Wat betreft de optoming om het zo maar even te noemen. Zou een hond het verschil echt snappen dat ze normaal aan tuig loopt en dan dus oud gedrag mag vertonen en als ik met halsband ga wandelen ze het nieuwe goede getrainde gedrag . Of heeft dat ook meer te maken met de plek waar je dan wandelt?
Ik heb geen idee hoe slim honden zijn hoor, vandaar even deze vraag :)
Afbeelding
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Inge O schreef:
Pemba schreef:Wat bedoel je met die laatste zin Inge, moet je iets anders om de nek doen als je echt gaat trainen?
En moet je het trekken nu bij geen enkele wandeling accepteren?
Ja, je moet bij het trainen iets anders (wat de hond voorheen nog niet had, iets nieuws dus) om zodat de hond leert dat hij met dát om niet mag trekken.

Omdat het natuurlijk niet realistisch is om tijdens de hele trainingsperiode niet te gaan wandelen met de hond of te verwachten dat hij dan meteen ook maar niet meer trekt moet je hem tijdens die periode zijn 'oude spul' omdoen en mag hij daarmee doen zoals voorheen - de twee dingen dus niet door elkaar halen.
DeDiana schreef:want ik vind het heel lastig uit te leggen,
Voor mensen die het interesseert wil ik het wel doorsturen, ik heb het volledig uitgeschreven als hulp voor andere baasjes die erom vroegen.

Ik zou het ook graag willen weten.
Ben ook al lang bezig Pepper te leren niet te trekken, en volg dit topic dus.
Ook bij ons zit er weinig schot in. Ik ben al kweet niet hoevaak gestopt, blijven staan, terug lopen enz. Pepper kijkt me op een gegeven moment aan zo van: Weet jij wel wat je wilt? Huppelt me voorbij en trekt vrolijk verder.
Ik zou je methode willen proberen.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Gollum schreef:
Ingrid48 schreef:

Er wordt nimmer getornd.
aha, duidelijk!
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Yindi2015
Vaste gebruiker

Ik heb je een pb gestuurd.
Toch wel veel mensen met een trekkende hond. Kunnen we mooi onze ervaringen delen, ook nu met deze nieuwe methode :)
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Misschien dat Yesss ook al voor iets teveel opwinding zorgt tussendoor?

Ik heb Apple geleerd dat ze aan de flex met halsband gewoon links en rechts, voor en achter mag lopen. Maar aan de jachtlijn lopen we gewoon netjes aan 1 kant en geen gesnuffel. Een hond snapt het verschil tussen de ene en de andere riem/halsband dus best wel.
carina58
Actief

Hallo Inge heb je een Pb gestuurd.
carina58
Actief

Hallo Inge heb je een Pb gestuurd.
carina58
Actief

Dat 90 graden omdraaien enzo begonnen we iedere cursus mee. Ook hier op een parkeerterrein geoefend in de wijk. Is weer even geleden dat ik dat gedaan heb. Kan ik weer wel eens doen.
Op de hondenschool deed Max het altijd keurig. Behalve als we aankwamen of weggingen.

Vanmiddag ben ik weer eerst blijven staan en zoals iemand het vertelde niet teruglopen maar achteruit lopen. Ging goed. Nou ja 5 stappen dan.
Ik beloon alleen met stem als hij mooi naast loopt.
Normaal zeg ik 1x NAAST, nu helemaal niets gezegd.
Ga ik het op deze manier maar eens proberen.

Nadeel bij mij is dat mijn man helemaal niet consequent is hiermee. Maar ik loop toch het meeste met Max.

Zo hadden wij ook geleerd bij blijf met je rechtervoet als eerste weglopen, bij volg met je linkervoet. Vond hij ook grote onzin.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

[quote="Yindi2015"]@Belle, hoe leer je de hond om naast je te lopen binnen de marge die acceptabel is? Want het klinkt ideaal maar nu moet ik nog wel weten hoe ik dat moet aanpakken :) yindi loopt meestal schuin voor me en dat vind ik wel acceptabel mits de riem dus iets doorhangt.

Dit is hoe ik het in de puppycursus aan de cursisten leerde. Je begin met de de plek naast je de leukste plek op de wereld te maken. Gewoon stilstaand, hond naast je aan de lijn en achter elkaar aandacht geven en voertjes erin (evt. met clicker of clickerwoord). Dit kun je het beste op een rustige plek oefenen (in huis bijv.). Zodra de hond uit de denkbeeldige cirkel stapt en daarmee de lijn strak trekt, stopt de aandacht en het voeren. Niks zeggen, gewoon wachten en zodra hij weer dichterbij komt, belonen. Zodra de hond dat goed doorheeft en dus op die plek blijft, doe je één stap opzij, volgt de hond en zorgt hij er zelf voor dat de lijn weer slap komt te hangen, is hij de liefste en braafste hond van de wereld. Blijft hij aan het uiteinde van de lijn, gewoon wachten (kan soms lang duren). Dit kun je uitbouwen tot steeds meer stappen, in verschillende richtingen. In het begin moet je misschien elke stap die je doet belonen, later ga je dat aantal stappen voordat je beloont, uitbreiden. Ga niet te snel, want elke keer dat je je hond de kans geeft in de lijn te hangen, ben je eigenlijk weer terug bij af. Dus als je van tevoren weet dat je geen tijd hebt om te trainen of dat er teveel afleiding zal zijn, tuig om en geen aandacht aan schenken, of waar dat veilig kan los laten lopen (en bij trainen halsband).
Je hond hoeft trouwens niet naar je te kijken, het is (vind ik tenminste) voldoende als hij zorgt dat de lijn slap is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Cleva schreef: Sleuren aan de riem mag hier gewoon niet. Ik heb er zo'n gifgroene hekel aan dat ik het domweg niet ga doen. Het is niet aangeboren dus ze beginnen er een keer mee en die eerste keer pik ik het al niet. Je mag best even ergens aan willen ruiken en dan geef ik best even mee maar met je volle gewicht in de lijn hangen vind ik dusdanig stompzinnig gedrag dat er al snel duidelijkheid ontstaat, zeg maar. Over mijn lijk dat je nog krijgt wat je ermee wilde bereiken.
Mee eens. Hier werkt gewoonweg verbieden nog het best. Als je t belangrijk genoeg vindt, heeft je hond het er vanzelf niet meer voor over. Waarom een baas pislink maken terwijl t niets oplevert?

Ik heb met Mayke heel wat behandelplannen uitgewerkt, allemaal zonder enig resultaat. Tot ik besloot dat t klaar was, en toen was dat t ook. Ik vond het verbijsterend.
Kiwi heeft ook de neiging om te trekken, als een ploegpaard. Als het mag aan de fiets, neemt ze dat trekken ook heel serieus. Maar tijdens wandelen aan de lijn is het gewoon not-done en kan ze een hollenwipper verwachten als ze voor me uit loopt. Al met al is illegaal trekken dus nooit een issue geweest. Ik moet haar er heus wel eens aan herinneren, maar mij voortsleuren is er gewoon niet bij. :neenee:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”