Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trekken aan de riem afleren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Simone-H
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Trekken aan de riem afleren

Ongelezen bericht door Simone-H »

Paisley schreef:
Cleva schreef: Sleuren aan de riem mag hier gewoon niet. Ik heb er zo'n gifgroene hekel aan dat ik het domweg niet ga doen. Het is niet aangeboren dus ze beginnen er een keer mee en die eerste keer pik ik het al niet. Je mag best even ergens aan willen ruiken en dan geef ik best even mee maar met je volle gewicht in de lijn hangen vind ik dusdanig stompzinnig gedrag dat er al snel duidelijkheid ontstaat, zeg maar. Over mijn lijk dat je nog krijgt wat je ermee wilde bereiken.
Mee eens. Hier werkt gewoonweg verbieden nog het best. Als je t belangrijk genoeg vindt, heeft je hond het er vanzelf niet meer voor over. Waarom een baas pislink maken terwijl t niets oplevert?

Ik heb met Mayke heel wat behandelplannen uitgewerkt, allemaal zonder enig resultaat. Tot ik besloot dat t klaar was, en toen was dat t ook. Ik vond het verbijsterend.
Kiwi heeft ook de neiging om te trekken, als een ploegpaard. Als het mag aan de fiets, neemt ze dat trekken ook heel serieus. Maar tijdens wandelen aan de lijn is het gewoon not-done en kan ze een hollenwipper verwachten als ze voor me uit loopt. Al met al is illegaal trekken dus nooit een issue geweest. Ik moet haar er heus wel eens aan herinneren, maar mij voortsleuren is er gewoon niet bij. :neenee:
@Cleva.
Je wilt gewoon niet dat de hond trekt. Ik ook niet. Ik denk wel dat ik het in het allereerste begin niet goed heb aangepakt, maar al vrijsnel was ik spuugzat van dat getrek. Hoe maak je je hond dan duidelijk? Pepper wil ook altijd ruiken aan het polletje gras wat 10cm. verder staat dan de lijn lang is.
Ze mag van mij ook best snuffelen, we lopen daar tenslotte ook voor haar plezier.

@Paisley.
Jij besloot dat het klaar was. En dat was het toen ook. Ik vind zo vaak dat het genoeg is, maar Pepper niet. Ze loopt niet vaak vlak voor mijn voeten omdat ik de kortste lijn 2 mrt. is. Dus met de voet corrigeren lukt me niet.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Simone-H schreef: @Paisley.
Jij besloot dat het klaar was. En dat was het toen ook. Ik vind zo vaak dat het genoeg is, maar Pepper niet. Ze loopt niet vaak vlak voor mijn voeten omdat ik de kortste lijn 2 mrt. is. Dus met de voet corrigeren lukt me niet.
Je moet het menen, uit de grond van je tenen. Bij je hond moet het kwartje vallen dat als ze doorgaat met dit gedrag, dat het dan linke soep is.
Je geeft aan dat je kortste lijn 2 m is. Klopt het als ik het dan voor me zie dat je het oké vindt dat je hond aan het einde van die lijn loopt? De grens tussen het einde van de lijn lopen en trekken is maar heel dun. Dat zou hier ook niet werken, al helemaal niet in de fase waarin je het trekken wil afleren.

Dus ik zou hiervoor kiezen: Nieuw regime. De hond loopt niet voor je uit maar naast of achter je. Je kunt ook een paraplu gebruiken om daarmee de grens aan te geven. Die slinger je lustig heen en weer voor je uit en als je hond besluit om jou met paraplu in te halen, heeft ie ineens een paraplu op zn kop. Dat is niet zielig, dat doet ie zelf.
Of je stuurt hem terug als hij je inhaalt. Niet aan de lijn corrigeren, want dat lokt alleen maar meer spanning uit, waar je hond tegenin zal gaan. Dat is immers het hele probleem - spanning op de lijn.

Als je hond altijd net die 10cm meer nodig heeft dan dat jij hem eigenlijk had willen geven, dan is ie gewoon ruimte aan het claimen die jij afstaat. 1-0 voor je hond. Het zou me niets verbazen als het niet eens om die graspol gaat.
Als het echt hardnekkig gedrag is, kun je ervoor kiezen om losse snuffelpauzes in te lassen, en snuffelen niet toe te staan als je van A naar B loopt. Natuurlijk loop je voor je plezier, zoals je al aangeeft. Maar continu spanning in je lijf omdat je hond in de lijn hangt is geen lol aan. Een hond die zich gedraagt kun je alle privileges van de wereld geven, maar een hond die er een potje van maakt, heeft een periode nodig van strakke regels en een strikte naleving nodig, om uit de negatieve cirkel te komen.
Sterker nog - ik word er poepchagrijnig van. Dus ik ben heel blij dat ik voor mezelf t varkentje heb weten te wassen.
Afbeelding
Yindi2015
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tibetaan en Spaans mixje

Ongelezen bericht door Yindi2015 »

Yindi komt uit Spanje en ik heb haar pas met 6 mnd gekregen dus alles was toen nieuw. Ze was ook wel wat bang en viel uit onzekerheid naar vanalles uit. Ten opzichte van toen ben ik al heel trots op waar we nu staan hoor. Ze heeft al enorm veel geleerd. Maar nu is het tijd om de laatste puntjes op de i te zetten want ik word ook poepchagerijnig als ze zo'n moment krijgt dat ze zo debiel over straat gaat. Omdat het maar af en toe gebeurt en ik ook niet wist hoe ik het moest aanpakken heb ik het te lang toegestaan. Maar ze pakt nu elke keer een beetje meer en nu ben ik er echt klaar mee. Dus voor dit monstertje nu echt duidelijke regels en rust.
Bedankt voor alle reacties en tips :)
Afbeelding
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

@DeDiana
"Ik ga eens proberen het een keer te filmen,"

:E:
Yindi2015
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Tibetaan en Spaans mixje

Ongelezen bericht door Yindi2015 »

Dat klopt helemaal. Zie ik nu ook pas in maar ben nu paar dagen consequenter en duidelijker en merk nu al wat verschil bij Yindi. Gaaf hoe snel ze dat oppakken :)
En heb niet eens heel veel anders hoeven doen. Alleen al de rust bij haar bewaren, voorkomen dat ze gaat stuiteren. Dan reageert ze ook al anders op haar omgeving. We zijn er nog lang niet maar dit geeft wel hoop haha.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Inge O schreef:
Paisley schreef: Je moet het menen, uit de grond van je tenen. Bij je hond moet het kwartje vallen dat als ze doorgaat met dit gedrag, dat het dan linke soep is.
Je geeft aan dat je kortste lijn 2 m is. Klopt het als ik het dan voor me zie dat je het oké vindt dat je hond aan het einde van die lijn loopt? De grens tussen het einde van de lijn lopen en trekken is maar heel dun. Dat zou hier ook niet werken, al helemaal niet in de fase waarin je het trekken wil afleren.

Dus ik zou hiervoor kiezen: Nieuw regime. De hond loopt niet voor je uit maar naast of achter je. Je kunt ook een paraplu gebruiken om daarmee de grens aan te geven. Die slinger je lustig heen en weer voor je uit en als je hond besluit om jou met paraplu in te halen, heeft ie ineens een paraplu op zn kop. Dat is niet zielig, dat doet ie zelf.
Of je stuurt hem terug als hij je inhaalt. Niet aan de lijn corrigeren, want dat lokt alleen maar meer spanning uit, waar je hond tegenin zal gaan. Dat is immers het hele probleem - spanning op de lijn.

Als je hond altijd net die 10cm meer nodig heeft dan dat jij hem eigenlijk had willen geven, dan is ie gewoon ruimte aan het claimen die jij afstaat. 1-0 voor je hond. Het zou me niets verbazen als het niet eens om die graspol gaat.
Als het echt hardnekkig gedrag is, kun je ervoor kiezen om losse snuffelpauzes in te lassen, en snuffelen niet toe te staan als je van A naar B loopt. Natuurlijk loop je voor je plezier, zoals je al aangeeft. Maar continu spanning in je lijf omdat je hond in de lijn hangt is geen lol aan. Een hond die zich gedraagt kun je alle privileges van de wereld geven, maar een hond die er een potje van maakt, heeft een periode nodig van strakke regels en een strikte naleving nodig, om uit de negatieve cirkel te komen.
Sterker nog - ik word er poepchagrijnig van. Dus ik ben heel blij dat ik voor mezelf t varkentje heb weten te wassen.
Maar dat is nou net wat steeds maar minder mensen lijken te kunnen, het mag niet meer dus ze doen iets halfslachtig wat de zaak alleen nog maar erger maakt want zo moeten ze inderdaad finaal bijna op atoombomniveau corrigeren voor ze een bééétje doorkomen.

Het probleem ligt nooit in dat éne dingetje (in dit geval trekken) maar in hoe serieus een hond je neemt bij alles wat je zegt/doet en dat speelt alle seconden van de dag.
Helemaal mee eens. Half werk maakt het erger. Maar als je hele attitude het gewoon NIET toestaat, merk ik dat die harde correcties helemaal niet nodig zijn. Het is een state-of-mind waarin je gewoon geen ruimte laat om over straat gesleurd te worden.

Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weet ik. Ik kwam er achter dat Mayke niet trok als het glad was. Terwijl ze zelf prima grip had, maar ik was bang om uit te glijden en was gewoon zwaar verontwaardigd als er spanning op de lijn kwam. Ik vond het ineens belangrijk genoeg om het niet meer toe te staan.

Ik heb zelf nog 1 probleempje met Mayke. Piepen en zeuren in de auto. Het bizarre is dat ze het bij mn exvriend niet doet. Hij heeft er nooit op gecorrigeerd, maar zn hele uitstraling is dat hij het niet accepteert wanneer een hond in zn oor aan het jengelen is.
En ze doet t dan ook niet. En dat zit m in de laatste zin wat je schrijft - in de hele omgang met honden geeft ie nooit meer ruimte dan dat hij wil afstaan. En daardoor heeft ie in de auto geen enkel probleem met haar.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Yindi2015 schreef:Dat klopt helemaal. Zie ik nu ook pas in maar ben nu paar dagen consequenter en duidelijker en merk nu al wat verschil bij Yindi. Gaaf hoe snel ze dat oppakken :)
En heb niet eens heel veel anders hoeven doen. Alleen al de rust bij haar bewaren, voorkomen dat ze gaat stuiteren. Dan reageert ze ook al anders op haar omgeving. We zijn er nog lang niet maar dit geeft wel hoop haha.
Fijn dat je al zo snel verbetering ziet. Loopt je hond ook op dagelijkse basis los van de lijn?
Dat helpt hier wel enorm, want zo kun je duidelijke regels en structuur aan de lijn handhaven en kunnen de honden hun plezier in snuffelen, spelen en rennen halen uit de stukken los van de lijn. Als je hond aan zn trekken moet komen aan de lijn, is het ook moeilijker om daarin de discipline vol te houden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef: Het probleem ligt nooit in dat éne dingetje (in dit geval trekken) maar in hoe serieus een hond je neemt bij alles wat je zegt/doet en dat speelt alle seconden van de dag.
Dat denk ik ook.
Voor mezelf houd ik steeds in gedachten wat Jaap* ooit een keer schreef:
Jaap* schreef:Het is bij zulke (dominantie)kwesties niet te halen in die paar procent van de tijd dat een hond de symptomen vertoont, maar bij de indruk die hij in al die overige tijd opdoet.
Het is juist te halen in al die overige tijd, waarin de hond de indruk opdoet dat het geen probleem is om zich zo nu en dan zo te gedragen.
Als je je richt op dié tijd, en wat meer verwacht terwijl de hond geen probleemgedrag laat zien, zul je zien dat veel symptomen vanzelf verdwijnen. Zonder merkbare strijd
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

waar ik echt een bloedhekel aan heb is aan trekkende honden. dat is ook het eerste wat ik een herplaatser afleer en dat gaat niet zachtzinnig. binnen een paar dagen weet de herplaatser zijn plek en wordt er niet meer getrokken. manieren om dat af te leren kunnen varieren van ineens een rechtsom of linksomkeer, een tik tegen de kont, of ineens blokken. bij jonge honden en puppen is een achteruit lopen favoriet bij mij. ik beloon dan wel de hond als deze naast mij is en met mij rustig mee loopt.

ellen
Afbeelding
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Dankjewel allemaal voor de reakties.
Er zijn een aantal dingen gezegd waar ik echt wat aan heb, waar ik a.h.w. wakker van ben geworden.
Ik ben niet consequent genoeg.
B.v. Paisley die schreef dat het mijn hond waarschijnlijk niet om dat graspolletje 10cm. verderop gaat, maar ze wil verder dan ik eigenlijk wil toestaan. Ze probeert mij uit. En ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ze staat soms echt zo met vier poten strak van : ik wil dat.
ranetje schreef:
Inge O schreef: Het probleem ligt nooit in dat éne dingetje (in dit geval trekken) maar in hoe serieus een hond je neemt bij alles wat je zegt/doet en dat speelt alle seconden van de dag.
Dat denk ik ook.
Jaap* schreef:Het is bij zulke (dominantie)kwesties niet te halen in die paar procent van de tijd dat een hond de symptomen vertoont, maar bij de indruk die hij in al die overige tijd opdoet.
Het is juist te halen in al die overige tijd, waarin de hond de indruk opdoet dat het geen probleem is om zich zo nu en dan zo te gedragen.
Als je je richt op dié tijd, en wat meer verwacht terwijl de hond geen probleemgedrag laat zien, zul je zien dat veel symptomen vanzelf verdwijnen. Zonder merkbare strijd
Ook hier herken ik wat in.
Pepper is in huis niet moeilijk, ik stel mijn eisen ook niet zo hoog. Ik vind het gauw goed. Ik denk dat dit haar wat teveel vrijheid geeft die ze buiten dan ook maar uitprobeerd.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden en ik ga consequenter worden. Niet omdat ik, buiten dat trekken, last van haar heb, maar zij moet vanmij beter aangegeven krijgen waar haar grensen liggen.

We zijn vanmiddag weer aan de wandel geweest en ben direkt begonnen met toepassen. Geoefend met een zwaaiend tasje voor haar neus zodat ze naast me moest blijven. Dat vond ikzelf nog geen succes, maar ik ga ermee door. Alle goede dingen komen langzaam, denk ik dan maar.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:Of bij uitbreiding dat symptomen zelfs niet eens opduiken.

Maar dat heb je natuurlijk bij honden die braaf geboren zijn :tongue: .
Klopt, de mijne is braaf geboren ........... nou ja ........... :engel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Simone-H schreef:Dankjewel allemaal voor de reakties.
Er zijn een aantal dingen gezegd waar ik echt wat aan heb, waar ik a.h.w. wakker van ben geworden.
Ik ben niet consequent genoeg.
B.v. Paisley die schreef dat het mijn hond waarschijnlijk niet om dat graspolletje 10cm. verderop gaat, maar ze wil verder dan ik eigenlijk wil toestaan. Ze probeert mij uit. En ik denk dat je daar gelijk in hebt. Ze staat soms echt zo met vier poten strak van : ik wil dat.
ranetje schreef:
Dat denk ik ook.
Ook hier herken ik wat in.
Pepper is in huis niet moeilijk, ik stel mijn eisen ook niet zo hoog. Ik vind het gauw goed. Ik denk dat dit haar wat teveel vrijheid geeft die ze buiten dan ook maar uitprobeerd.

Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden en ik ga consequenter worden. Niet omdat ik, buiten dat trekken, last van haar heb, maar zij moet vanmij beter aangegeven krijgen waar haar grensen liggen.

We zijn vanmiddag weer aan de wandel geweest en ben direkt begonnen met toepassen. Geoefend met een zwaaiend tasje voor haar neus zodat ze naast me moest blijven. Dat vond ikzelf nog geen succes, maar ik ga ermee door. Alle goede dingen komen langzaam, denk ik dan maar.
:ok:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Inge O schreef:
Paisley schreef: Je moet het menen, uit de grond van je tenen. Bij je hond moet het kwartje vallen dat als ze doorgaat met dit gedrag, dat het dan linke soep is.

Maar dat is nou net wat steeds maar minder mensen lijken te kunnen, het mag niet meer dus ze doen iets halfslachtig wat de zaak alleen nog maar erger maakt want zo moeten ze inderdaad finaal bijna op atoombomniveau corrigeren voor ze een bééétje doorkomen.

Het probleem ligt nooit in dat éne dingetje (in dit geval trekken) maar in hoe serieus een hond je neemt bij alles wat je zegt/doet en dat speelt alle seconden van de dag.
Het is precies deze gedachtengang die er voor zorgde dat ik er heeeeel onzeker van werd dat Oor maar bleef en bleef trekken. Oh want gelóóf me, ik had het gemeend, vanuit mn tenen en nog verder ook. Ik bén boos geweest. Ben duidelijk geweest. Dat werkte allemaal alleen maar averechts. Want Oor snapte het niet, die legde gewoon simpelweg de link neit met het trekken dat dat niet mocht. Oor werd er onzeker van en ik werd er onzeker van want ik hoorde telkens dat een hond niet stopt met trekken omdat je geen overwicht zou hebben uberhaupt. Dat je hond een loopje met je zou nemen en het haast express zou doen. Maar ik ben er nu achter dat dat gewoon niet klopt. Het is gewoon simpelweg neit waar. Het heeft geen fuck te maken met dominante. Althans, lang niet in alle gevallen. Godzijdank! Maar ik kan me er dus best wel aan ergeren als dat wordt gesuggereerd. Want het slaat de bodem weg onder je zelfvertrouwen en if anything werkt dat alleen maar averechts.
Paisley
Zeer actief

mijke schreef: Het is precies deze gedachtengang die er voor zorgde dat ik er heeeeel onzeker van werd dat Oor maar bleef en bleef trekken. Oh want gelóóf me, ik had het gemeend, vanuit mn tenen en nog verder ook. Ik bén boos geweest. Ben duidelijk geweest. Dat werkte allemaal alleen maar averechts. Want Oor snapte het niet, die legde gewoon simpelweg de link neit met het trekken dat dat niet mocht. Oor werd er onzeker van en ik werd er onzeker van want ik hoorde telkens dat een hond niet stopt met trekken omdat je geen overwicht zou hebben uberhaupt. Dat je hond een loopje met je zou nemen en het haast express zou doen. Maar ik ben er nu achter dat dat gewoon niet klopt. Het is gewoon simpelweg neit waar. Het heeft geen fuck te maken met dominante. Althans, lang niet in alle gevallen. Godzijdank! Maar ik kan me er dus best wel aan ergeren als dat wordt gesuggereerd. Want het slaat de bodem weg onder je zelfvertrouwen en if anything werkt dat alleen maar averechts.
Hoe heb je het dan wel opgelost? Hoe heb je Oor wel laten weten dat het trekken niet de bedoeling is?
Je zegt overigens dat je vaak boos bent geweest. Dat lijkt mijzelf totaal onhandig. Boos worden is een vorm van zwakte waar honden over het algemeen weinig leiderschap uit halen. Beter corrigeer je al voordat je boos wordt, op een gedecideerde manier.

Alles valt of staat natuurlijk met de timing. En als je timing goed is en je hond niet dom, dan weet ie binnen 1 wandeling dat trekken niet de bedoeling is. Eigenlijk moet ik de eerste hond nog tegen komen die met mijn werkwijze niet snapt dat t om het trekken gaat.
Het is veel moeilijker om ervoor te zorgen dat jou mening omtrent het trekken belangrijker is voor de hond dan de réden om te trekken. En ik spreek zelf ook niet in termen als dominantie. Maar het is veel honden eigen om grenzen op te zoeken en als die grenzen er niet zijn of open staan ter discussie, dan is het geen wonder dat de hond met de grenzen aan de haal gaat. Want voor een hond lopen wij gewoon traag, veel te traag.
Dat wil niet zeggen dat honden bij mij nooit trekken. Soms zijn honden een maatje teveel voor me, of ben ikzelf niet te porren om consequent te blijven. Soms loop ik slaapdronken de honden uit te laten of met mijn gedachten bij vanalles behalve de honden, dat helpt ook alvast niet. En soms huppel ik flierefluitend rond en kunnen mn honden niets verkeerd doen, ik registreer het dan niet eens.

Je moet ook niet gaan corrigeren op het moment dat hij vol met zn gewicht in de lijn hangt. Dan ben je te laat. Ik corrigeer al (licht) op het moment dat de lijn op spanning komt. En als dat een paar keer achter elkaar gebeurt, dan corrigeer ik al op het moment dat de hond me inhaalt (ik stuur hem terug, dus corrigeer niet aan de lijn). Als je niet voor me uit kunt lopen zonder te trekken, dan loop je maar naast of achter me. Dan kún je niet trekken.
Mayke in een ontspannen bui kan de vrijheid prima aan om voor me uit te lopen. Maar Kiwi vervalt dan in trekken, dus die moet naast me blijven. Maar Kiwi is zowat het onderdanigste hondje wat ik ooit onder mn hoede heb gehad. Nee, het gaat niet om dominantie.
Afbeelding
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

Benthe trekt ook zo vreselijk.... en ik wil daar zo graag van af... Al sinds een jaar dat we bezig zijn met de trek> stil staan> lijn verslapt methode en gestaag dat het wat werkt maar ik begin nu meer over een anti trektuig na te denken. Fietsen met haar kan om deze reden gewoon niet want zelfs met springer trekt ze je onderuit op de fiets..

Ik zou graag met haar willen steppen maar dan moet het lopen eerst al goed gaan zonder trekken.
@DeDiana ik ben wel benieuwd naar jou methode eigenlijk maar ik ben een visueel ingesteld iemand en kan het nu niet goed uit je tekst opmaken wat je bedoeld. Is er ergens een filmpje van?

Vorig jaar ergens tijdens een workshop is mij ook een methode aangeleerd maar dan met correctie zijwaarts met de riem een ferme ruk, maar dat versterkt het bij Benthe juist veel meer. Ze is zo gevoelig dat ik er ook goed om moet denken wat ik zeg of doe..
Ayronna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Ayronna »

Benthe schreef:Benthe trekt ook zo vreselijk.... en ik wil daar zo graag van af... Al sinds een jaar dat we bezig zijn met de trek> stil staan> lijn verslapt methode en gestaag dat het wat werkt maar ik begin nu meer over een anti trektuig na te denken. Fietsen met haar kan om deze reden gewoon niet want zelfs met springer trekt ze je onderuit op de fiets..

Vorig jaar ergens tijdens een workshop is mij ook een methode aangeleerd maar dan met correctie zijwaarts met de riem een ferme ruk, maar dat versterkt het bij Benthe juist veel meer. Ze is zo gevoelig dat ik er ook goed om moet denken wat ik zeg of doe..
Ik ben met Flynn op een gegeven moment op een hondenschool terecht gekomen die werkten met de manier "hond gaat te ver naar voren, hoek van 90 graden maken richting de hond en door lopen". Dat, met een beetje oefening, leidt er toe dat je hond een been/knie tegen z'n kop krijgt als hij voor je uit gaat lopen en niet op let. Het is niet de manier die ik nu nog zou gebruiken, ik vind het niet bepaald diervriendelijk, maar het heeft hier toen wel gewerkt. Flynn trekt alleen nog als hij weet dat het mag (aan z'n tuig). Stil staan en wachten werkte hier echt niet, dat werd een spelletje voor Flynn.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Benthe schreef:@DeDiana ik ben wel benieuwd naar jou methode eigenlijk maar ik ben een visueel ingesteld iemand en kan het nu niet goed uit je tekst opmaken wat je bedoeld. Is er ergens een filmpje van?
Ik heb het destijds geprobeerd te filmen met een logeerhond, maar toen ik thuis keek naar het resultaat liep ik de hele tijd uit het beeld van de camera, dus het was helemaal niet goed te zien. :F:
Ik zal het nog eens proberen, maar dan moet het met mijn eigen honden die eigenlijk niet trekken en dan is het denk ik ook niet zo duidelijk. Alleen Amy trekt af en toe nog, dus hopelijk wil ze het dan even voordoen zodat ik het kan filmen.
Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel

Ongelezen bericht door Benthe »

DeDiana schreef:
Benthe schreef:@DeDiana ik ben wel benieuwd naar jou methode eigenlijk maar ik ben een visueel ingesteld iemand en kan het nu niet goed uit je tekst opmaken wat je bedoeld. Is er ergens een filmpje van?
Ik heb het destijds geprobeerd te filmen met een logeerhond, maar toen ik thuis keek naar het resultaat liep ik de hele tijd uit het beeld van de camera, dus het was helemaal niet goed te zien. :F:
Ik zal het nog eens proberen, maar dan moet het met mijn eigen honden die eigenlijk niet trekken en dan is het denk ik ook niet zo duidelijk. Alleen Amy trekt af en toe nog, dus hopelijk wil ze het dan even voordoen zodat ik het kan filmen.

Dat zou fijn zijn... Ik stel me nu een soort van 8jes voor met een lange riem?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Benthe schreef:
DeDiana schreef:

Dat zou fijn zijn... Ik stel me nu een soort van 8jes voor met een lange riem?
Nee, ik oefen het gewoon met een normale riem (jachtlijntje - niet op slip - van ca. 1.20) en het zijn meer bochtjes/cirkels. Maar ik zal komend weekend echt proberen om het eens te filmen, want het is inderdaad heel moeilijk uit te leggen met alleen tekst ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”