Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opeens 's nachts zeuren/piepen/jengelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Anke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
Aantal honden: 2

Opeens 's nachts zeuren/piepen/jengelen

Ongelezen bericht door Anke »

We hebben Youri, de oudste, 4 december helaas in moeten laten slapen. We waren heel benieuwd hoe Ayko het zou doen want die twee waren enorm aan elkaar verknocht en Ayko is nog nooit zonder andere hond in huis geweest. De eerste twee weken deed Ayko het super. Lekker veel op pad, lekker veel afleiding. Sliep 's nachts lekker beneden en ook als ik een boodschap moest doen ging hij gewoon slapen. Ik heb gewoon het vaste ritueel aangehouden en dat ging heel goed. Iedereen opgelucht.

Na twee weken werd ik 's nachts wakker van een piepende en zeurende Ayko. Oei dacht ik, die moet uit. Dus naar beneden en daar tref ik een totaal blijblijblije Ayko aan. Gaan lopen, maar hij deed niks. Dus ik wilde daarna weer naar bed maar daar was Ayko het niet mee eens. Tegen de deur springen, joelen, piepen etc. Ik dacht dat hij wellicht in paniek was en ben beneden gaan slapen, bij Ayko op de bank. Domdomdom.. Want als Ayko iets snel doorheeft is het wel hoe hij dingen gedaan kan krijgen. Hij is een schatje hoor, maar hij kan goed dingen 'gebruiken' en hij claimt me nogal snel. Maar goed, de nacht erna ging het prima.

Paar dagen later ga ik boodschappen doen en toen ik terug kwam hoor ik Ayko van buiten piepen. :80: Normaal slaapt hij altijd als een roosje als ik even weg ben (en dat is niet vaak). Sindsdien is het bal. De ene nacht gaat het goed, maar vannacht heeft hij van elf tot twee gepiept. Soms was hij even stil (half uurtje) en dan begon het weer. Ik ben al naar de dierenarts geweest maar er is niks gevonden gelukkig. Ik ben er trouwens vrij zeker van dat het zeuren is want bij mijn ouders (hij is daar twee dagen en één a twee nachten als ik buitenshuis werk) is hij wel 's nachts stil en slaapt gewoon en is hij ook stil als ze even weg zijn. Het probleem zit dus bij mij. Ook als ik overdag naar boven ga gaat hij beneden jammeren. Ik negeer hem als ik naar boven ga en als ik weer terugkom, maar hij lijkt alleen maar volhardender te worden.

Ik moet mijn eigen gedrag onder de loep nemen, kan iemand me daarbij helpen? Want dit is voor niemand leuk..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Opeens 's nachts zeuren/piepen/jengelen

Ongelezen bericht door ranetje »

Anke schreef:We hebben Youri, de oudste, 4 december helaas in moeten laten slapen. We waren heel benieuwd hoe Ayko het zou doen want die twee waren enorm aan elkaar verknocht en Ayko is nog nooit zonder andere hond in huis geweest. De eerste twee weken deed Ayko het super. Lekker veel op pad, lekker veel afleiding. Sliep 's nachts lekker beneden en ook als ik een boodschap moest doen ging hij gewoon slapen. Ik heb gewoon het vaste ritueel aangehouden en dat ging heel goed. Iedereen opgelucht.

Na twee weken werd ik 's nachts wakker van een piepende en zeurende Ayko. Oei dacht ik, die moet uit. Dus naar beneden en daar tref ik een totaal blijblijblije Ayko aan. Gaan lopen, maar hij deed niks. Dus ik wilde daarna weer naar bed maar daar was Ayko het niet mee eens. Tegen de deur springen, joelen, piepen etc. Ik dacht dat hij wellicht in paniek was en ben beneden gaan slapen, bij Ayko op de bank. Domdomdom.. Want als Ayko iets snel doorheeft is het wel hoe hij dingen gedaan kan krijgen. Hij is een schatje hoor, maar hij kan goed dingen 'gebruiken' en hij claimt me nogal snel. Maar goed, de nacht erna ging het prima.

Paar dagen later ga ik boodschappen doen en toen ik terug kwam hoor ik Ayko van buiten piepen. :80: Normaal slaapt hij altijd als een roosje als ik even weg ben (en dat is niet vaak). Sindsdien is het bal. De ene nacht gaat het goed, maar vannacht heeft hij van elf tot twee gepiept. Soms was hij even stil (half uurtje) en dan begon het weer. Ik ben al naar de dierenarts geweest maar er is niks gevonden gelukkig. Ik ben er trouwens vrij zeker van dat het zeuren is want bij mijn ouders (hij is daar twee dagen en één a twee nachten als ik buitenshuis werk) is hij wel 's nachts stil en slaapt gewoon en is hij ook stil als ze even weg zijn. Het probleem zit dus bij mij. Ook als ik overdag naar boven ga gaat hij beneden jammeren. Ik negeer hem als ik naar boven ga en als ik weer terugkom, maar hij lijkt alleen maar volhardender te worden.

Ik moet mijn eigen gedrag onder de loep nemen, kan iemand me daarbij helpen? Want dit is voor niemand leuk..
Ik denk dat je daar aardig in de juiste richting zoekt :ok:
Let eens op je houding naar je hondje?
Ben je toegeeflijker geworden omdat je het sneu vindt dat hij alleen is?
Hoe reageer je als hij je claimt?

Door daar goed op te letten en grenzen te stellen (wat vind je goed, wat vind je niet goed en hoe duidelijk ben je daarin naar je hond?) kan er al veel verbeterd worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Anke
Zeer actief

ranetje schreef:
Anke schreef:We hebben Youri, de oudste, 4 december helaas in moeten laten slapen. We waren heel benieuwd hoe Ayko het zou doen want die twee waren enorm aan elkaar verknocht en Ayko is nog nooit zonder andere hond in huis geweest. De eerste twee weken deed Ayko het super. Lekker veel op pad, lekker veel afleiding. Sliep 's nachts lekker beneden en ook als ik een boodschap moest doen ging hij gewoon slapen. Ik heb gewoon het vaste ritueel aangehouden en dat ging heel goed. Iedereen opgelucht.

Ik denk dat je daar aardig in de juiste richting zoekt :ok:
Let eens op je houding naar je hondje?
Ben je toegeeflijker geworden omdat je het sneu vindt dat hij alleen is?
Hoe reageer je als hij je claimt?

Door daar goed op te letten en grenzen te stellen (wat vind je goed, wat vind je niet goed en hoe duidelijk ben je daarin naar je hond?) kan er al veel verbeterd worden.
Ja, je hebt gelijk. Ik was zo blij dat er nog één hond is dat ik me helemaal op Ayko heb gericht. En omdat ik thuiswerk en vakantie heb gehad gaat alle aandacht naar hem. Ik heb vaak niet eens in de gaten als hij me claimt en vind het zelfs schattig :U: *Oh hij zoekt me zoveel op en wil de hele dag op schoot, wat gezellig* Maar ondertussen gaat hij dus niet meer alleen liggen slapen en wacht tot ik op de bank zit om op schoot te kruipen. :oohja: Maar nu ik terug denk zie ik wel duidelijk de momenten dat hij het doet. Ik ga duidelijker mijn grenzen aangeven. Is er nog iets wat ik kan doen om hem meer op zijn gemak te laten zijn s nachts?
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Oh dit zou ik echt zelf geschreven kunnen hebben. Bij ons is het ermee geëindigd dat Lola boven slaapt en verder vooral gebaat is bij duidelijkheid en het credo 'niet alles is altijd leuk, luisteren hoort er ook bij'. Ik stuur haar overdag soms naar haar mand, ze mag niet allllltijd op de bank en ze krijgt niet altijd aandacht als ze daar met een harkende poot om vraagt. Ik vind het moeilijk hoor, want ik ben ook heel erg veel thuis net als jij en vind het veel te gezellig om de hele dag samen bezig te zijn, maar ik merk dat Lola er baat bij heeft dus verman ik mezelf soms door strenger te zijn dan ik zou willen. Ik ben een zacht ei, haha. En Lola is een enorme dwingeland, die heeft heel snel de hele hand gepakt als je een vinger geeft.
Anke
Zeer actief

Heavy schreef:Ik zou hem niet negeren als hij jammert terwijl je boven bent maar even boos naar beneden lopen en hem in zijn mand sturen .
Geloof me, dat heb ik geprobeerd. En ik was na 3 nachten écht boos want we waren vreselijk moe. Boze houding en ook even flink verbaal toegesproken of hij nu helemaal van de pot gerukt is. Dat hielp voor een kwartier en toen begon hij weer. Daarom heb ik vannacht besloten om niet op te staan, hij krijgt zo alleen maar wat hij wil. Ik spring tegen de deur en piep en Anke komt naar beneden :cheer:
En het stomme is, hij ligt te snurken op de bank (helemaal in coma) en dan gaan wij naar bed. En tien minuten later is hij klaarwakker en pieppieppiep.
Anke
Zeer actief

-Lilo- schreef:Oh dit zou ik echt zelf geschreven kunnen hebben. Bij ons is het ermee geëindigd dat Lola boven slaapt en verder vooral gebaat is bij duidelijkheid en het credo 'niet alles is altijd leuk, luisteren hoort er ook bij'. Ik stuur haar overdag soms naar haar mand, ze mag niet allllltijd op de bank en ze krijgt niet altijd aandacht als ze daar met een harkende poot om vraagt. Ik vind het moeilijk hoor, want ik ben ook heel erg veel thuis net als jij en vind het veel te gezellig om de hele dag samen bezig te zijn, maar ik merk dat Lola er baat bij heeft dus verman ik mezelf soms door strenger te zijn dan ik zou willen. Ik ben een zacht ei, haha. En Lola is een enorme dwingeland, die heeft heel snel de hele hand gepakt als je een vinger geeft.
Nou Ayko kon wel de tweelingbroer van Lola zijn haha! En toen Youri er nog was was zijn focuspunt Youri en die was zo stikbraaf dat Ayko dat ook was. :I: Maar nu heeft hij zijn focuspunt verplaatst naar mij en ik ben niet altijd om er tegenaan te liggen. :wink: En ik ben ook een softie en was zo vreselijk verdrietig over het overlijden van Youri dat Ayko heel veel mocht. Kan Lola wel overdag alleen zijn?

Boven slapen wil ik eigenlijk vermijden. Ik weet dat als ik dat ga doen hij terrein 'wint' en hij nooit meer overdag af en toe alleen kan zijn. Zo is hij. Hij is enorm volhardend. Ik weet nog dat de fokker heel verbaasd zei dat ze nog nooit een pup had gehad die rustig de hele nacht piepte omdat hij uit de puppyren wilde. :schrik: Dat was een teken haha.
Daarnaast mag hij niet op bed (heeft 4 jaar geleden hernia gehad en mag niet te hoog springen) en dan zou ik hem al in een bench moeten doen. Maar als hij ergens een hekel aan heeft is het wel een bench, dat heeft hij nog nooit gekund. Hij sliep al met 2 maanden los bij Youri in de woonkamer en toen kon hij 's nachts doorslapen en alleen zijn. En dat is zo gebleven. En daarbij is het heel koud op de slaapkamer (slecht voor zijn gewrichten) en ik ben allergisch en merk behoorlijk verschil als ik 's nachts bij de honden slaap (doe ik soms wel eens bij ziek/oud/vuurwerk) of als ik in mijn schone slaapkamer lig.
-Lilo-
Zeer actief

Een hond boven is niet altijd handig hoor,'ik snap je wel. Lola is klein genoeg om te tillen als dat nodig mocht zijn wanneer ze oud en bejaard is, maar een grote hond zou ik om die reden niet boven willen hebben. En Lola mag niet op bed oid, haha. Gek genoeg probeert ze dat ook niet, ze slaapt naast het logeerbed en ook nu we een babykamer inrichten springt ze niet op de fauteuil die daar staat. Ondoorgrondelijk die hond :mrgreen:

Lola vindt alleen zijn heel moeilijk, daar merken we het gelijk aan als we haar teveel ruimte geven. En nadat ze het eerste halfjaar helemaal niet alleen kon zijn, is dat voor ons echt een belangrijk ding om goed te laten gaan. Bovendien merken we dat ze angstiger wordt als ze teveel ruimte krijgt. Dus we wéten dat we de touwtjes strak moeten houden, maar ze geeft zich niet zomaar gewonnen. Ze kan hele serenades piepen, neusfluiten en zuchten en als je zegt dat ze op moet houden helpt dat net als bij jullie toch wel een halve minuut of zo :P uiteindelijk geeft ze het wel op en dan gaat ze diep, diep, díep beledigd zo ver mogelijk van ons weg liggen met haar rug naar ons toe. Of we de prinses eens even heel snel koninklijk willen behandelen met een warme deken, een plekje op hoogte en buikkriebels on demand.

Maar goed, het alleen zijn en met een niet-angstige hond over straat kunnen vinden wij net wat belangrijker dan de diva altijd op haar wenken bedienen dus dan is het weer: 'sorry Lo, niet alles is altijd leuk, ga maar gewoon met vier pootjes op de grond.'

Eens in de zoveel tijd moeten we weer even resetten, want ongemerkt word je wel steeds een beetje makkelijker. Tot je je weer afvraagt waarom die hond zo irritant doet en vervolgens ontdekt dat je zelf het probleem bent, haha. Het houdt je lekker bezig zullen we maar zeggen :P
Anke
Zeer actief

Heavy schreef:
Anke schreef:
Heavy schreef:Ik zou hem niet negeren als hij jammert terwijl je boven bent maar even boos naar beneden lopen en hem in zijn mand sturen .
Geloof me, dat heb ik geprobeerd. En ik was na 3 nachten écht boos want we waren vreselijk moe. Boze houding en ook even flink verbaal toegesproken of hij nu helemaal van de pot gerukt is. Dat hielp voor een kwartier en toen begon hij weer. Daarom heb ik vannacht besloten om niet op te staan, hij krijgt zo alleen maar wat hij wil. Ik spring tegen de deur en piep en Anke komt naar beneden :cheer:
En het stomme is, hij ligt te snurken op de bank (helemaal in coma) en dan gaan wij naar bed. En tien minuten later is hij klaarwakker en pieppieppiep.
Ik bedoelde overdag . Je schreef dat hij ook al gaat jammeren als je overdag naar boven gaat en je hem dan negeert . Ik zou hem dan juist duidelijk in zijn mand leggen zodat hij begrijpt wat de bedoeling is en als hij gaat jammeren als je boven bent zou ik naar beneden gaan en hem bestraffen en weer in zijn mand laten gaan . Ik zou hier zelf overdag meer energie en geduld voor hebben dan 's nachts :wink:
Ja, dat heb ik ook gedaan. Maar het enige wat voor hem telt is dat ik weer beneden ben. En dan zet ik hem in de mand en ga iets anders doen maar hij piept vrolijk door. Als ik dan weer terug naar boven ga neemt het volume weer toe. Net ook: ik was even de auto aan het opruimen en dan hoor ik hem tot buiten loeien. Ga gewoon rustig door met opruimen, loop naar binnen, pak een kop thee en negeer hem. Hij ploft neer in de mand en valt in slaap. Loop daarna naar boven en dan hoor ik hem weer piepen :oohja:
Anke
Zeer actief

En omdat hij dit voorheen dus nooit deed en bij mijn ouders dus nog steeds niet doet (gelukkig!) weet ik dus zeker dat het aan mij ligt. Maar ja..
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ja het klinkt alsof je je hond weer even van jezelf moet loskoppelen. Dat hij ook leert dat hij niet non stop aan je kont hoeft te plakken. Dus voor de vorm als je op de bank zit hem gewoon af en toe een poos op zijn plek sturen in plaats van dat hij aan je voeten of tegen je aan ligt. Als hij mee wil lopen als je naar de keuken gaat hem dat verbieden, blijf maar in de woonkamer. Als jij opstaat en hij staat ook op is he nee, af, blijf. Misschien als je daar mee begint ook even wat extra veel wandelen zodat hij lekker moe is, dat maakt het voor hem denk ik makkelijker om zich er bij neer te leggen. Succes! Ik herken de valkuil wel :mrgreen: Al is Oor een stuk makkelijker omdat die me niet claimt en hooguit dodelijk beledigd kijkt als ze een keer niet op de bank mag :Q:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Misschien helpt het als je eens een paar sessies per dag doet, net als bij een pup het alleen blijven gaat oefenen. En dan belonen voor eventjes stil zijn.
Dan verleg je zijn focus. In plaats dat hij gaat piepen om aandacht en gezelschap, wordt hij stil om aandacht en wat lekkers.

Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg, maar net zoals bij puppies het alleen zijn opbouwen, en dan het rustig en stil zijn belonen met iets lekkers.

Nu ben je gefrustreerd ( zou ik ook zijn), en kom je in een negatieve spiraal. Maar door de focus te verleggen op belonen voor het stil zijn, ben je weer positief bezig, en hopelijk merkt de hond dat ook.
Anke
Zeer actief

Emma schreef:Misschien helpt het als je eens een paar sessies per dag doet, net als bij een pup het alleen blijven gaat oefenen. En dan belonen voor eventjes stil zijn.
Dan verleg je zijn focus. In plaats dat hij gaat piepen om aandacht en gezelschap, wordt hij stil om aandacht en wat lekkers.

Ik weet niet of ik het duidelijk uitleg, maar net zoals bij puppies het alleen zijn opbouwen, en dan het rustig en stil zijn belonen met iets lekkers.

Nu ben je gefrustreerd ( zou ik ook zijn), en kom je in een negatieve spiraal. Maar door de focus te verleggen op belonen voor het stil zijn, ben je weer positief bezig, en hopelijk merkt de hond dat ook.
Ik vind dat wel een goede. Ik ga hem alleen niet belonen als ik terugkom want daar gaat hij op wachten denk ik. Zo is hij wel :mrgreen:
-Lilo-
Zeer actief

Anke schreef:
Emma schreef:Misschien helpt het als je eens een paar sessies per dag doet, net als bij een pup het alleen blijven gaat oefenen. En dan belonen voor eventjes stil zijn.

Ik vind dat wel een goede. Ik ga hem alleen niet belonen als ik terugkom want daar gaat hij op wachten denk ik. Zo is hij wel :mrgreen:
Dat zou ik ook niet doen, voor Lola zou dat hét recept zijn naar niet meer alleen kunnen zijn.
Anke
Zeer actief

-Lilo- schreef:
Anke schreef:

Dat zou ik ook niet doen, voor Lola zou dat hét recept zijn naar niet meer alleen kunnen zijn.
Ja, dat gaat hier ook niet werken. Dan wacht hij al die tijd toinktoinktoink af tot de beloning komt. Ik wil rust creëren. Vannacht is het trouwens prima gegaan :ok: Fijn, een nachtje doorslapen. Ik moest vanmorgen even de auto naar de garage brengen (10 minuten) en toen ik thuis kwam was hij weer aan het piepen. Ik hoorde hem tot buiten. Maar goed, eerst de nachten stabiel en wat meer afstand creëren en dan gaan we het alleen zijn terug op pakken.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”