Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vers vlees eerst invriezen?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Vers vlees eerst invriezen?
Ik ben meer vers vlees aan mijn honden aan het geven in de vorm van kippennekken, hartjes en levers, goedkoop spiervlees etc. Tot nu toe vries ik het eerst in ivm bacterien, maar is dat echt nodig?
En laten jullie het vlees eerst op kamertemperatuur komen nadar het ontdooid is in de koelkast, of geven jullie het op koelkasttemperatuur (ik doe dat tot ñu toe, maar vind dat ijskoude eigenlijk niet ideaal).
En laten jullie het vlees eerst op kamertemperatuur komen nadar het ontdooid is in de koelkast, of geven jullie het op koelkasttemperatuur (ik doe dat tot ñu toe, maar vind dat ijskoude eigenlijk niet ideaal).
-
- Zeer actief
Re: Vers vlees eerst invriezen?
Hoi, aangezien het meeste vlees denk ik al ingevroren is geweest is dat niet meten nodig. Wel is het nodig dat je weet wat je voert, in welke verhouding bot/spiervlees/orgaan en welke botten niet en wel de bedoeling zijn
lees je daar dus goed op in, want "zomaar wat doen" kan schadelijk zijn.
Ik geef alles "koelkastkoud" dus uit de koelkast. Zeker niet bevroren of zeer koud.
Suzanne

Ik geef alles "koelkastkoud" dus uit de koelkast. Zeker niet bevroren of zeer koud.
Suzanne
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Als het al ingevroren is geweest, hoeft dat niet. Maar anders. Staat er wel een bepaalde tijd voor hoe lang je het in moet vriezen, maar die weet ik zo even niet uit m'n hoofd.
Voer je het vers nu als extra of als onderdeel van de normale voeding?
Bij dat laatste zou ik inderdaad wel gaan kijken dat je het redelijk in verhouding geeft, bij dat eerste zou ik me daar dan weer helemaal niet druk om maken.
Voer je het vers nu als extra of als onderdeel van de normale voeding?
Bij dat laatste zou ik inderdaad wel gaan kijken dat je het redelijk in verhouding geeft, bij dat eerste zou ik me daar dan weer helemaal niet druk om maken.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Vis moet inderdaad minimaal 2 weken ingevroren worden om bepaalde parasieten te doden. Tegen bacteriën doet het niets
Ik laat de kvv voor de honden hier eigenlijk nooit op kamertemperatuur komen. Soms is het zelfs nog half bevroren (niet meer echt hard, zit nog wel ijsvorming in). Hebben ze geen moeite mee hier

Ik laat de kvv voor de honden hier eigenlijk nooit op kamertemperatuur komen. Soms is het zelfs nog half bevroren (niet meer echt hard, zit nog wel ijsvorming in). Hebben ze geen moeite mee hier
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 3
Ze krijgen het altijd op kamertemperatuur.
Behalve in de zomer. Dan krijgen ze het wel eens bevroren, vinden ze lekker, het houdt ze even bezig en het is goed voor de tanden.
Behalve in de zomer. Dan krijgen ze het wel eens bevroren, vinden ze lekker, het houdt ze even bezig en het is goed voor de tanden.
-
- Zeer actief
@suzanne en shibby: dit vlees heb ik in de supermarkt en bij de slager gekocht, dus ik ga ervan uit dat het niet eerst ingevroren is geweest. Tot ñu toe is het voor erbij, maar ik wil naar een combinatie vers/brok gaan. Op barfplaats heb ik een handig rekenschema gevonden voor de verhoudingen en daar wil ik me al ongeveer aan houden.
@fotogravinnetje: ik bedoelde de salmonellabacterie. Wordt die niet gedood door invriezen?
@boutje en kleine2758: laten jullie het vlees ontdooien buiten de koelkast of warmen jullie het een beetje op in de magnetron? Is dat laatste überhaupt mogelijk?
Excuses voor al deze vragen. Ik lijk de enige te zijn in de wijde omgeving die vers vlees geeft en het wordt me van alle kanten afgeraden, daardoor ben ik erg voorzichtig geworden geloof ik.
@fotogravinnetje: ik bedoelde de salmonellabacterie. Wordt die niet gedood door invriezen?
@boutje en kleine2758: laten jullie het vlees ontdooien buiten de koelkast of warmen jullie het een beetje op in de magnetron? Is dat laatste überhaupt mogelijk?
Excuses voor al deze vragen. Ik lijk de enige te zijn in de wijde omgeving die vers vlees geeft en het wordt me van alle kanten afgeraden, daardoor ben ik erg voorzichtig geworden geloof ik.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Voor zover ik weet gaat de salmonella-bacterie daar ook niet dood aan. Het goede nieuws is: salmonella overleeft de hondenmaag, en zeker die van rauwgevoerde honden, niet, en meestal levert zelfs een besmetting bij honden geen problemen op
- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Ik laat het ontdooien in de koelkast en laat het opwarmen tot kamertemperatuur (soms forceer ik dat door er een scheutje warm water overheen te gooien) voor ik het geef. Hij krijgt hier volledig vers (wel kvv) dus als ik niet op tijd ben geweest met uit de vriezer halen moet ik wel met warm water aan de gang. Ook helpt het water erbij hier (een klein beetje) tegen het supersnel naar binnen schrokken van meneertje.
- Soooof
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Klopt ja, honden kunnen er veel beter tegen dan wij.Fotogravinnetje schreef:Voor zover ik weet gaat de salmonella-bacterie daar ook niet dood aan. Het goede nieuws is: salmonella overleeft de hondenmaag, en zeker die van rauwgevoerde honden, niet, en meestal levert zelfs een besmetting bij honden geen problemen op
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik haal het vlees op tijd uit de koelkast zodat het op kamertemperatuur kan komen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
In de zomer als het echt warm is, ontdooi ik in de koelkast. Anders gewoon in de schuur en als het erg koud is in de bijkeuken.
In de magnetron doe ik het nooit.
In de magnetron doe ik het nooit.
-
- Zeer actief
Zker voor het supermarktvlees zou ik daar gevoeglijk maar wel van uitgaanAlfilillo schreef:@suzanne en shibby: dit vlees heb ik in de supermarkt en bij de slager gekocht, dus ik ga ervan uit dat het niet eerst ingevroren is geweest. Tot ñu toe is het voor erbij, maar ik wil naar een combinatie vers/brok gaan. Op barfplaats heb ik een handig rekenschema gevonden voor de verhoudingen en daar wil ik me al ongeveer aan houden.

Zeker NIET in de magnetron opwarmen. Als het ooit een keer snel moet in een bak met lauw water. En voor specifieke vragen is een specifiek rauwvoerforum echt beter!

Suzanne
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Zeker wel hoor... iig t supermarktvlees. Ik heb bij wen slachthuis gewerkt en t gaat diepgevroren naar de supermarkt hoorAlfilillo schreef:@suzanne en shibby: dit vlees heb ik in de supermarkt en bij de slager gekocht, dus ik ga ervan uit dat het niet eerst ingevroren is geweest..

Dat hoef je niet in te vriezen overigens alleen vis. Salmonella doet vorst niks tegen.
Ik heb er nu barf voor morgen uitliggen... zowel voor morgenvroeg als morgenavond in een curverbak en daar blijft t dus ook tot ik t geef. Geen koelkast dus daarvoor.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
@fotogravinnetje: dat is goed nieuws inderdaad...
@suzanne en malinois: echt waar? Is supermarktvlees ingevroren geweest? Wist ik niet! Ik vries vlees vaak in nadat ik het gekocht heb. Is dat dan wel goed? Je mag eten toch maar een keer invriezen?
Ik heb me overigens al aangemeld bij het forum van barfplaats maar ben nog niet geaccepteerd. Het gaat daar niet zo snel als hier.
@suzanne en malinois: echt waar? Is supermarktvlees ingevroren geweest? Wist ik niet! Ik vries vlees vaak in nadat ik het gekocht heb. Is dat dan wel goed? Je mag eten toch maar een keer invriezen?
Ik heb me overigens al aangemeld bij het forum van barfplaats maar ben nog niet geaccepteerd. Het gaat daar niet zo snel als hier.