Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

de baas uitproberen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

HestaS
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1
Contacteer:

de baas uitproberen

Ongelezen bericht door HestaS »

Bommel heeft wat nieuws bedacht om te kijken hoe we reageren.
Bij het uitlaten gaat hij plotseling plat op zijn buik liggen om op een grasspriet of stokje te kauwen al kijkend hoe wij er op reageren. :lol1: Hij is dan niet te bewegen verder te lopen.
Over het algemeen negeren we negatief of ongewenst gedrag.
Maar in dit geval heb ik het gevoel dat hij dan precies krijgt wat hij wil. Als ik bij hem kan komen pak ik hem aan zijn tuig en til hem deels van de grond. Wat ook weer trikkie is omdat hij zich uit het tuig probeert te wurmen wat hem lukt als hij het wil. (Nog geen tuig gevonden waarin hij niet kan ontsnappen).
Als meneer besluit dat hij genoeg heeft tegen gesparteld komt hij vlak voor je zitten om een koekje te halen.
Heeft iemand een idee wat de beste methode is?

Op dit moment is Bommel (nog) niet baas gericht ook niet op snoep. Bommel loopt doorlopend aan een (lange)lijn en in een tuig.
Eenmaal los durft hij niet meer dicht genoeg bij je te komen om hem te vangen.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Re: de baas uitproberen

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Hoe oud is Bommel?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou ook wel willen weten hoe oud hij is. Bij een puber of nog jongere hond zou ik er rustig bij gaan wachten tot hij wél meeloopt. Dat het stokje dus op is en hij vervolgens wel zou luisteren naar een commando omdat er verder niks meer te doen is zeg maar. Want de aanpak van spartelen en weg willen komen als je hem optilt, klinkt inderdaad niet echt als iets waar hij wat van gaat leren. En ondertussen thuis lekker veel oefenen met zitten of staan vanuit de lighouding, zodat je straks met een commando hem vlot op zijn pootjes hebt.

Wat zijn de momenten dat hij dit doet? Aan het eind van een wandeling, dus als hij weet dat je weer terug naar huis gaat? Veel jonge honden proberen dan nog eens iets uit de kast te halen om toch even iets langer te kunnen blijven, dat is helemaal niet vreemd.
Wat doen jullie verder qua wandelen en trainen en andere dingen? Je zou ook kritisch kunnen kijken of het voldoende is (voor hem) en of je het wellicht leuker / intensiever voor hem kan maken, juist op de plekken dat hij een loopje met je wil nemen. Dat jij dus het initiatief neemt om dan iets te doen waardoor hij niet eens meer er aan denkt op de grond te gaan liggen.
Jetski
Zeer actief

Jetski

Ongelezen bericht door Jetski »

Ik zou met mijn rug naar hem toe ineens iets heel moois vinden op de grond :mrgreen:
Iets wat alleen voor jou is...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik snap nooit zo dat gedrag wat je niet herkent meteen als negatief gezien wordt.
je kunt er natuurlijk wel iets negatiefs van maken, bijvoorbeeld door een sjorpartij aan een tuig.

ga eens mee in zijn gedrag in plaats van er tegenin te gaan, kijk eens naar dat takje, speel er eens samen met je hond mee en gebruik het om hem op te laten staan en weer mee te laten lopen.
ik wil wedden dat dat meer effect heeft dat dat geworstel met en aan dat tuig en het zal zeker ook helpen om jullie band te versterken.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bommel is 1,5 jaar en we hebben hem een maand. Voor zover wij kunnen achterhalen zijn wij het 5e adres.

Wij zien dit gedrag niet negatief, maar soms lastig vooral als je een afspraak hebt.

In huis luistert hij goed. Hij kent de basis commando`s als zit en blijf.
Buiten luistert hij nauwelijks. Wel als er andere honden in de buurt zijn die goed luisteren. Dan volgt hij hun gedrag.
Daar maken we ook gebruik van.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

HestaS schreef:Bommel heeft wat nieuws bedacht om te kijken hoe we reageren.
Heb je je al afgevraagd waarom hij dat doet?
Maar in dit geval heb ik het gevoel dat hij dan precies krijgt wat hij wil.
Waarom is dit negatief? En waarom zou negeren zijn wat hij wil?
Waarom dénk jij voor die hond?

Als meneer besluit dat hij genoeg heeft tegen gesparteld komt hij vlak voor je zitten om een koekje te halen.
Vind je het wel een leuke hond?
Want zo klinkt dit niet.
Hij besluit niet dat hij genoeg heeft tegengesparteld. Zo denkt een hond niet.
Hij begrijpt geen barst van jou en dat lijkt me volledig wederzijds.
Waarom is hij zo bang?
Doe je een cursus oid om de band te verbeteren?
Want hier is duidelijk volledige miscommunicatie.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

HestaS schreef:Bommel is 1,5 jaar en we hebben hem een maand. Voor zover wij kunnen achterhalen zijn wij het 5e adres.

.
Je heb de hond pas een maand, ga de komende maanden aan een band werken en niks meer, als jullie inderdaad de 5 de eigenaar zijn dan heeft hij waarschijnlijk nul komma nul vertrouwen in mensen. EN daar ligt dus de grootste obstakel, dus ga leuke dingen met hem doen zodat de band verbetert word.
Afbeelding
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Marjoleine schreef:

Want zo klinkt dit niet.
Waarom is hij zo bang?
ja hier is mis communicatie en natuurlijk vertrouwd hij me (nog)niet we zijn immers adres nr 5 minimaal.
En hij is een puber van 1,5 ik vind zijn gedrag niet gek of negatief maar lastig.
En als je de hondeneigenaren hier in de buurt spreekt vinden ze dat wij de juiste bazen zijn voor deze hond.
Juist omdat we niet opgeven maar naar oplossingen zoeken om er een hanteerbare en sociale hond van te maken die niet meer aan de lijn hoeft te spelen maar los kan rondrennen over ons hondenpad (postilionhei in laren)
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Lizzie. schreef:
HestaS schreef:Bommel is 1,5 jaar en we hebben hem een maand. Voor zover wij kunnen achterhalen zijn wij het 5e adres.

.
Je heb de hond pas een maand, ga de komende maanden aan een band werken en niks meer, als jullie inderdaad de 5 de eigenaar zijn dan heeft hij waarschijnlijk nul komma nul vertrouwen in mensen. EN daar ligt dus de grootste obstakel, dus ga leuke dingen met hem doen zodat de band verbetert word.
daar word ook hard aan gewerkt, het weekend kwam hij voor het eerst zelf met een speeltje aan om met ons te spelen :D . Eerder speelde hij met zichzelf, en als wij begonnen.

Runninggirl: toen wij hem uit het asiel haalden was hij zo mager dat je de ribben kon tellen en zijn ruggengraad en heupen uitstaken.
niet de schuld van het Asiel want die hebben hem van alles aangeboden maar als hij gestrest is eet hij niet. Pas na 2 weken ging hij goed eten. Ook was hij na een rondje van 15min al uitgeput.
zo langzamerhand gaan we met hem fietsen en langere wandelingen maken.. En laten hem zo veel als mogelijk met andere honden spelen. Hij vertoond dit gedrag vooral als hij geen soortgenoten is tegen gekomen. (alsof ik dat kan helpen)
Laatst gewijzigd door HestaS op 06 feb 2017 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief

HestaS schreef:
Marjoleine schreef:

Want zo klinkt dit niet.
Waarom is hij zo bang?
ja hier is mis communicatie en natuurlijk vertrouwd hij me (nog)niet we zijn immers adres nr 5 minimaal.
En hij is een puber van 1,5 ik vind zijn gedrag niet gek of negatief maar lastig.
En als je de hondeneigenaren hier in de buurt spreekt vinden ze dat wij de juiste bazen zijn voor deze hond.
Juist omdat we niet opgeven maar naar oplossingen zoeken om er een hanteerbare en sociale hond van te maken die niet meer aan de lijn hoeft te spelen maar los kan rondrennen over ons hondenpad (postilionhei in laren)
dan zou ik eerst maar eens een grote portie geduld van zolder halen, het puberverhaal loslaten, serieus beginnen je hond te leren dat jij te vertrouwen bent en een band met hem op bouwen.
en dat doe je dan weer met kleine stapjes, niet met reuzensprongen.

kijk en luister naar je hond, die vertelt je namelijk dat ie nog niet kan wat jij wil.
je zult eerst het vertrouwen van je hond moeten hebben wil je hem wat kunnen leren en dat kost tijd en moeite.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

renee-uk schreef:
ga eens mee in zijn gedrag in plaats van er tegenin te gaan, kijk eens naar dat takje, speel er eens samen met je hond mee en gebruik het om hem op te laten staan en weer mee te laten lopen.
ik wil wedden dat dat meer effect heeft dat dat geworstel met en aan dat tuig en het zal zeker ook helpen om jullie band te versterken.
Dit vind ik wel een goede. Ik zie het ook niet echt als uitproberen. Met een maand ken je elkaar gewoon nog niet hij jullie reactie niet, maar jullie ook niet zijn reacties en gedragingen.
Heb zelf 2x een wat oudere hond in huis gekregen, de ene was 4 jaar en was mijn eerste hond, dus alles was echt nieuw voor mij, en de ander was 2 1/2 toen ze kwam.
Eigenlijk pas na een tijdje toen er een beetje wederzijds vertrouwen kwam merkte ik dat ze een beetje zichzelf durfden te zijn. Maar ik weet wel dat ik vaak ook even ging kijken en samen dingen ging bekijken als er een bepaalde reactie was op iets.
En soms was het een takje die hij of zij mooi vond en als ik dan kwam kijken werd er verwachtingsvol opgekeken. "hoe zal ze reageren". Ik ken jouw hond niet natuurlijk, maar die van mij destijds vonden het geweldig dat ik ook interesse toonde en er ontstond dan een (samen)spel.
Zo ben ik ook een keer paardenbloemen gaan plukken omdat er een pardoes tussen ging liggen met een blije bek, om de bolletjes weg te blazen :mann: een lol dat we hadden :cheer:.

Tips als zelf iets interessants opzoeken deed ik trouwens ook wel eens, maar dat was meer als ze bewust een spel ervan ging maken om niet bij me te komen of met een attribuut weg te hobbelen wat ze niet wilde afgeven.
Had ik maar toch ineens een veel grotere stok te pakken :80: dat maakte dan wel weer dat ze heel rap bij me kwam bijvoorbeeld, maar in jouw geval lees ik dat de hond aan de lijn zit, dan zou ik niet gaan sjorren maar gewoon op een positieve manier proberen de hond te motiveren om verder te gaan. Hij is ook nog jong hé.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik las net het andere topic over het viaduct over de snelweg en besefde opeens dat dit dezelfde hond is. Zorg dat hij echt goed aangelijnd gaat zijn door een ruffwear of panikgeschirr krijgt zodat hij echt niet uit zijn tuig kan ontsnappen. Op dat soort locaties kan je dat risico gewoon echt niet lopen. Weg is weg, maar in dit geval ook (snel)weg is dood.
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dat we veel geduld met deze hond nodig hadden dat begrepen we na 1 dag al. En dat hebben we ook. Ook al zouden we in ons hart liever willen dat hij ons vandaag nog vertrouwd.
Dit is niet onze eerste asiel hond maar de 3e. de eerste een pup van 10 weken, mix herder/bouvier, 2e mix bobtail/riesenznautser 2,5 jaar, en allemaal hadden ze hun eigen streken en manieren. Niets mis mee. Uiteindelijk begrepen we elkaar wel.
Maar dit is wel de minst baas en voedselgerichte hond die ik gehad heb. En dat maakt het lastig.
Dat is de reden waarom ik af en toe wat post. Om ervaringen en tips te krijgen hoe ik er mee om kan gaan,
En die krijg ik gelukkig ook. Maar tijdens het werken aan vertrouwen heb ik af en toe gewoon wat weinig tijd.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Niet alle honden zijn baas en / of voedselgericht in de training. Dus laat het los dat hij dat ooit zal worden. Je hebt ook honden die erg onafhankelijk zijn en blijven...
Daarnaast speelt bij jouw hond inderdaad ook zijn verleden. Je weet niet waar zijn gedrag vandaan komt, karakter of ervaring. Vertrouwen kan je niet afdwingen. Zorg voor vaste routines, wees voorspelbaar voor je hond. En laat hem uiteindelijk in zijn eigen tempo besluiten of hij je wel of niet kan vertrouwen. De beste tip die ik voor je heb is dat je hem zonder haast uit moet laten.
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

HestaS schreef: Als meneer besluit dat hij genoeg heeft tegen gesparteld komt hij vlak voor je zitten om een koekje te halen.
Heeft iemand een idee wat de beste methode is?

Op dit moment is Bommel (nog) niet baas gericht ook niet op snoep. Bommel loopt doorlopend aan een (lange)lijn en in een tuig.
Een beetje tegenstrijdig, niet voergericht maar wel voor je komen zitten om een koekje te halen?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Als je in plaats van deze hond dagelijks een bakje eten aanbied, zijn eten alleen nog laat verdienen, zul je zien dat hij echt wel meer bereid wordt om te werken voor wat lekkers. Hij schooit inderdaad zoals voorganger al benoemd wel zittend om een koekje? ER is iets anders aan de hand. Hij heeft nog te veel stress om lekkers aan te nemen.

Je vind dat je nu al veel geduld hebt na een maand? De eerste periode is de hond het meest ontvankelijk om ander gedrag aan te leren in zijn nieuwe omgeving. Dus maak je borst maar nat, de moeilijke periode moet nog komen. Als je nu al vind dat je veel geduld hebt gehad, dan ben ik bang voor de toekomst.

Waarom vind je het erg dat hij gaat liggen en op een stokje /grasje gaat kauwen. Als je weg moet, dan misschien bedenken om minder ver te lopen en tijd te nemen voor wat hij dus wil (liggen op een grassprietje kauwen) Wandelen kan zoveel meer zijn dan van huis, naar je doel en weer terug. Laat je hond ook vertellen wat hij wil. Je loopt per slot voor hem toch? Niet omdat jij naar het bepaalde punt wil lopen?

Hij komt misschien niet meteen op zo'n moment, maar als hij alsnog komt (al is dat na een halfuur) geef hem dan alsnog eens wat lekkers. Dus niet lokken. Ook niet overeind trekken de hele tijd en los het eens leuk op. Vrolijk en niet zo geforceerd en strak. Jaaahhaaaaa Bommel: ga je MEEEEHEEEEEEE. Terwijl je een leuk huppeltje, dansje, in je handen klapt vooruit rent (van hem weg dus) Maakt het voor jullie beide veel leuker i.p.v. zo geforceerd. Hij wil niet gemanipuleerd worden, maar heeft wel zijn eigen gedachtes over iets doen. Dat mag best.... en je kan er nog om lachen zelfs ook. Heerlijk zo'n hond.

De weg gaat nog moeilijk worden. Deze hond is erg onzeker en sluit zich af. Norah lijkt wat dat betreft op hem. Die heeft deze capriolen ook in het begin gehad. Overigens had ik het niet laten vangen (probleem van vorige eigenaar) binnen enkele weken onder controle. Niet door gehoorzaamheid te eisen, maar door geduld, niet te confronteren en te manipuleren, maar juist door een rust en een beetje humor en vrolijkheid.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

HestaS schreef:ja hier is mis communicatie en natuurlijk vertrouwd hij me (nog)niet we zijn immers adres nr 5 minimaal.
Sorry, dat is allemaal heel fijn maar geen antwoord op wat ik vroeg.

Waarom denk jij voor die hond? Je doet aannames voor zijn beweegredenen. Waarom? Hoe weet je dat je dat goed inschat?

Ik denk niet dat hij dingen doet met een vooropgezet plan. Hij is een hond. Hij doet dat niet om jou uit te testen of wat dan ook.
Hij doet het omdat hij onzeker is en niks van je snapt. Daarom vroeg ik ook: wat doe je met hem?
Doe je een cursus?
Doe je iets actief om de band te verbeteren?

Want ik heb niet de indruk dat jullie hem snappen, jij denkt dat zelf dus ook.
Dus: wát doe je dan om dat te verbeteren?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

even reageren op voorgaande berichten:
-Ik vind niet dat ik met 1 maand al veel geduld heb opgebracht. Ik had met 1 dag door dat hij veel geduld nodig heeft.
-Over het algemeen neem ik ruim de tijd voor een wandeling laat hem zijn ding doen, voor zover de lijn dat toestaat. Langs de weg is dat kort en loopt hij netjes naast. Maar helaas voor hem moet ik af en toe werken en heb dan wat beperkt de tijd.
-waarom ik denk dat hij mij uitdaagt. De manier waarop hij naar mij kijkt.
Sorry hoor Marjoleine zolang mijn hond nog geen mensen taal spreekt interpreteer ik zijn gedrag en probeer uit te vinden wat hij er mee wil bereiken. En nee ik kan zijn gedrag nog niet lezen.
En deze hond heeft op een van zijn vorige adressen de kans gekregen om alleen op negatief gedrag aandacht te krijgen. We hebben nl het een en ander van zijn geschiedenis kunnen achterhalen.
-Helaas kan ik voorlopig niet starten met een cursus die en betaalbaar en bereikbaar is.
-niet gericht op eten en wel komen voor een snoepje klinkt tegenstrijdig. Maar wij proberen uit te vinden waar wij zijn aandacht mee kunnen trekken. En hij heeft al goed door dat als hij voor ons komt zitten wat krijgt.
Het belangrijkste op dit moment is dat hij ons toestaat dicht bij hem mag komen. Binnen ligt hij op schoot, buiten is hij angstig en/of in zijn eigen wereld.
-Op dit moment lopen we veel buiten en zijn we hem aan het leren om naast de fiets te lopen. En proberen we hem zoveel belonen met een snoepje gecombineerd met aanhalen en knuffelen. voor zover hij dat toestaat.
Ook lopen we zoveel mogelijk met andere honden mee. Zodat hij ziet dat er genoeg mensen zijn die hij kan vertrouwen. Hij kopieert nl gedrag van andere honden.
-Vanavond besloot hij midden op een weg te gaan liggen. Heb hem gedag gezegd en ben zover de lijn (en die is 8 meter)dat toeliet bij hem weggelopen.(met me rug naar hem toe) Voor de lijn halverwege was kwam hij heel snel naar me toe
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Cleva schreef:
HestaS schreef: Heeft iemand een idee wat de beste methode is?
Geen methode. Een methode is een voorspelbare manier van handelen en dat moet je in dit geval juist niet willen hebben. Je wil vooral creëren dat Bommel benieuwd is naar wat jij aan het doen bent. Dezelfde dynamiek maar dan andersom dus.
Een hond die zijn baas uitprobeert denkt dat hij weet hoe de vork in de steel zit en juist dat moet je proberen af te breken. Gewoon omdat het niet waar is. Hij begrijpt je niet, hij denkt alleen maar dat hij je begrijpt.

Vooral onverwachte reacties helpen hierbij heel goed. Ga er een keer naast zitten om je meegebrachte boterham op te eten en natuurlijk krijgt hij dan ook een stukje maar schroom de volgende dag ook niet om een sleutelbos voor zijn brutale harses te gooien.
Het gaat er om dat je zelf de regie houdt. Duidelijk zijn zonder voorspelbaar te worden.
En geen onmiddellijke resultaten verwachten. Echt niet doen. Dan geef je alle troeven aan je hond terwijl je hem juist een beetje in het ongewisse wil laten.

Op zich zit je helemaal niet verkeerd hoor! Er is in ieder geval sprake van veel contact en communicatie en dat is het belangrijkste.

Heel cru gezegd (en dat hoef je dus niet cru uit te voeren) moet je je hond minder zelfverzekerd maken en zelf zelfverzekerder worden.
Bij het uitlaten is de hond het lijdend voorwerp. Die wordt uitgelaten. Dat kan best heel leuk zijn maar de hond heeft niet de regie. Dat voorkom je door juist NIET consequent te zijn.

Overigens moet je wel een beetje handig met je onderhandelingspositie omgaan. Als hij niks wil doen voor een koekje dan krijgt hij gewoon geen eten tot hij het wel doet. Smorgens een lepeltje voer maar de maaltijd pas na het wandelen. Moet jij opletten wat hij allemaal doet voor een koekje.

Nou ik wilde stukjes dikgedrukt maken maar eigenlijk kan alles wel, wat een raar advies :LOL:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

billy schreef:
Cleva schreef:
HestaS schreef: Heeft iemand een idee wat de beste methode is?
Geen methode. Een methode is een voorspelbare manier van handelen en dat moet je in dit geval juist niet willen hebben. Je wil vooral creëren dat Bommel benieuwd is naar wat jij aan het doen bent. Dezelfde dynamiek maar dan andersom dus.
Een hond die zijn baas uitprobeert denkt dat hij weet hoe de vork in de steel zit en juist dat moet je proberen af te breken. Gewoon omdat het niet waar is. Hij begrijpt je niet, hij denkt alleen maar dat hij je begrijpt.

Vooral onverwachte reacties helpen hierbij heel goed. Ga er een keer naast zitten om je meegebrachte boterham op te eten en natuurlijk krijgt hij dan ook een stukje maar schroom de volgende dag ook niet om een sleutelbos voor zijn brutale harses te gooien.
Het gaat er om dat je zelf de regie houdt. Duidelijk zijn zonder voorspelbaar te worden.
En geen onmiddellijke resultaten verwachten. Echt niet doen. Dan geef je alle troeven aan je hond terwijl je hem juist een beetje in het ongewisse wil laten.

Op zich zit je helemaal niet verkeerd hoor! Er is in ieder geval sprake van veel contact en communicatie en dat is het belangrijkste.

Heel cru gezegd (en dat hoef je dus niet cru uit te voeren) moet je je hond minder zelfverzekerd maken en zelf zelfverzekerder worden.
Bij het uitlaten is de hond het lijdend voorwerp. Die wordt uitgelaten. Dat kan best heel leuk zijn maar de hond heeft niet de regie. Dat voorkom je door juist NIET consequent te zijn.

Overigens moet je wel een beetje handig met je onderhandelingspositie omgaan. Als hij niks wil doen voor een koekje dan krijgt hij gewoon geen eten tot hij het wel doet. Smorgens een lepeltje voer maar de maaltijd pas na het wandelen. Moet jij opletten wat hij allemaal doet voor een koekje.

Nou ik wilde stukjes dikgedrukt maken maar eigenlijk kan alles wel, wat een raar advies :LOL:
sleutels naar zijn kop zal hem zeker vertrouwen in zijn nieuwe baas geven en lekker onvoorspelbaar zijn ook :ok:
fijn voor dat hondje dat in de anderhalf jaar tijd dat ie op deze wereld rondhuppelt al 5 bazen versleten heeft, nee dat gaat zo echt goedkomen!
Afbeelding

Lizzie.
Zeer actief

renee-uk schreef: sleutels naar zijn kop zal hem zeker vertrouwen in zijn nieuwe baas geven en lekker onvoorspelbaar zijn ook :ok:
fijn voor dat hondje dat in de anderhalf jaar tijd dat ie op deze wereld rondhuppelt al 5 bazen versleten heeft, nee dat gaat zo echt goedkomen!
ppfftt... dit dus, alleen het idee al om iets naar dat beessie te gooien :ugh:
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief

Cleva schreef:Oh god, nou is het weer een zielig beestje. Waarom in vredesnaam?

Maar goe, ga maar lekker liggen soebatten. Kijken of het werkt. Vooral veel "methodes uitproberen". :ok:
Wat een aannames zeg :80:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik ga met Gyanty mee. Wees creatief en bedenk een manier om zijn aandacht te trekken. Je kunt bv een beetje geheimzinnig met 'iets' gaan zitten doen wat hem nieuwsgierig maakt. Of je kruipt om handen en knieeen naar hem toe op een speelse manier en doet net of je zijn stokje af gaat pakken (alleen als dat geen issue is natuurlijk); met zo'n baas is het natuurlijk harstikke leuk om mee te lopen :ok:

maar als dat niet werkt, kun je misschien iets met de volgende tip. Geef druk op de lijn, zonder hem proberen mee te sleuren. Doel is dat de hond uit eigen beweging een stap gaat doen. Jij speelt ondertussen voor paal (en palen trekken niet, worden niet boos, geven niet mee en raken niet gefrustreerd). Als de hond niks doet, kun je de druk iets opvoeren tot het moment dat hij wel een stap moet zetten. Maar niet meer! Als de stap gezet is, valt automatisch de druk weg en kun je hem aanmoedigen dan wel belonen. De hele procedure is erop gericht dat de hond besluit zelf mee te willen werken, niet om hem te dwingen. Door de druk geef je alleen aan wat je van hem wilt, maar de keuze is aan hem. Stopt hij, dan voer je de druk weer op. Werkt hij mee, dan is het een hele brave hond :cheer:
Omdat de hond zelf besluit mee te werken is de kans heel groot dat dit weigergedrag snel voorbij is.

bij mij heeft het in ieder geval uitstekend gewerkt voor een van mijn opvanghonden.
succes, komt vast goed!
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

lucie schreef:ik ga met Gyanty mee. Wees creatief en bedenk een manier om zijn aandacht te trekken. Je kunt bv een beetje geheimzinnig met 'iets' gaan zitten doen wat hem nieuwsgierig maakt. Of je kruipt om handen en knieeen naar hem toe op een speelse manier en doet net of je zijn stokje af gaat pakken (alleen als dat geen issue is natuurlijk); met zo'n baas is het natuurlijk harstikke leuk om mee te lopen :ok:

maar als dat niet werkt, kun je misschien iets met de volgende tip. Geef druk op de lijn, zonder hem proberen mee te sleuren. Doel is dat de hond uit eigen beweging een stap gaat doen. Jij speelt ondertussen voor paal (en palen trekken niet, worden niet boos, geven niet mee en raken niet gefrustreerd). Als de hond niks doet, kun je de druk iets opvoeren tot het moment dat hij wel een stap moet zetten. Maar niet meer! Als de stap gezet is, valt automatisch de druk weg en kun je hem aanmoedigen dan wel belonen. De hele procedure is erop gericht dat de hond besluit zelf mee te willen werken, niet om hem te dwingen. Door de druk geef je alleen aan wat je van hem wilt, maar de keuze is aan hem. Stopt hij, dan voer je de druk weer op. Werkt hij mee, dan is het een hele brave hond :cheer:
Omdat de hond zelf besluit mee te werken is de kans heel groot dat dit weigergedrag snel voorbij is.

bij mij heeft het in ieder geval uitstekend gewerkt voor een van mijn opvanghonden.
succes, komt vast goed!
Helemaal eens. Kikopup heeft een mooi filmpje over hoe je hond kunt leren om mee te bewegen met (lichte) druk op de riem: https://www.youtube.com/watch?v=Q4vEayrRyB0 Dit heb ik bij Amoz ook met veel succes toegepast; die blokkeerde volledig in het begin als je hem met de riem een bepaalde kant op wilde dirigeren. Dat was binnen twee dagen totaal verleden tijd.
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dank voor de reacties. Aan een aantal met een aantal dingen kan ik echt wat.

- sleutels gooien doe ik maar niet. Als ik ze al bij me heb, ze zijn zo hard en het zoekt zo moeilijk in het donker of op de hei :lol1: Liever neem ik dan 1 van zijn roze knuffels met piep grote kans dat hij hem terug komt brengen om te spelen.

-Wij gebruiken dit tuig maar zijn er niet echt tevreden over(pasvorm) Helaas in de fietsbare omgeving nog niets anders gevonden.
http://www.ferplast.com/eu/sport-dog-p-xs-8981.html
gaan eens kijken naar de tuigen waar Domor het over heeft.

-volledig voorspelbaar zal ik nooit worden, De ene dag heb ik nu eenmaal meer tijd dan de andere. En midden op een drukke straat niet meer verder willen lopen of op de stoep/berm vraagt om een andere actie.

Wat wel voorspelbaar is dat voor zover ik het in de hand heb wij zijn laatste adres zijn.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Als je echt een veilig tuig wilt waar je hond niet uitkomt zou ik deze bestellen, wel duur maar gaat lang mee.
http://www.hondenoutlet.nl/product/ruff ... er-harness
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik denk dat je even kritisch naar je gedeelte van belonen moet gaan kijken. Een aantal zaken vallen mij op, waardoor ik denk dat je belonen sowieso niet doorkomt bij je hond.
Je geeft bijvoorbeeld aan dat jullie hem belonen met lekkers, aaien en knuffelen. Maar je geeft meteen al toe: in hoeverre hij dat toe laat. Jij kan aaien en knuffelen een manier van affectie vinden. Binnen zal de hond vertrouwd genoeg zijn. Maar de hond heeft zoals jij al aangeeft daar nog geen 100 % vertrouwen in. Voor de meeste honden is aaien, zeker buiten, geen beloning. Affectie en belonen lijken voor honden totaal niet dezelfde lading te hebben. Bij meer dan 90% zal je bij aaien en knuffelen als beloning in ieder geval uitwijken, wegkijken en allerlei kalmerende signalen zien. Belonen is pas belonen als de hond de beloning ook echt als beloning ziet. Ongeacht wat onze bedoeling is, kan je bijna wel zeggen dat aaien en knuffelen als beloning niet werkt en kan je dat beter bewaren voor de speciale aaimomenten en knuffelsessies.
Een hond die geen honger heeft zal geen voer aannemen. Daar begint je cirkel. Dus voeren tijdens wandelen. Ga buiten brokjes eens verstoppen en hersenwerken buiten tijdens de wandeling. En verdienen bij goed gedrag. Daar ga je veel plezier uit halen en dan is het niet meer zielig dat je hem niet 2 keer per dag een bak brokkies kan voorzetten. Wat er over blijft kan je altijd thuis nog in het bakkie gooien (maar eigenlijk is het heel geestdodend voor de hond zijn brokkies in zijn bakkie)
De hond heeft 5 eigenaren gehad, is nog maar een maand bij je en heeft stress. Een hond met stres zal moeilijker voer aannemen. Dat versterkt alleen maar door die volle maag. Je zult ergens de cirkel moeten doorbreken. Stress wegnemen is moeilijk, een hond die wel zin heeft in wat lekker is dan een makkelijkere partner om mee te werken en zo kan je de stress uiteindelijk ook weer doorbreken.
Kunnen we je nog helpen met het vinden van een betaalbare cursus in de buurt? Denk dat het je op weg kan helpen met deze speciale jongen
Afbeelding
HestaS
Vaste gebruiker
Contacteer:

Het stress level binnen in huis zakt wel gezien de krul in zijn staart die steeds meer op zijn rug gaat liggen. En het kwispelen wat hij steeds vaker doet.
Inmiddels hebben we het ruffwear harnas binnen. Vanavond gaan we hem voor het eerst uitproberen. Hopelijk ligt het ontsnappen in het verleden.
Inmiddels hebben we een redelijk betaalbaar adres gevonden die ook privé lessen geeft. Willen daar in ieder geval in maart een afspraak mee hebben.
Gezien zijn fixatie op andere honden lijkt een groepscursus ons niet handig.
Als iemand goede ervaring heeft met een adres hier in het gooi. Hoor ik het graag.
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

Cleva schreef:
De enige duidelijkheid die je hiermee schept is dat je volledig onbetrouwbaar bent :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”