Suusz27 schreef:
Maar ik vind je hond herplaatsen om zoiets ook het probleem verschuiven, ga eerst eens zsm kijken waar het probleem vandaan komt (met een goede GT!) en neem dan gepaste vervolgstappen.
Zo'n GT is ook niet 24/7 in huis. En eerlijk gezegd iemand klemmen, grommen, en van een redelijk volwassen mens van 17 jaar waar de hond mee is opgegroeid niet accepteren dat hij wordt weggehaald en daarop reageren met meer grommen en om zich heen bijten, vind ik gewoon niet gezond.
Natuurlijk zijn er andere opties om de hond te overtuigen om mee te komen.
Soms werkt het inderdaad minder goed als je wilt optreden omdat je gedrag niet pikt, heb ik zelf ook eens ondervonden.
Dus daarin zou een GT kunnen bekijken of er op een andere manier met de hond moet worden omgegaan om datgene te bereiken wat wenselijk is.
Maar wil je het risico nemen dat de hond niet naar de andere huisgenoten wil luisteren en écht uit gaat halen als zijn "échte" baas van huis is en hij vrij rondloopt?
Dat is een afweging die TS en zijn huisgenoten moeten maken.
Persoonlijk vind ik klemmen al behoorlijk dominerend gedrag zeker in de situatie hoe die hier is neergezet. Weet niet hoe de hond verder in huis is?
Mag hij op de bank en/of ook op schoot? Hoe is hij dan, ik had bijvoorbeeld een kroelkont, maar eentje die vanuit kroelkonterij iemand helemaal in haar macht kon krijgen zodat je er ook niet meer onder vandaan kon. Ze deed niets, maar je had wel een grote herderbek bij je gezicht, en de poten omklemden de nek.
En eerlijk gezegd deed ze dus wel degelijk iets, ze nam de controle over, en bij wat voor hond dan ook, dat is gewoon niet wenselijk en als je niet op tijd daar op reageert, regeren ze in een mum je huishouden en ben je de controle kwijt.
En ik vind een hond waar je geen controle meer over hebt een onbetrouwbare hond, heel kort door de bocht genomen.