Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenbelasting zin of onzin?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Re: Hondenbelasting zin of onzin?

Ongelezen bericht door tobi__ »

lieveheersbeestje83 schreef:Een belangrijk nadeel van hondenbelasting vind ik dat in ieder geval hier mensen argumenteren: "Ik hoef de poep niet op te ruimen, want daar betaal ik belasting voor". Terwijl het daar helemaal niet voor gebruikt wordt.

Verder vind ik het achterhaald. Als de opbrengsten geoormerkt zouden zijn en gebruikt werden voor voorzieningen voor honden of het beperken van de overlast door hondenbezitters dan heb ik er niet zo veel problemen mee.
Dat zou toch ook moeten? Het is hóndenbelasting. Niet algemenebelangenpotjesbelasting. Dus ik snap die gedachtegang wel.
_Esmee
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Hier geen hondenbelasting. Ze wilden het een paar jaar geleden invoeren maar dat plan is niet doorgegaan. :tong:
Hier is wel opruimplicht (wat ik ook vrij normaal vind). Nu loop ik niet vaak met mijn honden in de wijk, maar er zijn genoeg afvalbakken (enkele speciaal voor de hondenpoep) en er zijn plekken waar je gratis zakjes kunt pakken (al zijn die vaak op).
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Tamara81 schreef:In Nijmegen betaal je 108,51 euro per jaar voor je hond aan belasting. Tweede en elke volgende hond: €162,92 per jaar per hond.

Dit vind ik nogal wat geld om te betalen voor hondenbelasting. Nooit uitgezocht hoe het besteed wordt door de gemeente, maar ik ga er maar vanuit dat het bedrag terecht is.

Ik vind het goed dat mijn gemeente hondenbelasting int. Ik zie er veel voor terug: op elk grasveldje of uitlaatplaats een poepbak; veel uitlaatveldjes die omheind zijn en worden schoongehouden door de gemeente; losloopgebieden; gratis poepzakken in het stadspark, enz.

Nu maak ik zelden tot nooit gebruik van uitlaatveldjes maar ik gebruik meerdere malen per dag de poepbakken. Ik ben blij dat ik niet meters lang met zak poep hoeft te lopen. En omdat er zoveel bakken staan zie ik hier veel mensen die de poep netjes opruimen.

Dus, ja, ik vind dat hondenbelasting zin heeft!
Jammer dat de hoge bedragen me zouden tegenhouden mocht ik ooit een tweede hond willen adopteren.
Muuuh. Mijn ervaring in Nijmegen is anders. Hier ruimt niemand iets op, ja er staan overal bakken, maar je maakt mij echt niet wijs dat die 100/160 euro per jaar per hond kosten. Die postzegels van "uitlaatveldjes" mogen ze van mij per direct mee stoppen. Die dingen zijn zo klein, daar heb je niks aan.

Ik vind het dus echte geldklopperij.
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Afbeelding
Sophie2017
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sophie2017 »

Ik vind het erg slecht dat deze belasting per gemeente verschilt. Dat er zelfs gemeenten zijn waar geen hondenbelasting betaald hoeft te worden!
Joyceeddy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Joyceeddy »

pioenroos schreef:Deze hier al langsgekomen?

https://petities.nl/petitions/burgerini ... ?locale=nl

Ik heb hem getekend en gedeeld op een hondenforum!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

tobi__ schreef:
lieveheersbeestje83 schreef:Een belangrijk nadeel van hondenbelasting vind ik dat in ieder geval hier mensen argumenteren: "Ik hoef de poep niet op te ruimen, want daar betaal ik belasting voor". Terwijl het daar helemaal niet voor gebruikt wordt.

Verder vind ik het achterhaald. Als de opbrengsten geoormerkt zouden zijn en gebruikt werden voor voorzieningen voor honden of het beperken van de overlast door hondenbezitters dan heb ik er niet zo veel problemen mee.
Dat zou toch ook moeten? Het is hóndenbelasting. Niet algemenebelangenpotjesbelasting. Dus ik snap die gedachtegang wel.
Het héét hondenbelasting, maar die gaat van oudsher in de pot algemene voorzieningen, dat is nooit anders geweest.
Als gemeenten er iets voor teruggeven aan hondenbezitters is dat heel aardig :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

tobi__ schreef:

Maar het gáát gewoon in de pot algemene middelen, niet in een hondenpot. Het is een belasting die een gemeente gewoon màg heffen, sinds er trekhonden voor de aardappelkarren door de straten liepen. Hier betalen we ook de hoofdprijs, zeker voor een tweede hond. En er zijn nul voorzieningen. Alleen BOA's, maar die zijn er ook om fietsers uit voetgangersgebied te weren. Officiële losloopgebieden zijn strookjes grond langs doorgaande wegen of langs het spoor.

Maar goed. Ik betaal het wel. Ik kan er net zoveel zin of onzin aan vinden als ik wil, maar ik heb het maar gewoon te betalen :19:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nou, dat waren dan volgens mij toch al behoorlijk asociale figuren die het anders ook niet opgeruimd zouden hebben. Kwestie van mentaliteit.

In Heeze betaalden we geen hondenbelasting maar zat het bij de rioolheffing. Hier betalen we het wel, ik maak er geen punt van. Er zijn veel afvalbakken en hondentoiletten die schoongemaakt worden door een drollenvanger, maar daar maken we hoe dan ook nooit gebruik van. Met de gratis poepzakken doen we jaren maar dat waren er volgens mij ook minstens duizend :mrgreen:
remarelo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door remarelo »

In mijn gemeente hebben ze de hondenbelasting enkele jaren geleden afgeschaft. Met de mededeling dat er dan ook streng wordt opgetreden tegen ongewenste uitwerpselen. Dat scheelt me 400 euro per jaar. En inderdaad: de poepzuigers en opruimers van de gemeente zijn afgeschaft en de boetes voor ongewenst gedrag (poepen) zijn verhoogd. Met paaltjes in aangegeven waar wat wel en niet mag en dat is het. Simpel, effectief.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

In Arnhem is het ook een paar jaar geleden afgeschaft. Was iets van 70 euro voor de eerste hond en 80 euro voor elke volgende hond, of zoiets. Ik betaalde overigens altijd netjes voor al mijn honden omdat ik geen zin in gezeur heb. Bovendien weet je bij de aanschaf van een hond dat dit ook betaald moet worden. Net als dierenartsrekeningen, voer, etc.
Maar goed, toen het werd afgeschaft, hebben ze gelijk de OZB voor iedereen met 10% verhoogd. Nou vangen ze veel meer. :mrgreen:
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ff opgezocht , voor de gemeente Terneuzen was het in 2016

1 hond € 66,60
2e en elke volgende hond € 149,85
Kennel (kennelregistratie) € 266,05

Wij betalen de kennelbelasting omdat we uiteraard ook fokken
Er zijn hier een aantal uitlaatstroken waar ze los mogen en het niet opgeruimd hoeft
Een ervan is hier recht tegenover, ik steek de straat over en ze kunnen wat rennen en doen

Meestal gebeurd dat snachts want dan loopt er niemand ( lopen nl ook niet al te vriendelijke honden hier )

De overige stroken liggen pal langs een fietspad of drukke weg
1x in de zoveel tijd schijnt er een poepzuiger over de stroken te gaan , in de 5 jaar dat ik hier woon heb ik die hier welgeteld 1x gezien
Toch is het hier schoner als op de omheinde veldjes die er ook zijn ( in Axel bijv ). Die zijn zo klein en liggen zo vol stront dat zelfs mijn honden er niet eens met 1 teen op gaan

Behalve op de uitlaatstroken mogen ze hier eigenlijk nergens los en dat doe ik dan ook maar niet , want de boete voor geen zakjes bij hebben is al hoog. Maar die voor het los laten lopen is nog hoger
Niet dat ik ooit iemand erop heb zien controleren, maar je weet maar nooit

Dus altijd braaf de honden aan de lijn en altijd een grote rol zakjes mee

Verder word er hier ook niks voor honden gedaan, al komt er wel altijd een wethouder langs als we van de Duitse herdervereniging een wedstrijd of clubmatch organiseren ( weet niet of dat op uitnodiging is trouwens, maar er komt wel altijd een wethouder zijn neus even laten zien )
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

Heb ze hier wel eens aan de deur gehad, tringggggggggg+ mijnheer hier staat dat u geen hond heeft, * ja dat klopt :lekkerpuh: - ok dan vink hem weer af
* Prima succes verder.....wel sympathieke gozer altijd.kennel staat achterthuis en daar horen ze deurbel niet.......Rot op man met die honden belasting je betaald ook toch geen paarden belasting wat die die krengen er in 1 dag uit jassen doet mijn hond een jaar over....en geen paarden eigenaar te bekennen die het opruimd. :oohja:

Wethouders er lekker feestjes van betalen en declareren ...doeiiiiii
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

In de regel vind ik het onzin en in mijn oude woonplaats heb ik daarom geen rode rotcent betaald ook. :mann: In mijn nieuwe woonplaats wist iedereen al dat ik een hond had zodra ik het dorp binnenliep, dus het risico op een boete is hoger. Daarbij wordt een deel van de geinde hondenbelasting gedoneerd aan de plaatstelijk asiels, dus dat is nog wat. Toch maar netjes aangegeven. Al is die aangifte nog altijd in behandeling. :19: Wat moet er nou gecontroleerd worden, ik kom zeggen dat ik mot betalen?
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Scheelt hier in Dordrecht nogal met Terneuzen zeg... :O:
1 hond € 108,48
2 honden € 263,25
3 honden € 464,40
4 honden € 711,84
5 honden € 1.005,6
een geregistreerde kennel € 714,24
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

In Eindhoven betalen we €74,- voor de eerste hond en de volgende kost €148,-. Da's dus niet de prijs voor 2 hè, nee de 2e hond kost bijna het dubbele van de eerste. Dan weet je toch wel dat die bedragen uit iemands duim gezogen zijn.
Joyceeddy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Joyceeddy »

Ik heb ene mail gestuurd naar enschede maar het antwoord is inderdaad wat jullie aangeven,..

In antwoord op uw mail deel ik u het volgende mee.
De opbrengst uit de hondenbelasting komt ten goede aan de algemene middelen van de gemeente.
Uit deze algemene middelen worden ook de kosten voor de hondenvoorzieningen betaald.
De opbrengst van de hondenbelasting wordt derhalve niet uitsluitend aan de honden besteed en is dus een algemeen dekkingsmiddel voor de gemeente.
Ik vertrouw erop u voldoende te hebben geïnformeerd.
petra1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door petra1 »

Hier is de eerste hond €48 en iedere volgende is €74.
De controleur komt de laatste jaren ieder jaar langs.
Afbeelding

In loving memory of Denzel, Stef en Dax.
Groetjes Petra en de hondjes
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

in onze gemeente geen hondenbelasting, [ en dat vind ik ook niet nodig]
wonen op het platteland,
geen poepbakken, geen speelveldjes, geen los loop gebieden in de buurt,

mijn hond poept op eigen terrein, en als ik van het erf af ga, dan ruim ik als eigenaar, zelf de poep op.
dus prima geregeld zo.
sunny1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): bulmastiff x bordauxdog 3x en 1 bordeauxdog,en 2 boomers
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door sunny1978 »

gemeente albrandswaard heeft het in 2017 afgeschaft ik blij want ik vindt het onzin
http://www.doggy-house.nl
mijn website
Boy
13-06-2001 - 09-06-2013
Cindy
05-01-2000 - 18-06-2010
Quinty
10-03-2003 - 18-09-2018
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Hier geen hondenbelasting gelukkig. Ook geen poepbakken maar wel poepschepjes hier langs de uitlaatroute naast mijn huis. Maar volgens mij is dat meer iets van plaatselijk belang..
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Hier is het een aantal jaren geleden ingevoerd, maar daar zijn geen voorzieningen voor terug gekomen qua losloopgebieden oid.
Er zijn toen wel 2 automaten met poepzakjes geplaatst, maar die zijn ondertussen weer verdwenen.

Je betaalt hier dacht ik 74 euro per hond, met een max van 3 honden.
Vanaf de vierde hond is het dus 'gratis'.
Ik heb 1x controle aan de deur gehad.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Wij betalen 550 euro hondenbelasting per jaar :O: , er staan geen poepbakken wel gewone prullenbakken maar er ligt ook zelden poep op straat. We hebben wel een pracht mooi afgezet hondenbos midden in het dorp dus dat is wel fijn.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”