Maar soms kan het gebeuren dat ze ergens van schrikt en dan snept. Vrijdag bijvoorbeeld zaten we al een half uur in een zo goed als lege bus, en kwamen er bij een halte onverwachts ineens een stuk of 20 schreeuwende, stoeiende, gillende drukke kinderen de bus in rennen. Dan schrikt Oor zich dus het jandoedel, springt op en begint woest te blaffen dat iedereen eens een portie normaal moet doen. Als men dan niet luistert is ze niet te beroerd om een snep uit te delen. Dat gaat allemaal ranzendsnel. Over het algemeen ben ik zelf gelukkig ook razendsnel en kan ik haar wel tegen houden (fysiek, want ze voelt zich dan te bedreigd om rustig te doen wat ik zeg).
Maar gister lag ze onder een stoel toen er een kindje van een jaar of 7 binnen kwam. De bus trok onverwacht op, reed ook nog over een bobbel en terwijl het kindje wilde gaan zitten viel ze bijna om en ging daarbij per ongeluk bijna boven op Oor dr hoofd staan. Ja, toen snepte ze, en dit keer raak omdat het voor iedereen onverwacht was. Ze bijt dan echt niet door, maar het is natuurlijk wel vervelend, het meisje schrok zich uiteraard de blubber en ze had een klein putje in haar been staan
Dit was de eerste keer dat ze echt raak snepte, en dat kan natuurlijk niet. En het blijkt, dat ik in de afgelopen 5,5 jaar dat ik haar heb het altijd voor heb kunnen zijn, maar nu dus voor het eerst niet en dat betekent dat het vaker kan gebeuren dat ik er niet op tijd bij ben. Ik moet er dus iets mee. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Er op trainen lijkt me lastig, want het zijn allemaal situaties waarin ze enorm schrikt en ze zich in principe ook terecht bedreigd voelt. Hoe ik die instinctieve reactie zou moeten ombuigen op een situatie die ik ook niet makkelijk na kan bootsen zie ik zo niet voor me. Misschien is een snuitje een oplossing? Hoewel we soms wel heel lang onderweg zijn, maar al die tijd ligt ze natuurlijk wel stil en is het niet nodig te hijgen (tenzij misschien als het echt heel warm is, maar dan vermijden we OV toch als het ff kan). Jullie tips zijn zeer welkom!