malinois schreef:Ehm het IS een feit hoor. Gewoon onderzocht dus geen mening.
Sjonge toch, waar blijven dan die studies?! Sommige mensen slikken toch ook echt alles.
Marjoleine schreef:Er bestaat zoiets als hormonaal volwassen.
Daar zijn boeken vol over geschreven, ik zie eigenlijk niet waarom ik moeite moet doen je dat voor te schotelen als de zoekfunctie je al tien pagina's kan geven. Mét publicaties.
zoekt op *hormonaal volwassen* op het forum -> niets te vinden
zoekt op google *hormonaal volwassen hond* -> weeral niet te vinden
'hormonale volwassenheid' is blijkbaar niet eens een bestaande term. Waar zijn die publicaties?
Het is niet dat ik hier niet open sta voor correctere opvattingen dan de mijne, ik nodig je uit om mijn standpunten over castratie bij te schaven. Maar als je niet eens kan refereren naar de bronnen waarop jouw negatieve mening steunt, dan heb ik alle redenen om jouw correctheid in twijfel te trekken.
Wat??
Dat dicteren je hormonen wel degelijk. Die dicteren een groot scala van ontwikkelingen.
Of dacht je dat een countertenor vroeger voor de leut werd gecastreerd, omdat ie dan niet wegliep of zo?
Dat het bewezen invloed heeft op spierontwikkeling is ook gewoon een feit.
Marjoleine, spierontwikkeling, vetopbouw, lager kunnen zingen, dat zijn puur fysiologische eigenschappen van een mens die geen fluit met fysieke of mentale 'volwassenheid' te maken hebben.
Ben je minder volwassen omdat je een BMI van 30 hebt? Nee. De meeste mensen bouwen juist meer vet op naarmate ze ouder worden.
Ben je meer volwassen omdat je meer spieren of een lagere stem hebt? Weeral nee. Het enige wat je (waarschijnlijk) meer hebt, is simpelweg testosteron, geen volwassenheid. Hormonen en volwassen zijn, twee verschillende dingen.
Lynnepien schreef:
Je opvoeding, je karakter en je omgeving zijn de grootste invloed op hoe fysiek volwassen je wordt?

Dus dat hele gepuber, schaamhaar, baard in de keel, groeispurten en spiermassa als puberjongen hangt vooral af van hoe graag je het wil, of zo? En die hormonen hebben daar allemaal niks mee te maken?
Waaruit we dus ook kunnen afleiden dat mensen met een andere opvoeding (of karakter of omgeving) ook meer of minder fysiek volwassen worden? Ken jij ergens een volkje met kindmannetjes of zo?
Je verwart net zoals Marjoleine hierboven fysiologische eigenschappen met volwassenheid. Denk je nu echt dat gecastreerde reuen en teven geen biologische of mentale puberteit of volwassenheid doormaken omdat ze minder testosteron/oestrogeen hebben? Vind je een 30-jarige man misschien ook minder volwassen omdat die als kind gecastreerd werd? Nee toch hoop ik.
Het is niet omdat hormonen bepaalde effecten hebben op je lichaam en zorgen voor de ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken, dat je daarom maar blijft hangen in 1 of andere puppy- of puberteitsfase. Gecastreerde honden geraken lichamelijk en geestelijk even snel volgroeid als intacte honden dat doen.
Hormonen dirigeren enkel
hoe je volwassen wordt, niet
of/dat je volwassen wordt, dus is dat ook geen steekhoudend argument tegen castratie.
Jouw transgender vriendin die hormonen slikt, die slikt die niet
OM volwassen te kunnen worden. Ze slikt die omdat ze
meer op een vrouw wil lijken/zich wil voelen. Heeft niets met volwassenheid te maken, want dat was ze al.
En ja, uiteraard bedoelde ik met externe factoren op mentale volwassenheid, niet fysieke, dat had je waarschijnlijk zelf ook wel door.