Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse h

Ongelezen bericht door blondie »

Zelf heb ik eigenlijk niet veel problemen gehad met vreemde reuen en loopse teven. Wel moet ik bekennen dat ik toen en nu een intacte reu in huis bij de loopse teef had, dus ik weet wel wanneer de hoogtijdagen zijn en dan ben ik buiten extra alert.
Ik meed met mijn vorige duo wel drukke uitlaat plekken, dus kon ook wel snel aanlijnen als ik een hond op ons af zag komen en met een loopse teef was ik daar nog meer alert op.
Die teef ging overigens niet op zoek naar andere honden. En in een park in de stad liep ik eens en toen kwam er een verdwaasde jr aan rennen. Die had de benen genomen toen hij mijn teef rook en stond dol verliefd om haar heen te dansen. Ik heb haar toen wel aangelijnd, want ze wilde ook wel, en heb gewoon even gewacht tot de eigenaren (die ik wel al hoorde roepen) aan kwamen, onderwijl wel beide beesten wat bellemmeren om te veel direct contact te hebben :engel:

Over het algemeen laat ik gewoon los op plekken waar het mag en waar het overzichtelijk en rustig is. Nu met de huidige oude teef ook. Zij is echter wel een slettebak die als ze hoogloops is zelf op zoek gaat naar een partner, dus die lijn ik eerder aan in die periodes terwijl zij normaliter eigenlijk altijd los loopt op momenten en plekken waar dat kan.

Maar echt extreem veel gekkigheid met loslopende reuen die op de loopse teven reageerden heb ik niet echt meegemaakt. En ik liep ook gewoon over straat, liep op veldjes vlak bij huis e.d.. en ik heb dus zeker niet een bepaalde periode de teefjes alleen maar aan de lijn uitgelaten. Ik deed eigenlijk net als altijd, alleen nog meer er bovenop wat luisteren betrof.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb vandaag een uur lang met een boomertje op sleeptouw gelopen. Kiwi is niet loops meer maar ruikt blijkbaar nog wel zo.
Het boomertje was gecastreerd maar de afwezigheid van ballen bleek geen obstakel.

Later bleek de eigenaar net geopereerd te zijn aan haar heup en kon m niet op komen halen. Wel sneu, als ik dat had geweten, had ik m terug gebracht.
Laatst gewijzigd door Paisley op 01 mar 2017 18:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Cowboy_Bebop schreef:Ik had gehoopt dat duidelijk was dat een man die gecastreerd is (eunuch) niet minder fysiek of mentaal 'volwassen' wordt dan een intacte man.
Je hoeveelheid testosteron of oestrogeen in je lijf gaat namelijk niet dicteren hoe 'volwassen' je fysiek of mentaal wordt. Dat komt vooral door je opvoeding, je karakter en je omgeving.
Je opvoeding, je karakter en je omgeving zijn de grootste invloed op hoe fysiek volwassen je wordt? :scratch: Dus dat hele gepuber, schaamhaar, baard in de keel, groeispurten en spiermassa als puberjongen hangt vooral af van hoe graag je het wil, of zo? En die hormonen hebben daar allemaal niks mee te maken?

Waaruit we dus ook kunnen afleiden dat mensen met een andere opvoeding (of karakter of omgeving) ook meer of minder fysiek volwassen worden? Ken jij ergens een volkje met kindmannetjes of zo?

Overigens zie ik dagelijks hoeveel geslachtshormonen het lichaam kunnen beïnvloeden. Mijn vriendin is transgender en wrijft dagelijks een oestrogeengel en neemt dagelijks testosteronblokkers. Maar die lichamelijke veranderingen (zoals borstvorming en een zachtere huid) komen dan voornamelijk door externe factoren zoals de omgeving en haar karakter, begrijp ik nu.

Gewoon hard genoeg wensen en dan krijg je -floep- borstjes :cheer:
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Arme Bebob cowboy. Het leven is ook zo lastig te snappen met zo'n nijpend gebrek aan algemene kennis :oeps:
Afbeelding
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

malinois schreef:Ehm het IS een feit hoor. Gewoon onderzocht dus geen mening.
Sjonge toch, waar blijven dan die studies?! Sommige mensen slikken toch ook echt alles.
Marjoleine schreef:Er bestaat zoiets als hormonaal volwassen.
Daar zijn boeken vol over geschreven, ik zie eigenlijk niet waarom ik moeite moet doen je dat voor te schotelen als de zoekfunctie je al tien pagina's kan geven. Mét publicaties.
zoekt op *hormonaal volwassen* op het forum -> niets te vinden
zoekt op google *hormonaal volwassen hond* -> weeral niet te vinden
'hormonale volwassenheid' is blijkbaar niet eens een bestaande term. Waar zijn die publicaties?
Het is niet dat ik hier niet open sta voor correctere opvattingen dan de mijne, ik nodig je uit om mijn standpunten over castratie bij te schaven. Maar als je niet eens kan refereren naar de bronnen waarop jouw negatieve mening steunt, dan heb ik alle redenen om jouw correctheid in twijfel te trekken.
Wat??
Dat dicteren je hormonen wel degelijk. Die dicteren een groot scala van ontwikkelingen.
Of dacht je dat een countertenor vroeger voor de leut werd gecastreerd, omdat ie dan niet wegliep of zo?
Dat het bewezen invloed heeft op spierontwikkeling is ook gewoon een feit.
Marjoleine, spierontwikkeling, vetopbouw, lager kunnen zingen, dat zijn puur fysiologische eigenschappen van een mens die geen fluit met fysieke of mentale 'volwassenheid' te maken hebben.
Ben je minder volwassen omdat je een BMI van 30 hebt? Nee. De meeste mensen bouwen juist meer vet op naarmate ze ouder worden. :(:
Ben je meer volwassen omdat je meer spieren of een lagere stem hebt? Weeral nee. Het enige wat je (waarschijnlijk) meer hebt, is simpelweg testosteron, geen volwassenheid. Hormonen en volwassen zijn, twee verschillende dingen.
Lynnepien schreef: Je opvoeding, je karakter en je omgeving zijn de grootste invloed op hoe fysiek volwassen je wordt? :scratch: Dus dat hele gepuber, schaamhaar, baard in de keel, groeispurten en spiermassa als puberjongen hangt vooral af van hoe graag je het wil, of zo? En die hormonen hebben daar allemaal niks mee te maken?

Waaruit we dus ook kunnen afleiden dat mensen met een andere opvoeding (of karakter of omgeving) ook meer of minder fysiek volwassen worden? Ken jij ergens een volkje met kindmannetjes of zo?
Je verwart net zoals Marjoleine hierboven fysiologische eigenschappen met volwassenheid. Denk je nu echt dat gecastreerde reuen en teven geen biologische of mentale puberteit of volwassenheid doormaken omdat ze minder testosteron/oestrogeen hebben? Vind je een 30-jarige man misschien ook minder volwassen omdat die als kind gecastreerd werd? Nee toch hoop ik.
Het is niet omdat hormonen bepaalde effecten hebben op je lichaam en zorgen voor de ontwikkeling van secundaire geslachtskenmerken, dat je daarom maar blijft hangen in 1 of andere puppy- of puberteitsfase. Gecastreerde honden geraken lichamelijk en geestelijk even snel volgroeid als intacte honden dat doen.

Hormonen dirigeren enkel hoe je volwassen wordt, niet of/dat je volwassen wordt, dus is dat ook geen steekhoudend argument tegen castratie.
Jouw transgender vriendin die hormonen slikt, die slikt die niet OM volwassen te kunnen worden. Ze slikt die omdat ze meer op een vrouw wil lijken/zich wil voelen. Heeft niets met volwassenheid te maken, want dat was ze al.

En ja, uiteraard bedoelde ik met externe factoren op mentale volwassenheid, niet fysieke, dat had je waarschijnlijk zelf ook wel door.
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

Cowboy_Bebop , respect hoe jij kleinerende opmerkingen en persoonlijke aanvallen naast je neerlegt en inhoudelijk blijft discussiëren!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Cowboydinges die staan op mn fb tijdlijn. Ik deel dat nl om t te bewaren. Je kunt er ook op googlen hoor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

-tycho schreef:Cowboy_Bebop , respect hoe jij kleinerende opmerkingen en persoonlijke aanvallen naast je neerlegt en inhoudelijk blijft discussiëren!
Misschien ligt het aan mijn hormonen! :oohja:
-tycho
Zeer actief

Cowboy_Bebop schreef:
-tycho schreef:Cowboy_Bebop , respect hoe jij kleinerende opmerkingen en persoonlijke aanvallen naast je neerlegt en inhoudelijk blijft discussiëren!
Misschien ligt het aan mijn hormonen! :oohja:
:LOL: http://www.upcoming.nl/zwoebe/6579/de-2 ... an-een-man
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cowboy_Bebop schreef:Het is niet dat ik hier niet open sta voor correctere opvattingen dan de mijne, ik nodig je uit om mijn standpunten over castratie bij te schaven. Maar als je niet eens kan refereren naar de bronnen waarop jouw negatieve mening steunt, dan heb ik alle redenen om jouw correctheid in twijfel te trekken.
Dat kan ik wel maar nogmaals, waarom moet ik jouw huiswerk gaan doen?

Marjoleine, spierontwikkeling, vetopbouw, lager kunnen zingen, dat zijn puur fysiologische eigenschappen van een mens die geen fluit met fysieke of mentale 'volwassenheid' te maken hebben.
Het is niet of/of, het is beide.
Ik bedoel met volwassenheid zowel fysiek als mentaal.
Hormonen hebben alles te maken met volwassen worden.
Zowel fysiek als mentaal. Maar blijkbaar is jouw definitie van volwassen anders dan de mijne.
Je verwart net zoals Marjoleine hierboven fysiologische eigenschappen met volwassenheid. Denk je nu echt dat gecastreerde reuen en teven geen biologische of mentale puberteit of volwassenheid doormaken omdat ze minder testosteron/oestrogeen hebben? Vind je een 30-jarige man misschien ook minder volwassen omdat die als kind gecastreerd werd? Nee toch hoop ik.
Dat verwart Lynnepien helemaal niet.
Maar een 30-jarige man die als kind gecastreerd werd is nooit geslachtsrijp geworden en daardoor op een aantal vlakken niet volwassen, nee.

Gecastreerde honden geraken lichamelijk en geestelijk even snel volgroeid als intacte honden dat doen.
Nee, dat is niet zo.
Hun stabiliteit ontwikkelen ze mede door de werking van hormonen. Zijn die er niet, dan gaat dat deels niet goed.

Jij haalt de dingen door elkaar. Geslachtsrijpheid heeft alles met volwassen te maken.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Kells schreef:Marjoleine, jij hebt wel heel veel geduld. :ok:
Bebop, lees dit eens: http://www.doggo.nl/artikelen/hond-en-g ... atie-hond/
Oh, je zoekt op!
Dat vind ik dan weer heel aardig! :ok:

Ik heb buiten geduld ook een ingeving trouwens, maar dat is weer wat anders.

Afbeelding

-tycho
Zeer actief

Kells schreef:Marjoleine, jij hebt wel heel veel geduld. :ok:
Bebop, lees dit eens: http://www.doggo.nl/artikelen/hond-en-g ... atie-hond/
O ja super wetenschappelijk dit allemaal. In deel 1 van 3 lees ik om de paar zinnen al hoe homeopathie bij allerlei problemen kan helpen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Het valt gewoon op he, zo'n standaard patroon.

Afbeelding

-tycho
Zeer actief

Heavy schreef:Ik lees dat fokkers zeggen mijn teven zijn niet geholpen en hebben ook geen kanker gekregen .Maar is de kans op kanker dan misschien kleiner omdat ze wel nestjes hebben gekregen ? Dus kan het zo zijn dat teven die niet worden geholpen maar ook geen nestjes krijgen wel meer kans op kanker hebben ?
Of (/en) zitten die teven gewoon niet lang genoeg bij een fokker om de leeftijd te halen waarop ze kanker kunnen ontwikkelen?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Ik lees dat fokkers zeggen mijn teven zijn niet geholpen en hebben ook geen kanker gekregen .Maar is de kans op kanker dan misschien kleiner omdat ze wel nestjes hebben gekregen ? Dus kan het zo zijn dat teven die niet worden geholpen maar ook geen nestjes krijgen wel meer kans op kanker hebben ?
Daar zou een verband kunnen zijn inderdaad, maar er zijn zat teven zonder nesten die het ook niet ontwikkelen.
Dat komt doordat de kans 1% is. Oftewel: 99% krijgt het niet.
-tycho schreef: Of (/en) zitten die teven gewoon niet lang genoeg bij een fokker om de leeftijd te halen waarop ze kanker kunnen ontwikkelen?
Dat zou je wel willen he mop?
Ze worden gewoon oud hier, hoor. Op een na, die werd elders oud maar onder mijn toeziend oog.

Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

-tycho schreef:
Of (/en) zitten die teven gewoon niet lang genoeg bij een fokker om de leeftijd te halen waarop ze kanker kunnen ontwikkelen?
Misschien moeten we dat ook eens gaan noemen wat het werkelijk is net als castratie verminken is zou oudere uitgefokte honden herplaatsen , wat standaard er dan een fijn plekje voor vinden genoemd wordt , ook gewoon die uitvreter dumpen genoemd kunnen worden.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:Misschien moeten we dat ook eens gaan noemen wat het werkelijk is net als castratie verminken is zou oudere uitgefokte honden herplaatsen , wat standaard er dan een fijn plekje voor vinden genoemd wordt , ook gewoon die uitvreter dumpen genoemd kunnen worden.
Ik dacht al, waar blijft ze.

Nou, als je dat zo graag zo wilt noemen moet je dat lekker doen.
Voelt lekker zeker dat jij ze mag herplaatsen? Heb je je plek in de hemel al verdiend?
Hee, en let je wel goed op? Wel de website goed volgen hoor!

Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Marjoleine schreef:[
-tycho schreef: Of (/en) zitten die teven gewoon niet lang genoeg bij een fokker om de leeftijd te halen waarop ze kanker kunnen ontwikkelen?
Ze worden gewoon oud hier, hoor. Op een na, die werd elders oud maar onder mijn toeziend oog.
Ah koosnaampjes ik ben er dol op, ik heb er ook een voor jou Miss Trumpiaanse blaaskaak.
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Tineke schreef:Misschien moeten we dat ook eens gaan noemen wat het werkelijk is net als castratie verminken is zou oudere uitgefokte honden herplaatsen , wat standaard er dan een fijn plekje voor vinden genoemd wordt , ook gewoon die uitvreter dumpen genoemd kunnen worden.
Ik dacht al, waar blijft ze.

Nou, als je dat zo graag zo wilt noemen moet je dat lekker doen.
Voelt lekker zeker dat jij ze mag herplaatsen? Heb je je plek in de hemel al verdiend?
Hee, en let je wel goed op? Wel de website goed volgen hoor!
Nou die website volgen kun je beter zelf even doen gezien je nogal wat commentaar hebt op andermans sites waar fouten in zitten. Ik zou zeggen kijk die van jezelf eens na :oeps: :oeps: Maar goed jij kunt wat dat betreft dan weer naar andere wijzen gezien jij je stukjes door andere laat schrijven en hooguit enkel je naam eronder hoeft te zetten.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:Nou die website volgen kun je beter zelf even doen gezien je nogal wat commentaar hebt op andermans sites waar fouten in zitten. Ik zou zeggen kijk die van jezelf eens na :oeps: :oeps: Maar goed jij kunt wat dat betreft dan weer naar andere wijzen gezien jij je stukjes door andere laat schrijven en hooguit enkel je naam eronder hoeft te zetten.
U zei?

Het is wel weer klaar, vind je niet?

Wat was het probleem, Tycho? Foutje?

Afbeelding

-tycho
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Daar zou een verband kunnen zijn inderdaad, maar er zijn zat teven zonder nesten die het ook niet ontwikkelen.

Dan zitten deze jongens er aardig naast met hun 25%.
https://www.dierendokters.com/honden/sterilisatie-teef
Uiteindelijk krijgt zo'n 25% van de ongesteriliseerde teven vroeg of laat last van of melkklierkanker of baarmoederontsteking of in het ergste geval allebei!
Een snelle blik op jouw site leert me dat er ook nog wel eens wat onder een auto loopt, diabetes krijgt of een tekenziekte.
Tineke
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Tineke schreef:Nou die website volgen kun je beter zelf even doen gezien je nogal wat commentaar hebt op andermans sites waar fouten in zitten. Ik zou zeggen kijk die van jezelf eens na :oeps: :oeps: Maar goed jij kunt wat dat betreft dan weer naar andere wijzen gezien jij je stukjes door andere laat schrijven en hooguit enkel je naam eronder hoeft te zetten.
U zei?

Het is wel weer klaar, vind je niet?

Wat was het probleem, Tycho? Foutje?

Nou bij mij is het niet klaar hoor dus ik zou zeggen wen er maar aan.
Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-tycho schreef:
Marjoleine schreef:

Uiteindelijk krijgt zo'n 25% van de ongesteriliseerde teven vroeg of laat last van of melkklierkanker of baarmoederontsteking of in het ergste geval allebei!
Een snelle blik op jouw site leert me dat er ook nog wel eens wat onder een auto loopt, diabetes krijgt of een tekenziekte.
Ja, dat zitten ze ook.
En wat heeft wat jij noemt met castratie te maken?

Afbeelding

-tycho
Zeer actief

Marjoleine schreef:
-tycho schreef:
Marjoleine schreef:

Ja, dat zitten ze ook.
En wat heeft wat jij noemt met castratie te maken?
Dus samenwerkende dierenartsen zitten er 24% naast en publiceren dat zomaar op een openbare site ?

Jij zegt dat van de 30 teven er geen 1 melkkliertumoren heeft ontwikkeld dan heb je veel geluk of gaan je honden jong dood of heb je ze vroeg afgeschreven denk ik dan.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maar dat werkt ook andersom. De enige gecastreerde teef hier was Nora, en die ontwikkelde melkkliertumoren. Terwijl dat volgens de DA echt niet zou kunnen hoor :19:
Honden krijgen kanker, helaas. Als je castreert verlaag je de kans op het ene en verhoog je de kans op het ander, zo werkt dat gewoon.
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Ik vind het altijd wel opvallend dat de bloedjefanatieke anticastratie-bij-teven-mensen heel vaak zelf fokken. Hoe objectief is dat :oohja:

Wij van wc-eend :smile2:

Ik heb zelf altijd gecastreerde teven gehad, als het mijn eigen beslissing was na 1 x loopsheid. Altijd wel de voor- maar niet de nadelen gezien. De enige niet-gecastreerde teef die ik uit het asiel haalde toen ze ongeveer 6 was, kreeg na een paar maanden een fikse baarmoederontsteking en is dus meteen gecastreerd. Dus ik zie echt alleen maar voordelen, en zou je het niet willen, dan zie ik alleen het voordeel dat je ermee kunt fokken (voor anderen dan :wink: )
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

De enige teef die alleen maar ellende had was mn gecastreerde teef. Helaas om medische redenen. Mijn intacte teef is fluitend bijna 15 geworden. Oh en ik ben geen fokker hoor... wel tegen castratie als t niet hoeft. Zeker omdat ik de ellende van castratie zelf mee heb gemaakt bij mn teef. Dat gun ik geen enkele hond.
En ze gaan hier in principe ook pas tussen 6 plankjes weg
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ach, ik heb maar met twee honden gefokt van de vier.

En een heeft maar twee nestjes gehad en de andere een.

Maar de twee waar ik niet mee heb gefokt waren ook niet gecastreerd en die deed ik ook niet weg omdat er niet mee gefokt kon worden.

Ik zie een lichaam als een goed werkende fabriek, haal je er een radertje uit dan werkt die fabriek minder goed.

Ik ga mijn honden niet castreren omdat het voor mij makkelijker zou zijn.

Als het medisch noodzakelijk is vind ik het al erg genoeg.

Maar ik vind wel dat iedereen het zelf moet weten.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

-tycho schreef:Dus samenwerkende dierenartsen zitten er 24% naast en publiceren dat zomaar op een openbare site ?

Jij zegt dat van de 30 teven er geen 1 melkkliertumoren heeft ontwikkeld dan heb je veel geluk of gaan je honden jong dood of heb je ze vroeg afgeschreven denk ik dan.
Ik kan me voorstellen dat de cijfers er gewoon staan op een andere manier. Er kloppen erg vaak cijfers niet helemaal als het over pharmacie gaat.

En ja, ik heb dan blijkbaar veel geluk. En soms gaan er honden vroeg dood. Dacht je dat ik dat leuk vond of zo? :piew:
*Wolf* schreef:Ik vind het altijd wel opvallend dat de bloedjefanatieke anticastratie-bij-teven-mensen heel vaak zelf fokken. Hoe objectief is dat :oohja:

Wij van wc-eend :smile2:)
Wat heeft dat er mee te maken?
Ik raad het ook ten sterkste af bij mensen die niet fokken, hoor.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”