Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

-tycho
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse h

Ongelezen bericht door -tycho »

Marjoleine schreef:
-tycho schreef:Dus samenwerkende dierenartsen zitten er 24% naast en publiceren dat zomaar op een openbare site ?

Jij zegt dat van de 30 teven er geen 1 melkkliertumoren heeft ontwikkeld dan heb je veel geluk of gaan je honden jong dood of heb je ze vroeg afgeschreven denk ik dan.
Ik kan me voorstellen dat de cijfers er gewoon staan op een andere manier. Er kloppen erg vaak cijfers niet helemaal als het over pharmacie gaat.

En ja, ik heb dan blijkbaar veel geluk. En soms gaan er honden vroeg dood. Dacht je dat ik dat leuk vond of zo? :piew:
*Wolf* schreef:Ik vind het altijd wel opvallend dat de bloedjefanatieke anticastratie-bij-teven-mensen heel vaak zelf fokken. Hoe objectief is dat :oohja:

Wij van wc-eend :smile2:)
Wat heeft dat er mee te maken?
Ik raad het ook ten sterkste af bij mensen die niet fokken, hoor.
Pharmacie = apotheek

Misschien kunnen ze je daar inderdaad helpen, je klinkt nogal in de war
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Marjoleine schreef:
-tycho schreef: Jij zegt dat van de 30 teven er geen 1 melkkliertumoren heeft ontwikkeld dan heb je veel geluk of gaan je honden jong dood of heb je ze vroeg afgeschreven denk ik dan.
En ja, ik heb dan blijkbaar veel geluk. En soms gaan er honden vroeg dood. Dacht je dat ik dat leuk vond of zo? :piew:
Dat zegt hij/zij toch ook niet? :denken:
-tycho
Zeer actief

Het verbaast me dat iemand die haar geld verdient met verhaaltjes schrijven over honden, zich hier vooral verdedigt door te kleineren en van zich af te trappen.

Vandaar een vraagje aan google wie is dit in godnaam?

Levert al snel wat op, goh wat raar gezien de manier van discussiëren hier;

http://www.onzewetterhoun.nl/index.php?id=42

http://saarlooswolfhondenwereld.blogspo ... chive.html

Blijkbaar kan je ongehinderd door enige kennis maar met een talent voor roeptoeteren prima je geld verdienen.

Inhoudelijk en op feiten communiceren is blijkbaar niet je sterkste punt, jammer dat mensen je verhaaltjes serieus denken te moeten nemen.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Hoge bomen vangen veel wind... als je artikelen schrijft over honden heb je er altijd mensen tussen zitten die het er niet mee eens zijn - vaak ingegeven doordat je zogenaamd aan hun broodwinning komt, want vaak komt kritiek van andere fokkers.
Zo kun je van iedereen die stukken schrijft voor bladen wel links opsnorren van mensen die het er niet mee eens zijn.
Dat wil nog niets zeggen over iemands kennis van zaken, maar toe voorruit; als je dan toch je pijlen op iemand hebt staan is het handiger om maar te roepen dat iemand geen kennis van zaken heeft, wie weet vindt je een paar medestanders die dan hard gaan knikken en "ja ja ja - geen genade! Op het schavot ermee " roepen of een paar mensen die van vuur op olie houden en hard gaan lachen.

Maar wat is dat ineens sinds een dag of wat ?
Omdat iemand een andere mening toegedaan is gaan we het hele net maar afschuimen en op de persoon , op iemands honden en bij karaktermoord af, op iemand in staan hakken ?
Ach...niks nieuws helaas... de tendens op internet; als je het met onderbouwing niet meer afkunt in een discussie ga je je gewoon richten op degene die iets zegt waar je niet achter staat.

Wat een naar gedoe en wat mij verbaasd is dat iemand hier krap 7 weken ! lid is en zich zo profileert :U:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

mercedes2803 schreef: Omdat iemand een andere mening toegedaan is gaan we het hele net maar afschuimen en op de persoon , op iemands honden en bij karaktermoord af, op iemand in staan hakken ?
Ach...niks nieuws helaas... de tendens op internet; als je het met onderbouwing niet meer afkunt in een discussie ga je je gewoon richten op degene die iets zegt waar je niet achter staat.

Wat een naar gedoe en het laat zich weer raden.
Nooou, ik moet zeggen dat ik Marjoleine in deze (heel interessante!) discussie niet zo netjes vind. De tegenpartij om het zo maar te noemen heeft zich duidelijk verdiept in de materie en ik wéét dat Marjoleine dat ook heeft gedaan maar dat komt hier niet duidelijk naar voren en ze reageert nogal fel terwijl de ander echt netjes blijft en blijft onderbouwen.

Dit was mijn 2 cent :mrgreen:

(gaat weer meelezen)
*Wolf*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Wolf* »

Marjoleine schreef:
*Wolf* schreef:Ik vind het altijd wel opvallend dat de bloedjefanatieke anticastratie-bij-teven-mensen heel vaak zelf fokken. Hoe objectief is dat :oohja:

Wij van wc-eend :smile2:)
Wat heeft dat er mee te maken?
Ik raad het ook ten sterkste af bij mensen die niet fokken, hoor.
Dat heeft er in zoverre mee te maken dat je er niet onbevoordeeld in staat want castreren is géén optie. Dus je standpunt staat al vast en ja, dan vind je als je maar hard genoeg speurt overtuigende argumenten tegen castratie bij teven. Net zoals er voldoende goede argumenten bestaan vóór castratie.

Edit: eigenbelang dus. Waardoor ik jouw bijdragen op dit gebied niet meer onbevangen kan lezen. Daarvoor ben je me te fanatiek (lees: vooringenomen).
Laatst gewijzigd door *Wolf* op 02 mar 2017 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
mercedes2803
Zeer actief

Nanna schreef:
mercedes2803 schreef:Hoge bomen vangen veel wind... als je artikelen schrijft over honden heb je er altijd mensen tussen zitten die het er niet mee eens zijn - vaak ingegeven doordat je zogenaamd aan hun broodwinning komt, want vaak komt kritiek van andere fokkers.
Inderdaad. Als fokker gaan krijsen dat je beter de boerenhondenlookalikes zonder stamboom kunt gebruiken vind ik redelijk dom. Je hebt geen idéé of dat familie is van je hond en het voegt ook geen ene donder toe. De hond uit die andere cluster echter wel. Maar ja, dan lijkt de 1e generatie op een bastaard en dat gaan we in de portemonnee voelen. Tot zover 'bezig zijn voor het ras' en niet voor je eigen geld en eer en prijsjesjacht :mrgreen:
Hier heeft Marjoleine dus gewoon volkómen gelijk :8):
Ach weet je...zelfs als je geen fokker bent en je puur basseert op de feiten wordt je meer dan eens uitgespuugd in een gifbeker - mijn ervaring dan he ? :cool2:
Maar het is gewoon een bekend fenomeen in hondenland. Ook in borstvoeding versus fles land en in natuurlijk bevallig zonder pijnstilling versus ruggenprik bevallingen land.
Het is dus een beetje gemakkelijk proberen karaktermoord te plegen
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Marjoleine schreef: Dat kan ik wel maar nogmaals, waarom moet ik jouw huiswerk gaan doen?
Excuseer?
Ik denk niet dat het mijn huiswerk is om jouw mening te staven met feiten.
Het is niet of/of, het is beide.
Ik bedoel met volwassenheid zowel fysiek als mentaal.
Hormonen hebben alles te maken met volwassen worden.
Zowel fysiek als mentaal. Maar blijkbaar is jouw definitie van volwassen anders dan de mijne.
Dat maak ik er ook uit op ja. Hoe dan ook kan je niet hardmaken (met eender welke definitie van volwassenheid) dat hormonen of gebrek aan hormonen je tegenhouden om op de een of andere manier volwassen te worden. Volwassen worden is een proces waarop zowel interne als externe factoren inspelen. Dat maakt niet dat die factoren daarvoor ook noodzakelijk zijn om volwassen te worden zoals jij stelt.
Dat verwart Lynnepien helemaal niet.
Maar een 30-jarige man die als kind gecastreerd werd is nooit geslachtsrijp geworden en daardoor op een aantal vlakken niet volwassen, nee.
...
Jij haalt de dingen door elkaar. Geslachtsrijpheid heeft alles met volwassen te maken.
En opnieuw: geslachtsrijp zijn is een fysiologische, functionele eigenschap die niets met volwassen zijn te maken heeft.
Ga je een vrouw die geen kinderen kan krijgen omdat haar lijf nu eenmaal minder oestrogeen produceert, 'in sommige aspecten minder volwassen noemen'? Als je daar 'ja' op antwoord dan noem ik je gewoon grof.
En wat men een vrouw die in haar menopauze zit? Die wordt ook niet opeens minder volwassen dan daarvoor.
Nee, dat is niet zo.
Hun stabiliteit ontwikkelen ze mede door de werking van hormonen. Zijn die er niet, dan gaat dat deels niet goed.
Wat je bij castratie teweeg brengt is helemaal geen 'instabiliteit'. Je hormoon balans gaat anders liggen /verschuiven,maar die is daarom niet minder stabiel dan bij intacte reuen/teven.
Cowboy_Bebop
Actief

Kells schreef:Marjoleine, jij hebt wel heel veel geduld. :ok:
Bebop, lees dit eens: http://www.doggo.nl/artikelen/hond-en-g ... atie-hond/
Eindelijk een bron! Maar het feit dat je info moet lopen zoeken bij homeopathische websites zegt ook weer wat over het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing bij de ideeën van sommigen hier.
En lees nu eens onderaan je link:
Homeopathische dierenartsenpraktijk Eygelshoven / Mariska Jansen kan niet aansprakelijk gesteld worden voor om het even welk initiatief de gebruiker op basis van de verstrekte informatie zou nemen. Eveneens kan Homeopathische dierenartsenpraktijk Eygelshoven / Mariska Jansen de juistheid, noch de volledigheid, noch de geschiktheid van de informatie voor welk gebruik dan ook garanderen. Alle verstrekte informatie wordt zonder garantie van om het even welke aard verschaft. De informatie is 'in principe' afkomstig van betrouwbare bronnen.
:denken:

Dat neemt niet weg dat sommige links op die pagina uiteraard wel een wetenschappelijke waarde hebben zoals het standpunt van de KNMvD over de neutralisatie van pups.
https://hondenbescherming.nl//media/cms ... tratie.pdf
Ik denk dat iedereen hier wel akkoord is dat sterilisatie op 6-8 weken wel héél vroeg is. Dat is puur om economische redenen en niets anders.
Maar dat er vanaf 30 weken/ 6 maanden vóór de eerste loopsheid of daarna gecastreerd wordt, daar bevestigt de wetenschap keihard dat het je hond netto wel meer medische voordelen dan nadelen geeft. Vandaar ook dat ze ook langer leven.

Wat trouwens ook wel interessant is ivm. gedrag:
http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... iek-02.pdf
Uit wetenschappelijk onderzoek uit de jaren negentig is echter ook gebleken dat prenatale blootstelling aan hormonen
invloed heeft op het latere gedrag van honden. Uit het onderzoek van Voith&Borchelt (1996) blijkt dat er bij honden waarschijnlijk sprake is van prenatale androgenisatie bij teefjes uit nesten met een hoge reu/teef ratio.
Dus hoe meer reuën in het nest: hoe 'mannelijker' de teven uit datzelfde nest zullen zijn, ook na castratie.
-tycho
Zeer actief

mercedes2803 schreef:
Nanna schreef:
mercedes2803 schreef:Hoge bomen vangen veel wind... als je artikelen schrijft over honden heb je er altijd mensen tussen zitten die het er niet mee eens zijn - vaak ingegeven doordat je zogenaamd aan hun broodwinning komt, want vaak komt kritiek van andere fokkers.
Inderdaad. Als fokker gaan krijsen dat je beter de boerenhondenlookalikes zonder stamboom kunt gebruiken vind ik redelijk dom. Je hebt geen idéé of dat familie is van je hond en het voegt ook geen ene donder toe. De hond uit die andere cluster echter wel. Maar ja, dan lijkt de 1e generatie op een bastaard en dat gaan we in de portemonnee voelen. Tot zover 'bezig zijn voor het ras' en niet voor je eigen geld en eer en prijsjesjacht :mrgreen:
Hier heeft Marjoleine dus gewoon volkómen gelijk :8):
Ach weet je...zelfs als je geen fokker bent en je puur basseert op de feiten wordt je meer dan eens uitgespuugd in een gifbeker - mijn ervaring dan he ? :cool2:
Maar het is gewoon een bekend fenomeen in hondenland. Ook in borstvoeding versus fles land en in natuurlijk bevallig zonder pijnstilling versus ruggenprik bevallingen land.
Het is dus een beetje gemakkelijk proberen karaktermoord te plegen
Ik kom omlaag naar het niveau waarop iemand wenst te communiceren, wil je schoppen en kleineren dan gaan we dat toch doen.
In haar functie noem ik het karakterzelfmoord.

(moet ik nu 'mop' zeggen?)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

-tycho schreef:
Marjoleine schreef:
Heavy schreef:Ik lees dat fokkers zeggen mijn teven zijn niet geholpen en hebben ook geen kanker gekregen .Maar is de kans op kanker dan misschien kleiner omdat ze wel nestjes hebben gekregen ? Dus kan het zo zijn dat teven die niet worden geholpen maar ook geen nestjes krijgen wel meer kans op kanker hebben ?
Daar zou een verband kunnen zijn inderdaad, maar er zijn zat teven zonder nesten die het ook niet ontwikkelen.
Dat komt doordat de kans 1% is. Oftewel: 99% krijgt het niet.

Dan zitten deze jongens er aardig naast met hun 25%.
https://www.dierendokters.com/honden/sterilisatie-teef
Uiteindelijk krijgt zo'n 25% van de ongesteriliseerde teven vroeg of laat last van of melkklierkanker of baarmoederontsteking of in het ergste geval allebei!
-tycho schreef: Of (/en) zitten die teven gewoon niet lang genoeg bij een fokker om de leeftijd te halen waarop ze kanker kunnen ontwikkelen?
Dat zou je wel willen he mop?
Ze worden gewoon oud hier, hoor. Op een na, die werd elders oud maar onder mijn toeziend oog.
Een snelle blik op jouw site leert me dat er ook nog wel eens wat onder een auto loopt, diabetes krijgt of een tekenziekte.
25% kans op mammatumoren en/of baarmoederontsteking. En je weet dat de kans op bmo tegen de 25% is? En dat maar 1% van de honden doodgaat aan een bmo?
Oh, en je weet ook dat uit onderzoek is gebleken dat mammatumoren niet significant vaker voorkomen bij intacte teven dan bij gecastreerde teven? En dat wel uit onderzoek is gebleken dat gewichtsproblemen vele malen vaker voorkomen bij gecastreerde honden (en dan vooral kniebandletsel) dan bij intacte?
Gecastreerde honden leven misschien wel langer, maar die gaan vaker dood aan kanker (!) en aan auto-immuun-problemen. Is vast prettiger voor het baasje, want die hoeft minder plotseling afscheid te nemen van hun hond dan als hun hond door trauma om het leven komt, maar ik denk zomaar dat het voor een hond een langere lijdensweg is om auto-immuun-problemen of kanker te hebben. Ik ga liever voor kwaliteit van leven dan voor kwantiteit.
Ga je kijken naar gedrag, dan blijkt dat castratie eerder voor meer angst en agressie lijkt te zorgen dan voor minder. Ook hier kies ik liever voor kwaliteit van leven.
Wel vind ik dat je elke hond apart zou moeten beoordelen: sommige individuen knappen echt op door castratie, hebben daarna een fijner leven. Helaas zijn er ook heel veel voor wie intact blijven beter geweest was gekeken naar het punt van kwaliteit van leven
-tycho
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef: 25% kans op mammatumoren en/of baarmoederontsteking. En je weet dat de kans op bmo tegen de 25% is? En dat maar 1% van de honden doodgaat aan een bmo?
Oh, en je weet ook dat uit onderzoek is gebleken dat mammatumoren niet significant vaker voorkomen bij intacte teven dan bij gecastreerde teven? En dat wel uit onderzoek is gebleken dat gewichtsproblemen vele malen vaker voorkomen bij gecastreerde honden (en dan vooral kniebandletsel) dan bij intacte?
Gecastreerde honden leven misschien wel langer, maar die gaan vaker dood aan kanker (!) en aan auto-immuun-problemen. Is vast prettiger voor het baasje, want die hoeft minder plotseling afscheid te nemen van hun hond dan als hun hond door trauma om het leven komt, maar ik denk zomaar dat het voor een hond een langere lijdensweg is om auto-immuun-problemen of kanker te hebben. Ik ga liever voor kwaliteit van leven dan voor kwantiteit.
Ga je kijken naar gedrag, dan blijkt dat castratie eerder voor meer angst en agressie lijkt te zorgen dan voor minder. Ook hier kies ik liever voor kwaliteit van leven.
Wel vind ik dat je elke hond apart zou moeten beoordelen: sommige individuen knappen echt op door castratie, hebben daarna een fijner leven. Helaas zijn er ook heel veel voor wie intact blijven beter geweest was gekeken naar het punt van kwaliteit van leven
Maar wat moet er gebeuren bij die baarmoederontsteking? die moet er dan dus alsnog uit toch.

1 op de 4 teven dus.

http://dierenartsgroningen.nl/content/mammatumoren

Mammatumoren zijn tumoren (kanker) van de melkklieren. Deze tumorsoort is na huidtumoren de meest voorkomende tumorsoort bij de hond.

Nogmaals ik ben niet voor of tegen, dat is aan ieder om zelf te bepalen.
Laatst gewijzigd door -tycho op 02 mar 2017 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Cowboy_Bebop schreef: En opnieuw: geslachtsrijp zijn is een fysiologische, functionele eigenschap die niets met volwassen zijn te maken heeft.
Ga je een vrouw die geen kinderen kan krijgen omdat haar lijf nu eenmaal minder oestrogeen produceert, 'in sommige aspecten minder volwassen noemen'? Als je daar 'ja' op antwoord dan noem ik je gewoon grof.
En wat men een vrouw die in haar menopauze zit? Die wordt ook niet opeens minder volwassen dan daarvoor.
Geslachtsrijp zijn is iets anders dn vruchtbaar zijn.
Geslachtrijp zijn is fysiologisch klaar zijn voor het baren van nageslacht.

Vruchtbaarheid staat daar volledig los van.

En ja, geslachtsrijp zijn heeft wel van alles te maken met fysieke volwassenheid.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik had het onderzoek zo snel niet meer vinden, maar er is onderzoek geweest (volgens mij onder grotere rassen als de Golden, de Duitse Herder en nog wat), waar uitkwam dat vroeg castratie een grotere kans gaf op gewrichtsproblemen zoals HD. Als je dan dus kijkt wanneer je zou moeten castreren om melkkliertumoren te voorkomen, dan is dat juist wel weer vroeg. Nu vind ik vroeg castreren sowieso niks, maar de voordelen worden wel een heel stuk minder als je een teef eerst een aantal keer loops laat worden en laat uitgroeien qua botten.
-tycho
Zeer actief

TessaThomas schreef:Ik had het onderzoek zo snel niet meer vinden, maar er is onderzoek geweest (volgens mij onder grotere rassen als de Golden, de Duitse Herder en nog wat), waar uitkwam dat vroeg castratie een grotere kans gaf op gewrichtsproblemen zoals HD. Als je dan dus kijkt wanneer je zou moeten castreren om melkkliertumoren te voorkomen, dan is dat juist wel weer vroeg. Nu vind ik vroeg castreren sowieso niks, maar de voordelen worden wel een heel stuk minder als je een teef eerst een aantal keer loops laat worden en laat uitgroeien qua botten.
Ja wat dat betreft kom je in een spagaat en lijkt de eenduidige oplossing ook niet zo makkelijk.
Cowboy_Bebop
Actief

mercedes2803 schreef: Maar wat is dat ineens sinds een dag of wat ?
Omdat iemand een andere mening toegedaan is gaan we het hele net maar afschuimen en op de persoon , op iemands honden en bij karaktermoord af, op iemand in staan hakken ?
Ik heb alle respect voor eender wie zijn mening hier. Maar als je je mening als feit verkoopt kom je best ook af met de 'facts'.
Als je die niet kan ophoesten omdat die er niet zijn moet je ook niet de bal terugkaatsen dat anderen jouw huiswerk /factchecking moeten doen.
Waarom dan niet gewoon toegeven dat je eigenlijk maar 'een mening' over het onderwerp aan het geven bent en niets meer dan dat?

Je hebt karaktermoord, en je hebt karakterzelfmoord. Dat laatste heb je zelf in de hand. Zeker wanneer je zelf ook geen onderbouwing hebt.
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

TessaThomas schreef:Ik had het onderzoek zo snel niet meer vinden, maar er is onderzoek geweest (volgens mij onder grotere rassen als de Golden, de Duitse Herder en nog wat), waar uitkwam dat vroeg castratie een grotere kans gaf op gewrichtsproblemen zoals HD. Als je dan dus kijkt wanneer je zou moeten castreren om melkkliertumoren te voorkomen, dan is dat juist wel weer vroeg. Nu vind ik vroeg castreren sowieso niks, maar de voordelen worden wel een heel stuk minder als je een teef eerst een aantal keer loops laat worden en laat uitgroeien qua botten.
Is ook logisch. Bij vrouwen die niet meer vruchtbaar zijn neemt de botkwaliteit ook rap af en veel vrouwen zitten dan ook aan de kalk/vitamine D tabletten.
Zal bij honden niet veel anders zijn.
Ken twee jonge vrouwen waarvan de hele boel is verwijderd en die krijgen ook de nodige medicatie om hun botten stevig te houden tot hun 80e.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Zo kun je van iedereen die stukken schrijft voor bladen wel links opsnorren van mensen die het er niet mee eens zijn.
Dat wil nog niets zeggen over iemands kennis van zaken, maar toe voorruit; als je dan toch je pijlen op iemand hebt staan is het handiger om maar te roepen dat iemand geen kennis van zaken heeft, wie weet vindt je een paar medestanders die dan hard gaan knikken en "ja ja ja - geen genade! Op het schavot ermee " roepen of een paar mensen die van vuur op olie houden en hard gaan lachen.
Naar mijn mening hebben we het hier niet over een hoge boom maar over gewoon een stukje onkruid die toevallig kan kopieren en plakken. Dat geloof ik maar zo gezien ze ooit een stukje over de Fila moest schrijven en ons daar toen voor benaderde waarop Jan het keurig heeft ingeleverd. Dat zal toch wel vaker zo gaan denk ik dan maar zo. Over liegen gesproken tja ook daar heb ik zo mijn mening over. Ze gaf in ander topic aan dat ze fokkers van Spa's zo op de hoogte had gebracht wat voor soort mediaoffensief ze moesten voeren om een betere indruk te maken . Maar zoekende naar dat mediaoffensief kwam ik vreemd genoeg niets tegen. Toen heb ik een fokker benaderd en wat bleek , dat is er nooit geweest van haar hand, sterker nog ze is een grote onbekende op dat gebied in Spa land. Niemand maar dan ook niemand heeft ooit in die hoedanigheid van haar gehoord. Wederom een leugen dus van het neporakel. Als ik aan hoge bomen dan heb ik iemand als Inge O in gedachten , ook een fokster die niet te beroerd is om haar eigen weg te gaan en mening te geven maar nooit dit soort aantijgingen krijgt.
mercedes2803 schreef: Maar wat is dat ineens sinds een dag of wat ?
Waar was je eigenlijk toen er karaktermoord op mijn honden werd gepleegd, je hebt ze op een na allemaal leren kennen maar toen er gezegd werd dat het niemand zou interesseren wat er ook met honden zoals zij zou gebeuren als ze maar uit het straatbeeld verdwenen toen bleef het dodelijks til. Kan zijn dat je dat gemist hebt uiteraard :wink: Want ja het waren vechthonden(iets wat absoluut niet waar is) en daarom maakt het niet uit wat er mee zou gebeuren. Laat ik daar nu even anders over denken en met mij trouwens vele ,want iedereen die mijn honden goed kent zijn dol op ze. Over waardeoordelen gesproken waar ze het nog weleens over heeft , tenminste als dat even beter uitkomt. :roll: En nu zou ik dat uiteraard verkeerd begrepen kunnen hebben maar ik heb duidelijk aangegeven wat ik ervan vond en wat ik dacht dat zij er mee bedoelde , een mooi moment om dan te zeggen je begrijpt me verkeerd maar nee ze deed er nog een schepje bovenop , precies wat ik nu ook ga doen. Ik vind Marjoleine veruit het meest verachtelijke loeder wat hier rond hangt en dat mag ze van mij weten ook. Want nu laat ze wel andere de kastanjes uit het vuur halen , onder het mom dat ze daar boven staat natuurlijk terwijl het overduidelijk is wat een limbodanseres ze is als het om zakken gaat. Ze is zo blij dat ze anoniem straks kan melden als er overlast is , een kenau die als je je auto voor haar deur zet met een schroevendraaier op je afkomt om je te laten weten dat je ergens anders moet parkeren. En dat waren dan de tokken uit de buurt volgens haar waar ze op afging , ja dat komt echt doodsbang over. Op een openbaar forum geeft ze volop haar mening over honden die volgens haar zulke tokkenbaasjes hebben. En volgende week staat ze daar weer naast op de show, rillend van angst natuurlijk om wat ze gezegd heeft. Hou toch op joh met die poppenkast voor dat loeder gaan tien Fila's nog op de loop en snel ook. Daar komt bij als je echt zo bang bent dan zou je wellicht wat meer tijd aan de opvoeding van je eigen honden kunnen besteden zodat ze niet meer overal krijsend op af gaan. Maar ja dat soort zaken kun je dan weer niet kopieren en plakken dus dat wordt wat moeilijker. Maar goed het is overduidelijk dat ik nogal boos ben om haar uitspraken, al vind ik die boosheid meer dan terecht, en waar ik eerst nog dacht laat maar gaan kreeg ik een steeds grotere behoefte om dat maar eens even niet te doen. Bij deze dus :F:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

zal mezelf maar eens quoten
diversen vragen om onderbouwing, vanochtend had ik enkel tijd om de link te delen, nu ook tijd voor iets meer info

oa de groeischijven sluiten onder invloed van de hormonen. Haal je deze hormonen weg zullen de groeischijven later sluiten en zal de hond hoger en vaak ranker worden. In de paarden wereld is dit wel al langer bekend. Bv bij de pony klassen zijn er diverse hoogte indelingen. Een hengst hoeft maar voor het laatst officieel gemeten te worden op 5 jarige leeftijd, een ruin moet jaarlijks officieel gemeten worden tot deze de 7 jaar gepasseerd is omdat deze langer doorgroeien en daardoor in een andere hoogte klasse (onder andere voor springwedstrijden) vallen.

Verder krijg je een verminderde botdichtheid (vooral bij teven) wat ook gebeurd als vrouwen in de overgang komen en de oestrogeen wegvalt, een van de redenen dat de dames en heren medici niet graag en enkel in geval van medische noodzaak humaan alles verwijderen ipv afbinden.
mercedes2803
Zeer actief

Ik ga er niet op reageren Tineke, ik heb je een PB gestuurd en daar kun je het mee doen.
Verder ben ik er wel klaar mee...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

https://cdn.fbsbx.com/v/t59.2708-21/112 ... A329A&dl=1
Ik weet niet of dit werkt, maar je bedoelt dit volgens mij.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Cowboy_Bebop
Actief

crutz schreef:
diversen vragen om onderbouwing, vanochtend had ik enkel tijd om de link te delen, nu ook tijd voor iets meer info
Ik vrees dat dat ondergesneeuwd geraakt is door 'andere' lopende discussies hier. :mrgreen:

Wat dat artikel betreft valt alleen maar op hoe hard de studies elkaar tegenspreken. Dat wilt niet persé zeggen dat de ene helft van de studies slecht gevoerd zijn en de andere helft goed. Wel dat ze door hun 'andere' studieopzet tot 'andere' conclusies komen.

De studies uit je link werden bijvoorbeeld enkel uitgevoerd bij ofwel rottweilers ofwel vizla's ofwel labradors&goldens ofwel duitse herders en niets anders. Dat maakt echter dat ze die andere 320 hondenrassen natuurlijk niet representeren. Rottweilers bv. hebben sowieso al 5 maal meer kans op osteosarcoma dan andere rassen. En Duitse herders zijn ook gekend voor hun HD problemen. Dan klinkt het logisch dat de aangeboren risico's alleen maar vergroten.
Ook keek de ene studie voor de levensverwachtingen bij rottweiler teven dan weer ENKEL naar honden die al 30% ouder dan de gemiddelde levensverwachting voor het ras geraakt zijn. Klinkt me ook weer logisch dat de resultaten verschillend zijn dan wanneer je naar alle honden kijkt.

Die opzetten zijn natuurlijk verschillend omdat ook het onderzoeksdoel verschillend is. Wil je specifiek een studie doen voor de inzet van politiehonden? Dan ga je ook maar naar die twee hondenrassen kijken die daarvoor gebruikt worden.
Wil je puur naar de effecten van hormonen bij exceptionele ouderdom kijken? Dan ga je je observatiegroep kleiner maken tot honden die al een exceptionele leeftijd bereikt hebben.
Maar die conclusies worden door voor- of tegenstanders natuurlijk compleet uit hun contekst getrokken om voor hun kar volgeladen met meningen te kunnen spannen.

Wil je echter de algemene levensverwachtingen van steriele en intacte honden vergelijken? Dan neem je alle hondenrassen in achting en ook alle sterftes ten gevolge van gedrag (en niet alleen kanker). En die studie sprak dan weer in het voordeel van castratie.

Wat me ook opvalt is dat het meestal de 'alternatieve' websites zijn, die het moeten hebben van homeopathische artsen gespecialiseerd in acupunctuur en andere zooi (zoals die Dr. Becker van mercola.com hierboven), die meestal een zeer éénzijdig beeld van vooral nadelen schetsen. Je ziet hetzelfde in discussies over 'hondenbrok' versus 'rauw vlees voeding'. Bovenal primeert voor dat soort alternatieve, commerciële websites een zekere marketingfilosofie dat alles dat 'natuurlijker' is, beter is. Om dan dat idee dan te kunnen verkopen met hun bach bloesem therapie en andere wellness zooi en dat echte dierenartsen eigenlijk prutsers zijn.
Voor eerlijke, waardevolle opinies lees ik daarom liever skepvet wanneer het gaat over wetenschappelijke zaken
http://skeptvet.com/Blog/2013/04/benefi ... h-in-dogs/
http://skeptvet.com/Blog/2012/04/more-m ... -medicine/

Uiteindelijk is het simpel: wie hier loopt met een mening dat castratie het slechtste is dat je met je hond kunt doen, die geeft louter zijn mening en niets feitelijk. Want heel de medisch geneeskundige dierenwereld spreekt dat tegen en raadt castratie van teven voor of na eerste loopsheid zeker aan.

Die mensen die staan te roepen dat het eigenlijk anders is, die beschikken niet over een bepaalde 'magische' kennis die wetenschappers nog niet ontdekt hebben. Die zwaaien er gewoon met hun klak naar en wikken en wegen studies naar hun eigen vooroordelen.
Laatst gewijzigd door Cowboy_Bebop op 02 mar 2017 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Tara schreef:Wat een bizarre wending heeft dit topic genomen. :80:
Ik snap er ook niet zo veel van. De vraag was toch gewoon hoe andere mensen met teven die loops zijn reageren op reuen die op de loopse teven afkomen in de hoogtij dagen :19:

Er zijn toch genoeg andere topics over castreren en zo?
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Nou inderdaad. Een hoop geschreeuw en gescheld. Ik hoopte ook op tips voor tijdens de loopsheid ;)
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Cowboy_Bebop schreef:
crutz schreef:
Ik vrees dat dat ondergesneeuwd geraakt is door 'andere' lopende discussies hier. :mrgreen:

Wat dat artikel betreft valt alleen maar op hoe hard de studies elkaar tegenspreken. Dat wilt niet persé zeggen dat de ene helft van de studies slecht gevoerd zijn en de andere helft goed. Wel dat ze door hun 'andere' studieopzet tot 'andere' conclusies komen.

De studies uit je link werden bijvoorbeeld enkel uitgevoerd bij ofwel rottweilers ofwel vizla's ofwel labradors&goldens ofwel duitse herders en niets anders. Dat maakt echter dat ze die andere 320 hondenrassen natuurlijk niet representeren. Rottweilers bv. hebben sowieso al 5 maal meer kans op osteosarcoma dan andere rassen. En Duitse herders zijn ook gekend voor hun HD problemen. Dan klinkt het logisch dat de aangeboren risico's alleen maar vergroten.
Ook keek de ene studie voor de levensverwachtingen bij rottweiler teven dan weer ENKEL naar honden die al 30% ouder dan de gemiddelde levensverwachting voor het ras geraakt zijn. Klinkt me ook weer logisch dat de resultaten verschillend zijn dan wanneer je naar alle honden kijkt.

Die opzetten zijn natuurlijk verschillend omdat ook het onderzoeksdoel verschillend is. Wil je specifiek een studie doen voor de inzet van politiehonden? Dan ga je ook maar naar die twee hondenrassen kijken die daarvoor gebruikt worden.
Wil je puur naar de effecten van hormonen bij exceptionele ouderdom kijken? Dan ga je je observatiegroep kleiner maken tot honden die al een exceptionele leeftijd bereikt hebben.
Maar die conclusies worden door voor- of tegenstanders natuurlijk compleet uit hun contekst getrokken om voor hun kar volgeladen met meningen te kunnen spannen.

Wil je echter de algemene levensverwachtingen van steriele en intacte honden vergelijken? Dan neem je alle hondenrassen in achting en ook alle sterftes ten gevolge van gedrag (en niet alleen kanker). En die studie sprak dan weer in het voordeel van castratie.

Wat me ook opvalt is dat het meestal de 'alternatieve' websites zijn, die het moeten hebben van homeopathische artsen gespecialiseerd in acupunctuur en andere zooi (zoals die Dr. Becker van mercola.com hierboven), die meestal een zeer éénzijdig beeld van vooral nadelen schetsen. Je ziet hetzelfde in discussies over 'hondenbrok' versus 'rauw vlees voeding'. Bovenal primeert voor dat soort alternatieve, commerciële websites een zekere marketingfilosofie dat alles dat 'natuurlijker' is, beter is. Om dan dat idee dan te kunnen verkopen met hun bach bloesem therapie en andere wellness zooi en dat echte dierenartsen eigenlijk prutsers zijn.
Voor eerlijke, waardevolle opinies lees ik daarom liever skepvet wanneer het gaat over wetenschappelijke zaken
http://skeptvet.com/Blog/2013/04/benefi ... h-in-dogs/
http://skeptvet.com/Blog/2012/04/more-m ... -medicine/

Uiteindelijk is het simpel: wie hier loopt met een mening dat castratie het slechtste is dat je met je hond kunt doen, die geeft louter zijn mening en niets feitelijk. Want heel de medisch geneeskundige dierenwereld spreekt dat tegen en raadt castratie van teven voor of na eerste loopsheid zeker aan.

Die mensen die staan te roepen dat het eigenlijk anders is, die beschikken niet over een bepaalde 'magische' kennis die wetenschappers nog niet ontdekt hebben. Die zwaaien er gewoon met hun klak naar en wikken en wegen studies naar hun eigen vooroordelen.
Die wetenschap heeft gewoon ontdekt dat de groeischijven sluiten onder invloed van de hormonen en daardoor dat het nadelig is voor de totale ontwikkeling van de hond om die hormonen voortijdig (dus jong) te verwijderen.
Diezelfde wetenschap heeft ontdekt dat botontkalking veel voorkomt bij een gemis aan oestrogeen, de hoofd reden dat vrouwen gesteriliseerd worden ipv dat alles verwijderd wordt, die hormonen heb je nl niet voor niks en dan zouden de honden ze wel ineens voor niks hebben?
Cowboy_Bebop
Actief

crutz schreef: Die wetenschap heeft gewoon ontdekt dat de groeischijven sluiten onder invloed van de hormonen en daardoor dat het nadelig is voor de totale ontwikkeling van de hond om die hormonen voortijdig (dus jong) te verwijderen.
Diezelfde wetenschap heeft ontdekt dat botontkalking veel voorkomt bij een gemis aan oestrogeen, de hoofd reden dat vrouwen gesteriliseerd worden ipv dat alles verwijderd wordt, die hormonen heb je nl niet voor niks en dan zouden de honden ze wel ineens voor niks hebben?
En dat zal wel kloppen want alle voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd.
Je moet alleen rekening houden met het totale plaatje en niet overfocussen op 1 studie die maar 1 aandoening bij 1 bepaald ras onderzoekt en dan denken dat iedere gesteriliseerde hond daarmee zal kampen.
En als je de conclusies van deze studies erbij pakt zal je ook lezen dat de onderzoekers niet alle hens aan dek staan te roepen ivm. castratie, wel dat ze richtlijnen geven wanneer een teeft bv. het beste gecastreerd wordt.
Te vroeg castreren is duidelijk niet goed voor de groeischijven. Maar te laat of niet castreren geeft dan ook weer nadelen.
Deze studie is daar een mooi voorbeeld van:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/vms3.34/full

Als je alle cijfers bekijkt is het gewoon logisch dat de meeste castratierichtlijnen dan ook zijn: 'wacht tot 6 maanden' of 'na de eerste loopsheid', want dan heb je het minste risico's van beide zijdes van het spectrum.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cowboy_Bebop schreef:Uiteindelijk is het simpel: wie hier loopt met een mening dat castratie het slechtste is dat je met je hond kunt doen, die geeft louter zijn mening en niets feitelijk. Want heel de medisch geneeskundige dierenwereld spreekt dat tegen en raadt castratie van teven voor of na eerste loopsheid zeker aan.
Niet per definitie.
Ja, er zijn voordelen, en ja, er zijn nadelen.
En die mag iedereen voor zichzelf afwegen.

Maar de mensen die gaan lopen roepen dat het alleen voordelen heeft, die letten dus niet op.
Er zijn wel degelijk nadelen.
Het stoppen van de hormonen vind ik een enorm groot nadeel en om die reden vind IK het dus verminking. Dat mag jij anders vinden, ik vind dat. Mijn mening.
Het vergrootte risico op incontinentie, de verandering van metabolisme, de vachtverandering, allemaal nadelen.
Er zijn er nog meer en het hangt er gewoon vanaf hoe zwaar je iets vindt wegen. Voor mij weegt het zwaar, punt.
crutz schreef:Die wetenschap heeft gewoon ontdekt dat de groeischijven sluiten onder invloed van de hormonen en daardoor dat het nadelig is voor de totale ontwikkeling van de hond om die hormonen voortijdig (dus jong) te verwijderen.
Dit uiteraard ook. Maar ik gok dat Bebop het niet gelooft zonder onderzoek.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dat zei ik ook. Er is ook een onderzoek met Vizlas geweest met hetzelfde resultaat.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Leonie. schreef:
Nou inderdaad. Een hoop geschreeuw en gescheld. Ik hoopte ook op tips voor tijdens de loopsheid ;)
Ik zit hier met bier en chips op de bank ...... :LOL:

Hier kan geen film of real life soap tegenop :mep: ... :lol1: :zweep:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Cowboy_Bebop schreef:
crutz schreef: Die wetenschap heeft gewoon ontdekt dat de groeischijven sluiten onder invloed van de hormonen en daardoor dat het nadelig is voor de totale ontwikkeling van de hond om die hormonen voortijdig (dus jong) te verwijderen.
En dat zal wel kloppen want alle voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd.
Je moet alleen rekening houden met het totale plaatje en niet overfocussen op 1 studie die maar 1 aandoening bij 1 bepaald ras onderzoekt en dan denken dat iedere gesteriliseerde hond daarmee zal kampen.
En als je de conclusies van deze studies erbij pakt zal je ook lezen dat de onderzoekers niet alle hens aan dek staan te roepen ivm. castratie, wel dat ze richtlijnen geven wanneer een teeft bv. het beste gecastreerd wordt.
Te vroeg castreren is duidelijk niet goed voor de groeischijven. Maar te laat of niet castreren geeft dan ook weer nadelen.
Deze studie is daar een mooi voorbeeld van:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/vms3.34/full

Als je alle cijfers bekijkt is het gewoon logisch dat de meeste castratierichtlijnen dan ook zijn: 'wacht tot 6 maanden' of 'na de eerste loopsheid', want dan heb je het minste risico's van beide zijdes van het spectrum.
Dat de groeischijven later sluiten en alle negatieve gevolgen daarvan is niet rasspecifiek. Evenals de uitwerking op het metabolisme en zaken als incontinentie.

Oh en voor jou info. Bij een middelgroot ras sluiten de groeischijven onder normale omstandigheden al pas tussen de 18-24 maanden. Sterilisatie na de eerste loopsheid (als je pech hebt is de eerste loopsheid al met 6-9 maanden) en dat is dus veel te vroeg.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”