Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heidewachtel pup, erg druk en energiek

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

marx-7
Actief
Mijn ras(sen): Als het maar 4 poten en een staart heeft
Aantal honden: 2

Heidewachtel pup, erg druk en energiek

Ongelezen bericht door marx-7 »

Beste Mensen,

Sinds 3 weken hebben we er een Heidewachtel pup bij die nu een goeie 11 weken oud is. Genaamd Max den Derde (yep, tis de 3de max...gemakkelijk en te lui om iets anders te verzinnen :E: )

Hij woont hier samen met mijn duitse herderteef Senna van 7. Dat was even aankijken hoe dat ging omdat Senna niets van andere honden moet hebben maar ik heb ze voorzichtig met elkaar geintroduceerd en ondanks dat Senna de eerste paar dagen niets van de pup moest hebben is ze langzaam ontdooid en nu is het dikke mik tussen die 2. Ik sta er versteld van wat ze allemaal accepteerd van die duivel.

Max is nu na 3 weken al bijna helemaal zindelijk, gaat al zitten op commando, zitten als zijn eten er aan komt, slaapt de hele nacht door in zijn bench dus daar verder geen klachten. Pupje doet het super.

Maar.....dat beest heeft energie voor 6 pups. Speelt de godsganse dag met Senna (die hem overigens prima corrigeerd als hij te ver gaat) maar soms weet hij niet van ophouden en bijt dan naar alles wat beweegt inclusief mijzelf. Wat is nu de beste manier om een pup tot kalmte te krijgen want hij gaat vaker gewoon te ver. Hij is geboren op 24 december, komt uit de bijbelbelt dus je zou zeggen er moet iets goddelijks inzitten maar ik zou zweren dat ik af en toe horentjes op zijn kop zie :F:

Verder wil ik nu wel eens weten hoe ver ik met hem mag lopen. Ik ga 3 a 4 keer per week naar het bos met de herder, Max gaat nu ook mee. Ik heb de route al drastisch ingekort tot een minuut of 20-30 waarvan ik hem deels nog draag maar dat wil hij niet meer. Ik heb zoiets van ik ga op mijn gevoel af en hij geeft wel aan wanneer hij te moe is maar je hoort en leest van alles.

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Max (RIP)..........Baldo (RIP)...............Senna
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Heidewachtel pup, erg druk en energiek

Ongelezen bericht door Tineke »

Als hij echt overprikkeld is zou je hem even in de bench met bijvoorbeeld een kong kunnen zetten zodat hij wat tot rust komt. Verder het is een pup en al maakt hij je nu gek het komt vast helemaal goed :wink: . Geef hem anders wat dingen te doen om met zijn hoofdje te werken snuffelmat en dat soort werk. Wandelen zou ik inderdaad met je eigen gezonde verstand doen en niet via regeltjes.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

marx-7 schreef:Ik heb zoiets van ik ga op mijn gevoel af en hij geeft wel aan wanneer hij te moe is maar je hoort en leest van alles.

Precies. Je pup klinkt voor mij normaal, wij hebben ook een energiek geval :mrgreen:
Hij heeft van begin af aan flink gewandeld en dat heeft hij ook echt nodig.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait heeft ook vanaf het begin lekker veel gelopen. De eerste 6 weken ofzo heb ik hem nog wel regelmatig gedragen. Nu is hij bijna 5 maanden en draait z'n poot niet om voor een wandeling van 7 kilometer of zelfs nog langer. Zelfs na 10 kilometer was hij niet merkbaar moe en de volgende dag stond hij weer klaar voor opnieuw een heerlijk lange wandeling. Wel loopt hij op die lange wandelingen heel veel los en ik loop lekker rustig, zodat hij z'n eigen tempo goed kan bepalen
marx-7
Actief

Max rent en hobbelt nu konstant achter de herder aan. Zelfs los zonder riem en hij blijft bij ons.

Wat ik wel frappant vind is dat zo'n 11 weken oud pupje een volwassen herder de stuipen op het lijf kan jagen. Heb geregeld een 38 kilo wegende duitser tussen mijn benen met een blik op de ogen van "red me!!" :piew: :F: :F:

Dus de beste manier van afkoelen is gewoon even in de bench zetten?

En over het lopen hoef ik me dan geen zorgen te maken. Had wel ergens gelezen dat hij zoveel minuten x weken oud mocht lopen, maar daar heeft deze pup echt niet genoeg aan
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tobi__ »

Toen onze hond nog een pup was heb ik me nooit gehouden aan die zoveel minuten per dag lopen. Gewoon naar je hond kijken, onze pup was gek geworden als ik me aan die minuten moet houden.

Als hij overdag echt geen rust kan vinden is het een idee om hem met een gevulde kong in een afgesloten bench te zetten. Dan slapen ze vaak wel snel. Maar ik ben geen voorstander om je pup maar weg te stoppen als 'hij te druk wordt'. Alleen soms is het nodig.

Let wel op met balletjes gooien etc, dat soort spellen zijn nog te intensief voor de gewrichten.
_Esmee
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Met een jaar op 3 worden ze vanzelf een beetje rustiger :mrgreen:

Ik heb het er ook moeilijk mee gehad in het begin (of eigenlijk in de eerste 2 jaar!) maar ik ben onwijs blij dat we het overleefd hebben :mrgreen: Die etterbakken die je doen wanhopen, dat zijn de leukste :pffff:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

marx-7 schreef: En over het lopen hoef ik me dan geen zorgen te maken. Had wel ergens gelezen dat hij zoveel minuten x weken oud mocht lopen, maar daar heeft deze pup echt niet genoeg aan

Onze pup is hier geboren, die liep al vanaf hij heel klein was grote wandelingen. :LOL: Anderhalve maand oud en klaar om de wereld te ontdekken :D
Ik heb liever dat hij veel wandelt en tevreden is, dan dat hij thuis lomp gaat doen.
En hé, hij is hartstikke lenig, behendig en gespierd en heeft zich nog nooit echt zeer gedaan.
marx-7
Actief

Bedankt voor de info. Zo zie je maar dat je niet alles moet geloven wat je leest. Senna was overigens een afgerichte ex politiehond dus daar had ik geen omkijken naar...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Een Heidewachtel IS energiek.
Dat zit er in gebakken.
Nogal een verschil met een herder.

Een Heidewachtel is een continentaal voorstaande jachthond, die dus zowel voor als na het schot actief is.
Je kunt niet anders verwachten dan dat je een zeer actief hondje in huis haalt als je zo'n pup koopt.

Geef de pup zo veel mogelijk vaste regels en tijden en neem hem ook regelmatig mee het bos in om geuren te snuiven.
Verder de dokter Spock methode.
Regelmaat en op tijd Rust zodat hij niet boven zijn theewater komt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik vind de combinatie herder/heidewachtel nogal een bijzondere keuze. En een flinke uitdaging op termijn.

Het zou een goed idee zijn om een puppyjachtcursus te volgen, om te leren hoe een zelfstandige onafhankele hond, die graag samenwerkt in elkaar steekt.

Het is niet te vergelijken met een herder, die graag samenwerkt met de baas.

Als je pech hebt gaat de herder op termijn de heidewachtel corrigeren op wie hij is.

Energiek blijven ze trouwens tot hoge leeftijd.

En verder wat Ranetje al zegt.
marx-7
Actief

j.werkman schreef:Ik vind de combinatie herder/heidewachtel nogal een bijzondere keuze. En een flinke uitdaging op termijn.

Het zou een goed idee zijn om een puppyjachtcursus te volgen, om te leren hoe een zelfstandige onafhankele hond, die graag samenwerkt in elkaar steekt.

Als je pech hebt gaat de herder op termijn de heidewachtel corrigeren op wie hij is.

Energiek blijven ze trouwens tot hoge leeftijd.

En verder wat Ranetje al zegt.
De Dr Spock methode...........moet ik hem punt oren maken? :mrgreen: sorry, nooit van gehoord :U:

Maar ik zal het uitleggen waarom Herder/Heidewachtel.

Ben opgegroeid met jachthonden, zo lang ik me kan herinneren hebben we grote Münsterlanders/ Drentse Patrijs/ Heidewachtel en Stabij gehad. Dus we weten wel waar we aan beginnen. Jachttrainingen nooit gedaan, zal ook niet gebeuren maar cursussen zal hij zeker krijgen.

Ik ben chauffeur van beroep en toen ik het ouderlijk huis verliet wilde ik een eigen hond. Die haalde ik uit het asiel (kruising Labrador/Stafford), mijn beste maatje voor 11 jaar en ging altijd mee. Na hem twijfelde ik om er weer eentje te halen omdat mee rijden in de vrachtwagen geen optie meer was. Goede afspraken met mijn ouders gemaakt en Senna uit het asiel gehaald. Super hond en breng haar elke morgen naar mijn ouders voor werk. Daar is ook Max die ikzelf grotendeels zal opvoeden.....Pa mag wandelen :E:
Keuze voor een Heidewachtel kwam meer van mijn pa af die erg gecharmeerd is van jachthonden, ikzelf meer van herders dus vandaar de keuze. Ben gelukkig meestal op tijd thuis en dan hup de auto in en naar het bos.

Dus rare combo? misschien wel, maar wij malen er niet om :wink:
dagmar88
Zeer actief

marx-7 schreef: Dus rare combo? misschien wel, maar wij malen er niet om :wink:

Ik wil zelf geen herders meer, maar de combinatie herder met zelfstandige honden met jachtinstinct vind ik juist ideaal.
Meestal hebben we twee huskies en een heddur bij; blijven ze veel beter in de buurt, zijn makkelijker bereikbaar en als ze toch even last van bananen in hun oren hebben laat je ze ophalen door de herder :mrgreen:
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik zie ook niet in dat de combi niet zou kunnen. Als de pups hier over de kook raakten,zette ik ze gewoon even apart met een kong ofzo. Dat had ik hier ook regelmatig met mijn werklijn-golden, en daar groeien ze vanzelf overheen.
ranetje
Zeer actief

Als je met jachthonden bent opgegroeid vraag ik me af waarom je verbaasd bent dat het hondje zo actief is? :denken:

Jammer dat het geen jachttraining wordt.
Heel leerzaam, zelfs voor iemand die er mee is opgegroeid :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn pup is 15 weken en kan ook zo doordraaien. Ik zet haar dan in de bench, kleed ervoor en binnen 10 minuten slaapt ze ;)
j.werkman
Zeer actief

Ik kon in je bericht niet lezen, dat je een ervaren kenner was, dan had ik wellicht niet gereageerd.

Wat ik nu begrijp is dat de hulpvraag een grapje was, het zal allemaal wel lukken dan.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

j.werkman schreef:Ik vind de combinatie herder/heidewachtel nogal een bijzondere keuze. En een flinke uitdaging op termijn.

Ik vind het helemaal geen gekke combi. Ik heb zelf ook de combi herder - jachthond en dat bevalt enorm goed. Twee jachthonden zou voor mij "teveel van het goede" zijn, en met twee serieuze herderachtigen zou ik het jolige karakter van een jachthond missen al vind ik de samenwerking met mn herder een feest. Ze vullen elkaar perfect aan in alles wat ik leuk vind in honden.
Een jachthond wil ook graag samenwerken met de baas, het is alleen minder vanzelfsprekend. Ik heb de ervaring dat je met een jachthond er wat meer je best voor moet doen dan bij een herderachtige. Maar dat de samenwerking dan ook meer voldoening geeft omdat je er voor hebt moeten werken.

Als Mayke hier t leven laat komt er 1 bij uit rasgroep 7, gaat Kiwi hemelen dan wordt t weer rasgroep 1. Ik zie voor mezelf deze combinatie in de toekomst ook zeker zitten dus.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Paisley schreef:

Ik vind het helemaal geen gekke combi. Ik heb zelf ook de combi herder - jachthond en dat bevalt enorm goed. Twee jachthonden zou voor mij "teveel van het goede" zijn, en met twee serieuze herderachtigen zou ik het jolige karakter van een jachthond missen al vind ik de samenwerking met mn herder een feest. Ze vullen elkaar perfect aan in alles wat ik leuk vind in honden.
Een jachthond wil ook graag samenwerken met de baas, het is alleen minder vanzelfsprekend. Ik heb de ervaring dat je met een jachthond er wat meer je best voor moet doen dan bij een herderachtige. Maar dat de samenwerking dan ook meer voldoening geeft omdat je er voor hebt moeten werken.

Als Mayke hier t leven laat komt er 1 bij uit rasgroep 7, gaat Kiwi hemelen dan wordt t weer rasgroep 1. Ik zie voor mezelf deze combinatie in de toekomst ook zeker zitten dus.
Nooit over nagedacht, maar die combi is inderdaad fijn. Bij ons is het toevallig zo gekomen. Ik moet er niet aan denken om twee podenco's te hebben. Lily neemt nu al veel meer ruimte dan Alfil (een kruising, maar qua gedrag een echte herder). Dankzij hem blijft Lily nog enigszins in de buurt. Nou ja, hopelijk ook dankzij mij natuurlijk, maar ik denk dat Alfil daarbij helpt. Alfil is mijn trouwe maatje dat altijd in mijn buurt is. Lily is een onbesuisde, vreselijk nieuwsgierige puber met nog regelmatig bananen in de oren.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
dagmar88
Zeer actief

j.werkman schreef:Ik kon in je bericht niet lezen, dat je een ervaren kenner was, dan had ik wellicht niet gereageerd.

Wat ik nu begrijp is dat de hulpvraag een grapje was, het zal allemaal wel lukken dan.

Doe niet zo zuur, je kunt ook zelf navragen in plaats van aannemen. Dat zou je doen als je de intentie had inhoudelijk te reageren op een hulpvraag.

Of het nu pup nummer 1 of 10 is, het is altijd nieuw en spannend. Je wilt een goede basis leggen voor de rest van het leven van je hond en inzichten veranderen (gelukkig!) met de tijd.
:ok: Helemaal niet raar dat je dan graag een beetje bevestiging krijgt, van mensen op een hondenforum.
j.werkman
Zeer actief

Ik weet niet waarom je hondenforum onderstreept, voor zover ik weet gingen mijn geringe bijdragen altijd over honden.
En ja, elke pup heeft hetzelfde nodig en dat is voldoende bevestigd gelukkig.
Verder zijn er ook geen problemen te verwachten.
En zuur, tsja misschien ben ik niet zo vriendelijk zoetjes als vele anderen hier.
Maar weer lezen i.p.v. actief meedoen.
marx-7
Actief

j.werkman schreef:Ik weet niet waarom je hondenforum onderstreept, voor zover ik weet gingen mijn geringe bijdragen altijd over honden.
En zuur, tsja misschien ben ik niet zo vriendelijk zoetjes als vele anderen hier.
Iedere opbouwende kritiek is welkom!

Waar het me om ging was het feit dat de pup zo ver ik me kan herinneren een stuk drukker is dan de vroegere die we hadden. Laatste 15 jaar alleen volwassen honden gehad.

Max is heel erg voedsel georiënteerd en daar maak ik gebruik van met oefenen. Eet nu uit een schrokbak wat een hele verbetering is maar hij wil ook asn het voer van senna. En ze doet niks :oohja: .....
Ben hem nu aan het leren om te wachten dat hij mag eten. Ben anders bang dat het een grommert wordt als je in de buurt van zijn bak komt
ranetje
Zeer actief

marx-7 schreef:
j.werkman schreef:Ik weet niet waarom je hondenforum onderstreept, voor zover ik weet gingen mijn geringe bijdragen altijd over honden.
Iedere opbouwende kritiek is welkom!

Waar het me om ging was het feit dat de pup zo ver ik me kan herinneren een stuk drukker is dan de vroegere die we hadden. Laatste 15 jaar alleen volwassen honden gehad.

Max is heel erg voedsel georiënteerd en daar maak ik gebruik van met oefenen. Eet nu uit een schrokbak wat een hele verbetering is maar hij wil ook asn het voer van senna. En ze doet niks :oohja: .....
Ben hem nu aan het leren om te wachten dat hij mag eten. Ben anders bang dat het een grommert wordt als je in de buurt van zijn bak komt
Waarom zou hij daarvan een grommer worden?

Laten wachten voor zijn eten is niks mis mee :ok:
Als je die bak maar niet onder zijn snufferd weg gaat halen voor die bak leeg en schoongelikt is.
Dat zou namelijk een manier zijn om er wel een grommert van te maken.

Je vergeet vaak weer hoe druk een pup is.
Had je toen veel te maken met de opvoeding van de pup?
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Je hebt druk en druk..
Heidewachtels zijn energieke honden dus een beetje druk en actie is niet zo gek.

Maar pas op idd dat hij niet te overprikkeld raakt.. de hele dag door spelen is niet goed, er moet overdag ook geslapen / gerust worden.
Dus idd af en toe even in de bench, als de pup zelf geen rust pakt.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Hier ook een hond die ontzettend fanatiek is op alles wat met eten te maken heeft, maar absoluut geen grommer hoor. Dat hoeft echt niet samen te hangen als je hond je gewoon een beetje vertrouwd bij de voerbak.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Kan me er prima iets bij voorstellen , ook wij hebben de laatste 15 jaar alleen maar volwassen honden om ons heen gehad,
en dan opeens een pup, ook nog een energieke, dat is weer een totale omschakeling,
maar ook weer erg leuk, maar ik heb ook situaties dat ik denk is dit normaal, haha was de hele puppy tijd ontgroeid,
maar gaat helemaal goed komen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”