Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bredere kop honden bij de KNPV

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Bredere kop honden bij de KNPV

Ongelezen bericht door Rocco »

laeken schreef:
Rocco schreef:
laeken schreef:
Rocco schreef:2 budkes

Klopt via Berry II zie ik dit nog wel eens terug en deze hond is veeeel gebruikt. nakomelingen zijn o.a Max van Douwe van Groningen en Nico Middendorp deze vererven ook dikkere koppen. Er zal niet speciaal op gefokt worden omdat de werkeigenschappen altijd vooraan staan aan het uiterlijk binnen de KNPV.

Deze is wel extreem in zijn bouw Rico Vergossen

Afbeelding

Dit is Max vind ik een mooi verhouding staande hond met ook een brede kop

Afbeelding

Als je de FCI stamboom mechelaar en Hollander tegenkomt waar ik af en toe wel eens mee samen wandel zijn dit hele andere honden in hun vacht en bouw
Ik vind die bovenste echt niks. Zet daar de kop van een pitbull op en je bent klaar. Beter gezegd, als die hond gecoupeerd was zag ik er 0,0 herder in en zou ik er gif op innemen dat het een

bastaard pitbull was.

Deze hond is ook niet gefokt om het uiterlijk maar omdat hij doet als het nodig is en dat deed ie was een super goede hond.

Heb wel het idee dat bij fokkers als Rosans en Celiks home, Rednies tegenwoordig ook naar het mooie kleurtje wordt gekeken, maar daar kijk ik nooit naar is voor mij ondergeschikt.
Het is echt niet puur en alleen werklust hoor. Niet voor niks dat een paar jaar geleden iedereen met de zwarte mechelaars liep. Die kwamen en werden populair. Nu zie ik ze nooit meer. Dus puur en alleen op werklust geloof ik niet. Ik weet zeker dat er genoeg mensen liever met een flinke hond lopen dan een schriele gele mechel.
In de praktijk heb je niks aan een grote stevige hond alleen die het niet doet....

Zwart is ook afhankelijk als er goede honden zijn voorheen had je hele goede over Ronnie Verbeek, en van Dijk lijnen en Kepa Kennels, Berghorst etc maar als de honden niet goed zijn gaan ze er ook niet mee fokken.

Met het feit of de hond blijft bij de fokker, of wordt verkocht naar het buitenland of naar een politiekorps gaat.

Nu heb je Brutus die veel gebruikt wordt dat is ook een goede zwarte hond en nu zie je ook weer opkomst zwarte jonge honden.

Zelfde als met X Hollandse herders toevallig heeft Hans Pegge weer een leuke Hollander en dan zie je automatisch ook weer meer nesten X Hollandse herders
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik geloof gewoon niet dat mensen smaak niet mee laten wegen bij hun beslissing een hond te kopen. Een grote zware reu is gewoon ook meer hond als hij goed werkt. Natuurlijk kopen de mensen de honden op werklust maar fokken en uiterlijk meenemen daarin staat werklust helemaal niet in de weg. Zet twee reuen naast elkaar die allebei perfect werken en de ene is 21 kilo, geel en heeft een iele kop en de andere is een bruut bakbeest waarmee je gezien wil worden dan weet ik prima wat mensen kiezen. Het is echt onzin dat uiterlijk GEEN rol speelt. Bij mij zou het wel een rol spelen en ook bij verkoop speelt dat een rol. Kan niet zo zijn dat een koper van een werkhond nooit smaak heeft en dat mee laat wegen. Geloof ik domweg niet.

Je stelt het ook steeds heel zwart wit. Of uiterlijk OF werken terwijl je dat prima kan combineren.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Oh bij mij ook hoor als t echt een lelijke teef/reu is hoef ik er geen pup van. Hoe goed ook.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Rocco
Zeer actief

Een zware lompe grote hond heeft het bijvoorbeeld moeilijker in een omgeving waar meer hitte is,
Ook is een wat lichtere hond makkelijker om mee te werken. als je bv de speciale eenheiden hebt
die met honden in oorlogsgebieden en uit vliegtuigen neer dalen en in zwaar terrein is een zware grote hond niet echt een must,

Een lichtere kleine hond hoeft niet onder te doen , die compenseert dit met zijn snelheid en wendbaarheid.

Er zal altijd voorkeur bestaan bij sommige geleiders, maar een hond van 25 kg kan zijn werk net zo goed
doen als een hond van 45 kg. Ik zie genoeg teven bv die beter zijn dan de zwaardere grote reuen in hun werk.

Ben wel met je eens dat een grote hond meer uitstraling heeft maar hij moet het wel doen...
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Rocco schreef:

Deze hond is ook niet gefokt om het uiterlijk maar omdat hij doet als het nodig is en dat deed ie was een super goede hond.

Heb wel het idee dat bij fokkers als Rosans en Celiks home, Rednies tegenwoordig ook naar het mooie kleurtje wordt gekeken, maar daar kijk ik nooit naar is voor mij ondergeschikt.
Echt? Dat is wel een van de laatste dingen waar Rosans naar kijkt; kleur. Dat interesseert haar helemaal niets. Celiks home en Rednies kan ik niet over oordelen. Daar ken ik ze niet goed genoeg voor.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Tuurlijk kun je smaak niet uitschakelen. Dat gaat gewoonweg niet, maar de mensen die er écht mee moeten werken interesseert het helemaal niets. Daar gaat het puur en alleen om karakter en functionaliteit. Daar wordt grote geaccepteerd als het een noodzakelijk kwaad als het echt een hele goede hond is. Je hebt er in de praktijk namelijk alleen maar last van. Het is vaak een crime voor de helpers en die moet hem de komende 7 jaar opvangen. Het is een crime voor de hond zelf. Hij zit toch zo'n 40 uur in de week in een te krappe (voor zo'n joekel) ruimte, achter in de dienstauto. En last nut nog least voor de geleider. Ze slopen je rug en schouders tijdens de openbare orde. Ze trekken je over de kop bij charges, je kunt alleen zwaar op de rem hardlopen. En God komt je te hulp als je hem over een hek moet tillen of op een dak.

Daarnaast is iedere geleider blij als zijn hond er een beetje knap uitziet, maar ziet dat meer als"dat is mooi meegenomen" dan als eis.

Tsja en kleur, dat is net wat Rocco zegt, afhankelijk van de top dekreu van het moment. Je struikelde inderdaad een tijdje over de zwarten, dat waren allemaal afstammelingen van de toen topdekreu Jari van Berghorst.
Wat dat betreft doen ze binnen de KNPV niet onder voor de stamboomonderzoek. Vooral niet te veel genetische variatie (uitzonderingen daargelaten) maar met z,'n allen naar de zelfde reu. (eigenaar)
Gr. Aniek

Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Budkes schreef:
Rocco schreef:

Echt? Dat is wel een van de laatste dingen waar Rosans naar kijkt; kleur. Dat interesseert haar helemaal niets. Celiks home en Rednies kan ik niet over oordelen. Daar ken ik ze niet goed genoeg voor.
Dat ik het idee heb wil natuurlijk niet zeggen dat het zo is ik vind dat Sandra ook gewoon mooie honden fokt maar dit kan toeval zijn natuurlijk, , ik zie bij Celiks tegenwoordig meer donkere honden en bij Rednies ook vandaar.
Budkes
Zeer actief

Ja dat kan hoor, zoals gezegd over Celiks en Rednies kan ik niet oordelen. Maar Ferdy wordt niet gebruikt om zijn kleur iig. En de jonge Marco die ze heeft al helemaal niet. :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Bredere kop honden bij de KNPV

Ongelezen bericht door crutz »

Budkes schreef:Ja dat kan hoor, zoals gezegd over Celiks en Rednies kan ik niet oordelen. Maar Ferdy wordt niet gebruikt om zijn kleur iig. En de jonge Marco die ze heeft al helemaal niet. :wink:
En ook niet om z'n enorme formaat ;) is gewoon een knappe hond, maar niet het type waar Rocco hier over praat
Budkes
Zeer actief

Nee maar wel waar Rosans mee fokt en daar hadden we t over
Gr. Aniek

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Budkes schreef:Nee maar wel waar Rosans mee fokt en daar hadden we t over
Das waar ;)
Budkes
Zeer actief

crutz schreef:
Das waar ;)
Een zijtakje in de discussie :lol1:
Gr. Aniek

Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Budkes schreef:
crutz schreef:
Das waar ;)
Een zijtakje in de discussie :lol1:

Goed we gaan weer on topic naar de brede koppen.... :wink:
Rocco
Zeer actief

X Rottweiler is actief in de KNPV ben de naam even kwijt zag je vroeger nog wel eens honden met slappe oortjes :wink:

Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Het formaat speelt natuurlijk wel een rol. We hebben nu een teef op de club die weegt 20kg en is 56-57cm schofthoogte. Echt een geweldig leuke hond, maar het afschikwekkend effect is natuurlijk wel stukken minder. Ze zitten inderdaad niet echt te wachten op een reu van 72cm en 45kg, maar dat is dan gelijk het andere uiterste. Ik weet dat sommige korpsen niet van die kleine teefjes koopt, omdat zo'n politiehond wel een beetje een afschrikwekkend effect moet hebben.

Ik vind zwarte of van die hele donkere mechels echt schitterend, maar ik heb er nog geen gehad. Dico is mijn 3e herplaatserreu en die was echt spuuglelijk toen ik hem met bijna 6mnd kocht. Mijn eerste mechel was ook niet echt mooi. Ik vind dat lichte geel de minst mooie kleurvariant. Oscar (vorig jaar verkocht) heb ik uitgezocht op de combinatie. Moeders was met 3jr al flink grijs, wat ik niet mooi vind, en Oscar was als pup heel licht geel. Dat hij uiteindelijk nog behoorlijk rood is gekleurd was mooi meegenomen :mrgreen: .

Dico komt uit een heel gemiddelde maat reu en normale maat teef, toch is hij zelf nu 69cm schofthoogte. Gelukkig wel een atletische bouw. Hij heeft een dikke kop, beetje het ouderwetse Duitse herderachtige, maar ik vind het wel prachtig om te zien.
Van Oscar dachten de meeste mensen dat hij een teef was, die was voor een reu fijntjes gebouwd.

Heb nu een teef besteld, ook niet uit grote ouderdieren en weer geen zwart of heel donker maar gekozen of karakter en werkeigenschappen.
Rocco schreef:
Budkes schreef:
Rocco schreef:

Dat ik het idee heb wil natuurlijk niet zeggen dat het zo is ik vind dat Sandra ook gewoon mooie honden fokt maar dit kan toeval zijn natuurlijk, , ik zie bij Celiks tegenwoordig meer donkere honden en bij Rednies ook vandaar.
Natuurlijk selecteert zij wel op kleur, het is anders veel te toevallig dat ze alleen maar mooie honden fokt met zo'n dieprode kleur :wink: . Ik vind dat ze hele leuke honden fokt, Ferdi vind ik echt een goede werker en een plaatje om te zien. En als ze kan kiezen uit bijv 25 goede dekreuen, dan snap ik wel dat ze het uiterlijk ook laat meewegen, er is zoveel aanbod dat dat kan. Kleur en uiterlijk is dan een 2e selectiecriteria.
Dat vind ik heel wat anders dan mensen die Berry II gebruiken terwijl die hond al 200 nesten heeft voortgebracht, of 'toevallig' de dekreu op de club die maar zo zo is omdat ze dan nergens heen hoeven te rijden.
Wat betreft zwarte mechels, ik vind dat er nu een behoorlijke dip is in (KNPV)kwaliteit en dat zie je weer terug dat er dus minder mee wordt gefokt.
Rocco
Zeer actief

Hippo schreef:Het formaat speelt natuurlijk wel een rol. We hebben nu een teef op de club die weegt 20kg en is 56-57cm schofthoogte. Echt een geweldig leuke hond, maar het afschikwekkend effect is natuurlijk wel stukken minder. Ze zitten inderdaad niet echt te wachten op een reu van 72cm en 45kg, maar dat is dan gelijk het andere uiterste. Ik weet dat sommige korpsen niet van die kleine teefjes koopt, omdat zo'n politiehond wel een beetje een afschrikwekkend effect moet hebben.

Ik vind zwarte of van die hele donkere mechels echt schitterend, maar ik heb er nog geen gehad. Dico is mijn 3e herplaatserreu en die was echt spuuglelijk toen ik hem met bijna 6mnd kocht. Mijn eerste mechel was ook niet echt mooi. Ik vind dat lichte geel de minst mooie kleurvariant. Oscar (vorig jaar verkocht) heb ik uitgezocht op de combinatie. Moeders was met 3jr al flink grijs, wat ik niet mooi vind, en Oscar was als pup heel licht geel. Dat hij uiteindelijk nog behoorlijk rood is gekleurd was mooi meegenomen :mrgreen: .

Dico komt uit een heel gemiddelde maat reu en normale maat teef, toch is hij zelf nu 69cm schofthoogte. Gelukkig wel een atletische bouw. Hij heeft een dikke kop, beetje het ouderwetse Duitse herderachtige, maar ik vind het wel prachtig om te zien.
Van Oscar dachten de meeste mensen dat hij een teef was, die was voor een reu fijntjes gebouwd.

Heb nu een teef besteld, ook niet uit grote ouderdieren en weer geen zwart of heel donker maar gekozen of karakter en werkeigenschappen.
Rocco schreef:
Budkes schreef:
Rocco schreef:

Natuurlijk selecteert zij wel op kleur, het is anders veel te toevallig dat ze alleen maar mooie honden fokt met zo'n dieprode kleur :wink: . Ik vind dat ze hele leuke honden fokt, Ferdi vind ik echt een goede werker en een plaatje om te zien. En als ze kan kiezen uit bijv 25 goede dekreuen, dan snap ik wel dat ze het uiterlijk ook laat meewegen, er is zoveel aanbod dat dat kan. Kleur en uiterlijk is dan een 2e selectiecriteria.
Dat vind ik heel wat anders dan mensen die Berry II gebruiken terwijl die hond al 200 nesten heeft voortgebracht, of 'toevallig' de dekreu op de club die maar zo zo is omdat ze dan nergens heen hoeven te rijden.
Wat betreft zwarte mechels, ik vind dat er nu een behoorlijke dip is in (KNPV)kwaliteit en dat zie je weer terug dat er dus minder mee wordt gefokt.
Sandra neemt het uiterlijk zeker wel mee vermoed ik ook. :wink: zijn echt mooie honden en willen goed werken.

Leuke zwarte mechelaar dekreu Brutus ( Gert Steenbergen)ook prima in de praktijk oefeningen , een vriend van mij heeft een zwarte teef er van super hondje met veel drive en goed bijten/zoeken en voor de duvel niet bang. Heb er nu een paar van gezien uit diverse teven
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Hippo schreef: Natuurlijk selecteert zij wel op kleur, het is anders veel te toevallig dat ze alleen maar mooie honden fokt met zo'n dieprode kleur :wink: .
Ik zie het niet zo als jij nu zegt, dat ze natuurlijk wel op kleur zou selecteren. Het lijkt me eerder een gevolg van de honden die ze gebruikt heeft. Als ze op basis van andere criteria dan toevallig als bijkomend resultaat vooral rodere honden fokt, wil dat nog niet zeggen dat ze specifiek op kleur selecteert.

Zo werkt dat nu eenmaal met selectie: je maakt je keuze gebaseerd op allerlei criteria en krijgt dan in dit geval gratis de kleur erbij.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Maar ik lees dat de inteelt dus ook bij de werkers een flinke rol gaat spelen en dat fokken op werk net zo fout is als fokken op uiterlijk. Immers reuen 200 keer gebruiken en maar wat in de rondte fokken klinkt als een waardeloze toekomst voor de werkhonden....
Want waar je ook op selecteren gaat, inteelt gaat ze straks ziek maken en als ik dit zo lees gaat het goed de verkeerde kant op. Als die 200 keer gebruikte reu straks kanker heeft met 7 jaar in zijn maag dan begrijpt iedereen hoe laat het is in werkhondenland...
Afbeelding
Gos
Zeer actief

laeken schreef:Maar ik lees dat de inteelt dus ook bij de werkers een flinke rol gaat spelen en dat fokken op werk net zo fout is als fokken op uiterlijk. Immers reuen 200 keer gebruiken en maar wat in de rondte fokken klinkt als een waardeloze toekomst voor de werkhonden....
Want waar je ook op selecteren gaat, inteelt gaat ze straks ziek maken en als ik dit zo lees gaat het goed de verkeerde kant op. Als die 200 keer gebruikte reu straks kanker heeft met 7 jaar in zijn maag dan begrijpt iedereen hoe laat het is in werkhondenland...
Denk je dan dat inteelt e.d. iets nieuws is? :wink:

Die reu waar men het hier over heeft (Berry) is overigens inmiddels al bijna 12 en wordt door Eersel in de kennistour van de RvB als voorbeeld gegeven van een vitale hond die nog steeds buitengewoon goede kwaliteit zaad produceert (dus dan kun je nagaan hoveel nakomelingen er inmiddels van rondlopen).
Rocco
Zeer actief

laeken schreef:Maar ik lees dat de inteelt dus ook bij de werkers een flinke rol gaat spelen en dat fokken op werk net zo fout is als fokken op uiterlijk. Immers reuen 200 keer gebruiken en maar wat in de rondte fokken klinkt als een waardeloze toekomst voor de werkhonden....
Voor een groot deel met je eens, dit komt mede omdat vele (gelegenheids) fokkers de kortste weg nemen en niet
of de kennis hebben van bepaalde bloedlijnen en er echt de moeite voor nemen die klooien maar wat aan en Berry II bijvoorbeld verkoopt makkelijker. Daarnaast is er nog steeds geen verplicht DNA in de KNPV iedereen kan nog steeds aanklooien en neem maar van mij aan dat niet alles klopt op bloedlijnen.nl, medische gegevens zijn nog vaak in vele honden lijnen onbekend....

En Berry II heeft inmiddels meer dan 300 dekkingen gedaan als daar een verborgen gebreek zit en er wordt nu al flink op ingeteelt heeft de KNPV een groot probleem Dan hebben we Kuno die ook in de Puts lijn zit. Gelukkig is er nog ruime keus en er zijn nog verstandige echte fokkers die bewust bepaalde reuen niet gebruiken., .Ik zelf als koper wil bewust geen hond uit de Berry of Kuno lijn omdat die er al genoeg zijn en ik wel doe moeite neem naar alternatief :wink:

Verder is kwaliteit genoeg maar worden sommige honden niet gebruikt omdat bijvoorbeeld die geleider minder bekend is. Pegge,Lamers,Roosen, TerLindert etc, etc dat verkoopt makkelijker....
Laatst gewijzigd door Rocco op 16 mar 2017 15:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Budkes
Zeer actief

Gos schreef:
Hippo schreef: Natuurlijk selecteert zij wel op kleur, het is anders veel te toevallig dat ze alleen maar mooie honden fokt met zo'n dieprode kleur :wink: .
Ik zie het niet zo als jij nu zegt, dat ze natuurlijk wel op kleur zou selecteren. Het lijkt me eerder een gevolg van de honden die ze gebruikt heeft. Als ze op basis van andere criteria dan toevallig als bijkomend resultaat vooral rodere honden fokt, wil dat nog niet zeggen dat ze specifiek op kleur selecteert.

Zo werkt dat nu eenmaal met selectie: je maakt je keuze gebaseerd op allerlei criteria en krijgt dan in dit geval gratis de kleur erbij.

Eens.

Maar ik zie ook binnen de KNPV sommige dingen met angst aan hoor. Ik vind Berry II een goeie hond hoor, maar wat is in godsnaam de meerwaarde van 1000+ nakomelingen.
Of wat ik ook wel eens voorbij heb zien komen 6x een nestherhaling :U: (praat ik niet over Berry hoor)
Daar ga je last van krijgen.

Mij als koper interesseert de lijn geen biet. Dwz als ik een goede hond volg kijk ik naar hele andere dingen. Ik vraag het altijd wel hoor, maar dat is een persoonlijk hobbymatig verhaal. Ik kijk naar zijn werk, zijn karakter, past ie bij de geleider waarvoor we hrmmop het oog hebben, past hij qua kracht en formaat. Dat zijn de selectie criteria. Als hij mooi is is dat mooi meegenomen, en anders heeft de geleider pech. Die er overigens ook wat van mag vinden uiteraard.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Maar moet er wel bij zeggen dat ik geen puppy koop maar volwassen gecertificeerde honden, dus dat is een heel ander uitgangspunt uiteraard.
Gr. Aniek

Afbeelding
Gos
Zeer actief

Budkes schreef: Maar ik zie ook binnen de KNPV sommige dingen met angst aan hoor. Ik vind Berry II een goeie hond hoor, maar wat is in godsnaam de meerwaarde van 1000+ nakomelingen.
Ik vind dat ook, en het antwoord op je vraag lijkt me vrij voor de hand liggend :wink: Dat is productie draaien. Dat werkt ook op korte termijn wel, anders zouden bepaalde instanties niet zo gretig dat zaad afnemen. Maar het heeft onherroepelijk neveneffecten op lange termijn.
Rocco
Zeer actief

Gos schreef:
Budkes schreef: Maar ik zie ook binnen de KNPV sommige dingen met angst aan hoor. Ik vind Berry II een goeie hond hoor, maar wat is in godsnaam de meerwaarde van 1000+ nakomelingen.
Ik vind dat ook, en het antwoord op je vraag lijkt me vrij voor de hand liggend :wink: Dat is productie draaien. Dat werkt ook op korte termijn wel, anders zouden bepaalde instanties niet zo gretig dat zaad afnemen. Maar het heeft onherroepelijk neveneffecten op lange termijn.

Ik noem het gemakzucht...........

Met alle respect zo bijzonder vind ik Berry ik weer niet maar dat is mijn persoonlijke visie er zijn genoeg honden van het zelfde caliber en ook beter .......ik kan er vele namen noemen maar vooruit zo even een naam Bonky Duivenman super gedraaid op het NK en vele wedstijden maar weinig gebruikt als reu.
Budkes
Zeer actief

Ik bespreek niet zo graag honden van anderen op een forum. Bonky van Nieske is zeker een tophond.
Maar er zijn meer dan genoeg enorm goede honden binnen de KNPV bekende, maar ook zeker onbekende.
Dat de africhter niet vererft wordt ook nog weleens vergeten door sommigen :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Budkes schreef:Ik bespreek niet zo graag honden van anderen op een forum. Bonky van Nieske is zeker een tophond.
Maar er zijn meer dan genoeg enorm goede honden binnen de KNPV bekende, maar ook zeker onbekende.
Dat de africhter niet vererft wordt ook nog weleens vergeten door sommigen :wink:

Yep , mij intereseert die bekende naam niet zo...toch jammer dat dit soort honden
dan niet gebruikt worden met ook nog een goede bloedlijn.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”