Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe corrigeren jullie? Tip gevraagd voor niet gevoelige hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maandoodle
Actief
Aantal honden: 1

Re: Hoe corrigeren jullie? Tip gevraagd voor niet gevoelige

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Wow wat een hoop reacties! En zeker heel waardevol en informatief. Zojuist het kinderfeestje van mijn dochter achter de rug (10 gillende meiden, jippie! :cheer: ) dus nog niet echt de tijd gehad om ze heel goed door te lezen, maar als het grut op bed ligt ga ik zeker even voor zitten.

Wel kan ik zeggen dat ik door snel de reacties door te lezen al gelijk wat handvatten heb gekregen. Af en toe is de oplossing heel simpel en dan denk je, waarom ben ik daar zelf niet opgekomen. Zoals vaak heb ik gelezen dat voorkomen beter is dan genezen, zeker in het geval van Maan, omdat ze zo stoicijns is. Nu eten we bijvoorbeeld vanavond op de bank een boterhammetje, het is tenslotte feest vandaag. Normaal als we dat doen loopt Maan steeds te struinen langs de banken en probeert ze haar slag te slaan. Nu heb ik dr mand verplaatst en bij ons neergezet, zodat ze er wel bij is en heb ik haar op dr plaats gezet. Nu ligt ze, na wat uhuhs van mij, braaf op dr plekje en kunnen mijn kids rustig hun boterhammetje opeten. Nadat ik de borden heb opgeruimd in de keuken (waar ze niet bij kan) heb ik haar gelijk wat lekkers gegeven en weer vrij gegeven. Geen correctie na de daad nodig gehad.

Zoals gezegd ga ik vanavond alle reacties nog even doorlezen. In iedere geval wel heel erg bedankt voor alle adviezen, ik kan hier echt iets mee.
Maandoodle
Actief

Heavy schreef:
Maandoodle schreef:Wow wat een hoop reacties! En zeker heel waardevol en informatief. Zojuist het kinderfeestje van mijn dochter achter de rug (10 gillende meiden, jippie! :cheer: ) dus nog niet echt de tijd gehad om ze heel goed door te lezen, maar als het grut op bed ligt ga ik zeker even voor zitten.

Wel kan ik zeggen dat ik door snel de reacties door te lezen al gelijk wat handvatten heb gekregen. Af en toe is de oplossing heel simpel en dan denk je, waarom ben ik daar zelf niet opgekomen. Zoals vaak heb ik gelezen dat voorkomen beter is dan genezen, zeker in het geval van Maan, omdat ze zo stoicijns is. Nu eten we bijvoorbeeld vanavond op de bank een boterhammetje, het is tenslotte feest vandaag. Normaal als we dat doen loopt Maan steeds te struinen langs de banken en probeert ze haar slag te slaan. Nu heb ik dr mand verplaatst en bij ons neergezet, zodat ze er wel bij is en heb ik haar op dr plaats gezet. Nu ligt ze, na wat uhuhs van mij, braaf op dr plekje en kunnen mijn kids rustig hun boterhammetje opeten. Nadat ik de borden heb opgeruimd in de keuken (waar ze niet bij kan) heb ik haar gelijk wat lekkers gegeven en weer vrij gegeven. Geen correctie na de daad nodig gehad.

Zoals gezegd ga ik vanavond alle reacties nog even doorlezen. In iedere geval wel heel erg bedankt voor alle adviezen, ik kan hier echt iets mee.
Als Maan mag lopen struinen langs de bank terwijl daar gegeten wordt is de verleiding ook wel heel groot om aandacht op te eisen door je te misdragen natuurlijk :wink: bij ons gaan de honden op hun plaats als wij eten en dat is nu een gewoonte geworden . Ze bedelen niet , ze kwijlen niet , ze snuffelen en piepen niet . Gewoon duidelijk voor de honden dat het eten niet voor hun bedoeld is .
Heb je helemaal gelijk in, maar ik zat op de een of andere manier een beetje vast in de gedachte 'ze mag dat gewoon niet doen'. En uiteraard deed ze het wel en moest ik corrigeren. Nu besef ik mij weer dat je zelf de juiste omstandigheden moet creeeren.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij hebben sinds een paar dagen een Spaans straathondje erbij. Die ligt nu op zijn plaats want wij hebben gegeten net. Dag 1 vier keer opgetild en gezegd Plaats en blijven. Dag 2 twee keer opgetild en gezegd plaats en blijf. Gisteren en vandaag gewezen naar zijn plaats en plaats en blijf gezegd. En het is al geregeld. Mijn hondjes liggen dus allebei op een eigen stoel tijdens het eten. Een regel waar niet mee gesold wordt en dus zelfs dat straathondje snapt dat meteen als je lief en duidelijk bent. Nooit een hond tot de een na laatste stap laten komen en dan verwachten dat jij de laatste stap niet zet. Dat haat ik zo aan andere honden baasjes. Hun hond fixeert. Sluipt en tongetje en ze doen niks.....ze doen pas wat als hun hond echt gaat uitvallen. Dat is dus ook zo met jouw hond. Ze krijgt alle kansen maar mag ze niet nemen. Veel eerder voorkomen dan heb je straks een veel prettigere hond die duidelijkheid boven constant zoeken naar kansen zal zetten.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

blondie schreef:Maar als de hond ook niet gevoelig is voor geluid (zoals de onverwachts klappende ballon) hoe gaan fisherdiscs dan werken?.

Als je deze vraag stelt begrijp je de werking van de Fisher discs niet, geen verwijt hoor, t gros van de mensen begrijpt de werking niet. Het heeft namelijk niets met al dan niet gevoelig voor geluid te maken alswel met de associatie die het geluid bij hem oproept.
Gr. Aniek

Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Budkes schreef:
blondie schreef:Maar als de hond ook niet gevoelig is voor geluid (zoals de onverwachts klappende ballon) hoe gaan fisherdiscs dan werken?.

Als je deze vraag stelt begrijp je de werking van de Fisher discs niet, geen verwijt hoor, t gros van de mensen begrijpt de werking niet. Het heeft namelijk niets met al dan niet gevoelig voor geluid te maken alswel met de associatie die het geluid bij hem oproept.
Nee maar wat dan wel? Misschien snapte ik het wel enigszins omdat ik bij mijn ene hond bijvoorbeeld wel deels werkte met het plotse effect van iets naast haar neer laten vallen (gooien op afstand) van een bepaald object wat geluid maakte en dus in haar geval maakte dat ze vanuit haar focus dan contact maakte met mij, ook al had ze niet echt het idee dat de irritatie/ interruptie van mij uit kwam.
Maar corrigeer me vooral als ik de foute link leg met fisher discs.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

blondie schreef:
Budkes schreef:

Nee maar wat dan wel? Misschien snapte ik het wel enigszins omdat ik bij mijn ene hond bijvoorbeeld wel deels werkte met het plotse effect van iets naast haar neer laten vallen (gooien op afstand) van een bepaald object wat geluid maakte en dus in haar geval maakte dat ze vanuit haar focus dan contact maakte met mij, ook al had ze niet echt het idee dat de irritatie/ interruptie van mij uit kwam.
Maar corrigeer me vooral als ik de foute link leg met fisher discs.
De Fisher Discs zijn simpel gezegd de omgekeerde clicker. Click is koekje, rammelen met de Fisher discs is koekje wordt je afgenomen.
Je hoeft er dus niet mee te gooien naast de hond. Het hoeft ook geen hard geluid te zijn. De discs maken net als de clicker een heel uniek geluid, waardoor deze specifiek verwijzen naar dat fijne gevoel, koekje bij de clicker, of het rotgevoel, koekje kwijt bij de rammel van de discs.

Snappie :wink:
Gr. Aniek

Afbeelding
laeken
Zeer actief

Fisherdisks zijn de shhhh van Cesar en de Nee van mezelf. Ik persoonlijk zou nooit gaan werken met clicker en disks etc omdat je juist moet leren je stem te gebruiken. Die heb je altijd en overal bij je.

Nu is het voor mij wel makkelijker omdat ik hond nr zoveel heb en het meeste als vanzelf gaat. En omdat ik de honden wel straf indien nodig. De huidige honden pak ik ook gewoon op en dwing ze. Als ze bv naar voren komen in de auto zeg ik rustig Neeeeejjj, til ze op en zet ze op de achterbank. Na twee keer wist de nieuwe hond wat de bedoeling is en nu zit hij netjes en rustig op de achterbank. Geen gedoe, regels zijn regels en honden zijn dol op duidelijkheid en regels. Zeker als je ze beloond voor goed gedrag en ze netjes aanleert hoe het moet.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik verhef bij mijn nieuwe hondje ook mijn stem soms een beetje. Is een erg gevoelig ding dus werkt perfect. Als hij alleen moet blijven moet ik hem iets berispen bij weg gaan. Hij loopt mee tot de deur en wil zich erdoor wrikken. Dat is een teken van niet alleen willen zijn. Maar het moet. Dus ik zeg Tom, NEE, jij moet effe hier blijven.....Dan deinst hij iets terug. Op dat moment mijn lieve stem. Baasje is zo terug....goed zo! En hij blijft nu prima alleen. Effe elkaar aftasten en leren aanvoelen.

Wat ik in elk geval hoor in je verhaal over Maan is dat ze tot 9 mag en 10 verboden is. Iets korter houden dus. Dan is de verleiding minder en de hond rustiger rondom bv etende kinderen. En kijken of je meer aan kan leren ipv afleren. Aanleren schept mogelijkheden, afleren is vaak een soort strijd.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

laeken schreef:Fisherdisks zijn de shhhh van Cesar en de Nee van mezelf. Ik persoonlijk zou nooit gaan werken met clicker en disks etc omdat je juist moet leren je stem te gebruiken. Die heb je altijd en overal bij je.

Nu is het voor mij wel makkelijker omdat ik hond nr zoveel heb en het meeste als vanzelf gaat. En omdat ik de honden wel straf indien nodig. De huidige honden pak ik ook gewoon op en dwing ze. Als ze bv naar voren komen in de auto zeg ik rustig Neeeeejjj, til ze op en zet ze op de achterbank. Na twee keer wist de nieuwe hond wat de bedoeling is en nu zit hij netjes en rustig op de achterbank. Geen gedoe, regels zijn regels en honden zijn dol op duidelijkheid en regels. Zeker als je ze beloond voor goed gedrag en ze netjes aanleert hoe het moet.
Ik gebruik ze wel om dingen aan of af te leren. Juist omdat ik mijn stem ook heel ondoordacht gebruik. Op verkeerde momenten of zonder consequenties. Omdat ik niet oplet of meerdere dingen tegelijk doe. De discs ( die ik overigens nog nooit nodig heb gehad voor een eigen hond) en de clicker gebruik ik bewust ik click nooit terwijl ik ergens anders mee bezig ben of rammel de discs ff onbewust. En dat maakt voor mij het verschil. Dan kader ik het gewenste of ongewenste gedrag heel scherp af en is het voor de hond ook heel duidelijk wat er gevraagd dan wel verboden wordt.

En als er dingen spelen dan loop ik bewust de hele dag met de clicker op zak. Wordt iedereen weer even scherp. De honden en ik ook.
Maar uiteraard is de stem hier het normale instrument, en straffen daar doe ik ook aan.
Sterker nog ik word altijd een beetje kriebelig van het afleiden en vooral niet straffen gedoe, je ziet sommige honden bijna wanhopig vragen om duidelijkheid.
Maar ja dat moet ook weer passen bij het karakter van de eigenaar natuurlijk, anders werkt het ook niet. Vandaar mijn voorstel voor het gebruik van de discs.
Laatst gewijzigd door Budkes op 18 mar 2017 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Tara schreef:Bovendien zit de kracht van de discs en de clicker in het feit dat het een uniek geluid is, enkel en alleen in bepaalde situaties gebruikt. Daarnaast geven ze altijd hetzelfde geluid, emotie- en intonatieloos, dat gaat je met je stem gewoon nooit lukken.
Ook dat. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Maandoodle
Actief

laeken schreef:Wat ik in elk geval hoor in je verhaal over Maan is dat ze tot 9 mag en 10 verboden is. Iets korter houden dus. Dan is de verleiding minder en de hond rustiger rondom bv etende kinderen. En kijken of je meer aan kan leren ipv afleren. Aanleren schept mogelijkheden, afleren is vaak een soort strijd.
Hier ga ik inderdaad weer een stuk scherper op zijn. Het is mij duidelijk dat ik de laatste tijd inderdaad haar iets teveel heb laten regelen om vervolgens hard op de rem te gaan staan zodra ze bij 10 is. Dat is natuulijk de bedoeling en ook niet eerlijk tegenover haar en ga ik weer even aanscherpen.
Heavy schreef:Dus in situaties waarvan je weet dat ze zich gaat ( mis)dragen zou ik haar gewoon aanleren wat wel de bedoeling is . En ze zal best nog even uitproberen want ze is tenslotte 10 maanden .
Ze is inderdaad pas 10 maanden, dus uitproberen zit er zeker in en dat hoort erbij, maar ik merkte al dat ik ergens een verkeerde weg in was geslagen en ben blij dat ik nu weer op het goede pad zit. Ga (of eigenlijk ben) er mee aan de slag.

Ik heb zeker wel ervaring met honden, maar heb hiervoor altijd kruisingen jack-russels gehad, dit was nog voordat ik kinderen had. Dit zijn zo totaal andere honden, 1x een geluid maken en ik had alle aandacht en kon ze zo makkelijk sturen en duidelijk maken wat het gewenste gedrag was, ging altijd perfect. Maar Maan is zo compleet anders, waardoor ik af en toe echt het wiel even opnieuw moet uitvinden. Wat bij mijn vorige honden werkte, werkt helemaal niet bij haar. Gelukkig is er dit forum :D .
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Herkenbaar, hoor. Elco is heel gevoelig en daar werkt een klein geluid voor aandacht trekken en dan even fronsen vaak al goed om hem duidelijk te maken dat hij iets wil doen dat ik niet goed vind. Gait is een stuk minder gevoelig en vooral veel minder afhankelijk van mijn goedkeuring. En dat is wennen en proberen wat bij hem het beste werkt.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Wat fysieke correcties betreft: ik ben geen voorstander van slaan en pijn doen, maar af toe een fysieke correctie is geen taboe hier. Lily wil bijvoorbeeld nogal eens ontzettend trekken aan de lijn. Dan zit ze helemaal in haar eigen ding en ik besta niet meer. Dan kan ik blijven praten, of aan haar nek blijven trekken, maar bij haar werkt het beter als ik a la Cesar Millan een klauw maak van mijn hand en haar dan even in haar bil prik. Het hoeft niet hard te zijn; ze moet gewoon even uit haar bubbel.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
laeken
Zeer actief

Alfilillo schreef:Wat fysieke correcties betreft: ik ben geen voorstander van slaan en pijn doen, maar af toe een fysieke correctie is geen taboe hier. Lily wil bijvoorbeeld nogal eens ontzettend trekken aan de lijn. Dan zit ze helemaal in haar eigen ding en ik besta niet meer. Dan kan ik blijven praten, of aan haar nek blijven trekken, maar bij haar werkt het beter als ik a la Cesar Millan een klauw maak van mijn hand en haar dan even in haar bil prik. Het hoeft niet hard te zijn; ze moet gewoon even uit haar bubbel.
Ik gaf mijn honden altijd een tikje tegen hun gezicht als ze aan mijn eten kwamen. Na een waarschuwing. Dat is geheel des honds en prima te begrijpen. Of ik een correctie fysiek ok vind of niet hangt heel erg af of ik denk dat je hond het begrijpt. Honden weten dat eten afpakken zeer riskant is. Ze lopen dat risico bewust. Ik ga echter geen hond een tik geven die trekt aan de lijn of ander gedrag vertoond dat niet persoonlijk is.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

laeken schreef:
Alfilillo schreef:Wat fysieke correcties betreft: ik ben geen voorstander van slaan en pijn doen, maar af toe een fysieke correctie is geen taboe hier. Lily wil bijvoorbeeld nogal eens ontzettend trekken aan de lijn. Dan zit ze helemaal in haar eigen ding en ik besta niet meer. Dan kan ik blijven praten, of aan haar nek blijven trekken, maar bij haar werkt het beter als ik a la Cesar Millan een klauw maak van mijn hand en haar dan even in haar bil prik. Het hoeft niet hard te zijn; ze moet gewoon even uit haar bubbel.
Ik gaf mijn honden altijd een tikje tegen hun gezicht als ze aan mijn eten kwamen. Na een waarschuwing. Dat is geheel des honds en prima te begrijpen. Of ik een correctie fysiek ok vind of niet hangt heel erg af of ik denk dat je hond het begrijpt. Honden weten dat eten afpakken zeer riskant is. Ze lopen dat risico bewust. Ik ga echter geen hond een tik geven die trekt aan de lijn of ander gedrag vertoond dat niet persoonlijk is.
Nee, maar in het geval dat ik beschrijf is het ook geen straf. Het gaat om iets fysieks om de hond uit haar focus te halen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Ik lees dat ze mag struinen bij de bank als er een boterham gegeten wordt en dat ze dingen van het aanrecht af jat.

Ik zou zoals ik al eerder gelezen heb, voorkomen.
Bij ons is het zo, dat als wij in de keuken zijn de hond NIET in de keuken mag komen. Er is een magische grens en dat weet Dana. Ze gaat dan ook precies met haar pootjes voor die grens liggen.
Maar als ik op de bank zit en ze wil naar de keuken toe om daar eens leuk door heen te lopen. Hoef ik ook maar te zeggen, "uit de keuken" en ze loopt weer weg.

Daarnaast zou ik ook tijdens het eten de hond in de mand. Dus jullie eten, Maan in de mand.
Dana is hier ook altijd in haar mand als we gaan eten, ik hoef het niet eens meer te zeggen, zodat ik een bord heb oid. Dana loopt Dana naar haar mand.

Op die manier weet zij wat de bedoeling is tijdens bepaalde dingen. Eten = mand, Keuken = verboden. Dan krijgt ze de kans ook niet om iets te jatten.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Judith schreef:Ik lees dat ze mag struinen bij de bank als er een boterham gegeten wordt en dat ze dingen van het aanrecht af jat.

Ik zou zoals ik al eerder gelezen heb, voorkomen.
Bij ons is het zo, dat als wij in de keuken zijn de hond NIET in de keuken mag komen. Er is een magische grens en dat weet Dana. Ze gaat dan ook precies met haar pootjes voor die grens liggen.
Maar als ik op de bank zit en ze wil naar de keuken toe om daar eens leuk door heen te lopen. Hoef ik ook maar te zeggen, "uit de keuken" en ze loopt weer weg.

Daarnaast zou ik ook tijdens het eten de hond in de mand. Dus jullie eten, Maan in de mand.
Dana is hier ook altijd in haar mand als we gaan eten, ik hoef het niet eens meer te zeggen, zodat ik een bord heb oid. Dana loopt Dana naar haar mand.

Op die manier weet zij wat de bedoeling is tijdens bepaalde dingen. Eten = mand, Keuken = verboden. Dan krijgt ze de kans ook niet om iets te jatten.
Hier precies zo al mogen mijn hondjes wel in de keuken want die zijn zo klein dat ze daar niks kunnen jatten. En als er iets valt zeg ik uh! en dan deinzen ze netjes terug. Bas zoekt elke avond na het koken de keukenvloer af op gevallen dingen. Dat mag ze. Maar wel pas als ik weg ben daar. Eten is hier echt honden op hun plaats. Duidelijkheid en ik heb niks met bedelen dus dat doen we dus ook niet.
Afbeelding
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

laeken schreef:Verbaal corrigeren bestaat niet. Je eerste post doet vermoeden dat jij denkt dat het verheffen van de stem of harder iets zeggen een corrigerende werking heeft. Hoezo zou dat corrigerend werken? Het werkt pas corrigerend als het een dreigement is en daarvoor moet je je hond inderdaad eerst slaan of pijn doen want dan heeft dreigen met....pas effect.
Dus zomaar wat gaan roepen of je stem verheffen maakt dat je hond gewoon meer opgewonden raakt. En jij komt machtelozer of drukker over wat ook effecten heeft op je hond.

Dit bedoel ik inderdaad. Een correctie is in feite oorzaak- gevolg. Als jij iets doet wat echt niet kan, dan zeg ik daar wat van. Dat heeft alleen nut als de boodschap duidelijk is. Ik gebruik een schrikreactie uitgelokt door een tik met een krant. Of gewoon een krant richting hond en kat gooien als bv de kat de hond al in een nekklem heeft en aanstalten maakt om de hond met de achterpoten te gaan krabben.

Voor de mensen die dat slaan noemen zou ik zeggen pak eens een krant en sla jezelf zo hard mogelijk op je arm..
Bedenk dan dat ik niet eens hard sla als ik de hond een tik geef.

Het is eigenlijk intimidatie en je hond leren dat de baas heel boos kan worden op een beheerste manier.
Dat er mensen zijn die zonder correcties willen opvoeden oke maar noem het niet slaan of pijn doen want dat is het niet.

Is het intimideren..? ja zeker maar ik heb liever dat een hond mijn grens kent en weet dat er consequenties zijn aan gedrag.
Liever 1 keer duidelijk aan het begin van je leven dan een leven lang mopperen op een dier die je een middelvinger geeft.

Daarnaast is er dus genoeg gedrag dat management vraagt of training i.p.v. een correctie.
Corrigeren moet je voorkomen maar als je het inzet moet het duidelijk en zonder fysieke pijn.
laeken
Zeer actief

-tycho schreef:
laeken schreef:Verbaal corrigeren bestaat niet. Je eerste post doet vermoeden dat jij denkt dat het verheffen van de stem of harder iets zeggen een corrigerende werking heeft. Hoezo zou dat corrigerend werken? Het werkt pas corrigerend als het een dreigement is en daarvoor moet je je hond inderdaad eerst slaan of pijn doen want dan heeft dreigen met....pas effect.
Dus zomaar wat gaan roepen of je stem verheffen maakt dat je hond gewoon meer opgewonden raakt. En jij komt machtelozer of drukker over wat ook effecten heeft op je hond.

Dit bedoel ik inderdaad. Een correctie is in feite oorzaak- gevolg. Als jij iets doet wat echt niet kan, dan zeg ik daar wat van. Dat heeft alleen nut als de boodschap duidelijk is. Ik gebruik een schrikreactie uitgelokt door een tik met een krant. Of gewoon een krant richting hond en kat gooien als bv de kat de hond al in een nekklem heeft en aanstalten maakt om de hond met de achterpoten te gaan krabben.

Voor de mensen die dat slaan noemen zou ik zeggen pak eens een krant en sla jezelf zo hard mogelijk op je arm..
Bedenk dan dat ik niet eens hard sla als ik de hond een tik geef.

Het is eigenlijk intimidatie en je hond leren dat de baas heel boos kan worden op een beheerste manier.
Dat er mensen zijn die zonder correcties willen opvoeden oke maar noem het niet slaan of pijn doen want dat is het niet.

Is het intimideren..? ja zeker maar ik heb liever dat een hond mijn grens kent en weet dat er consequenties zijn aan gedrag.
Liever 1 keer duidelijk aan het begin van je leven dan een leven lang mopperen op een dier die je een middelvinger geeft.

Daarnaast is er dus genoeg gedrag dat management vraagt of training i.p.v. een correctie.
Corrigeren moet je voorkomen maar als je het inzet moet het duidelijk en zonder fysieke pijn.
Ik kan me hier ook wel in vinden hoor. Niet dat ik de hondjes een tik geef met de krant maar het werkt wel. Ik doe het gewoon zelf maar bij deze hondjes hoeft dat nooit. Die hebben al veel teveel respect voor mensen zonder dat je ze straft. Ik hoef alleen te sturen. Met de stem. Heerlijk trouwens.

Soms mag gewoon iets niet. Dat gaan we wel stoppen. En ik ga ook niet afleiden. Wel als ik wat aanleren wil of als ze iets milds doen. Maar als Tom zoals gisteren ineens aan komt rennen en op mijn bord wil springen dan is het meteen Nee!!! Mag niet!!! Naar je plaats jij. En zoef stoof hij weg. Moest wel want als hij het eten eenmaal heeft vertrouw ik hem nog niet. Hij heeft zoveel honger geleden dat ik niet de illusie heb dat ik al een braadworst uit zijn bek mag halen. Beter gezegd, ik denk dat hij dan kan bijten. Dus dat gaan we effe proberen te voorkomen en daar horen inderdaad absolute grenzen bij. Afleiden of lief doen was kansloos want hij stoof op mijn bord eten af op de lage tafel en had de worst bijna te pakken.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay is een heel gevoelig hondje. Daar hoef ik maar een vinger op te steken.

Norah is in basis ook een heel gevoelig hondje, maar niet voor correcties. Ook niet van andere honden hoor. Dat maakt haar nogal een uitdaging. Ze was nog geen 2 jaar toen ze bij ons kwam. Inmiddels is ze 6 jaar. In oktober/november hebben wij een 2 daagse workshop BTA gevolgd bij hondencentrum Wraf in Zeewolde. De basis ligt in de roedelmethode Corrigeren is een onderdeel wat wordt 'aangeleerd'.
Je hebt 'nee' en 'foei'. Na een nee is er mogelijkheid om te verbeteren en kan er nog een soort van beloning (braaf) verdiend worden. Na een foei volgt een consequentie wat afhankelijk is van de situatie. Buiten is het aanlijnen en 'vrij over' (soort van volg). In huis betekend het dat de hond naar de plaats moet en daar pas vanaf mag als er rust is en jij hen verteld dat ze weer 'vrij' mogen. Nee de plaats wordt geen strafplek, maar wel een duidelijke boodschap die rust en veiligheid brengt. In het begin moet je ze natuurlijk wel leren dat ze er niet steeds af mogen. Daar is de roedelmethode een groot aandeel in. De roedelmethode is te uitgebreid om hier nu bij deze vraag nu uit te werken.(voor men denkt dat deze methode op corrigeren is gebaseerd, er zit een gelijk deel over belonen in en mijn honden zijn behoorlijk aangekomen door alle beloningen, zeker in de beginfase). Voor Norah werkt dit als een tierelier. Door binnen heel duidelijk te zijn al in die correcties heeft dat dezelfde uitwerking buiten. Norah reageert nu op deze woorden terwijl ik ze zachtjes uitspreek, terwijl dat echt wel anders is geweest omdat ze zo 'ongevoelig' was. Ze is er ook veel rustiger door geworden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”