Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is een reeële verwachting?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sam2012
Zeer actief
Aantal honden: 1

Wat is een reeële verwachting?

Ongelezen bericht door Sam2012 »

Even voorop gesteld: ik ben gewend dat het commando "hier" ook echt "hier" betekend (altijd rottweilers gehad en mee in de africhting gezeten), ongeacht wat je doet, ongeacht waar je mee bezig bent.

Ik vind dat ik bij Sam al iets milder ben geworden. Die krijgt nog wel eens een 2de commando, of komt op zijn dooie akkertje aangelopen.

Dan heb je Hardy :mrgreen: : Super leuke grappige podenco :mrgreen: (naja misschien zegt dat al genoeg). Hij is nu 2 maanden bij ons, en doet het heel goed. Iedere dag zien we nog steeds een goede vooruitgang: Hij durft naar buiten, vind het heerlijk om te wandelen, schrikt bijna nergens meer van, vind vreemde nog wel spannend, en begint wat waaks te worden.
We zijn lekker begonnen met de puppycurus, wat super leuk is!

Los lopen in een omheind parkje gaat goed! Hij komt regelmatig kijken (waar ik dan het commando "hier" aan koppel), en krijgt altijd wat lekkers. Er valt altijd iets te halen bij mij!

Hij is nu 2x uit onze tuin ontsnapt :ugh: . 1 keer omdat er een schuttingpaneel omgevallen was, en 1x was hij over de schutting geklommen. Dat paneel staat nu ook omgedraaid zodat hij deze niet meer als trap kan gebruiken :lekkerpuh:
De tweede keer scharrelde hij heerlijk rond, zag mij, maar zag niet het nut ervan in om te komen. Zelfs niet voor een bifi worstje.......

Afgelopen weekend heb ik hem los gelaten in een gebied wat niet omheind is. Aan de ene kant loopt de geluidswal en de andere kant de sloot. Als je de sloot volgt, kun je er uiteindelijk dmv een aarde wal overheen komen. Ofwel er is een ontsnapping mogelijkheid.
Hardy was helemaal happy en begon te rennen. Kwam een keer neuzen (wat lekkers erin), weer rennen kwam nog een keer kijken in vogelvlucht, en toen een vogel.......... Hier werd flink achteraan gerent, en mijn hartslag zat boven de 200

Na een minuut of 5 gerend te hebben, rende hij op mij af en sprong letterlijk in mijn armen *helemaal happy was Hardy* :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: .
Ik durfde hem niet meer los te laten (hebben = houden :8): ), waar Hardy niet blij mee was.

Meteen kroop mij de gedachten: In hoeverre is het reeël om van Hardy te verwachten dat hij het commando "hier" gaat opvolgen? Of is dit het?

Ik weet dat het geen rottweiler is, maar mijn lieve schattige podenco die nog maar 2 maanden in NL is en graag ergens het nut van inziet voordat hij iets doet :mann: :mann:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Wat is een reeële verwachting?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk niet dat je deze vraag in z'n algemeenheid kunt beantwoorden. De ene hond is de andere niet en de ene podenco is de andere ook niet. Sommige luisteren prima en andere totaal niet en alles ertussenin.
Mijn ervaring met Amy, een kruising podenco met heel veel jachtdrift - die op zich wel graag luistert en heel gehoorzaam is - is dat ik die 'hier' niet hoef te verwachten als ze eenmaal in jachtmodus zit. Maar door veel leuke spelletjes met hierkomen en werken met de voerdummy gaat het hierkomen wel supergoed als ik maar op tijd roep. Ze zal ook niet echt weglopen; als ze ergens achteraan gaat, gaat ze mij wel direct weer zoeken zodra de achtervolging gestaakt wordt en ze het spoor (op zicht of geur) kwijt is. En ze vindt me altijd. Maar ik laat haar eigenlijk gewoon niet meer los in wildrijk of onoverzichtelijk gebied, dan kan ik haar om de drie seconden roepen en dan kan ik haar qua bewegingsruimte dus net zo goed aan een lange lijn doen, dat is ook een stuk relaxter.
Taartje heeft veel minder jachtpassie, maar van haar hoef ik ook zonder dat ze in jachtmodus is niet te verwachten dat ze altijd komt als ik roep. Ook niet voor koekjes of een vrolijk woord. Soms vindt ze dat wel leuk hoor, maar alleen als ze er zelf toevallig zin in heeft. Mijn verwachtingen van Taartje zijn dus ook veel lager dan die van Amy.
Als ik je beschrijving van Hardy zo lees, denk ik dat je buitenshuis geen gehoorzaamheid moet verwachten als die van je Rottweiler, maar wellicht kun je met veel training, tijdig herkennen van signalen en daar goed op anticiperen wel een redelijk betrouwbare hier bereiken.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lastige vraag omdat de ene hond de andere niet is. Als je verwachting is dat hij bij het eerste 'hier' aan je voet staat, is het waarschijnlijk niet reeel, maar ik ken genoeg podenco's die los kunnen.
Onze lily komt meestal wel als ik haar roep, maar dat is puur omdat ze weet dat ze dan iets lekkers krijgt. Als ze niet direct komt, kan ik beter niet meer roepen en doorlopen, want dan zoekt ze me op een gegeven moment zelf en ze vindt me ook altijd. Soms is ze dan een paar Minuten uit zicht, wat ik op zich niet heel prettig vind.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat je met een podenco maar beter de verwachting kan hebben dat loslopen een dingetje zal blijven.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Brindlecardi schreef:Ik denk dat je met een podenco maar beter de verwachting kan hebben dat loslopen een dingetje zal blijven.
Ja, dat denk ik ook, maar ik denk ook niet dat je bij voorbaat het bijltje er al bij neer moet gooien dat het toch niet zal lukken. Met training kun je ook bij de meeste podenco's heel veel bereiken.
Het zijn wel slimme duivels, dus aanlijnen na het hierkomen (nu is het over met de pret) probeer ik zo veel mogelijk te vermijden, dan lijn ik liever aan als ze toch al in mijn buurt lopen en na het aanlijnen spelen we nog even of doen we wat trucjes. Ik beloon ook veel voor inchecken en hierkomen betekent soms meerdere voertjes, zodat ze niet alleen langs rennen om een voertje uit je hand te grissen, maar ook daadwerkelijk bij je blijven staan, want misschien komen er nog meer voertjes.
Sam2012
Zeer actief

@ DeDiana: Ik weet dat ik inderdaad nooit de gehoorzaamheid kan verwachten als van mijn rottweiler. Dit is niet eerlijk voor Hardy en frustrerend voor mij.

Daarom ook dit topic, omdat ik geen ervaring heb met honden die "minder" goed luisteren *hmmmmm dit staat wel heel negatief*

Ik kan Hardy zijn aandacht krijgen dmv in een piepspeeltje te knijpen. Niet dat hij komt, maar hij kijkt wel op en heb wel even zijn aandacht (waar ik hem voor beloon dmv een blije stem).

Het is wel een slim ventje: Zijn eerste puppycursus liet hij meteen zien dat hij de zit en af kan (terwijl ik dit nog nooit met hem had geoefend, vind het sociale gedeelte belangrijker) en liet ook al een paar mooie stukjes volgen zien (ook nog niks mee gedaan). Hij legt snel verbanden

Goede tip, was ik even vergeten om idd niet meteen aan te lijnen als hij komt, of weer even aanlijnen en weer los laten.

@ Alfilillo: Het uit het zicht gaan vind ik zo eng :ugh: , gewoon de controle kwijt zijn bij een hond die hier nog niet zo lang is. Sam is ook wel eens uit het zicht, maar ik weet dat hij mij altijd weer opzoekt. Hij rent ook meters voor mij uit, gaat een hoek om, en als ik niet snel genoeg kom, dan komt hij mij weer opzoeken.
Ik weet wanneer hij ergens achteraan wilt gaan en weet als ik een flink commando "hier" geef hij ook komt.

Misschien komt het ook wel omdat ik Hardy nog niet zo goed ken als Sam, en weet dat er jachtinstinct inzit en weet dat een Podenco minder goed (of niet) luistert als een rottweiler. Gewoon bang zijn de controle kwijt te zijn en hierdoor er iets met Hardy gebeurt. Misschien moet ik meer op hem gaan vertrouwen, want eigenlijk is er nog niks "ergs" gebeurd.

@ Brindlecardi: Dat denk ik ook, maar wil wel van alles proberen om te kijken in hoeverre hij veilig los kan lopen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Het is lastig inschatten inderdaad hoe het zal gaan. Ik heb Finn nu 2,5 jaar en hij heeft laatst voor het eerst een wandeling van 2 uur losgelopen. Pas nu durf ik te zeggen dat we qua loslopen bereikt hebben wat eruit te halen valt, of in ieder geval dat we een punt bereikt hebben waar ik blij mee ben. Verbeteren kan altijd nog.
Ik zou er inderdaad vanuit gaan dat hierkomen een dingetje zal blijven en vooral rustig eraan gaan werken. Met de tijd ga je dan meer en meer kunnen inschatten wat wel en niet gaat. Bij Finn heb ik het nu over de boeg gegooid van zelf inchecken. Op commando meteen komen zit er slecht in, maar door regelmatig leren inchecken weet hij in ieder geval dat ik ook nog mee wandel en hij niet in zijn eentje op pad is. Als ik dus wat zeg, komt dat eerder binnen dan wanneer hij al een hele wandeling in zijn eentje aan het struinen is. En hij komt zo om de paar minuten even kijken, krijgt wat lekkers en rent weer vooruit. Als ik dan denk dat er een situatie komt waarin hij aan de lijn moet, dan doe ik dat op die momenten, krijgt hij dubbel lekkers en mag daarna weer los.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Sam2012 schreef:@ DeDiana: Ik weet dat ik inderdaad nooit de gehoorzaamheid kan verwachten als van mijn rottweiler. Dit is niet eerlijk voor Hardy en frustrerend voor mij.

Daarom ook dit topic, omdat ik geen ervaring heb met honden die "minder" goed luisteren *hmmmmm dit staat wel heel negatief*

Ik kan Hardy zijn aandacht krijgen dmv in een piepspeeltje te knijpen. Niet dat hij komt, maar hij kijkt wel op en heb wel even zijn aandacht (waar ik hem voor beloon dmv een blije stem).

Het is wel een slim ventje: Zijn eerste puppycursus liet hij meteen zien dat hij de zit en af kan (terwijl ik dit nog nooit met hem had geoefend, vind het sociale gedeelte belangrijker) en liet ook al een paar mooie stukjes volgen zien (ook nog niks mee gedaan). Hij legt snel verbanden

Goede tip, was ik even vergeten om idd niet meteen aan te lijnen als hij komt, of weer even aanlijnen en weer los laten.

@ Alfilillo: Het uit het zicht gaan vind ik zo eng :ugh: , gewoon de controle kwijt zijn bij een hond die hier nog niet zo lang is. Sam is ook wel eens uit het zicht, maar ik weet dat hij mij altijd weer opzoekt. Hij rent ook meters voor mij uit, gaat een hoek om, en als ik niet snel genoeg kom, dan komt hij mij weer opzoeken.
Ik weet wanneer hij ergens achteraan wilt gaan en weet als ik een flink commando "hier" geef hij ook komt.

Misschien komt het ook wel omdat ik Hardy nog niet zo goed ken als Sam, en weet dat er jachtinstinct inzit en weet dat een Podenco minder goed (of niet) luistert als een rottweiler. Gewoon bang zijn de controle kwijt te zijn en hierdoor er iets met Hardy gebeurt. Misschien moet ik meer op hem gaan vertrouwen, want eigenlijk is er nog niks "ergs" gebeurd.

@ Brindlecardi: Dat denk ik ook, maar wil wel van alles proberen om te kijken in hoeverre hij veilig los kan lopen.
Het vervelende is alleen dat je daar feitelijk alleen door schade en schande achter kan komen. Mijn ervaring is met honden die niet fatsoenlijk hebben geleerd los te lopen en behept zijn met jachtinstinct, dat zo'n hond zich misschien op cursus of aan de lange lijn goed gedraagd, maar er hoeft maar iets kleins te gebeuren en het kan de aandacht trekken, dat zal voor dit soort honden altijd voorrang krijgen. Op bepaalde dingen kan je dan gelukkig weer anticiperen. Ik zou er in ieder geval qua locatie zo veel mogelijk rekening mee houden dat je het appèl op een zeker moment kunt verliezen.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Het is ook best eng om die controle kwijt te zijn. En wat je zegt, je kent hem nog niet zo goed. Hangt Hardy erg aan Sam? Dat kan wel helpen.
Lily is hier sinds ze 9 weken oud is, dus dat was een stuk makkelijker. Vanaf drie maanden ging ze mee met wandelingen en heb ik haar meteen losgelaten (mocht eigenlijk niet van de stichting), want ik denk dat het dan juist het makkelijkst te leren is om bij je te blijven. Op die leeftijd vond ze het nog best spannend om het grote boze bos in te gaan, dus dan bleef ze de hele tijd achter Alfil aan hobbelen die haar op zijn beurt ook goed in de gaten hield. In die zin denk ik wel dat het makkelijker is om al een andere hond erbij te hebben die goed luistert. Als ze zo klein zijn kun je ze bovendien makkelijker vangen als ze er vandoor mochten gaan. Zo heeft ze een paar maanden achter Alfil aan gehobbeld en ik denk wel dat het er op die manier ingesleten is dat ze min of meer bij de roedel moet blijven. Tot nu toe heb ik trouwens ook nog niks gemerkt van jachtinstinct.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Sam2012
Zeer actief

veertje schreef:Bij Finn heb ik het nu over de boeg gegooid van zelf inchecken. Op commando meteen komen zit er slecht in, maar door regelmatig leren inchecken weet hij in ieder geval dat ik ook nog mee wandel en hij niet in zijn eentje op pad is. Als ik dus wat zeg, komt dat eerder binnen dan wanneer hij al een hele wandeling in zijn eentje aan het struinen is. En hij komt zo om de paar minuten even kijken, krijgt wat lekkers en rent weer vooruit. Als ik dan denk dat er een situatie komt waarin hij aan de lijn moet, dan doe ik dat op die momenten, krijgt hij dubbel lekkers en mag daarna weer los.
Bedoel je hiermee dat iedere keer als Finn komt hij iets lekkers krijgt met zelf inchecken? Dat die ik nu in het omheind gebied, zodat hij weet dat er altijd iets te halen valt.

@ Brindlecardi: Daar ben ik ook bang voor. Heel eerlijk gezegd zit ik hier niet zo op te wachten (veel weilanden met koeien, schapen en ganzen). Voorlopig laat ik hem daar ook niet los (kat op het spek binden).
We blijven voorlopig oefenen in het omheinde gedeelte (en hem maar eens meenemen naar het hertenkamp, is een soort kinderboerderij).

Sam vind het ook leuk om eenden en vogels te laten schrikken. Vind het prachtig als ze weg vliegen, maar daar houd het bij op. Hij gaat er niet achteraan.
Katten wel, maar dat is 1 ferm commando en staat weer naast me.

@ Frolic: Wow dat is super knap!!

@ Alfilillo: Klopt, ik ken hem nog niet zo goed en niet vanaf pup af aan.
Nee hij hangt niet zo heel erg aan Sam. De 2de keer dat Hardy de benen had genomen (een schuttingpaneel stond omgedraaid waardoor er een soort van trap idee ontstond en hij is eroverheen geklommen), ben ik met Sam naar buiten gegaan. Hardy zag Sam vond het leuk, maar hobbelt er niet achteraan.
Sam2012
Zeer actief

Ik heb hem gisteren weer los gelaten tussen de sloot en geluidswal. Eigenlijk ging het best goed, maar ik vind het gewoon doodeng.
Is er echt is gebeurd? Nou nee eigenlijk niet. Hij sjeesde er weer vandoor, rende verschillende keren lang mij op. Rende achter vogels aan en eenden (beide kan en mag eigenlijk niet), maar hij kwam wel bij mij neuzen. Paar keer aangelijnd en weer los gelaten.
Ruim voor het punt waar hij dmv de aarde wal over de sloot kan heb ik hem aangelijnd.

Eigenlijk vind ik dit voorlopig meer als genoeg. In hem omheinde gedeelte ben ik lekker ontspannen, maar tussen de de geluidswal en sloot absoluut niet omdat ik weet dat hij weg kan (eventueel met alle gevolgen van dien).

Laten we elkaar eens maar nog beter kennen!
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Sam2012 schreef:Ik heb hem gisteren weer los gelaten tussen de sloot en geluidswal. Eigenlijk ging het best goed, maar ik vind het gewoon doodeng.
Is er echt is gebeurd? Nou nee eigenlijk niet. Hij sjeesde er weer vandoor, rende verschillende keren lang mij op. Rende achter vogels aan en eenden (beide kan en mag eigenlijk niet), maar hij kwam wel bij mij neuzen. Paar keer aangelijnd en weer los gelaten.
Ruim voor het punt waar hij dmv de aarde wal over de sloot kan heb ik hem aangelijnd.

Eigenlijk vind ik dit voorlopig meer als genoeg. In hem omheinde gedeelte ben ik lekker ontspannen, maar tussen de de geluidswal en sloot absoluut niet omdat ik weet dat hij weg kan (eventueel met alle gevolgen van dien).

Laten we elkaar eens maar nog beter kennen!
ik zou het risico niet nemen in gebied waar hij weg kan, een sloot is niets en hij staat zo op een weg en kan je hem eraf schrappen, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.. mijn kruising podenco mag nu pas op een pad los waarachter een hoge wal een drukke weg ligt.. en die wordt 10 in april.
Zoek veilige gebieden op, hoe lastig dat ook is.. een dode hond vergeef je jezelf niet.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Sam2012 schreef:
veertje schreef:Bij Finn heb ik het nu over de boeg gegooid van zelf inchecken. Op commando meteen komen zit er slecht in, maar door regelmatig leren inchecken weet hij in ieder geval dat ik ook nog mee wandel en hij niet in zijn eentje op pad is. Als ik dus wat zeg, komt dat eerder binnen dan wanneer hij al een hele wandeling in zijn eentje aan het struinen is. En hij komt zo om de paar minuten even kijken, krijgt wat lekkers en rent weer vooruit. Als ik dan denk dat er een situatie komt waarin hij aan de lijn moet, dan doe ik dat op die momenten, krijgt hij dubbel lekkers en mag daarna weer los.
Bedoel je hiermee dat iedere keer als Finn komt hij iets lekkers krijgt met zelf inchecken? Dat die ik nu in het omheind gebied, zodat hij weet dat er altijd iets te halen valt.
Ja en ik beloon ook inchecken op afstand, als hij even naar me kijkt. Wel echt naar mij kijken dan en niet langs me heen. Zo kan hij nu ook een beetje (het is nog geen 100% gehoorzaamheid) wachten als ik dat zeg. Wachten tot ik er ben en hem kan aanlijnen heeft bij hem tot nu meer resultaat dan roepen om bij mij te komen.
Dit is wel een lang proces geweest hoor. Ik werk er ook aan als we aangelijnd lopen (aan de flex) en dat doe ik nog altijd. Stukje bij beetje ben ik hem meer en meer gaan loslaten en dat was een hele tijd met een lange lijn van 10 meter eraan. In losloopgebieden kon hij beter los, omdat je daar steeds honden tegenkomt en hij dus afgeleid is van het zoeken naar geurtjes en meestal zit er ook niet veel wild als er veel honden lopen. Tijdens het loslopen was ik in het begin ook continu bezig met spelletjes. Best vermoeiend als je even lekker wilt wandelen :mrgreen: Dus dat was eerst maar enkele minuten en dan weer vast, zodat we beide ontspannen konden wandelen. Daarna werd dat stukje bij beetje langer en kon ik meer ontspannen als hij los was. Ik ben zijn 'jacht' signalen steeds beter gaan herkennen en weet dat er ergens een onzichtbare lijn is waar hij niet over moet gaan, want dan wordt hij lastiger te bereiken.

Veel oefenen op een leuke en speelse manier werkt denk ik het beste. En het vooral veel tijd geven :wink:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zou aangelijnd eerst gaan oefenen met wat jij van hem verwacht met vogels. Ja dan is hij braver, maar dat bouw je verder uit. Bij ongehoorzaamheid geef je dit ook aan (foei) en lijn je hem zonder verdere straf aan, als hij zich aan de lijn weer netjes gedraagd (dus dat punt heb getraind waar hij ongehoorzaam was en verder doorlopend daarna, maar niet voordat hij rust en braafheid laat zien) dan kan hij eventueeweer los.

Ik denk dat het reeel is dat je hem maar op zeer beperkte plekken los kan laten. Zoals het strand mogelijk. Het bos is dan alweer de vraag, daar is het voor velen gewoon heel erg moeilijk. Open gebied, eventueel de polder waarin je overzicht zou kunnen hebben is wel een optie. En dan ook nog seizoensgebonden. Nu in het bos is denk ik heel anders dan van de winter weer. Nu zit je met het jonge wild, wild dat nu weer lekker overal rond komt. Dat geeft veel meer risico, daarbij wordt er ook weer meer gecontroleerd dan.

Dus plaatsgebonden en zelfs seizoensgebonden zou hij los kunnen lopen. Dat zouden veel meer mensen eens moeten bedenken. Er komen steeds meer honden, er komt ook steeds meer weerstand tegen honden, onder andere ook door het opjagen van wild, waardoor er steeds meer regels komen, steeds meer gebieden verboden terrein worden. En aangelijnd kun je ook leuke dingen gaan doen.
Afbeelding
Sam2012
Zeer actief

@ Jacq1970: er ligt geen weg langs de sloot, alleen een woonwijk, maar dan nog kan het goed fout gaan :ugh:

@ Veertje : Dank je wel voor je uitgebreide uitleg!!

@ gyanty : We lopen hier veel langs/door/tussen weilanden, ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn honden achter vee aan gaan. Dat kan en mag gewoon niet (ook niet achter herten of iets dergelijks).
Dit is voor de komende maanden echt nog een stap te ver. Laat ik eerst maar eens kijken of ik hem fatsoenlijk los kan laten tussen de geluidswal en de sloot en in het omheinde gedeelte dat ik hem op andere gedachten kan brengen zodat hij ook niet achter vogels aangaat.

Het is niet dat ik hem persé overal los wil laten lopen. Toen ik aan hem begon wist ik dat de kans erin zit dat hij nooit los kan in gebieden waar hij weg kan. Omdat ik nog nooit een hond buiten een rottweiler om hem gehad, was ik wel eens benieuwd, wat reëel is om te "verwachten" met het gedrag wat hij nu laat zien.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”