Haha, ik heb er met Amoz ook héél lang over gedaan. Hij ging ook nooit uit zichzelf zitten, kende alleen standje staan en liggen, dus daar had ik ook geen ingang. Afkijken van de andere honden werkte bij hem ook niet.
Ik heb Amoz alles met de clicker aangeleerd, begonnen met gedrag dat hij zelf aanbood (bijvoorbeeld opkijken naar mij -> belonen -> daarna commando 'kijk' eraan koppelen). Zo kon hij al heel snel liggen op commando en vanuit het liggen kon ik hem wel met lokken met een brokje in een zit krijgen. Dat heb ik toen ook geclickt en uitgebreid beloond, maar vanuit sta in zit kon hij nog steeds niet, hij moest dan eerst af

Tot op een bepaald moment bij hemzelf ineens het kwartje viel dat die zit ook wel direct kon vanuit staan, toen heb ik hem met handenvol voertjes en een rondedansje beloond en vanaf dat moment snapte hij het.
Het gekke is dat hij nu ook veel vaker gewoon zit te zitten uit zichzelf, alsof hij ineens ontdekt heeft dat hij die lichamelijke mogelijkheid ook nog heeft.
Taartje kan ook niet zitten op commando, is ook weer zo'n hond die zelden uit zichzelf gaat zitten - in ruim een halfjaar bij mij heb ik haar misschien vijf keer even heel kort zien zitten. Ik kan haar ook niet in die positie lokken met een brokje, dan buigt ze haar lange nek heel ver naar achteren of zet stapjes naar achteren, en als ze dan niet snel het brokje krijgt, loopt ze gewoon weg.

Ik ben nu wel begonnen met de clicker met haar en dat vindt ze wel heel leuk, al snapt ze nog niet 100% dat er een oorzakelijk verband is tussen wat zij doet en de click/beloning. Maar of het zitten op commando bij haar ooit lukt... daar heb ik ook wel een hard hoofd in.