Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zit!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Zit!

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik ben niet zo'n honden africhter :U: Het opvoeden gaat best aardig. Mijn meeste opvanghonden heb ik snel zindelijk, weten snel dat ze niet op de tafel mogen springen, dat ze zich in mijn roedel moeten gedragen, de kat met rust laten en ik krijg het zelfs voor elkaar dat ze acceptabel aan de riem lopen.
Maar een simpele 'ZIT!', dat gaat nog wel eens mijn competenties te boven.

Ik zou graag opvanger Rico, podenco dus flink eigenwijs, op commando leren zitten. Waarom? Zodat ik hem niet meer achter een boom hoef te parkeren om een fatsoenlijke foto te maken. :mrgreen:

Afbeelding

Hij heeft immers nog steeds geen baas maar ik blijf hopen dat als ik maar af en toe leuke foto's van hem verspreid, iemand uiteindelijk voor hem valt.

Zit dus, dan kan je leuke foto's maken. Ik heb het vaak geprobeerd met dat snoepje, vlak boven zijn hoofd langzaam naar achteren bewegen. Zelfs met een beetje hulp door op zijn bips te drukken doet hij het niet. Duw op zijn bips en hij duwt hard terug. :jank:
Hoe ga ik Rico leren zitten op commando?
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Zit!

Ongelezen bericht door Gimmick »

Met de kont tegen de muur en dan snoepje naar achter bewegen? Dan kan hij niet naar achteren lopen.
Zo heb ik het mijn eigenwijze teckel.geleerd...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Haha, ik heb er met Amoz ook héél lang over gedaan. Hij ging ook nooit uit zichzelf zitten, kende alleen standje staan en liggen, dus daar had ik ook geen ingang. Afkijken van de andere honden werkte bij hem ook niet.
Ik heb Amoz alles met de clicker aangeleerd, begonnen met gedrag dat hij zelf aanbood (bijvoorbeeld opkijken naar mij -> belonen -> daarna commando 'kijk' eraan koppelen). Zo kon hij al heel snel liggen op commando en vanuit het liggen kon ik hem wel met lokken met een brokje in een zit krijgen. Dat heb ik toen ook geclickt en uitgebreid beloond, maar vanuit sta in zit kon hij nog steeds niet, hij moest dan eerst af ;-) Tot op een bepaald moment bij hemzelf ineens het kwartje viel dat die zit ook wel direct kon vanuit staan, toen heb ik hem met handenvol voertjes en een rondedansje beloond en vanaf dat moment snapte hij het.
Het gekke is dat hij nu ook veel vaker gewoon zit te zitten uit zichzelf, alsof hij ineens ontdekt heeft dat hij die lichamelijke mogelijkheid ook nog heeft.

Taartje kan ook niet zitten op commando, is ook weer zo'n hond die zelden uit zichzelf gaat zitten - in ruim een halfjaar bij mij heb ik haar misschien vijf keer even heel kort zien zitten. Ik kan haar ook niet in die positie lokken met een brokje, dan buigt ze haar lange nek heel ver naar achteren of zet stapjes naar achteren, en als ze dan niet snel het brokje krijgt, loopt ze gewoon weg. :F:
Ik ben nu wel begonnen met de clicker met haar en dat vindt ze wel heel leuk, al snapt ze nog niet 100% dat er een oorzakelijk verband is tussen wat zij doet en de click/beloning. Maar of het zitten op commando bij haar ooit lukt... daar heb ik ook wel een hard hoofd in.
DeDiana
Zeer actief

Gimmick schreef:Met de kont tegen de muur en dan snoepje naar achter bewegen? Dan kan hij niet naar achteren lopen.
Zo heb ik het mijn eigenwijze teckel.geleerd...
Ja, die tip kreeg ik ook al, maar bij zowel Amoz als Taartje werkte dit niet. Dan bleven ze ofwel gewoon stilstaan of liepen zijwaarts alsnog naar achteren, zodat ze uiteindelijk dwars voor me stonden. Ook ergens op staan waarop ze niet naar achteren konden lopen had geen effect: dan bleven ze staan of stapten van het opstapje af.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Mijn honden zit geleerd bij het eten geven, je staat met een volle bak lekkers, ZIT (bak een beetje naar achteren). Bij Lady heb ik 2 keer een stoel gebruik dus, muur-Lady-stoel, zodat ze niet opzij kon lopen. :ok:

Hij ziet er goed uit, leuke foto :I:
DeDiana
Zeer actief

Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Wij zijn begonnen met elke keer 'zit' zeggen als ie al uit zichzelf ging zitten. Doet ie dat, zelf gaan zitten? Want dan kun je daar misschien sowieso mee beginnen, dat ie het juiste woord aan de juiste beweging gaat koppelen. Desnoods na 50 keer. :mrgreen:

Op de hondenschool moesten wij -maar toen kon ie het al, dus ik weet niet of het hielp- niet perse dat brokje naar achter bewegen, maar (als ie stond) voor zijn neus de hand (met brokje) omhoog bewegen. Dus vanaf pak 'm beet 10 cm onder zn neus, tot net iets boven z'n neus. En dan in gewoon verticale beweging omhoog. Met 'zit' erbij. Daar hielp dat uiteindelijk ook bij de hardnekkigste niet-zitter (Beagle :mrgreen: ). Geen idee of het helpt bij Rico hoor..

Overigens heeft op z'n kont drukken hier ook nooit gewerkt. Hij moet er wel zelf het nut van inzien (en nut kan in het begin best een brokje zijn, tegenwoordig is nut ook gewoon doen wat ik zeg), want anders kan je het schudden met je zit. En duwt ie inderdaad gewoon z'n kont terug. :LOL:
Johnny Jones
Zeer actief

Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die kan worstelen met zit!

Gimmick, tegen een muur zetten heb ik geprobeerd. Hij draait zich dan in allerlei bochten, maar geen zit.

De truc van Zivanomi wil ik wel eens proberen, hij is slim genoeg.

Met klikkeren heb ik zelf geen ervaring, hoewel ik me wel voor kan stellen dat het een goede methode is om gewenst gedrag te belonen. Is dat wel mogelijk als er zes honden rondlopen?
Het topic is ook handig, eens kijken wat ik daarvan kan leren.
DeDiana
Zeer actief

Johnny Jones schreef:Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die kan worstelen met zit!

Gimmick, tegen een muur zetten heb ik geprobeerd. Hij draait zich dan in allerlei bochten, maar geen zit.

Met klikkeren heb ik zelf geen ervaring, hoewel ik me wel voor kan stellen dat het een goede methode is om gewenst gedrag te belonen. Is dat wel mogelijk als er zes honden rondlopen?
Ik voelde me ook echt zo'n kluns, alle honden hier, inclusief de opvangers, konden binnen twee dagen wel zitten op commando, maar Amoz (en nu Taartje)... :roll:
Clickeren is inderdaad met meerdere honden wat onhandig. Als ik dingen ga oefenen of trucjes ga aanleren, neem ik de honden dus meestal apart mee naar buiten.
Ben benieuwd of het bij jullie uiteindelijk lukt en op welke manier, misschien kan ik dat bij Taartje dan ook proberen ;-)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Johnny Jones schreef:Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die kan worstelen met zit!

Niet uit eigen ervaring, maar je kunt prima clickeren als er meerdere honden bij zijn. Dat moet je ze wel even aanleren, als je op youtube kikopup zoekt heeft ze in haar kanaal meerdere filmpjes waarin ze dat duidelijk uitlegt!
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Heerlijk die eigenwijze honden. Het is een plaatje met een heel leuk koppie, hoop dat hij gauw tegen zijn perfecte thuis aanloopt.

Mijn Aismee kan wel goed zit, maar die af.. dat was een drama! Geen enkel trucje werkte, ik kon het haar niet duidelijk maken, niet uitlokken.. ook de instructeur van puppycursus vond het hopeloos... ;-)
Bij haar heb ik ook mijn 2e hond gebruikt om het voor te doen. Hij kreeg lekkers als ie braaf af ging en als zij op mijn commando "af" bleef zitten kreeg ze niets.. het duurde even maar op een gegeven moment ging ze in slow motion af want dat zag ze Teddy steeds doen en toen uiteraard de jackpot gekregen. Sindsdien kan ze het.. wel grappig is dat als ze me echt kwijt is en echt niet meer weet wat ik nou wil, ze ook gaat liggen..

Voor dit soort honden en clickertraining is het boek "superhonden" wel een aanrader. Dat legt veel dingen heel goed uit vanaf de basis en hebben in hun voorbeelden ook vooral eigenwijze terriërs en andere hondenrassen die niet gefokt zijn voor hun gehoorzaamheid en will to please..
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Mijn ervaring is dat als je een hond in zit wil lokken, je de hond eerst goed moet kunnen lokken en de hond de kunst van het lokken moet begrijpen. Sterker nog, de persoon moet de kunst van het lokken heel goed beheersen. En weet je, daar zit het hem al heel vaak in.

Lokken is dat de neus aan het lekkers zit en niet meer loslaat. Ga eerst eens proberen dat je dat een stapje vooruit kan doen. Brokje mag dus niet loslaten van de neus. Je moet je dan aanpassen aan de hond. De ene hond zal sneller naar voren komen een ander vertwijfeld. De 1 een grote stap, de ander maar een millimeter. Die honden die een millimeter doen zijn natuurlijk het moeilijkst, want dat vraagt zeer veel beheersing van de persoon, want vaak zie je dan die hand ineens alweer 5 cm voor de neus.

Het aanleren van zitten doormiddel van lokken gaat eigenlijk helemaal niet naar achter. Brokje aan de neus en heel langzaam klein stukje naar boven. Niet te ver en ook daar weer op tempo van de hond. Op gegeven moment wachten. Het kan dan nog een paar millimeter naar achter, maar meestal zal je dan een stap naar achteren zien. Het zit hem in het strekken van de hals, niet in de beweging naar achter. Aanvankelijk kan je nog belonen voor alleen laten zakken van de kont en dan steeds verder uitbreiden. Het gaat hem dus om beheersing en niet alsnog te veel willen modelleren (naar achteren). Het gaat ook om een stukje feeling per hond. Die ene millimeter is bij de ene hond net te veel en bij een ander net te weinig. De moeilijkheid zit hem in jou afwachtendheid en niet nog die hand een millimeter te verplaatsen.

(voor af geld dat vaak hetzelfde, het duurt soms even en mensen zien de pogingen niet die aangeven dat de hond heel hard aan het denken of zoeken is. Een persoon die dan niet wacht zal alleen maar meer onrust opleveren en steeds minder begrijpen van de hond)

Geduld is een schone zaak en trek een tijdje uit.
Afbeelding
AnnekeP
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door AnnekeP »

gyanty schreef:Mijn ervaring is dat als je een hond in zit wil lokken, je de hond eerst goed moet kunnen lokken en de hond de kunst van het lokken moet begrijpen. Sterker nog, de persoon moet de kunst van het lokken heel goed beheersen. En weet je, daar zit het hem al heel vaak in.

Lokken is dat de neus aan het lekkers zit en niet meer loslaat. Ga eerst eens proberen dat je dat een stapje vooruit kan doen. Brokje mag dus niet loslaten van de neus. Je moet je dan aanpassen aan de hond. De ene hond zal sneller naar voren komen een ander vertwijfeld. De 1 een grote stap, de ander maar een millimeter. Die honden die een millimeter doen zijn natuurlijk het moeilijkst, want dat vraagt zeer veel beheersing van de persoon, want vaak zie je dan die hand ineens alweer 5 cm voor de neus.

Het aanleren van zitten doormiddel van lokken gaat eigenlijk helemaal niet naar achter. Brokje aan de neus en heel langzaam klein stukje naar boven. Niet te ver en ook daar weer op tempo van de hond. Op gegeven moment wachten. Het kan dan nog een paar millimeter naar achter, maar meestal zal je dan een stap naar achteren zien. Het zit hem in het strekken van de hals, niet in de beweging naar achter. Aanvankelijk kan je nog belonen voor alleen laten zakken van de kont en dan steeds verder uitbreiden. Het gaat hem dus om beheersing en niet alsnog te veel willen modelleren (naar achteren). Het gaat ook om een stukje feeling per hond. Die ene millimeter is bij de ene hond net te veel en bij een ander net te weinig. De moeilijkheid zit hem in jou afwachtendheid en niet nog die hand een millimeter te verplaatsen.

(voor af geld dat vaak hetzelfde, het duurt soms even en mensen zien de pogingen niet die aangeven dat de hond heel hard aan het denken of zoeken is. Een persoon die dan niet wacht zal alleen maar meer onrust opleveren en steeds minder begrijpen van de hond)

ah. dit is heeeel verhelderend.
Wodan volgt mijn hand niet als hij zit en ik probeer hem 'mee te nemen' door iets lekkers in mijn hand naar voren te bewegen. Maarrr... ik ben nogal streng met 'zit' - hij mag in principe niet uit de zit tot ik het zeg (kom, toe maar, pak 'm) dus eigenlijk luistert ie perfect... arm beest, ik had zelf de link nog niet gelegd.
en, want daar begon mijn kwartje mee te vallen, ik kan denk ik heeeeel slecht lokken :lol1: :roll: want ook als hij loopt of staat gebeurt er niks met dat snoepje.
dank voor de tip! weer wat denkwerk over mijn eigen handelen en houding erbij :o :lol1:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Cody heb ik nooit kunnen leren zitten. Hij vond het ook teveel druk: oh help ik moet iets :O:
Uma zit nu wel. Die hebben we eerst beloond voor alleen al het achterwaarts gaan, toen voor achterwaarts gaan met een iets gezakte kont en op een gegeven moment had ze het door. Nu gaat ze altijd zitten als ze iets wil afdwingen :LOL: Het heeft bij elkaar wel een jaar geduurd geloof ik.
Johnny Jones
Zeer actief

gyanty schreef:Mijn ervaring is dat als je een hond in zit wil lokken, je de hond eerst goed moet kunnen lokken en de hond de kunst van het lokken moet begrijpen. Sterker nog, de persoon moet de kunst van het lokken heel goed beheersen. En weet je, daar zit het hem al heel vaak in.

Ik heb iets erg lekkers voor de honden in de koelkast liggen, morgen ga ik oefenen!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”