Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zou beter zijn?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Wat zou beter zijn?

Ongelezen bericht door Marja »

Wat vinden jullie?
's ochtend brokken en 's avonds vlees of
een hele week alleen maar brokken en dan een hele week alleen maar vlees???

(en nee! geen antwoorden als, alleen maar vlees en nooit brokken :mrgreen: )
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Ik geef regelmatig 2 of 3 dagen brokjes en dan de andere dagen alleen versvlees, wat beter is kan ik je niet zeggen, ligt er denk ik ook aan hoe je hond er op reageert ;)
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik geef hier vers altijd een week of 2 aan een stuk, en dan weer een tijdje brok.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Peet2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Peet2 »

Pfoe...ik denk niet dat er 1 antwoord de juiste is....Het hangt van je hond af, wat hem/haar het beste bevalt. Ik voer 's morgens brok en 's avonds vers.......en dat bevalt prima.....Andere mensen doen het weer anders, hebben bijv 3 brok-dagen en 4 versdagen....Net wat jou en je honden goed bevalt...Uitproberen dus, zou ik zeggen,
:zwaai:
Peet
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik voer 's morgens vlees en 's avonds brok. De reden daarvoor ligt uitsluitend bij mezelf. Door het op deze manier te doen ontstaat er voor mij een stukje routine. Ik geef ze 's morgens hun vlees en haal direct vlees voor de volgende morgen uit de vriezer. Zou ik de ene week brok geven en de andere week vlees dan vergeet ik gegarandeerd regelmatig het vlees uit de vriezer te halen :mrgreen: .

Bij mij dus een hele praktische reden voor deze keus, maar mijn honden doen het er prima op.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
magda
Zeer actief

Ongelezen bericht door magda »

hier krijgen ze twee dagen vlees en 1 dag brok :ok:
Afbeelding
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Hoi, idd hier weer anders; 's ochtends versvlees en 's avonds brokken.
Dit is mij ook mede geadviseerd omdat brokken langere tijd nodig hebben om te verteren. Vlees gaat veel sneller!
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog

Ongelezen bericht door britty »

magda schreef:hier krijgen ze twee dagen vlees en 1 dag brok :ok:
en de overige 4 dagen krijgen ze niks :mrgreen:
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
qyan

Re: Wat zou beter zijn?

Ongelezen bericht door qyan »

Marja schreef:Wat vinden jullie?

(en nee! geen antwoorden als, alleen maar vlees en nooit brokken :mrgreen: )
waar je zelf blij mee bent :ok:
met qyan deden we toen hij nog brokken en vlees kreeg in ieder geval het volgende.
eerst kreeg hij 6 dagen brokken en 1 dag vlees, dat werden uiteraard steeds meer vleesdagen en steeds meer brok.
ook hebben we wel is 's ochtends vlees en 's avonds brokken gevoerd en ook weleens 3 dagen brok en 4 dagen vlees.
dus alles is mogelijk :ok:
gewoon wat jouw en je honden bevalt dus :mrgreen:

en kan het toch niet laten :twisted: alleen maar vlees nooit brokken :mrgreen:
Marja
Zeer actief

qyan schreef:

Grapjurk :mrgreen:

Het maakt dus niet veel uit als ik jullie zo lees.
Mijn gedachte hier achter was, ik lees steeds dat vlees en brok niet op de zelfde dag mag of dat er in ieder geval 8 uur tussen moet zitten.
Nou eten ze hier 3 keer per dag dus die 8 uur trek ik nooit.
Waarom moet je nou zo omzichtig te werk gaan met verandering van merken brokken (wat ik niet doe trouwens) en kan vlees en brok wel lekker door elkaar???????
Afbeelding
qyan

:twisted: ik maak geen grapje :mrgreen:

maar op de rest van je vragen ga ik niet antwoorden, althans, weet niet of de antwoorden goed zijn.
het schijnt dat geperste brokken en vlees wel gemengd kunnen worden en geexpandeerde brokken en vlees niet. andere vertering ofzo?
weet niet hoe dit zit!
die 8 uur zou er dus tussen moeten zitten vanwege ene andere vertering en het dus niet goed opnemen van de voedingsstoffen? als er te kort tussenzit.
maar nogmaals, de echte waarheid weet ik niet ;)
er zijn zat honden die al jaren gemengd krijgen of waar geen 8 uur tussen zit en het wel goed doen.
maar heb je ene hond die er niet tegen kan, tja, eigenlijk merk je dat ook weer snel genoeg.

verandering van merk brokken en omzichtig te werk gaan:
ook dit verschilt volgens mij per hond, net als met vlees.
vleeshonden zou je makkelijk over kunnen zetten op een ander merk vlees: dat hoef ik bij qyan dus niet te doen, want hij hgaat ana de diaree.
ook met brokken had hij dit, aan de diaree bij verandering.
het ligt er maar net ana hoe sterk de darmen van je hond zijn: iedere hond is anders!
qyan

Marja schreef:
qyan schreef:

Grapjurk :mrgreen:

Het maakt dus niet veel uit als ik jullie zo lees.
Mijn gedachte hier achter was, ik lees steeds dat vlees en brok niet op de zelfde dag mag of dat er in ieder geval 8 uur tussen moet zitten.
Nou eten ze hier 3 keer per dag dus die 8 uur trek ik nooit.
Waarom moet je nou zo omzichtig te werk gaan met verandering van merken brokken (wat ik niet doe trouwens) en kan vlees en brok wel lekker door elkaar???????
jij quote niet eerlijk :pffff:
je hebt ene groot deel van mijn tekst weg gelaten :mrgreen:
Marja
Zeer actief

Ik kan ook absoluut niet quoten!!

Nou wees gerust, ze krijgen hier sinds drie dagen alleen nog maar vlees en geen enkel brokkie meer. en voorlopig wil ik dat even volhouden!
Ik wil het nu wel eens met eigen ogen zien, of het dan beter met ze zal gaan.
Zara is altijd en eeuwig aan de dunne en Stapper stinkt zo vreselijk dat het niet leuk meer is. (lich. is hij knoertgezond)

Dit wordt dus de ultieme test voor mijn honden (en voor mij :mrgreen: )
Afbeelding
cloris
Zeer actief

Marja schreef:Ik kan ook absoluut niet quoten!!

Nou wees gerust, ze krijgen hier sinds drie dagen alleen nog maar vlees en geen enkel brokkie meer. en voorlopig wil ik dat even volhouden!
Zara is altijd en eeuwig aan de dunne en Stapper stinkt zo vreselijk dat het niet leuk meer is. (lich. is hij knoertgezond)

Nou ik ben heel benieuwd hoe ze erop reageren, mijn reu reageerde er perfect op, en die was ook altijd aan de dunne...
Wat geef je nu voor een merk vlees?
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
qyan

Marja schreef:Ik kan ook absoluut niet quoten!!

:mrgreen: bevalt je honden vast prima.
qyan was ook altijkd ana de dunne, er waren geen medische oorzaken te vinden, dus helemaal op vlees gezet.
duurde wel ff eer het eten echt goed begon te verteren ed (maand of 2) maar daarna zag ik echt het verschil.
nu had qyan voor die tijd wel erg veel medicijnen gehad waardoor er aradig wat troep uit de darmen verwijderd moest worden en uit het lichaam.
maar er komt hier gene brok meer in huis!
nu eet qyaqn het ook helemnaal niet meer, heb het wel eens geprobeerd, maar echt niet :mrgreen:
Marja
Zeer actief

Zelf vind ik Rodi het fijnst omdat dat gewoon schone zonder bloed burgers zijn!
Maar vandaag was er geen Rodi meer in de super dus heb ik nu voor een dag of drie smuldier gekocht.
Iets anders is hier in de buurt niet te krijgen helaas. Vroeger heb ik in een dorp verderop een tijdje Enerquiek of zo iets gehaald, maar er zaten steeds beschimmelde burgers tussen :kotz:

En ze vinden het allemaal even lekker.
Maar.........ik blijf het eng vinden hoor om helemaal geen brokken te geven, ben toch bang dat ze tekorten gaan krijgen van het een of ander. En tandplak he! ze krijgen hier absoluut geen botten want daar gaan ze enorm van kotsen. Heb het al vaak geprobeerd maar begin er nu echt niet meer aan.
Afbeelding
Helen G
Actief

Ongelezen bericht door Helen G »

Marja schreef:Zelf vind ik Rodi het fijnst omdat dat gewoon schone zonder bloed burgers zijn!
Maar vandaag was er geen Rodi meer in de super dus heb ik nu voor een dag of drie smuldier gekocht.
Iets anders is hier in de buurt niet te krijgen helaas. Vroeger heb ik in een dorp verderop een tijdje Enerquiek of zo iets gehaald, maar er zaten steeds beschimmelde burgers tussen :kotz:

Maar.........ik blijf het eng vinden hoor om helemaal geen brokken te geven, ben toch bang dat ze tekorten gaan krijgen van het een of ander. En tandplak he! ze krijgen hier absoluut geen botten want daar gaan ze enorm van kotsen. Heb het al vaak geprobeerd maar begin er nu echt niet meer aan.
Als je geen botten wilt geven zijn de rawhides van FF in mijn ogen nog de beste oplossing om lekker te kluiven en eventueel de tandplak te verwijderen.

groetjes Helen
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Marja schreef:Zelf vind ik Rodi het fijnst omdat dat gewoon schone zonder bloed burgers zijn!

Hoi Marja,

wat voor botten heb je geprobeerd? Een hond die geen botten gewend is te eten kan daar problemen mee krijgen, je moet het rustig opbouwen en bijvoorbeeld niet kale botten op een nuchtere maag geven. Zie ook het bottendocument dat hier in deze rubriek staat.

Er is geen reden om aan te nemen dat honden eerder tandplak krijgen door versvlees te geven. In de meeste gevallen lijkt het eerder andersom te zijn. En een complete versvleesvoeding is compleet. Je hoeft je dan over tekorten geen zorgen te maken. Waarom geloof je van een brok wel dat ie compleet is en van een complete versvleesvoeding niet?
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
qyan

hoi marja,
qyan krijgt ook geen verse botten hoor, gaat fout ;) gewoon de botten van FF en geen tandplak.
ook als hij helemaal niet kauwt ene tijd, onstaat er geen tandplak.
maar tandplak is net als bij mensen: of je hebt aanleg, of je hebt het niet en bij de 1 ontstaat het sneller als bij de ander.
zo zijn er honden die op brokken helemaal geen tandplak krijgen en qyan had dat bijvoorbeeld weer wel. dus ook daarin is iedere hond anders.

en maak je echt maar niet druk dat je honden tekorten op gaan lopen.
vlees is net als brokken compleet, als je maar zorgt dat je de complete varianten koopt!
in principe is het nog completer als brokken, want in rauw vlees zitten ook de nuttige bacterien die ene hond en de darmflora nodig hebben, en dat is nu net wat er in brokken mist en veel hionden last hebben van darmklachten.
dus maak je niet druk :ok:
is duck ook niet te krijgen bij jouw in de buurt eventueel?
Marja
Zeer actief

Duck was voorheen wel te krijgen maar er is hier te weinig afname dus zijn ze er mee gestopt.
Dan is er nog AHV, zeg ik het goed?, maar dat vind ik zelf te smerig :kotz: zeker 's ochtend op mijn nuchtere maag.
Zara wil trouwens absoluut geen smuldier, dus ook maar weer Rodi ingeslagen vandaag. Ik neem idd de complete versie en soms een pens er tussendoor.
Verse pens wil ze trouwens ook niet. Stapper eet ALLES.

Het is trouwens wel een dure toestand hoor. Met duck ben ik per dag voor twee honden 12 euro kwijt!!
Ze moeten allebei 15 schijven per dag, ik doe 12 per dag. ze hebben wel wat reserve ;)
Dan zijn brokken echt wel een stuk goedkoper!
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Sorry!!! nog even nagerekend. tussen de 7 en 8 euro per dag.
Ook nog fors, of niet?
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Marja schreef:Duck was voorheen wel te krijgen maar er is hier te weinig afname dus zijn ze er mee gestopt.
Dan is er nog AHV, zeg ik het goed?, maar dat vind ik zelf te smerig :kotz: zeker 's ochtend op mijn nuchtere maag.
Zara wil trouwens absoluut geen smuldier, dus ook maar weer Rodi ingeslagen vandaag. Ik neem idd de complete versie en soms een pens er tussendoor.

Het is trouwens wel een dure toestand hoor. Met duck ben ik per dag voor twee honden 12 euro kwijt!!
Ze moeten allebei 15 schijven per dag, ik doe 12 per dag. ze hebben wel wat reserve ;)
Maar dan koop je het ook wel erg duur! Prijzen liggen iha (afhankelijk van hoeveel je afneemt) zo rond de 2,50 euro per kilo, als ik jou goed volg betaal je 4 euro per kilo?

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
jelle
Zeer actief

Marja schreef:Sorry!!! nog even nagerekend. tussen de 7 en 8 euro per dag.
Ook nog fors, of niet?
Ah, ik dacht al ;-)
Tsja, grote honden eten meer... ik weet niet hoeveel brokken ze anders wegwerken? Zal ook niet heel weinig zijn.

Vers zal wel wat duurder zijn dan veel brokken, zeker de goedkopere. Maar iha zitten er ook betere ingredienten in de verse voeding, in die zin is het dus niet vreemd dat het wat duurder is...
Als je groot kunt inkopen scheelt het wel vaak flink.

Hier krijgen mijn honden alles zelf samengesteld-vers-rauw en ik denk dat ik dan weer goedkoper uit ben dan als ik bijvoorbeeld Duck zou geven.

Als je de kosten weer wat wilt drukken kun je ook af en toe vuile pens geven. Zeker als je dat direct van de slachter op de kop kunt tikken is dat weer een dagje lekker goedkoop eten ;-)

Afbeelding

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Alleen maar vers is het beste,waarom brokken erbij houden?Welke reden heeft dat?
qyan

Marja schreef:Duck was voorheen wel te krijgen maar er is hier te weinig afname dus zijn ze er mee gestopt.

15 schijven per dag 8O pff, dat is veel.
maar voor mij is vlees ook nog altijd ddurder als brokken hoor.
tenzij ik hele snel ene grote vriezer ga hebben, dan wordt het goedkoper, maar betaal nu de prijs voor de minste afname ;)
qyan heeft ook ahv gehad, en daar stond ik constant bij te kokhalzen, of het nu ochtend middag of avond was.
stinktroep.
kon ik hele slecht tegen :mrgreen:
cloris
Zeer actief

Marja, heb jij geen grote vriezer? je kan namelijk Duck bestellen en dan komen ze het brengen maar dan moet je wel een behoorlijke hoeveelheid afnemen, scheelt aanzienlijk in prijs, en aangezien jij grote honden hebt...
zou het een optie zijn?
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ik kan de Rodi hier alleen in van die kartonne doosjes krijgen, zitten er vier in, 1 doosje kost 95 cent.
Ik weet dat je ook zakken kunt krijgen met Rodischijven, dat schijnt goedkoper te zijn, maar ik heb ze hier nog niet kunnen ontdekken.
Woon ik toch niet in een achterlijk dorp, is er nog niets te krijgen :mrgreen:

Nee ik heb geen grote vriezer, maar van die lades onder de koelkast. kan ook heel wat in, er zit ook heel wat in maar dat zijn dan meer vette happen voor de jongens!! (nee, niet de honden, echte jongens)

Maar ik ga eens ff struinen op internet want ik hoorde dat je daar ook alle verkooppunten van alle merken op kunt zoeken.

Ik geef trouwens niet eens de goedkopere brokken, Hills en Ecofood :pffff:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”