Ik had Finn, dat was een goed afgerichte hond, toen ik hem kreeg met zijn 4 jaar volgde hij eigenlijk direct alle commando's op die ik hem gaf (en had dus met de baas al de commando's die hij kende besproken), hij luisterde ook feilloos naar mijn vader als die met hem op stap ging en ik er niet bij was. De buurman bij de vorige baas nam hem ook vaak mee vanaf jongs af aan.
Als ik erbij was, dan was het een ander verhaal dan keek hij altijd naar mij om te zien of hij echt naar een ander moest luisteren.
Bluf die ik later kreeg was anders. Haar heb ik ook veel moeten aanleren, maar zij was behoorlijk eigenwijs en trok zich zeker in het begin niet zo veel aan van commando's die andere mensen haar gaven als ze daarmee op pad was.
Bij haar merkte je sterk dat als iemand vaker met haar op pad ging dat ze dan wat beter ging luisteren, maar dat duurde meestal we een tijdje. Als "vreemde" kon je haar toch niet makkelijk los doen, want als zij de kop in de wind had dan was er geen land mee te bezeilen
Jol is van jongs af aan veel bij de ouders van mijn vriend geweest, en dan weer thuis. Zij is door iedereen echt heel makkelijk mee te nemen en gaat haar eigen gang, ze houdt jou in het oog en als je roept komt ze wel aansjokken of aanrennen, al naar gelang haar zin
Ze kan dus komen, en zitten en wachten meer commando's heeft ze eigenlijk ook niet nodig.
Onze Draak hebben we ook redelijk opgevoed. Een beetje de commando's die ik bij Finn (en Bluf) zo fijn vond dat hij ze feilloos uitvoerde of opvolgde hebben we bij hem ook doorgevoerd.
Hij is van jongs af aan regelmatig door Eef meegenomen, die ook de nodige oefeningen met hem deed, en ook een andere jonge dame paste wel eens op en ging met hem op pad.
Laatst is de dame zo vriendelijk geweest om hem weer mee te nemen en ze was blij dat de honden zo makkelijk waren. Ze werd niet vooruit getrokken, en op de tweede dag liet ze de draak ook los en hij luisterde prima naar haar. Hier was hier, hij hield haar in de gaten, negeerde andere honden.
Ik ben daar uiteraard enorm blij om, maar ik vraag me gewoon af of dat dan écht in de hond zit. Of dat een stukje gehoorzaamheid en het feit dat ze van jongs af aan af en toe met andere mensen dan hun baas op stap gaan daartoe bijdraagt?
Het ligt uiteraard wel eraan aan wie je ze mee geeft, Eef heeft genoeg verstand van honden en ik vertrouwde onze hond met haar. En de andere dame heeft zelf ook een hond, én de draak kent haar vanaf pup af en is idolaat van haar. Op dit moment zou ik hem bijvoorbeeld niet met mijn vader meegeven of met een buurvrouw die nog steeds van mening is dat alle honden alles zelf wel met elkaar oplossen