Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gehoorzaamheid naar andere mensen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Gehoorzaamheid naar andere mensen

Ongelezen bericht door blondie »

Ik vraag me af of dat zit in de hond zelf, of toch in de training en vanaf jongs af aan af en toe met andere mensen mee laten gaan?
Ik had Finn, dat was een goed afgerichte hond, toen ik hem kreeg met zijn 4 jaar volgde hij eigenlijk direct alle commando's op die ik hem gaf (en had dus met de baas al de commando's die hij kende besproken), hij luisterde ook feilloos naar mijn vader als die met hem op stap ging en ik er niet bij was. De buurman bij de vorige baas nam hem ook vaak mee vanaf jongs af aan.
Als ik erbij was, dan was het een ander verhaal dan keek hij altijd naar mij om te zien of hij echt naar een ander moest luisteren.

Bluf die ik later kreeg was anders. Haar heb ik ook veel moeten aanleren, maar zij was behoorlijk eigenwijs en trok zich zeker in het begin niet zo veel aan van commando's die andere mensen haar gaven als ze daarmee op pad was.
Bij haar merkte je sterk dat als iemand vaker met haar op pad ging dat ze dan wat beter ging luisteren, maar dat duurde meestal we een tijdje. Als "vreemde" kon je haar toch niet makkelijk los doen, want als zij de kop in de wind had dan was er geen land mee te bezeilen :roll: (en kon ze gerust zelf naar huis lopen om daar te gaan wachten)

Jol is van jongs af aan veel bij de ouders van mijn vriend geweest, en dan weer thuis. Zij is door iedereen echt heel makkelijk mee te nemen en gaat haar eigen gang, ze houdt jou in het oog en als je roept komt ze wel aansjokken of aanrennen, al naar gelang haar zin :mrgreen:
Ze kan dus komen, en zitten en wachten meer commando's heeft ze eigenlijk ook niet nodig.

Onze Draak hebben we ook redelijk opgevoed. Een beetje de commando's die ik bij Finn (en Bluf) zo fijn vond dat hij ze feilloos uitvoerde of opvolgde hebben we bij hem ook doorgevoerd.
Hij is van jongs af aan regelmatig door Eef meegenomen, die ook de nodige oefeningen met hem deed, en ook een andere jonge dame paste wel eens op en ging met hem op pad.
Laatst is de dame zo vriendelijk geweest om hem weer mee te nemen en ze was blij dat de honden zo makkelijk waren. Ze werd niet vooruit getrokken, en op de tweede dag liet ze de draak ook los en hij luisterde prima naar haar. Hier was hier, hij hield haar in de gaten, negeerde andere honden.
Ik ben daar uiteraard enorm blij om, maar ik vraag me gewoon af of dat dan écht in de hond zit. Of dat een stukje gehoorzaamheid en het feit dat ze van jongs af aan af en toe met andere mensen dan hun baas op stap gaan daartoe bijdraagt?

Het ligt uiteraard wel eraan aan wie je ze mee geeft, Eef heeft genoeg verstand van honden en ik vertrouwde onze hond met haar. En de andere dame heeft zelf ook een hond, én de draak kent haar vanaf pup af en is idolaat van haar. Op dit moment zou ik hem bijvoorbeeld niet met mijn vader meegeven of met een buurvrouw die nog steeds van mening is dat alle honden alles zelf wel met elkaar oplossen :mann:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Re: Gehoorzaamheid naar andere mensen

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

mijn honden luisteren prima naar andere mensen als ik er niet bij ben. ik leen soms weleens een hond uit en krijg dan steevast te horen dat ze zo goed luistert. ik denk dat het komt doordat die van mij gewend zijn om met andere mensen mee te gaan en dat de commando's er goed in zitten.
ellen
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Manu luistert binnen wel naar anderen maar alleen als hij zin heeft. Hij kan sinds kort ook bij mijn vriend redelijk loslopen maar bij andere mensen niet. Mijn zusje kan ook wel goed met hem omgaan maar loslopen is echt een stap te ver. Maar goed, daar heb ik met Manu ook zo vreselijk hard aan gewerkt dat ik dat niet heel gek vind.
Hij vindt luisteren naar mij leuk en het levert hem altijd wat op dus voor mij doet hij wel meer dan voor een ander.
Het heeft ook ruim een jaar geduurd voordat Manu normaal naar mijn vriend ging luisteren :lol1: Hij trok alleen een wenkbrauw op en soms dat niet eens.

Hij trekt bij mij echt niet aan de riem maar bij iemand die niet zo stevig in de schoenen staat kan hij heel erg aan de riem gaan trekken en je buiten compleet negeren. Binnenshuis is ie eigenlijk heel gemakkelijk, tenzij iets anders hem uitkomt :lol1:

Uma kun je vergeten. Die luistert echt niet naar vreemden, je kan haar niet eens aankijken. Maar goed, die luistert ook nauwelijks naar ons :LOL:
Als we zeggen dat ze niet op de bank mag denkt ze dat als ze in slowmotion gaat bewegen het ineens wel mag. Met die rare lange tenen.
Laatst gewijzigd door Manuma op 06 apr 2017 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
blondie
Zeer actief

ellen en de birmanen schreef:mijn honden luisteren prima naar andere mensen als ik er niet bij ben. ik leen soms weleens een hond uit en krijg dan steevast te horen dat ze zo goed luistert. ik denk dat het komt doordat die van mij gewend zijn om met andere mensen mee te gaan en dat de commando's er goed in zitten.
ellen
Dank je, ik kreeg ook de neiging om dat te denken ja.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik denk dat het ook wel aan de aard van het beestje ligt en aan de persoon aan wie je de hond meegeeft.
Mila kan ik aan een wildvreemde meegeven en dan luistert ze daar ook naar. Niet zo goed als naar mij, maar wel redelijk goed. Ze is ook altijd gewend geweest af en toe naar een oppas te gaan of soms door anderen uitgelaten te worden, dus dat zou daarbij mee kunnen spelen.
Amy en Amoz luisteren wel naar vreemden als mensen bijvoorbeeld grenzen aangeven (niet mijn broodje van mijn bord pakken), maar commando's opvolgen, dat ligt heel erg aan de persoon. Bij mensen die ze wat beter kennen, doen ze dat vaak wel redelijk, maar bij vreemden zullen ze dat niet doen.
Taartje kent geen commando's en luistert naar niemand, maar loopt wel met iedereen braaf mee aan de riem zonder trekken. :F:
Manuma schreef:Uma kun je vergeten. Die luistert echt niet naar vreemden, je kan haar niet eens aankijken. Maar goed, die luistert ook nauwelijks naar ons :LOL:
Als we zeggen dat ze niet op de bank mag denkt ze dat als ze in slowmotion gaat bewegen het ineens wel mag. Met die rare lange tenen.
Haahaha :LOL: :goeie:
-tycho
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -tycho »

Het heeft denk ik te maken met de relatie tot de hond. Niet iedere hond werkt voor iedereen, daar moet een motivatie toe zijn, dat kan een wederzijds gevoel zijn. In een opvangsetting merkte ik dat honden die voor mij werken dat vanuit een energie doen, past mijn energie bij een hond dan kan ik er mee werken. Andersom werkt dat dus ook past de energie van een hond mij niet dan wil ik er niet eens mee werken.

Daarnaast ligt het ook aan de manier van communiceren, mijn hondje loopt best een leuk rondje behendigheid, toch zijn er weinig die dat met hem kunnen. Hij wil wel maar leest die mensen compleet anders dan hij van mij gewent is. Die mensen lopen met hem alsof hij nog nooit een hindernis gezien heeft. Terwijl de wil van hond en handler er echt wel is gaat het dan mis op de taal.
Laatst gewijzigd door -tycho op 06 apr 2017 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Naar compleet vreemden, hebben al mijn honden nooit geluisterd.
Ik had het een tijdje geleden nog in de polder: een vrouw wilde een foto maken van Puchu en zei 'zit', nou vergeet het maar :mrgreen:
Pas toen ik het zei, deed hij het.
Naar bekenden luistert hij soms, net hoe zijn pet staat en wat ervoor in ruil aangeboden wordt :F:

Kaya was ook zo en eigenlijk alle honden die ik heb gehad. Nu zijn ze dus niet gewend om zomaar met iemand mee te gaan.
De mensen die ze uitlaten (lieten) waren 3 mensen buiten ons om dan en als wij er niet bij waren, dan werd/wordt er prima geluisterd,
maar die kenden ze dus ook redelijk goed.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

mijn honden hoeven niet te luisteren naar anderen in principe. Doen ze dus ook niet altijd. Pom doet alles verder wel voor een koekje. Karel kan zitten, en dat doet ie soms wel soms niet voor een ander. Verder hoeft niemand ze te bevelen weg te gaan / op hun plaats / enz. want dat doe ik zelf wel, aangezien ik graag heb dat ze het opvolgen. Ik doe dat ook niet met andermans honden. De enige uitzondering is bij Samantha maar daar komen wij best veel en zij mag mijn honden ook gerust bevelen geven of uit de weg sturen, en ik stuur haar honden ook weleens weg als de situatie daarom vraagt. Echt luisteren naar me doen ze daar ook niet maar dat hoeft van mij ook niet per se :D
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

vix ziet anderen niet eens staan, laat staan dat ze naar hen luistert :LOL:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik denk dat de mate van de wil om te gehoorzamen in de hond zelf zit; de rest is aangeleerd.
Amber was vanaf dag 1 al supergehoorzaam en ik denk dat zij naar iedereen zou luisteren. Wie Lizzy op de juiste manier benadert maakt ook best wel kans, een grote zelfs met een zak koekjes :lol1:

Wat betreft Kailen ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig. Hij moet niets van andere mensen weten en erg gehoorzaam is hij van nature ook al niet. Maar misschien dat iemand met veel ervaring, die de juiste toon treft (Befehl ist Befehl!) het toch voor elkaar krijgt. Of hij wordt in z'n poten gebeten, dat kan ook :mrgreen:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

de wil om te gehoorzamen of de wil om bij iedereen te gehoorzamen, ik denk dat daar nog wel verschil in zit.
vixen is supergehoorzaam en dat is inderdaad haar karakter, maar die gehoorzaamheid laat ze alleen zien bij mij en -in een stuk mindere mate en met een snelle blik naar mij of het echt moet- bij vriendje.
de rest van de wereld bestaat niet voor haar, of ze nou op hun kop gaan staan of gaan fluiten of roepen, ze ziet ze niet eens.

als iemand negeren wil leren, kan ik vixen aanraden als onderwijzeres ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

renee-uk schreef:de wil om te gehoorzamen of de wil om bij iedereen te gehoorzamen, ik denk dat daar nog wel verschil in zit.
vixen is supergehoorzaam en dat is inderdaad haar karakter, maar die gehoorzaamheid laat ze alleen zien bij mij en -in een stuk mindere mate en met een snelle blik naar mij of het echt moet- bij vriendje.
de rest van de wereld bestaat niet voor haar, of ze nou op hun kop gaan staan of gaan fluiten of roepen, ze ziet ze niet eens.

Lijkt me heerlijk zo´n hond die iedereen negeert!

Sowieso met herders, ik denk dan aan de krakers die vroeger door de stad liepen waar dan een herder kruising bij liep.
Dan kon ik echt met bewondering kijken hoe die hond maar in de buurt bleef en ergens ging liggen wachten zonder dat hij een opdracht kreeg.
Chrizta8
Actief

Ongelezen bericht door Chrizta8 »

Haha nee, Benson luisterd niet naar andere mensen...
Ik denk alleen niet dat dit met training te maken heeft. Alle comando's zitten er heel goed in.
Benson heeft gewoon weinig intresse in andere mensen. Hij is idolaat van zijn baasjes en de rest van de mensen negeerd hij een beetje.
Misschien als ik er niet bij zou zijn en die gene heeft iets heel lekker voor hem...
Benson and Penny
blondie
Zeer actief

Ik ging uit van een situatie als eigen bazen niet met de honden weg zijn, er niet bij zijn.
renee-uk
Zeer actief

blondie schreef:Ik ging uit van een situatie als eigen bazen niet met de honden weg zijn, er niet bij zijn.
ik denk niet dat ze meegaat, dat wordt sleuren en dat gaat niet goed :schrik:
Afbeelding

Chrizta8
Actief

Ongelezen bericht door Chrizta8 »

renee-uk schreef:
blondie schreef:Ik ging uit van een situatie als eigen bazen niet met de honden weg zijn, er niet bij zijn.
ik denk niet dat ze meegaat, dat wordt sleuren en dat gaat niet goed :schrik:
Haha ja dat ben ik ook bang.
Benson weegt wel een beetje minder. Die kan je dan ook wegdragen ofzo :zweep:
Benson and Penny
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Bij mijn eerste cursus ruilde wij wel eens even van honden. Het zag er allemaal heel makkelijk uit bij mij en Skye en ik heb heel vaak moeten horen dat dat logisch is want border collie. Zodra een ander de riem vast had was het standje zenuwachtige/ trekkende border collie. Dan hadden ze toch wel respect voor hoe wij het deden en dat het dus niet vanzelf ging.

Skye luistert het beste naar mij. Als ik in de buurt ben niet naar mijn man, als ik er niet ben wel. Verder luistert hij beter naar vrouwen dan naar mannen.
Nova kent alleen het commando 'hier' en daar luistert ze bij iedereen naar. Als ik wel eens met andere mensen loop staan die wel eens een tijdje hun hond te roepen en Nova staat dan vanaf de eerste keer voor hun neus trots te hupsen over hoe goed ze wel niet hier gekomen was.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik geef mijn honden nooit zomaar mee aan andere. De enige die er mee lopen zijn mijn vriend en broertje. Vriend laat ze niet los want hij heeft niks met honden dus het is alleen een noodzakelijk poep en plas rondje. Broertje laat ze ook alleen maar uit in geval van nood en ook die laat de honden niet los. Maar voor zo ver ze gehoorzaam zijn luisteren ze ook wel naar andere. Al merk ik wel dat ze minder naar vriend luisteren als ik er bij ben.

Droef is helemaal makkelijk, die loopt gewoon met iedereen mee en het boeit hem voor de rest niet als ik uit beeld ben. Dit hebben we een paar keer geoefend op school, hij kijkt niet meer op of om als een ander het lijntje overneemt. Izzy heeft daar meer moeite mee. Sowieso vreemde mannen zal ze niet mee lopen, eerder uitvallen. Toevallig van de week nog bij de DA geweest om de wegen en de DA wilde Izzy wel even vast houden omdat Droef niet echt wilde meewerken. Dat was dus gelijk hysterisch gekrijs, en toen stond ik er nog gewoon naast.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bas wil wel zitten voor een snoepje...
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Iedereen kan Manu meenemen. We hadden eens geen oppas dus moest hij naar mijn schoonouders. Ik vond dat wel eng want ze hadden helemaal geen ervaring met honden. Als we hem nu elders onderbrengen zijn ze helemaal teleurgesteld, zo leuk vonden ze hem :mrgreen:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

renee-uk schreef: de rest van de wereld bestaat niet voor haar, of ze nou op hun kop gaan staan of gaan fluiten of roepen, ze ziet ze niet eens.

Diem staat zo :hmmm: naar mensen te kijken die hem een commando menen te moeten geven.

Naar goede bekenden luistert hij (soms) wel, nadat ik heb moeten bevestigen dat er naar deze persoon inderdaad geluisterd moet worden. Bij sommige mensen moet ik hem elke keer weer helpen herinneren. Ik had een hulp en daar weigerde hij voor aan de kant te gaan als ze ging dweilen of hij ging 1 meter verderop liggen alsof dat hielp :wink: Maar als ik dan 'Diem!' riep ging hij vlug op zijn bed of bank om echt uit de weg te liggen.
Meestal sta ik het van vreemde/vage bekenden overigens niet toe hoor, dat ze zich met hem bemoeien. Diem heeft niks met andere mensen en daar bescherm ik hem in. Zijn eenkennigheid wordt trouwens met de jaren steeds erger. Volgens mij is het gewoon karakter. Ik vind het onhandig en zou liever willen dat hij een wat bredere vriendenkring leuk vindt.

Mies doet alles voor iedereen als het maar snoep of knuffels oplevert. Dingen láten (jagen, in gorigheid rollen, blaffen) doet ze dan eigenlijk alleen voor mij of de enkeling die ze goed kent en die haar ook weet te overtuigen :tongue:
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Max is een allemansvriendje. Die gaat rustig met een ander mee.
Gelukkig maar, want dat komt ook best eens voor.

Ook als ik hem meeneem naar een feestje wordt hij door vreemden geroepen, uitgelaten of plaats gestuurd en dat vind hij allemaal best. :ok:
Bonnaxa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Whippet, X-Vlinderhondje, Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Bonnaxa »

Rea is niet echt een mensen hond. Aan bekenden kan ik haar rustig meegeven en dan luistert ze ook best aardig, maar niet echt gehoorzaam. Ik laat ze gewoon altijd kaas en frikadellen meenemen :p.
Cookie luistert sowieso maar matig, maar doet ook niets verkeerd dus dat loopt wel los. Zij kent ook gewoon weinig commando's.

Pippa hebben wij nog maar te kort om er iets over te zeggen. Ze luisterde niet naar mijn schoonvader, behalve als het echt uit zijn tenen kwam. Ze luistert redelijk naar mij en matig naar mijn vriend. Ze zal bij vreemden best meelopen, maar luisteren durf ik niet op te gokken.
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

Boef luistert heel slecht naar andere mensen als ik erbij ben, waarom zou ze, ik ben er toch dan hoeft ze niet op anderen te letten, aldus Boef ;).
Het is zelfs zo erg dat als andere met een koekje in hun hand staan en ik sta er alleen bij (zonder iets) dat ze dan volle aandacht voor mij heeft in afwachting van wat we gaan doen, m'n meisje :I:.
Als ze alleen is bij iemandanders zonder mij (of mijn moeder want die is haar tweede 'persoon') dan luistert ze verder gewoon prima, ik kan haar zonder problemen meegeven. Alleen anders ziet ze niet echt het nut ervan in, als iemand haar probeert uit te laten en ik blijf thuis beneden zitten, rent ze ook terug naar huis :tongue: want uitlaten is iets van ons samen haha.
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana is een echte mensenvriend, ze vindt iedereen geweldig, en is nergens bang voor, heel sociaal, ze is nu bijna 5 maand.
luisteren naar anderen doet ze niet, en dat hoeft ze ook niet, ben zelf nog hard bezig om haar naar ons te laten luisteren, mijn man en ik zitten hierbij op een lijn, vaste commando's, zelfde manieren om haar iets bij te brengen, en dat gaat niet zo snel maar wel goed.
wil dus ook niet hebben dat anderen haar in verwarring brengen met andere commando's voor bepaalde dingen, zoals zit, volgen, wat wel en niet acceptabel is enz enz , wil eerst graag voor ons zelf vaste bevestiging hebben dat ze het allemaal goed snapt.

wel laat ik weten aan mensen die bij mij over de vloer komen, wat ik wel en niet van hun verwacht wat betreft Lana, [bv als ik haar op haar plek stuur, na de begroeting, dat ze haar dan moeten negeren en niet bij zich roepen omdat ze toch zo schattig is] [of haar wat lekkers van tafel geven]

nou is het ook niet noodzakelijk dat een ander haar uit moet laten, of op moet passen, dus we kunnen ons aan onze eigen schema houden, en dat vind ik wel zo prettig.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Alle commando's zijn voor Kay. Maakt niet uit of ze tegen hem gericht zijn of door wie ze gegeven worden. Dat is ook gewoon Kay. Hij luistert naar iedereen en is een hele brave hond, maar heeft wel een sterke duidelijke leiding nodig, anders neemt hij snel een loopje met je, maar luisteren zal hij altijd.

Norah kiest haar mensen zelf uit. Is daarin wel wat timide, maar zal onder bepaalde voorwaarde prima luisteren. Echter is Norah zon hondje die ik in principe aan niemand mee geef vanwege haar gedrag. Maar alleen in de paardenbak met iemand anders een behendigheidsparcoursje lopen doet ze wel, zeker als er een bal is.

Santos luistert sowieso niet zo heel denderend, maar zal ook niet zo maar naar iedereen luisteren. Voor veel mensen trekt hij zijn arrogante schotse collie neus op en huppelt dan naar zijn mama. Verder kan je hem prima aan de meeste mensen meegeven en zal hij niet moeilijk doen. Iemand kan hem best een paar hindernisjes laten springen, maar niet te moeilijk en het zal nooit een heel parcours zijn.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Mijn dames luisteren naar mij al amper dus het zou me verrassen als ze wel naar een ander luisteren :F:
Sookie blijft wel bij je hoor. Ook los geloof ik dat wel.
Sookie gaat zo met iedereen mee.Kyra niet. Die vlucht voor onbekenden als ze de kans krijgt dus die krijg je niet mee.
En ook Aki luisterde alleen als hij zin had en ik goed in mijn vel zat. Had ik een rotbui dan deed hij er nog een schepje boven op .Dat maakte het wel uitdagend altijd :engel:
Ik moest altijd iets verzinnen om hem bezig te houden.
En Jol deed haar ding.Supermakkelijk hondje idd. :I:
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

renee-uk schreef:de wil om te gehoorzamen of de wil om bij iedereen te gehoorzamen, ik denk dat daar nog wel verschil in zit.

Net als onze dames dus alhoewel die wel naar ons beide luisteren maar verder totaal naar niets of niemand.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik denk wel dat het er enigszins in zit. Ayleen is een allemansvriend, ze luistert wel naar meerdere mensen (al heeft ze haar prioriteiten bij wie ze hoe goed luistert :tongue:).
Denk dat bij rassen zoals een DH etc. dat minder vanzelf gaat.

Maar misschien ligt het ook aan de opvoeding: ik wil dat Ayleen ook naar anderen luistert. Bijv. mensen van mijn gezin, mijn vrienden als ik er op visite ben, etc.
blondie
Zeer actief

Eefje83 schreef: En ook Aki luisterde alleen als hij zin had en ik goed in mijn vel zat. Had ik een rotbui dan deed hij er nog een schepje boven op .Dat maakte het wel uitdagend altijd :engel:
Ik moest altijd iets verzinnen om hem bezig te houden.
Die hem nu mee had was de hele tijd met hem aan het ballen :engel: dat scheelt een hoop, dan let hij alleen op de bal haha.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”