Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oud blind hondje gepakt door vechthond

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Oud blind hondje gepakt door vechthond

Ongelezen bericht door gonnie »

mijke schreef:
Hippo schreef:het lijkt wel een angststoornis
Tsja, het is ook een angst. Best een grote angst. Het is echter geen stoornis want bij een stoornis gaat het over een volstrekt irreële angst, terwijl de angst voor klapkaken wel degelijk hartstikke terecht is. En eerlijk, als ik jou nu zou tegenkomen met een loslopende Hippo zou ik me niet op mn gemak voelen, maar zou ik zeer gerustgesteld zijn doordat ik weet dat jij erg goed bent met honden en dat Hippo een hele brave, hondvriendelijke hond is. Maar als ik je niet zou kennen dan zou je voor mij ook onder de asociale klapkaakbaasjes vallen wiens type hond niet los hoort te lopen. Nummer zoveel. Ik kan aan de buitenkant niet zien of ik wel of niet terecht ben voor een al dan niet loslopende SPA en diens baasje (want de baasjes zijn soms net zo angstaanjagend als je SPA-ontwijkende maatregelen probeert te nemen). En dus móet ik bang zijn voor alle SPA's. Dat kan niet anders.

Het kan wel anders. Ik weiger toch echt om in elke Stafford een gevaar te zien. Kan ik ook wel bang voor Duitse Doggen worden, daar ben ik door gebeten. De ene hond is de andere niet.

Ik kijk wel een beetje wat voor baas er bij een Stafford loopt. Maar zelfs dan kan ik me vergissen en kan degene in een net pak wel minder controle hebben over zijn hond, dan de eigenaar in joggingbroek en kale kop.

Maar vanuit het Schollebos is er maar een weg terug naar mijn huis, dus ik zal dat pad toch moeten nemen.
Er zijn wel andere wegen maar dan moet ik een uur omlopen, en daar heb ik op het eind van de wandeling geen zin in. Gelukkig loop ik s'ochtends altijd heel erg vroeg. En s'middags zie ik wel.

Ik ga niet van huis af met het idee dat vandaag mijn hond weleens dood gebeten kan worden.

Als ik zo zou moeten leven heb ik liever geen hond meer.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

gonnie schreef:
mijke schreef:
Tsja, het is ook een angst. Best een grote angst. Het is echter geen stoornis want bij een stoornis gaat het over een volstrekt irreële angst, terwijl de angst voor klapkaken wel degelijk hartstikke terecht is. En eerlijk, als ik jou nu zou tegenkomen met een loslopende Hippo zou ik me niet op mn gemak voelen, maar zou ik zeer gerustgesteld zijn doordat ik weet dat jij erg goed bent met honden en dat Hippo een hele brave, hondvriendelijke hond is. Maar als ik je niet zou kennen dan zou je voor mij ook onder de asociale klapkaakbaasjes vallen wiens type hond niet los hoort te lopen. Nummer zoveel. Ik kan aan de buitenkant niet zien of ik wel of niet terecht ben voor een al dan niet loslopende SPA en diens baasje (want de baasjes zijn soms net zo angstaanjagend als je SPA-ontwijkende maatregelen probeert te nemen). En dus móet ik bang zijn voor alle SPA's. Dat kan niet anders.

Het kan wel anders. Ik weiger toch echt om in elke Stafford een gevaar te zien. Kan ik ook wel bang voor Duitse Doggen worden, daar ben ik door gebeten. De ene hond is de andere niet.

Ik kijk wel een beetje wat voor baas er bij een Stafford loopt. Maar zelfs dan kan ik me vergissen en kan degene in een net pak wel minder controle hebben over zijn hond, dan de eigenaar in joggingbroek en kale kop.

Maar vanuit het Schollebos is er maar een weg terug naar mijn huis, dus ik zal dat pad toch moeten nemen.
Er zijn wel andere wegen maar dan moet ik een uur omlopen, en daar heb ik op het eind van de wandeling geen zin in. Gelukkig loop ik s'ochtends altijd heel erg vroeg. En s'middags zie ik wel.

Ik ga niet van huis af met het idee dat vandaag mijn hond weleens dood gebeten kan worden.

Ik zal het nog maar eens vertellen. Maar hoe leuk de hond is, en ook hoe leuk en verantwoordleijk de baas is, zegt dus niks bij dit soort honden. Oor had in het park 2 hele leuke stafford vriendjes (los van elkaar, van verschillende baasjes). Vrolijke gezellige honden. verantwoordelijke baasjes die niet tot de rozebrillenbrigade behoorden en wisten wat voor hond ze hadden. Niemand was bang voor die honden en niet voor de baasjes, iedereen liet zijn honden met die staffords spelen. Ik ook. Nouja tot ze op een dag dus gewoon uit het niets op het losloopveld een voorbijkuierende hond doodbeten. Dus. Ik ben wél bang voor alle SPA's die ik zie lopen. En naar mijn mening is het dom als je dat niet bent, want dan krijg je van die dingen zoals waar dit topic mee begon.

Dat wil heus niet zeggen dat ik elke dag van huis ga met het idee dat mijn hond vandaag doodgebeten wordt. Maar als ik een SPA tegenkom, dan ben ik niet blij. En als ik een SPA niet kan ontwijken, of de godganse tijd om moet lopen voor allerlei SPA's die los lopen omdat het al dan niet verantwoordelijke baasje denkt dat hij een hondvriendelijk exemplaar heeft, dan erger ik mij daar flink aan.

En dat betekent dus niet dat ik geen hond meer zou moeten nemen na Oor. Dat betekent dat er iets aan dat overschot aan SPA's moet gebeuren, die een genetische predispositie hebben om zonder enkele aanleiding hun soortgenoten aan flarden te scheuren.
gonnie
Zeer actief

Nou, ik vind dat ik niet bang hoef te zijn, ik weet heus wel dat er een knopje om kan gaan bij een Stafford. Maar meer dan goed opletten kan ik niet doen. En als er een aangelijnd loopt op het pad naar mijn huis ga ik niet terug lopen. Ik verwacht dat de eigenaar gewoon zijn hond aangelijnd hou en ik de mijne. Er loopt langs dat pad ook een fietspad dus ik had mijn honden daar sowieso aan de lijn. En week uit naar de overkant als ik het niet vertrouwde. Maar bang, nee dat was ik niet.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

gonnie schreef:
mijke schreef:

Dat is wat ik bedoel met dat de reactie van Kooi zwaar overtrokken is. De kans dat je een hond tegenkomt die, vooral de wat kleinere hond, ernstige schade kan toebrengen nu eenmaal best groot. En dat hoeft zeker niet alleen een SPA te zijn, genoeg andere soorten bullen, mastif's , herders etc waar je beter een blokje voor kunt omlopen. Net alsof mijn honden geen risico lopen als ze worden aangevallen door een andere hond :19: .

Denk je dat ik gerustgesteld en glimlachend elke eigenaar met een vechthond tegemoet loop Mijke, omdat ik er zelf ook 1 heb? Maakt dat dat ik geen risico meer loop? Ik loop evenveel risico, alleen kunnen mijn honden zich fysiek gezien nog enige weerstand bieden t.o.v. een gezelschapshond of oude/zieke hond.
Dat mensen huiverig zijn voor Hippo snap ik best, vandaar dat ik hem altijd bij mij roep. Tijdje geleden kwam ik iemand op een duinpad tegen zonder hond en die vrouw was doodsbang voor honden. Dan lijn ik ze even aan en laat ik ze zo ver mogelijk aan de zijkant zitten. Dat snap ik best, als je dan hartelijk bedankt wordt is het al helemaal een kleine moeite. Maar dat ik een SPA heb betekend (nog) niet dat ik hem maar moet laten afmaken of minstens met muilkorf en korte lijn moet uitlaten vanwege nare ervaringen met honden die lijken op Hippo.
gonnie
Zeer actief

Precies, mijn honden zijn ook weleens aangevallen, maar nooit door een Stafford, wel door Herders, een Duitse Dog, Jack Russel en door een vuilnisbakkie.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

wat mij het meest stoort in deze discussie is, dat er mensen hier vinden dat ik mijn hond moet gaan muilkorven puur omdat het een Stafford is.
Maar waarom? mijn hond zal als het aan mij ligt nooit de kans krijgen om een andere hond te verwonden omdat ik hem altijd aangelijnd uitlaat.
En ontmoet ik op mijn pad andere bazen met hun honden dan gaat Max kort aan de lijn naast me!
Sterker nog, zie ik dat iemand zich ongemakkelijk voelt ga ik aan de kant en geef de andere eigenaar alle ruimte om mij te passeren.....
Maar blijkbaar moet ik Max muilkorven omdat anderen hun hond ongegeneerd op mijn hond af laten stuiven...want tja, aanlijn gebod geld blijkbaar alleen voor mensen die zich er WEL aan houden. En zou er dan wat gebeuren is het, ondanks dat Max aan de lijn loopt, blijkbaar alsnog zijn schuld...had hij maar geen Stafford moeten zijn.
In mijn omgeving zijn een aantal losloop gebieden maar daar zal je mij nooit tegenkomen. Waarom kom ik dan omgekeerd wel mensen met loslopende honden tegen in aanlijn gebieden?
Als iedereen zich nou eens aan de regels zou houden zou er al een hoop ellende voorkomen kunnen worden!
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

stoffeltje schreef:wat mij het meest stoort in deze discussie is, dat er mensen hier vinden dat ik mijn hond moet gaan muilkorven puur omdat het een Stafford is.
Maar waarom? mijn hond zal als het aan mij ligt nooit de kans krijgen om een andere hond te verwonden omdat ik hem altijd aangelijnd uitlaat.
En ontmoet ik op mijn pad andere bazen met hun honden dan gaat Max kort aan de lijn naast me!
Sterker nog, zie ik dat iemand zich ongemakkelijk voelt ga ik aan de kant en geef de andere eigenaar alle ruimte om mij te passeren.....
Maar blijkbaar moet ik Max muilkorven omdat anderen hun hond ongegeneerd op mijn hond af laten stuiven...want tja, aanlijn gebod geld blijkbaar alleen voor mensen die zich er WEL aan houden. En zou er dan wat gebeuren is het, ondanks dat Max aan de lijn loopt, blijkbaar alsnog zijn schuld...had hij maar geen Stafford moeten zijn.
In mijn omgeving zijn een aantal losloop gebieden maar daar zal je mij nooit tegenkomen. Waarom kom ik dan omgekeerd wel mensen met loslopende honden tegen in aanlijn gebieden?
Als iedereen zich nou eens aan de regels zou houden zou er al een hoop ellende voorkomen kunnen worden!

Het is op deze manier afschuif werk.
Ja als je een reële kans hebt dat je stafford bijt dan dien je hem te muilkorven vind ik

Hippo is bv uitermate sociaal dus heeft weinig tot geen nut om te muilkorven. Echter.. als jou hond (los van het ras) buurtende honden grijpt heb je een potentieel gevaarlijke hond en neem je voorzorgsmaatregelen.
Al is het maar uit bescherming van je eigen hond.
Een hond kan namelijk ook eens uit een halsband glippen. Of een baasje die struikelt en de riem.per ongeluk los laat.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

gonnie schreef:Precies, mijn honden zijn ook weleens aangevallen, maar nooit door een Stafford, wel door Herders, een Duitse Dog, Jack Russel en door een vuilnisbakkie.
Ze hebben het ook allemaal overleefd hè, dat is wel anders.
Mijn honden zijn ook wel eens aangevallen maar gelukkig nooit met dodelijke afloop.
Maar ik kan je verzekeren dat als je je kleine hond tussen de kaken van een kangal hebt zien bungelen je heel anders met je honden gaat wandelen.
Afbeelding
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

gonnie schreef:Nou, ik vind dat ik niet bang hoef te zijn, ik weet heus wel dat er een knopje om kan gaan bij een Stafford. Maar meer dan goed opletten kan ik niet doen. En als er een aangelijnd loopt op het pad naar mijn huis ga ik niet terug lopen. Ik verwacht dat de eigenaar gewoon zijn hond aangelijnd hou en ik de mijne. Er loopt langs dat pad ook een fietspad dus ik had mijn honden daar sowieso aan de lijn. En week uit naar de overkant als ik het niet vertrouwde. Maar bang, nee dat was ik niet.
Nou ik wel hoor. Ik ben bang dat als ik mijn met Chi loop, en ik kom een spa tegen, dat hij een waas voor ogen krijgt en per ongeluk los breekt, waardoor dan ook. Want mijn hondje gaat dat zeker weten niet overleven en daar krijg ik echt buikpijn van.
AfbeeldingAfbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Gimmick schreef:
stoffeltje schreef:wat mij het meest stoort in deze discussie is, dat er mensen hier vinden dat ik mijn hond moet gaan muilkorven puur omdat het een Stafford is.

Ja als je een reële kans hebt dat je stafford bijt dan dien je hem te muilkorven vind ik

Hippo is bv uitermate sociaal dus heeft weinig tot geen nut om te muilkorven. Echter.. als jou hond (los van het ras) buurtende honden grijpt heb je een potentieel gevaarlijke hond en neem je voorzorgsmaatregelen.
Een hond kan namelijk ook eens uit een halsband glippen. Of een baasje die struikelt en de riem.per ongeluk los laat.

Fijn dat jij het wel begrijpt. :ok:

Ik snap niet dat mensen met een hond lopen die, áls hij de kans krijgt veters maakt van die buurtende hond (jolige puber-met-bananen-in-de-oren, nieuwsgierige pup of een blind hondje die niet eens ziet dat er een schuimbekkende soortgenoot loopt) niet voorzorgsmaatregelen neemt in de vorm van een muilkorf.
Ongeacht het ras, als iemand een hond heeft die de intentie heeft om zomaar wildvreemde honden dood te maken, heb je te zorgen dat het never nooit kan gebeuren. En niet aan te komen met flut-smoezen dat anderen maar hun hond bij zich moeten houden.
Dus als je even geen controle hebt over je hond (en ja, dat gebeurt soms omdat je valt, niet oplet, iets verkeerd inschat) dan mag daar de doodstraf op staan?
Kom op zeg, de verantwoordelijkheid ligt te allen tijde bij de hond die slachtoffers maakt. Of liever, de baas. Die er niet voor zorgt dat zijn bijthond zijn intentie niet kan uitvoeren.

Edit: ik heb mijn collie ook een half jaar gemuilkorfd uitgelaten. Niet vanwege agressie (bewáár me :mrgreen: ) maar omdat ze op een eliminatiedieet stond vanwege ernstige allergieën. En mevrouw schuimde (én schuimt :hmmm: ) overal de buurt af om iets op te vreten. Ziet er geen been in om de meest oneetbare zaken naar binnen te schoffelen.
Ik heb totaal niet gemerkt dat ze er problemen mee had om die muilkorf te dragen. Sterker nog: ze stond te dansen als ik het ding pakte want dat betekende lekker wandelen.
Afbeelding
Gimmick
Zeer actief

lieke schreef:
Gimmick schreef:

Fijn dat jij het wel begrijpt. :ok:

Ik snap niet dat mensen met een hond lopen die, áls hij de kans krijgt veters maakt van die buurtende hond (jolige puber-met-bananen-in-de-oren, nieuwsgierige pup of een blind hondje die niet eens ziet dat er een schuimbekkende soortgenoot loopt) niet voorzorgsmaatregelen neemt in de vorm van een muilkorf.
Ongeacht het ras, als iemand een hond heeft die de intentie heeft om zomaar wildvreemde honden dood te maken, heb je te zorgen dat het never nooit kan gebeuren. En niet aan te komen met flut-smoezen dat anderen maar hun hond bij zich moeten houden.
Dus als je even geen controle hebt over je hond (en ja, dat gebeurt soms omdat je valt, niet oplet, iets verkeerd inschat) dan mag daar de doodstraf op staan?
Kom op zeg, de verantwoordelijkheid ligt te allen tijde bij de hond die slachtoffers maakt. Of liever, de baas. Die er niet voor zorgt dat zijn bijthond zijn intentie niet kan uitvoeren.

Edit: ik heb mijn collie ook een half jaar gemuilkorfd uitgelaten. Niet vanwege agressie (bewáár me :mrgreen: ) maar omdat ze op een eliminatiedieet stond vanwege ernstige allergieën. En mevrouw schuimde (én schuimt :hmmm: ) overal de buurt af om iets op te vreten. Ziet er geen been in om de meest oneetbare zaken naar binnen te schoffelen.
Ik heb totaal niet gemerkt dat ze er problemen mee had om die muilkorf te dragen. Sterker nog: ze stond te dansen als ik het ding pakte want dat betekende lekker wandelen.
Er mag nooit de doodstraf staan op een ongehoorzaam moment...
Gimmick is altijd gekorfd buiten ons eigen terrein. Neem de border collie van laatst nou die ik nooit aan.heb horen komen en zien. Als gimmick niet gekorfd was geweest had die.hond.flinke schade gehad of erger :schrik:
En ik loop echt met ogen in mijn achterhoofd... en ben handig met Gimmick uit situaties houden en halen.
En ze is nog niet eens echt hondagressief....

Het is de verantwoording van de baas je hond veilig te houden. Ook je agressieve hond.
En zo'n drama is een juist aangeleerde muilkorf niet.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

ranetje schreef:
"In de verte kwam een jongen aanlopen met aangelijnd een vervelende hond met zo'n grote, dikke, zwarte kop. Een mengeling van twee vechthonden. Automatisch pakte ik de riemen wat korter." Als ze op een meter van elkaar zijn, gaat het helemaal mis
Als je een "nare hond" ziet in de verte kan je ook omkeren natuurlijk.
Dat is wat ik doe want ik hoef geen "nare hond" in de buurt van mijn hond.
Waarom die mevrouw doorgelopen is met haar twee hondjes is me een beetje een raadsel :?
Denk dat ze dat niet snel weer zal doen.

Natuurlijk blijft het intriest dat de "nare hond" de gelegenheid heeft gekregen en genomen om dat hondje te pakken. :devil:
Stom en ondoordacht en onverantwoordelijk van de eigenaar.
Heb ik dus eens gedaan, toen hing die zwarte gevaarlijke hond gewoon aan mijn rug.
Toots heb ik gelukkig vast kunnen pakken, maar dat omkeren haalt ook niks uit.
Hier in de polder lopen ook wel echt oude mensen met hun dwegpoedeltjes of teckeltjes deze mensen kunnen echt niet ingrijpen als er een rotjoekel het op hun ukkie heeft voorzien,
Heb je een monster hou hem dan in godsnaam weg bij de ukkies.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik loop ook om voor iedere klapkaak. Dat wil niet zeggen dat ik al die bazen onder onverantwoordelijke sjonnies schaar, helemaal niet. Ik kan simpelweg niet inschatten of zo'n hond hondsociaal is of niet, en ik heb geen zin om dat te gaan ontdekken, dus ik keer om. Dat doe ik trouwens bij iedere hond waar ik over twijfel, niet alleen klapkaken. Ik ben niet bang voor SPA's, ik loop ook zeker niet angstig over straat, maar ik neem gewoon verantwoordelijkheid voor de veiligheid van mijn honden. Er loopt hier een hond met baas waar ik voor omloop (geen klapkaak) en die vent is nijdig omdat ik dat doe. Nouja, das dan mooi zijn probleem, ik trek me daar niets van aan hoor. Ga maar lekker nijdig doen :D Hij heeft zo'n uitvallende RR die al een keer op Karel geknald is, bijna niet te houden die hond en begint al te grommen als ie ons in de verte ziet. Die ga ik niet op een smal pad passeren, dankje feestelijk. Ik hou mijn jongen graag heel :D
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Gimmick schreef:Er mag nooit de doodstraf staan op een ongehoorzaam moment...
Gimmick is altijd gekorfd buiten ons eigen terrein. Neem de border collie van laatst nou die ik nooit aan.heb horen komen en zien. Als gimmick niet gekorfd was geweest had die.hond.flinke schade gehad of erger :schrik:
En ik loop echt met ogen in mijn achterhoofd... en ben handig met Gimmick uit situaties houden en halen.

Het is de verantwoording van de baas je hond veilig te houden. Ook je agressieve hond.
Dat verhaal van jou van die bordercollie die ineens Gimmick van achteren greep is natuurlijk buitengewoon triest. En ontzettend hufterig van diens eigenaar. Ik wil het absoluut niet bagatelliseren want jij en je hond zaten met de schade van zo'n misselijk geval. En ik kan me voorstellen dat je woedend was. Terecht, overigens.
Maar die paar gaten zijn niet te vergelijken met de schade die jouw hond zou kúnnen aanrichten als zij (Gimmick is toch een teef?) als die los zou gaan. En zo'n bordercollie kan je met een welgemikte tik of trap van je hond afkrijgen.
Ik heb bijvoorbeeld ooit een tervuerense herderreu met een trap tegen zijn edele delen van mijn ouwe Kyra afgekregen. Die rothond klapte ook ineens van achteren op haar terwijl ze met haar bijziende oogjes in de struiken stond te turen. Kyra had overigens, behalve een doodschrik, alleen een paar blauwe plekken.
Maar als het een spa was geweest, denk ik niet dat ik die met een trap ervan af had gekregen. :wink:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik vind het een regelrechte schande zoals sommige mensen hier reageren. En ik zie mezelf als behoorlijk direct betrokken eigenlijk. Ik zie heel veel ellende en helaas meestal veroorzaakt door SPA's. Ik zie ook de enorme roze brillen brigade, dit tot mijn grote ergenis, maar ook de criminele gasten die er achter zitten en dat vind ik kwalijk. Ik werd laatst gebeld door een journalist ivm de toename van bijtincidenten. Ik vond het zelf een redelijk gematigd stukje dat geplaatst werd (ook al duurde het gesprek anderhalf uur en werd het stuk in de krant gereduceerd tot 3 kolommen en was het gesprek uiteraard nog veel genuanceerder) maar werd binnen een dag min of meer bedreigd door iemand uit de laatste categorie. Het is belachelijk dat mijn kinderen zich afvragen of het nodig is dat een journalist, in een onderwerp over honden nota bene :O: , mijn hele naam moet noemen, "want je bent nu wel heel makkelijk te vinden mam".

En toch kan ik nog steeds zien dat heel veel mensen heel verantwoord met hun SPA omgaan. Ik vind het onzinnig om honden af te rekenen op de daden van hun rasgenoten. En nee ik waag mijn honden er ook niet aan, maar moet ik daarom Hippo of welke andere willekeurige SPA een gruwel noemen? Moet ik daarom baasjes als Hippo of Sandra voor tok uitmaken die hun hond alleen hebben om hun al dan niet aanwezige pik te verlengen en toewensen dat hun vriendje binnen dertig dagen geëuthanaseerd wordt? Oh nee dan zeg ik dat het niet voor hen geldt maar voor die andere SPA eigenaren.Dat heeft ongeveer dezelfde strekking als zeggen tegen een Marokkaanse kennis, nee maar jij bent een goeie Marrokaan.....
Doe toch normaal mensen.

Ja ik vind ook dat HR rassen begrenst moet worden, dat vind ik echt en daar sta ik voor. Maar ik vind ook dat serieuze SPAeigenaren de mogelijkheid moeten hebben om hun SPA een normaal hondenleven te kunnen bieden, loslopend en al, als is aangetoond dat zij hun honden kunnen lezen en t.a.t kunnen controleren.

En dat houdt voor mij niet in reacties zoals @stoffeltje: "hun laten de hond los waar het niet mag dus niet mijn probleem", jaja ik weet het gechargeerd.
Nee dat houdt voor mij in dat je onder normale omstandigheden, dus ja met op je afstormende honden van allerlei pluimage want dat is nu eenmaal dagelijkse kost, je hond kunt weerhouden andere honden dan wel mensen te bijten.

Als we dat voor elkaar kunnen krijgen kan iedereen weer een stuk ontspannender lopen, want dan is de kans wss groot dat je alleen nog maar Hippo's en soortgenoten tegenkomt.
Gr. Aniek

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

kooi schreef:Zij heeft teveel vertrouwd op de baas van die hond....dat klinkt toch alsof ze iets heeft fout gedaan hoor in mijn oren.
Dat is dan maar zo.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jonas26
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jonas26 »

ranetje schreef:
"In de verte kwam een jongen aanlopen met aangelijnd een vervelende hond met zo'n grote, dikke, zwarte kop. Een mengeling van twee vechthonden. Automatisch pakte ik de riemen wat korter." Als ze op een meter van elkaar zijn, gaat het helemaal mis
Als je een "nare hond" ziet in de verte kan je ook omkeren natuurlijk.
Dat is wat ik doe want ik hoef geen "nare hond" in de buurt van mijn hond.
Waarom die mevrouw doorgelopen is met haar twee hondjes is me een beetje een raadsel :?
Denk dat ze dat niet snel weer zal doen.

Natuurlijk blijft het intriest dat de "nare hond" de gelegenheid heeft gekregen en genomen om dat hondje te pakken. :devil:
Stom en ondoordacht en onverantwoordelijk van de eigenaar.
Jeetje, we horen toch in een veilige wereld waarin iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt te leven????
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

Budkes schreef:Ik vind het een regelrechte schande zoals sommige mensen hier reageren. En ik zie mezelf als behoorlijk direct betrokken eigenlijk. Ik zie heel veel ellende en helaas meestal veroorzaakt door SPA's. Ik zie ook de enorme roze brillen brigade, dit tot mijn grote ergenis, maar ook de criminele gasten die er achter zitten en dat vind ik kwalijk. Ik werd laatst gebeld door een journalist ivm de toename van bijtincidenten. Ik vond het zelf een redelijk gematigd stukje dat geplaatst werd (ook al duurde het gesprek anderhalf uur en werd het stuk in de krant gereduceerd tot 3 kolommen en was het gesprek uiteraard nog veel genuanceerder) maar werd binnen een dag min of meer bedreigd door iemand uit de laatste categorie. Het is belachelijk dat mijn kinderen zich afvragen of het nodig is dat een journalist, in een onderwerp over honden nota bene :O: , mijn hele naam moet noemen, "want je bent nu wel heel makkelijk te vinden mam".

En toch kan ik nog steeds zien dat heel veel mensen heel verantwoord met hun SPA omgaan. Ik vind het onzinnig om honden af te rekenen op de daden van hun rasgenoten. En nee ik waag mijn honden er ook niet aan, maar moet ik daarom Hippo of welke andere willekeurige SPA een gruwel noemen? Moet ik daarom baasjes als Hippo of Sandra voor tok uitmaken die hun hond alleen hebben om hun al dan niet aanwezige pik te verlengen en toewensen dat hun vriendje binnen dertig dagen geëuthanaseerd wordt? Oh nee dan zeg ik dat het niet voor hen geldt maar voor die andere SPA eigenaren.Dat heeft ongeveer dezelfde strekking als zeggen tegen een Marokkaanse kennis, nee maar jij bent een goeie Marrokaan.....
Doe toch normaal mensen.

Ja ik vind ook dat HR rassen begrenst moet worden, dat vind ik echt en daar sta ik voor. Maar ik vind ook dat serieuze SPAeigenaren de mogelijkheid moeten hebben om hun SPA een normaal hondenleven te kunnen bieden, loslopend en al, als is aangetoond dat zij hun honden kunnen lezen en t.a.t kunnen controleren.

En dat houdt voor mij niet in reacties zoals @stoffeltje: "hun laten de hond los waar het niet mag dus niet mijn probleem", jaja ik weet het gechargeerd.
Nee dat houdt voor mij in dat je onder normale omstandigheden, dus ja met op je afstormende honden van allerlei pluimage want dat is nu eenmaal dagelijkse kost, je hond kunt weerhouden andere honden dan wel mensen te bijten.

Als we dat voor elkaar kunnen krijgen kan iedereen weer een stuk ontspannender lopen, want dan is de kans wss groot dat je alleen nog maar Hippo's en soortgenoten tegenkomt.
Dankje wel Budkes :ok:
Afbeelding
Jonas26
Zeer actief

lieke schreef:

Dat verhaal van jou van die bordercollie die ineens Gimmick van achteren greep is natuurlijk buitengewoon triest. En ontzettend hufterig van diens eigenaar. Ik wil het absoluut niet bagatelliseren want jij en je hond zaten met de schade van zo'n misselijk geval. En ik kan me voorstellen dat je woedend was. Terecht, overigens.
Maar die paar gaten zijn niet te vergelijken met de schade die jouw hond zou kúnnen aanrichten als zij (Gimmick is toch een teef?) als die los zou gaan. En zo'n bordercollie kan je met een welgemikte tik of trap van je hond afkrijgen.
Ik heb bijvoorbeeld ooit een tervuerense herderreu met een trap tegen zijn edele delen van mijn ouwe Kyra afgekregen. Die rothond klapte ook ineens van achteren op haar terwijl ze met haar bijziende oogjes in de struiken stond te turen. Kyra had overigens, behalve een doodschrik, alleen een paar blauwe plekken.
Maar als het een spa was geweest, denk ik niet dat ik die met een trap ervan af had gekregen. :wink:
Sorry hoor Lieke, net zo goed als dat ik mijn hond onder controle hoor te hebben hoort ieder ander dat ook te doen, for ffs stop eens met het vergoedeljken, je hebt je kut hond net zo goed bij je te houden als ik de mijne :devil:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jonas26 schreef:
lieke schreef:

Sorry hoor Lieke, net zo goed als dat ik mijn hond onder controle hoor te hebben hoort ieder ander dat ook te doen, for ffs stop eens met het vergoedeljken, je hebt je kut hond net zo goed bij je te houden als ik de mijne :devil:
Een moordende hond is niet te vergelijken met een vrolijke nieuwsgierige hond. Hoe vervelend ik ze zelf ook vind daar staat nooit de doodstraf op. En dus heb je met je killer er maar voor te zorgen dat de rest veilig is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mijke
Zeer actief

Ik persoonlijk vind dat een SPA gewoon niet los hoort te lopen. Het lijkt wel alsof mensen het nooit lezen, ik heb het hier echt al vaak genoeg geschreven, een paar posts terug nog. Maar dat een baasje superverantwoordelijk is, en een hond ontzettend sociaal gedrag vertoont, zegt bij een SPA absoluut niets over of de knop om kan gaan. Bij alle andere rassen zegt het alles, maar bij een SPA dus niet. Zo is gebleken bij twéé SPA's die Oor kende. Niet 1, maar 2. En dat is waarin een SPA zich onderscheid van élk ander hondenras. Dat is waarom ik die eeuwige vergelijking "elke andere hond kan bijten" "mijn hond is aangevallen door random ander ras" mij zo de keel uithangt. En dat is trouwens ook waarom het doen alsof de baasjes van doorgeflipte SPA's per definitie onverantwoordelijke, criminele aso-tokkies zijn mij de neus uit komt.

En heus, ik zie echt wel waarom staffords ook enorm leuke honden kunnen zijn. En ik snap dat het echt niet leuk is om een hond waar je veel van houdt en die naar jouw mening 100% betrouwbaar is ondanks zijn ras (dat je dat uberhaupt al moet toevoegen) beperkingen op leggen. Maar jammer dan. Je hebt gekozen voor een ras dat zich genetisch significant onderscheid van álle andere rassen. Jouw ras heeft een grote kans om door te draaien en een andere hond of zelfs een mens aan te vallen met misselijkmakende, zelfs mogelijk dodelijke gevolgen. Veel erger dan bij welk ander ras dan ook. Als je niet wilt dat je daar rekening mee moet houden - ongeacht of jouw hond zich tot nu toe heeft misdragen of niet - dan had je een ander ras moeten kiezen.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Heavy schreef::denken: kooi je draaft een beetje door . Als er echt zoveel van dat soort honden bij jou in de buurt lopen en je er zo bang voor bent dan vraag ik me af of je nog wel ontspannen over straat kan ?
Klopt, Ik draaf een beetje door.

Maar ik erger me er mateloos aan dat zo'n mevrouwtje toch een deel van de verantwoording in de schoenen geschoven krijgt.
Dat is net als wanneer je een vrouw met een korte rok vertelt dat ze erom gevraagd heeft om verkracht te worden. Of dat je een passagier in het openbaar vervoer verwijt dat hij met de metro of trein reist aangezien er rabiate moslims kunnen rondlopen die een aanslag plegen. Of mijn dochter verwijten dat ze naar de Coolsingel gaat om Feyenoord te huldigen als die straks landskampioen zijn ( :cheer: ) en er een vrachtwagen over die singel raast en haar schept.

En ja er lopen momenteel echt weer zoveel van dit soort honden rond in mijn buurt en nee, het gros van de hondeneigenaren kan niet meer ontspannen over straat. Het is misschien de tijd van het jaar?
Het lijken wel krokussen die bij de eerste zonnestralen in het voorjaar hun kopjes boven de grond uitsteken.

Die zondag toen het zulk mooi weer was kon ik echt niet anders doen dan steeds opnieuw rechtsomkeert maken.
En op een gegeven moment waren alle doorgangen van het veld af, versperd. En toen ik kruiselings de bult op vluchtte verscheen daar dus dat kindvrouwtje met haar Tyson. :schrik:

Ik vind het jammer dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar dat is vandaag de dag toch echt het directe gevolg van je eigen keuze voor zo'n ras. Waarom moet je zo nodig en vind je dat je daartoe het recht hebt en naar de hel met de angst van andere mensen?

Voor de dieren zelf vind ik het ook heel sneu. Ze hoeven van mij echt niet aan de hoogste boom, maar stop het fokken en dat begint met niet voor dat ras te kiezen. Als je er echt zo van houdt kun je geen andere keuze maken. Net zoals ik niet meer voor de berner kies omdat ik het om andere redenen beter vind dat die niet meer geboren worden.

Een groot deel eindigt in het asiel en dat is me ook een gruwel. Of ze gaan inderdaad los op een hond, kind, volwassene of de eigen eigenaar en dan moeten ze worden geschopt en geslagen of doodgestoken of geschoten worden. Vreselijk vind ik dat.
Gimmick
Zeer actief

lieke schreef:

Absoluut... en dus dien je een potentieel.gevaarlijke hond te korven. Buurtende honden horen namelijk bij het lopen met een hond...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Jonas26 schreef: Sorry hoor Lieke, net zo goed als dat ik mijn hond onder controle hoor te hebben hoort ieder ander dat ook te doen, for ffs stop eens met het vergoedeljken, je hebt je kut hond net zo goed bij je te houden als ik de mijne :devil:
Ach hou toch eens op.
Als jouw kuthond andermans kuthond tot gehakt wil verwerken, dan heb jij maar te zorgen dat het niet gebeurt.
Ongeacht wat andermans kuthond op zijn kerfstok heeft.
"Ik loop met een geladen pistool over straat, en zolang niemand me in de weg loopt zal het niet afgaan"
Zelfde idee, en mensen vreten zulke redeneringen niet. En terecht niet.
Dit dus...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Jonas26 schreef: Sorry hoor Lieke, net zo goed als dat ik mijn hond onder controle hoor te hebben hoort ieder ander dat ook te doen, for ffs stop eens met het vergoedeljken, je hebt je kut hond net zo goed bij je te houden als ik de mijne :devil:
Ach hou toch eens op.
Als jouw kuthond andermans kuthond tot gehakt wil verwerken, dan heb jij maar te zorgen dat het niet gebeurt.
"Ik loop met een geladen pistool over straat, en zolang niemand me in de weg loopt zal het niet afgaan"
Gewoon niet op reageren, Tara.
Doe ik ook niet. Vooral niet omdat ik geen k**-hond heb. Maar gewoon een lieve, sociale hond die soms wat lomp uit de hoek kan komen :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:
Tara schreef:
Ach hou toch eens op.
Gewoon niet op reageren, Tara.
Doe ik ook niet. Vooral niet omdat ik geen k**-hond heb. Maar gewoon een lieve, sociale hond die soms wat lomp uit de hoek kan komen :wink:
Ah dat zou Xygan dan weer erg gezellig vinden :mrgreen:
Afbeelding
stoffeltje
Zeer actief

Gimmick schreef:

Dus omdat ik een stafford goed opvoed en altijd aangelijnd uitlaat blijft het afschuif werk? Waar blijft in jouw ogen dan de verantwoordelijkheid van die bazen die vinden dat hun hond altijd en overal los mag lopen omdat hij/zij zo goed luistert ?? Wel lekker makkelijk om de verantwoording neer te leggen bij de liefhebbers van de STB! Weet je, ik wordt letterlijk ziek van het flauwe geneuzel dat de fout vooral bij de eigenaren van wat jullie zo neerbuigend "klapkaken" noemen!
Blijkbaar is het heel moeilijk om in te zien dat er ook liefhebbers van het ras zijn die wel hun verantwoordelijkheid nemen en er alles aan doen om hun hond goed op te voeden.
Nogmaals, ik loop altijd aangelijnd en nooit in losloop gebieden! Wat moet ik nog meer doen dan om ongeleide loslopende projectielen te ontwijken?
No way dat ik Max ga muilkorven omdat andere eigenaren zich niet houden aan de aanlijn plicht!!
mijke
Zeer actief

Gimmick heeft zelf ook een klapkaak hoor. Zij neemt alleen iets meer verantwoordelijkheid voor haar hond dan jij.
stoffeltje
Zeer actief

mijke schreef:Gimmick heeft zelf ook een klapkaak hoor. Zij neemt alleen iets meer verantwoordelijkheid voor haar hond dan jij.
Waar lees jij verdorie dan dat ik geen verantwoordelijkheid neem??
mijke
Zeer actief

stoffeltje schreef:
mijke schreef:Gimmick heeft zelf ook een klapkaak hoor. Zij neemt alleen iets meer verantwoordelijkheid voor haar hond dan jij.
Waar lees jij verdorie dan dat ik geen verantwoordelijkheid neem??
In je eigen posts, waarin je schrijft dat je niet bereid bent de nodige maatregelen (muilkorf) te treffen om ervoor te zorgen dat jouw SPA buurtende honden niet naar de gallemiezen bijt. Je schrijft basicly dat je je hond altijd aanlijnt en niet in losloopgebieden loopt (wat heel goed is hoor, dat is al meer dan je van de meeste SPA-eigenaren kunt zeggen!), en dat het vanaf daar jouw verantwoordelijkheid niet meer is als er een keer een hond op jullie af komt om wat voor reden dan ook.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”