Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Spelen met andere honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Spelen met andere honden?

Ongelezen bericht door Maeve »

Okay, m'n gedachtespinsels hielden me bezig vandaag :wink: Wanneer zijn honden bereid te spelen met andere honden? Honden buiten hun eigen roedel bedoel ik dan, op neutraal terrein. Wat zou de motivatie hierachter zijn, wanneer kan dit wel en wanneer niet meer? Vanuit de hond zelf dan, het appél van de baas laat ik hier dan even compleet buiten.

Eerst had ik hier een roedel van drie: Coda als duidelijke roedelleidster en daaronder Nilo en hun dochter Bizzy. In deze roedel was spelen niet aan de orde. Coda en Bizzy speelden heel soms samen binnenshuis, maar Bizzy was ook de enige hond waarmee Coda dat wilde. Andere honden die we tegen kwamen tijdens wandelingen werden genegeerd, hooguit een korte kennismaking en dan weer doorlopen. Maar dat was ook hoe Coda het altijd wilde. Ook als ik haar alleen mee had verliep het allemaal zo, als pup heeft ze al nooit gespeeld met anderen. De rest van de wereld was gewoon oninteressant. En omdat zij zo'n overduidelijk en behoorlijk strenge roedelleidster was ging ik er vanuit dat de rest niet speelde omdat dat niet van haar mocht.

Na Coda's dood bleven Nilo en Bizzy over, en zoals ik al had verwacht werden die beide veel spontaner naar andere honden. Vooral Bizzy leerde echt om soms voluit te spelen met andere honden die we tegen kwamen. Uitdagen, wegrennen voor ze en andere honden op een speelse manier opjagen. Tot zover klopte mijn theorie dus, dat Coda degene was die dit gedrag onderdrukte maar dat het wel in Bizzy zit.

Nu hebben we weer een roedel van 3 met Segno erbij van nu 4 maandjes oud. Die zal waarschijnlijk qua temperament wel wat Coda-trekjes gaan ontwikkelen en staat ook redelijk serieus in het leven, maar is voor nu vooral een blije pup die ook wel speelt. Zij en Bizzy spelen veel, en toen ik haar vandaag alleen mee had speelde ze ook even met andere honden in het bos. Maarrrr...sinds we Segno hebben speelt Bizzy niet meer :scratch: Die is weer overgegaan tot het oude gedrag: korte kennismaking en weer door! Ondanks dat ik het haar niet verbied, de andere honden niet (ik denk zelfs dat Bizzy op dit moment de roedelleidster is) maar ze doet het niet meer. Ook als ik haar alleen mee heb zit het er niet meer in.

Zou het een verantwoordelijkheidsgevoel zijn dat maakt dat ze niet meer wil spelen? Is het onverstandig als je een grotere roedel bij je hebt?
Het maakt me overigens niet zo uit hoor, het was lief om haar te zien spelen maar als ze het zelf niet wil is het ook best. Ik vind het hooguit fascinerend en ben wel benieuwd of iemand het herkent :wink:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Spelen met andere honden?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij Elco nam het af met de leeftijd. Rond de twee jaar speelde hij steeds minder en liep hij steeds vaker vrij snel door. Dat was dus al voordat wij roedeluitbreiding kregen. Het kan dus ook de leeftijd zijn
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Maeve schreef:
Zou het een verantwoordelijkheidsgevoel zijn dat maakt dat ze niet meer wil spelen? Is het onverstandig als je een grotere roedel bij je hebt?
Het maakt me overigens niet zo uit hoor, het was lief om haar te zien spelen maar als ze het zelf niet wil is het ook best. Ik vind het hooguit fascinerend en ben wel benieuwd of iemand het herkent :wink:
Ik denk dat je gelijk hebt met de eerste vraag. Ze neemt een andere rol in. Ik heb dit vaak zien veranderen met Mayke en de opvanghondjes ernaast. Met een opvanghond op sleeptouw gedroeg ze zich heel anders dan wanneer ze alleen was. En ik zag haar dus iedere keer weer veranderen.
Wat denk ik ook meespeelt, is dat ze haar playdrive makkelijk in eigen roedel kwijt kan, waardoor ze minder behoefte heeft aan contact met anderen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat apart!
Ik herken het niet. Mila speelt niet vaak met vreemde honden - dat deed ze als jonge hond wel meer, maar is minder geworden naarmate ze ouder werd. Maar nog steeds komt ze af en toe wel eens een vreemde hond tegen waarmee ze meteen een speelklik heeft en dan wordt er wel gespeeld, niet vaker of minder vaak dan toen Amy, Amoz en Tara er nog niet waren.
Amy en Amoz spelen allebei wel geregeld met vreemde honden, Tara nooit. Sowieso merkt die de meeste honden niet eens op, en gebeurt dat wel, dan kan ze nog wel eens sjansen met grote reuen, maar verder heeft zij totaal geen interesse in andere honden.
Hier qua spelen met andere honden dus geen veranderingen door roedeluitbreidingen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Maeve schreef:
Ik denk dat je gelijk hebt met de eerste vraag. Ze neemt een andere rol in. Ik heb dit vaak zien veranderen met Mayke en de opvanghondjes ernaast. Met een opvanghond op sleeptouw gedroeg ze zich heel anders dan wanneer ze alleen was. En ik zag haar dus iedere keer weer veranderen.
Wat denk ik ook meespeelt, is dat ze haar playdrive makkelijk in eigen roedel kwijt kan, waardoor ze minder behoefte heeft aan contact met anderen.
Hm dat zou best kunnen kloppen dus. Hoewel haar positie niet is veranderd, want Nilo had haar destijds al (enigszins tegen haar zin) naar voren geduwd als de alpha teef :mrgreen: Maar de samenstelling van de rest van de roedel is natuurlijk wel gewijzigd nu. Ik heb alleen geen idee of dat te menselijk gedacht is, dat ze meer verantwoordelijkheid voelt bij een grotere roedel.

Leeftijd kan ook meespelen, maar als ik zie hoe vrijuit ze kan spelen met Segno twijfel ik daar aan. Die twee zijn echt twee kleuters samen nog hoor :mrgreen: Alleen als we op pad zijn is ze dus een hele stoere, zelfbewuste Bizzy ineens :pffff: :mrgreen:
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Zelf denk ik inderdaad gewoon de verantwoordelijkheid nu er weer sprake is van een roedel.
Nu heb ik er maar 2 en heeft Izzy nooit echt buiten gespeeld met andere honden. Sommige reuen vind ze wel erg leuk, zo leuk dat de reuen vaak vooral moe van haar worden als ze die opdringerige kont weer in hun gezicht duwt. Die lopen dus vaak ook gewoon door.

Droef heb ik nu sinds augustus en wordt eind juli 2, bij hem heb ik nog niks gemerkt dat hij minder speelt. Wel duidelijkere taal, niet op een negatieve manier want hij zet het nog steeds op het lopen als een hond hem niet moet. Hij lijkt signalen van andere honden een stuk beter op te pikken en past zijn spel ook een stuk meer aan op de hond waarmee hij op dat moment is.

Droef en Izzy in huis is soms om gek van te worden die twee, breken letterlijk de tent af als ze hun bui hebben. Vooral Izzy vliegt dan als een hysterische door het huis.

Ik denk dus gewoon dat sommige honden buiten wat serieuzer zijn, en binnen lekker vrij in hun doen en laten omdat dit allemaal vertrouwd is.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Zelf denk ik inderdaad gewoon de verantwoordelijkheid nu er weer sprake is van een roedel.
Nu heb ik er maar 2 en heeft Izzy nooit echt buiten gespeeld met andere honden. Sommige reuen vind ze wel erg leuk, zo leuk dat de reuen vaak vooral moe van haar worden als ze die opdringerige kont weer in hun gezicht duwt. Die lopen dus vaak ook gewoon door.

Droef heb ik nu sinds augustus en wordt eind juli 2, bij hem heb ik nog niks gemerkt dat hij minder speelt. Wel duidelijkere taal, niet op een negatieve manier want hij zet het nog steeds op het lopen als een hond hem niet moet. Hij lijkt signalen van andere honden een stuk beter op te pikken en past zijn spel ook een stuk meer aan op de hond waarmee hij op dat moment is.

Droef en Izzy in huis is soms om gek van te worden die twee, breken letterlijk de tent af als ze hun bui hebben. Vooral Izzy vliegt dan als een hysterische door het huis.

Ik denk dus gewoon dat sommige honden buiten wat serieuzer zijn, en binnen lekker vrij in hun doen en laten omdat dit allemaal vertrouwd is.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik weet niet of 2 als een 'echte' roedel telt, maar toen ik er ook 3 had (met Juno erbij), merkte ik van dat gedrag ook niet veel. Als roedel spelen ze niet veel, als individu wel. Het ligt er net aan of er een klik is. Zo is Izzy idoláat van een Viszla-reu. Beuken als een ouwe. Zo zijn er nog een paar honden waar ze echt mee speelt, maar waar Sofi d'r neus resoluut voor optrekt. Die houdt weer van andere honden, waar Izzy niets aan vindt.
Dus nee, ik herken het niet echt ;) Ik heb gewoon een onverantwoordelijke tevenbende zonder solidariteit voor de roedel :ugh:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Sandra&co schreef:Ik weet niet of 2 als een 'echte' roedel telt, maar toen ik er ook 3 had (met Juno erbij), merkte ik van dat gedrag ook niet veel. Als roedel spelen ze niet veel, als individu wel. Het ligt er net aan of er een klik is. Zo is Izzy idoláat van een Viszla-reu. Beuken als een ouwe. Zo zijn er nog een paar honden waar ze echt mee speelt, maar waar Sofi d'r neus resoluut voor optrekt. Die houdt weer van andere honden, waar Izzy niets aan vindt.
Dus nee, ik herken het niet echt ;) Ik heb gewoon een onverantwoordelijke tevenbende zonder solidariteit voor de roedel :ugh:
Dat zal het zijn :mrgreen:
Biz heeft ook haar voorkeuren hoor, die kan juist niks met dat gebeuk en blaffen en grommen tijdens het spelen wil ze ook niet (he Maloutje :mann: ). Maar vooral najagen vindt ze wel leuk, en ik zag echt hoe ze zichzelf dat leerde. Eerst vooral met kleine hondjes, maar later daagde ze ook gerust de uit de kluiten gewassen Mechel reu uit voor een spel. En nu worden ze allemaal genegeerd, er wordt niet meer gespeeld.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Heel herkenbaar. Ik heb er wel eens een topic over geopend. Vanaf dat 3 maanden oude Lily mee ging op wandelingen, speelde alfil niet meer met andere honden. Hij negeerde ze totaal. Ik zag hem overigens niet in de rol van roedelleider, eerder een beetje onzeker. Lily ging zelf wel los bij andere honden en samen speelden ze echt heel veel. Heel af en toe nam ik alfil alleen mee, en dan was hij wel opener naar andere honden maar vrij spelen was er nauwelijks bij.
Nu is Lily net voor het eerst loops geweest en plots veel minder speels. Thuis komt het er nauwelijks van en buiten is het nu alfil die Lily uitdaagt tot spel, in plaats van andersom. Maar Lily is nu een stuk lauwer en ik heb het idee dat alfil het wel mist, hoewel hij het ook niet zoekt bij andere honden.
Ik ben op zich wel blij dat je het thema hier aanhaalt, want ik was een beetje bang dat het door de castratie kwam, maar misschien is het ook een vorm van verantwoordelijkheid en dat ze al in hun spelbehoefte worden voorzien.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Arline
Zeer actief

Ongelezen bericht door Arline »

Bijzonder om te zien dat bizzy minder of niet speelt.
Wel een heel andere situatie hier, maar toevallig was ik gisteren over hetzelfde aan het nadenken. Fenja had een heel uitgesproken mening en stempel. Ze liet zich door Nox uitdagen om als gekken rond te rennen, waarbij absoluut geen gebeuk of fysiek spel door haar getolereerd werd. Thuis daagde ze hem wel eens uit, maar wanneer Nox er op in ging werd het al snel te fysiek en corrigeerde ze hem. Bij dat laatste speelde leeftijd en gestel ook wel een rol, want met mijn vorige hond speelde ze wel fysiek. Maar met niet eigen honden heeft Fenja nooit gespeeld of naar omgekeken. Gisteren merkte ik echt dat Nox (met een heel bekende hond die hij vaak ziet) veel lomper en meer aftastend speelde. Nox was Fenja en haar regime wel gewend, maar vooral die andere hond bleef daardoor flink in het gareel. Een teef kan dus een behoorlijke stempel drukken. Zoals jij van Coda zegt. Alleen dat bizzy nu serieus wordt is typisch om te zien, zeker omdat je zegt dat ze samen met segno nog als kleuters zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
I think the reason we are born with two hands is so we can pet two dogs at once
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”