Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoelang vrij voor een pup?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Hoelang vrij voor een pup?

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik heb er al aardig wat over gelezen maar de meningen zijn nog al verdeeld en situatie's zijn niet helemaal gelijk aan die van ons.

Zoals een aantal wel al gelezen hebben wil ik dus in de toekomst een Wetterhoun. Een pup wel te verstaan. :cheer: Ober hoelang zijn we nog niet overuit, maar alvast een goede voorbereiding kan nooit geen kwaad.
Nu heb ik altijd herplaatsers gehad waarvan al duidelijk was dat alleen zijn geen probleem was, dus dit is totaal nieuw en onbekend gebied voor me.

Situatie schets is dus dat Jeroen en ik samen leven met 3 katten en Izzy en Droef. Allen hebben geen problemen met alleen thuis blijven. Droef zit momenteel in de bench als ik langer dan een uur weg ben omdat hij begon te slopen in huis, dit zijn we nu weer aan het opbouwen. Steeds een stukje langer alleen thuis zonder dat hij in de bench moet. Overigens heeft Droef geen problemen met de bench maar zelf vind ik het geen fijn idee dat hij de hele dag in een hokje zit. Gelukkig is dit maar voor max 2 dagen in de week dat ik werk.

Mijn werk rooster is best flexibel. Ik werk maandag 's nachts en dan pas donderdag en vrijdag weer vaak gewoon overdag maar niet altijd. In het weekend is vriend thuis en dan werk ik vaak ook 1 a 2 dagen. Dus in het ergste geval zijn de honden 2 werkdagen alleen thuis en ik kan de eerste periode tijdens mijn pauze naar huis gaan om de pup uit te laten. Izzy en Droef hebben dit niet nodig. Buiten mijn werk om ben ik vrijwel altijd met de honden bezig of in de buurt van de honden.

Nu dus de vraag hoelang zal ik vrij nemen als er een pup wij een pup mogen verwelkomen. Ik lees berichten van enkele dagen tot 6 weken. Zelf ben ik wel van plan om vanaf een dag of 2 dat pup hier is om het alleen thuis zijn al aan te wennen met en zonder Izzy en Droef erbij.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Re: Hoelang vrij voor een pup?

Ongelezen bericht door blacky »

Nou hier komt in augustus een pup en ik neem geen vrij. Nu heb ik geluk dat het vakantie is en zoon thuis is maar anders had pup ook echt direct vanaf het begin al 1.5 uur alleen thuis moeten zijn met de andere twee.
Ik werk in de zorg en ik heb die maand wel alleen maar avond diensten. Hierdoor ben ik overdag thuis en komt als ik naar het werk ben mijn man na 1.5 uur thuis.
Als de pup er wat langer is ga ik weer wisselend werken waardoor de pup 's morgens 3 uur als ik een vroege heb en 's avonds 1.5 uur als ik een late heb alleen thuis is.

Ga ik de dagdienst in dan is er oppas. maar ik heb er samen met mijn man voor gekozen om de pup direct te laten meedraaien in hoe het nu bij ons ook gaat. Met een kleine aanpassing.
Afbeelding
gevni havanezers
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

Het is alweer ruim 14 jaar geleden, maar toen Boyke met 8 weken thuis kwam, hebben we het zo geregeld dat hij de eerste vier weken niet alleen hoefde zijn. We hadden toen nog geen andere honden en hij wende heel makkelijk aan de bench, zodat hij daar al snel even in kon als we een boodschap moesten doen. We hebben beiden een deel van de week vrij genomen die eerste weken en hadden mijn moeder een dag in huis, ook voor de kinderen :D In die tijd zijn we natuurlijk wel heel bewust gaan oefenen met langzaam aan steeds iets langer weg gaan. Daar zijn we meteen na de eerste wendaagjes mee gestart, zodat we die vier weken goed konden benutten. Het is bij Boyke heel makkelijk verlopen en hij heeft er zijn leven lang geen last mee gehad alleen te zijn.

Leuk hoor om je weer voor te bereiden op een pup, geniet van de voorpret :cheer:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

ZivaNomi schreef:Ik heb misschien niet een populaire opinie maar ik ging zelf mijn leven niet echt heel veel aanpassen aan de pup maar liever de pup aan ons leven aan laten passen. We hadden iets van een weekje of 10 dagen vrij genomen, maar aangezien het bij ons ook ging om maar 2 dagen in de week, hebben we dat snel weer gedaan en Ziva maar laten wennen. We hebben wel iemand door de middag een uurtje langs laten komen om uit te laten, bench verschonen indien nodig, even spelen, eten en terug de bench in. De derde week (dus ziva was 12 weken oud ongeveer) ging het al zonder moeite. De vierde week kon ze het volhouden zonder dat iemand langs kwam. Nogmaals, dat was twee dagen in de week en ook niet twee dagen achter elkaar. Ze leek het ook vrij snel te begrijpen, ook al protesteerde ze toch even. Ik heb haar via laptop met camera op haar gericht in de gaten kunnen houden en er was niks aan de hand. Ik kon niet trotser zijn. Ik vind dat hoe sneller je begint je pup de ritme van je huis aan te leren, hoe sneller ze er vrede mee hebben.
Maar dat wennen aan je ritme kan ook als je thuis bent. Feit blijft gewoon dat een pup zo'n 20 à 30 keer naar buiten moet en het een tijdje duurt voor ze zindelijk zijn, plus dat pups nog 4 keer per dag moeten eten. Ik vind het dus zielig als een pup 'verplicht' in de bench moet plassen omdat er niemand is om hem/haar buiten te zetten, honden vinden het vreselijk om hun eigen plekje te bevuilen.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait wist als pup van een paar weken oud al niet anders dan dat de mens regelmatig een tijd weg is. En dat merkten we dus heel goed toen hij hier kwam. Hij had geen enkel probleem met alleen blijven. Dan ging hij slapen. En Elco maar in wachtmodus zitten... Elco's fokker liet de pups veel minder alleen. Elco heeft ook echt heel veel moeite gehad om te leren alleen blijven. En dan ging hij echt in wachtmodus. Actief zitten wachten tot we terug komen. Hij heeft nu van Gait geleerd dat je dan ook gerust kunt gaan slapen. Ik zou dus ook opletten hoe de fokker het doet. Pups voor wie het in het nest al normaal is dat de mens af en toe een paar uur weg is zullen minder moeite hebben met alleen leren blijven dan pups die gewend zijn dat er eigenlijk altijd wel iemand is
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Jong geleerd is oud gedaan :cheer: Mijn idee is dat een hond pas een probleem kan maken van het alleen zijn als hij er al aan gewend is geraakt dat je er altijd bent.

Ik zit niet in de positie dat ik vrij kan nemen, ik heb vaste vakanties. Mayke kwam in een periode dat ik weinig werkte, maar wel 2x in de week 4 uur weg was.
Het heeft kwa zindelijkheid misschien wat langer geduurd, want als ik werkte zeek ze gerust achter de bank. Maar ze heeft nooit een punt gemaakt van mijn vertrek.
Ik zou zelf dus totaal geen punt maken van die 1,5 uur en de pup die tijd gewoon alleen laten vanaf het begin.

Ik heb ook pups als opvanghondjes gehad en over hun aankomst had ik niets te zeggen. Als ik het dan druk had op mn werk, zaten ze ook gerust 6 uur alleen per dag. In het asiel zaten ze altijd alleen en zeken ze altijd op de grond, dus het was een hele verbetering dacht ik zo ;) Ze hebben er nooit een punt van gemaakt en werden ook snel zindelijk.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

ZivaNomi schreef:
Lunatic schreef:
ZivaNomi schreef:Ik heb misschien niet een populaire opinie maar ik ging zelf mijn leven niet echt heel veel aanpassen aan de pup maar liever de pup aan ons leven aan laten passen. We hadden iets van een weekje of 10 dagen vrij genomen, maar aangezien het bij ons ook ging om maar 2 dagen in de week, hebben we dat snel weer gedaan en Ziva maar laten wennen. We hebben wel iemand door de middag een uurtje langs laten komen om uit te laten, bench verschonen indien nodig, even spelen, eten en terug de bench in. De derde week (dus ziva was 12 weken oud ongeveer) ging het al zonder moeite. De vierde week kon ze het volhouden zonder dat iemand langs kwam. Nogmaals, dat was twee dagen in de week en ook niet twee dagen achter elkaar. Ze leek het ook vrij snel te begrijpen, ook al protesteerde ze toch even. Ik heb haar via laptop met camera op haar gericht in de gaten kunnen houden en er was niks aan de hand. Ik kon niet trotser zijn. Ik vind dat hoe sneller je begint je pup de ritme van je huis aan te leren, hoe sneller ze er vrede mee hebben.
Maar dat wennen aan je ritme kan ook als je thuis bent. Feit blijft gewoon dat een pup zo'n 20 à 30 keer naar buiten moet en het een tijdje duurt voor ze zindelijk zijn, plus dat pups nog 4 keer per dag moeten eten. Ik vind het dus zielig als een pup 'verplicht' in de bench moet plassen omdat er niemand is om hem/haar buiten te zetten, honden vinden het vreselijk om hun eigen plekje te bevuilen.
Daarom zeg ik "onpopulaire opinie". Maar trouwens hoe dan? Had ik haar 7 uur in de bench moeten laten terwijl ik ernaast zat? Dat denk ik niet hoor. En ja deels door dat ze het vreselijk vond om haar plekje te bevuilen was ze ook wel sneller zindelijk als ze eenmaals wist wat haar te wachten stond. Maar erbij moet ik zeggen dat ze een hele grote bench en ik kon netjes een deel afzetten voor de puppy pad. Ze hoefde dus echt niet in haar eigen pis te liggen, dat had ik ook zielig gevonden ja. Eten kreeg ze in eerst instantie tijdens de uurtje dat iemand langs kwam (dus dan was ze twee keer 3 uur alleen) en daarna kreeg ze eten om die tijden heen en liet ik haar nooit een hele maaltijd missen.
Ik had gezorgd dat pup niet 7 uur alleen hoeft te blijven. Ik ben absoluut voor het niet moeilijker maken dan het is, maar dit is wel heel heftig.

Ik denk dat je dat bij de ene pup wel kan doen. De "niet zeuren en pas je maar aan ons aan" mentaliteit. Maar er zijn ook karakters waarbij dat finaal mis gaat en je een hond krijgt die panisch wordt voor alleen blijven.

Segno heeft het een week of 3-4 wel lastig gevonden, dat alleen zijn. Die begon al te krijsen als ik even naar de WC was :mrgreen: Dat heb ik wel snel afgeleerd. Je bench is je veilige plekje maar je hoeft er niet zo tekeer te gaan als je er 5 minuutjes in zit. En dat hielp, het kwartje viel ineens en ik kan haar sindsdien probleemloos alleen laten (in de bench dan). Dat is op dit moment 2 halve dagen maar dat is wel uit te breiden als dat nodig zou zijn. Ik zorg nog wel dat ik haar voor dat alleen zijn goed uitlaat zodat ze flink moe is, dan slaapt ze vrijwel direct. Segno is ook één keer bij m'n buren geweest toen ik een middag moest werken, dat was toen ze er nog niet volledig okay mee was.

Maar als ik me Bizzy herinner..die was op die leeftijd nog verre van zindelijk en had dat helemaal niet zo snel gekund, gelukkig voor haar werkte ik toen volledig vanuit huis maar zo niet had die inderdaad wel zo'n 6 weken "vrij" nodig gehad, als het niet meer was.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Jong geleerd is oud gedaan :cheer: Mijn idee is dat een hond pas een probleem kan maken van het alleen zijn als hij er al aan gewend is geraakt dat je er altijd bent.

Ik zit niet in de positie dat ik vrij kan nemen, ik heb vaste vakanties. Mayke kwam in een periode dat ik weinig werkte, maar wel 2x in de week 4 uur weg was.
Het heeft kwa zindelijkheid misschien wat langer geduurd, want als ik werkte zeek ze gerust achter de bank. Maar ze heeft nooit een punt gemaakt van mijn vertrek.
Ik zou zelf dus totaal geen punt maken van die 1,5 uur en de pup die tijd gewoon alleen laten vanaf het begin.

Ik heb ook pups als opvanghondjes gehad en over hun aankomst had ik niets te zeggen. Als ik het dan druk had op mn werk, zaten ze ook gerust 6 uur alleen per dag. In het asiel zaten ze altijd alleen en zeken ze altijd op de grond, dus het was een hele verbetering dacht ik zo ;) Ze hebben er nooit een punt van gemaakt en werden ook snel zindelijk.
Dat durf ik toch te betwijfelen. Segno's fokker was er ook heel makkelijk in. De laatste weken van het nest werkte ze ook gewoon, vanuit huis wel maar in een andere ruimte dan de pups. En toen Segno als laatst overgebleven pupje daar was werd ze ook gerust met één van de andere honden in de bench gezet. En daar was ze dat gewend, maar hier thuis moest ze dat toch echt weer leren. En toen had echt nog helemaal niemand haar op dat gebied vertroeteld :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik ben ook thuis gebleven voor de pup, en hij kon eigenlijk helemaal nog niet alleen, heeft dat later pas gewoon geaccepteerd toen hij wat groter werd en helemaal vanzelf,...... heb ik niets voor hoeven doen.... maar om nu een pup te nemen en 7 uur te gaan werken lijkt me stront vervelend voor je t weet zijn ze groot en heb je ik weet niet hoeveel gelegenheid gemist om ze dingen op een leuke manier aan te leren en van ze te genieten. ik zou er zelf zo een week of 6 tot 8 voor uittrekken, die tijd is zo kostbaar( vind ik) en komt nooit meer terug. En nu met Zuri, die is dan met Gil, maar zelden een uurtje alleen omdat ik in de avond werk, en er bijna altijd wel iemand thuis is..... een hond is nu eenmaal een roedel dier
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 14 mei 2017 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Paisley
Zeer actief

Maeve schreef:
Paisley schreef:Jong geleerd is oud gedaan :cheer: Mijn idee is dat een hond pas een probleem kan maken van het alleen zijn als hij er al aan gewend is geraakt dat je er altijd bent.

Dat durf ik toch te betwijfelen. Segno's fokker was er ook heel makkelijk in. De laatste weken van het nest werkte ze ook gewoon, vanuit huis wel maar in een andere ruimte dan de pups. En toen Segno als laatst overgebleven pupje daar was werd ze ook gerust met één van de andere honden in de bench gezet. En daar was ze dat gewend, maar hier thuis moest ze dat toch echt weer leren. En toen had echt nog helemaal niemand haar op dat gebied vertroeteld :wink:
Een bench aanleren is natuurlijk wat anders dan een pup vrij in huis achterlaten en weg gaan vanaf dag 1. Niet naar de WC, maar echt weg. Dat kan een groot verschil zijn. Nog steeds tekent Mayke protest aan als ze even in de schuur moet om op te drogen of als ik haar in de tuin achter het hek heb en zelf buiten het hek bezig ben.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ZivaNomi schreef:
Lunatic schreef:
Daarom zeg ik "onpopulaire opinie". Maar trouwens hoe dan? Had ik haar 7 uur in de bench moeten laten terwijl ik ernaast zat? Dat denk ik niet hoor. En ja deels door dat ze het vreselijk vond om haar plekje te bevuilen was ze ook wel sneller zindelijk als ze eenmaals wist wat haar te wachten stond. Maar erbij moet ik zeggen dat ze een hele grote bench en ik kon netjes een deel afzetten voor de puppy pad. Ze hoefde dus echt niet in haar eigen pis te liggen, dat had ik ook zielig gevonden ja. Eten kreeg ze in eerst instantie tijdens de uurtje dat iemand langs kwam (dus dan was ze twee keer 3 uur alleen) en daarna kreeg ze eten om die tijden heen en liet ik haar nooit een hele maaltijd missen.
Serieus? Ik mag toch hopen dat je meer met een pup doet dan alleen maar zindelijk maken en in de bench frommelen :scratch: Een pup moet de wereld ontdekken, dingen leren, die zit op die leeftijd in de belangrijkste inprentingsfase, dus daar moet je mee aan de slag. En nee ik bedoel niet dat je de hele dag aan het trainen bent, maar spelenderwijs dingen aanleren die belangeijk zijn, zoals naam, hier, nee dat soort basisdingen zijn toch heel belangrijk en ook heel leuk om te doen.

En natuurlijk liggen ze af en toe een uurtje te pitten in de bench, maar als je pup 7 uur in de bench ligt terwijl jij ernaast zit, heb ik daar medelijden mee!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Maeve schreef:

Een bench aanleren is natuurlijk wat anders dan een pup vrij in huis achterlaten en weg gaan vanaf dag 1. Niet naar de WC, maar echt weg. Dat kan een groot verschil zijn. Nog steeds tekent Mayke protest aan als ze even in de schuur moet om op te drogen of als ik haar in de tuin achter het hek heb en zelf buiten het hek bezig ben.
Dat maakt hier geen verschil. Ja, los in huis betekent dat er iets van m'n meubilair sneuvelde :mrgreen: Maar de paniek die er in het begin was werd er niet minder om. En ze kalmeerde ook niet als ik langer weg was, dat betekende gewoon dat ze langer in die stress zat en wellicht meer kon slopen. Ze had de eerste weken trouwens een puppyren ipv bench, dat helpt op zich wel bij het "opgesloten" gevoel.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Maeve schreef:

ik ook.

ik laat mijn honden (puppen en herplaatsers) nooit alleen de eerste tijd en ga pas veel later werken aan dat alleen blijven en dat heeft zowel bij mijn puppen als bij mijn herplaatsers altijd prima gewerkt.
de twee honden met verlatingsangst die ik heb gehad waren herplaatsers die die verlatingsangst al hadden toen ze bij me kwamen.
bij een was dat over op het moment dat er een hond bijkwam, de ander heeft er haar hele leven last van gehad, al was het na een aantal jaar wel zodanig verbeterd dat ze, zo lang het niet struktureel was, wel een paar uur alleen kon zijn.

maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt een nieuwe hond, of dat nou een pup is of een herplaatser, meteen al alleen te laten.
dat beest heeft het al druk genoeg met het verwerken van alle andere veranderingen, die hoeft er bij mij niet nog eens een extra belasting bij te krijgen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Ik heb het zo kunnen regelen, dat ik de eerste week thuis was, toen lana als pup van 9 week bij ons kwam.
wel heb ik in deze periode haar geregeld in de bench gedaan en haar even alleen gelaten zodat ze hier aan kon wennen, eerst 5 min toen 10 enz enz, op deze manier kan ze nu rustig een halve dag alleen zijn als het moet, zonder gedoe, ze gaat gewoon liggen slapen,
Lanavandevledders
Zeer actief

Ik heb het zo kunnen regelen, dat ik de eerste week thuis was, toen lana als pup van 9 week bij ons kwam.
wel heb ik in deze periode haar geregeld in de bench gedaan en haar even alleen gelaten zodat ze hier aan kon wennen, eerst 5 min toen 10 enz enz, op deze manier kan ze nu rustig een halve dag alleen zijn als het moet, zonder gedoe, ze gaat gewoon liggen slapen,

dubbel
Laatst gewijzigd door Lanavandevledders op 14 mei 2017 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Lanavandevledders
Zeer actief

xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Jeetje wat zijn sommige hier hard voor een pup....
Casper was een herplaatser en kon niet alleen zijn, niet met andere mensen, niet met andere honden, niet als ik kort of lang weg was. Gewoon niet.
Met Sara was ik dus wel bang dat het weer zo zou zijn, vooral omdat ze bij de fokker al zo'n keel opzette omdat ze bij de mensen wilde zijn, dat de buren kwamen vragen wat er was gebeurd.

Ik denk eerlijk gezegd dat je het gewoon niet van te voren kan zeggen hoelang er precies nodig is.
Bij Sara heb ik gewacht met het opbouwen tot ze er zelf aan toe was. De eerste tijd kon en mocht ze gewoon mee hobbelen naar de wc, badkamer, ze sliep (en slaapt) in de slaapkamer.
Pas toen ik merkte dat ze daar minder behoefte aan had, en het niet meer nodig vond om me echt bij alles te volgen, deed ik bijv de deur dicht wanneer ik ging douchen. Zo beetje bij beetje steeds meer alleen gelaten.
Voor mijn eigen geruststelling hebben we een camera en dat is fijn want ik kreeg op de eerste avond dat we haar 's avonds alleen lieten van de buurvrouw bericht dat sara zo aan het blaffen was. Toen bleek op de webcam dat ze enkel jess aan het uitdagen was voor een spel.

Deze manier heeft iig voor ons gewerkt, ze heeft nooit gejankt, is nooit overstuur geweest en maakt er geen enkel probleem van. Ze gaat gewoon direct nadat haar snack op is op een plek bij de deur liggen slapen. Maar goed, daar gingen dus wel een paar weken overheen voor ze voor het eerst alleen werd gelaten. Tot die tijd regelde ik oppas
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Gut, dan zeg ik maar niets. Voor Merlijn in totaal een week of 5, Tristan 6 weken, Rowan eh.. ook zoiets?

Bij een eventuele volgende is 5-6 weken toch wel wat ik wil! (Mijn man en ik samen de eerste week, dan ik 2 wkn, dan hij 2 wkn)

Suzanne
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Ik laat mijn puppen de eerste tijd nooit alleen en ze mogen overal mee naar toe.
Ik laat alle deuren in huis openstaan zodat ze me kunnen volgen als ze willen.
En als ze zich lekker op hun gemak haan voelen begin ik met een half uurtje boodschappen doen.
En dat gaat altijd probleemloos.
Afbeelding
Stabij Odie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Stabij Odie »

Onze eerste pup was wel direct veel alleen. Nu waren wij hekemaal niet op een pup voorbereid, ze is door omstandigheden bij ons gekomen. 's Morgens naar het werk, geen hond, 's avonds hadden we een hond...... Het is nooit een probleem geweest. Slechts 1x, tien ze vanwege meerdere ongevallen en dus 2,5 uur extra reistijd wel erg lang alleen was en natuurlijk op dat moment de buren niet thuis waren.....

Onze 2e pup ging gewoon in het ritme mee, maar ik werkte toen minder lang en we hadden Doesja al.

Odie hebben we een week voor onze vakantie opgehaald. Onze oudste zoon was toen thuis. Daarna 3 weken vakantie. Waarin we wel met alleen zijn hebben geoefend. Na de vakantie wachtte echt school weer, maar was er tussen de middag en na school iemand thuis. Al snel ging Odie op de tijd dat we weggingen zelf in zijn bench liggen slapen, zelfs als er wel iemand thuis was.
Sinds kort blijft hij af en toe een uur of 7 alleen en dat gaat prima. Meneer ligt dan languit op de bank te slapen.
Lanavandevledders
Zeer actief

Cleva schreef:
Lanavandevledders schreef:Ik heb het zo kunnen regelen, dat ik de eerste week thuis was, toen lana als pup van 9 week bij ons kwam.
Hoe oud is ze nu?
Lana is nu 6 maand
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Je wil niet weten hoeveel mensen ik ken die zondag een pup kopen, maandag fulltime werken zijn en vervolgens opgescheept zitten met een hond die maandenlang alles bij elkaar krijst of sloopt.
Het is een vrij populaire methode hier en helaas merk je het ook aan het aantal honden met verlatingsangst.

Bij mijn eerste hond waren mijn ouders nogal van het 'laat maar janken' principe. Dat heeft ons delen van de inboedel, klachten van de buren en maandenlang trainen gekost.
Met Nanuq 2 weken vrij genomen, wat een verademing. Ik heb veel meer genoten van die pupfase ook.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb Fiji vanaf dag 1 alleen gelaten. Taja ik moest toch boodschappen doen he. Ze kon al vrij snel een uurtje alleen zijn maar oas toen ze 5 maanden was moest ze een dagje wat langer (4 uurtjes) alleen zijn. Of Nouja alleen... er zijn er nog 3 ;) dit ging ook uitstekend.
Paisley
Zeer actief

-Saskia- schreef:
Je wil niet weten hoeveel mensen ik ken die zondag een pup kopen, maandag fulltime werken zijn en vervolgens opgescheept zitten met een hond die maandenlang alles bij elkaar krijst of sloopt.
Dat is niet wat ik er mee bedoel en dat weet jij natuurlijk ook wel. Een fulltime baan en een hond is sowieso al nauwelijks verenigbaar als de hond 40u per week alleen is. Ik had het hier over 2x per week 4 uur alleen en tussendoor een paar keer een uurtje. Dat is de tijd dat een pup sowieso al slaapt na een leuke wandeling en veel interactie. Op deze manier heb je alle tijd om je genoeg bezig te houden met de ontwikkeling van je pup, dat heb je niet als je 40u per week werkt.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ZivaNomi schreef:
Ja duuuuuuuh. Maar hoe wil je de pup de ritme aanleren van twee keer in de week weg te zijn als je niet weg bent? Plus, ik zei al, ze was dus twee keer 3 uur alleen omdat iemand langs kwam voor een uurtje. Maar Ziva was wel een pup die heerlijk door kon slapen. Zelfs sochtends kon ze tot 9 uur liggen pitten naast ons. Zelfs tot 10 uur als het aan haar lag. Wel had ze vaste plastijd om half 4 sochtends. En nu heeft ze nergens last van, geen paniek en geen drama met het alleen zijn. Ze gaat gewoon slapen.
Nou, daar heb je dus die x-aantal weken vrij voor, om het alleen zijn op te bouwen.
Ik ga met Maeve mee, dat verschilt heel erg per hond, de één is daar wat makkelijker in dan de ander. Maar opbouwen, zeker bij een pup die net uit het nest is, dus bij moeder en broertjes en zusjes weggerukt, in een vreemd huis komt, met vreemde mensen, die heeft alleen al een aantal dagen nodig om te wennen aan de nieuwe situatie, laat staan dat die meteen voor tig uur alleen gelaten gaat worden.

Ik zeg nergens dat je ze niet aan een ritme kan laten wennen, alleen moet je goed naar de pup kijken of die dat al aan kan en zoniet zal je daar een oplossing voor moeten zoeken.

Ik laat een pup zeker de eerste week niet alleen, eerst maar eens lekker wennen aan alle nieuwe dingen, als ik daarna denk dat het kan ga ik het proberen met 5 of 10 minuten, even de andere honden een snel p&p rondje, met de buren als achtervang, mocht het niet goed gaan. Even piepen is geen ramp, maar een pup of herplaatser die helemaal in pamiek schiet :schrik: echt dood zielig vind ik dat en zeker als dat dan meerdere uren duurt.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Ooit op het forum gelezen dat dingen pas een probleem worden als wij dat ervan maken. Voor Willem wel veel thuis geweest maar in de eerste week moest ik door overmacht echt even naar kantoor. Was geen enkel probleem. De buurman hield een oogje in het zeil. Willem is veel minder alleen dan Sam en Lola waren en bij alle drie eigenlijk hetzelfde gedaan. Vrij snel opgebouwd met alleen zijn en het is nooit een probleem geweest.

In totaal ben ik 60 uur vrij geweest. Verdeeld over bijna 4 weken.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Cleva schreef:
Ik laat een pup zeker de eerste week niet alleen
Ik juist wel. Heel kort maar zo snel en zo vaak mogelijk, op een moment dat de pup zich perfect veilig en voldaan voelt.
Ik heb het liefst een hond die mijn afwezigheid helemaal niet als problematisch registreert. Dan hoeft 'ie er ook niet aan te wennen.

Als je pup gaat zitten mieren als je even buiten beeld bent ben je eigenlijk al te laat.
Dat verschilt ook per type hond natuurlijk, of je nou een pup heb van een redelijk zelfstandig ras of een werkhond bijv. die willen gewoon bij je zijn, kijken of ze nog wat kunnen doen, die lopen het liefst de hele dag met je mee. Ik heb het ook nooit als problematisch ervaren met mijn honden, die wisten ook gewoon dat na wandelen/spelen/eten er weer even geslapen werd, dus met een koekje in de bench en snurken maar (op Zinzi na dan, die sliep overdag niet :LOL: )
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
Cleva schreef:
Ik laat een pup zeker de eerste week niet alleen
Ik juist wel. Heel kort maar zo snel en zo vaak mogelijk, op een moment dat de pup zich perfect veilig en voldaan voelt.
Ik heb het liefst een hond die mijn afwezigheid helemaal niet als problematisch registreert. Dan hoeft 'ie er ook niet aan te wennen.

Als je pup gaat zitten mieren als je even buiten beeld bent ben je eigenlijk al te laat.
Dat verschilt ook per type hond natuurlijk, of je nou een pup heb van een redelijk zelfstandig ras of een werkhond bijv. die willen gewoon bij je zijn, kijken of ze nog wat kunnen doen, die lopen het liefst de hele dag met je mee. Ik heb het ook nooit als problematisch ervaren met mijn honden, die wisten ook gewoon dat na wandelen/spelen/eten er weer even geslapen werd, dus met een koekje in de bench en snurken maar (op Zinzi na dan, die sliep overdag niet :LOL: )
Dat denk ik ook. En qua karakter. Op zich wel eens met Cleva hoor, die kleine momentjes van afwezigheid bouwde ik ook al vrij snel in. Maar dat gebeurt dan wel flexibel, en niet met 7 uur gaan werken waarbij je geen aanpassing kan doen als je pup dat nodig heeft.
Segno had er wel wat moeite mee, en die heb ik niet eens een week op m'n schoot gehouden :wink: Maar wat de fokker daarover zei is wel waar denk ik: dit is de keerzijde van een mensgerichte pup. Die haalt de veiligheid van nature eerder uit aanwezigheid van mensen in plaats van zichzelf en de omgeving. Dat kost iets meer tijd en moeite dus.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Cleva schreef:
Lunatic schreef: Dat verschilt ook per type hond natuurlijk
Minder dan je denkt. Zo specifiek zijn ze nog niet met 9 weken.
Er is verschil maar het is in de eerste plaats een jonge pup.

Daarnaast gaat het veel meer over inspringen en meedenken dan over de pup. Het is vooral een kunstje dat de baas begrijpt.

Wat hij zegt. Ik heb nu een enorm mensgerichte werklustige pup en hij snapte in mijn ogen zelfs sneller dan de staffies: oh Ok dus dit werkt zo. Gaan ze eten dan ga ik in de mand en als ze naar de grote kluisjes loopt gaan ze werken en ben ik alleen. Ok, best. Onderwijl zijn schouders ophalend.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Cleva schreef:
Lunatic schreef: Dat verschilt ook per type hond natuurlijk
Minder dan je denkt. Zo specifiek zijn ze nog niet met 9 weken.
Er is verschil maar het is in de eerste plaats een jonge pup.

Daarnaast gaat het veel meer over inspringen en meedenken dan over de pup. Het is vooral een kunstje dat de baas begrijpt.
Daar kan je je lelijk in vergissen hoor, dit zijn honden die met 6 weken mensen al verkiezen boven hun nestgenoten bijv. Samenweken met mensen halen ze hun plezier en geluk uit, wat natuurlijk niet inhoud dat ze niet alleen kunnen zijn.

Mascha, ze leren idd heel snel, dat is dan weer een voordeel, het is dan ook geen enkel probleem, ze zijn alleen liever bij je dan dat ze alleen zijn. Het is ook niet zo dat ik er de eerste week 24 uur naast zit ofzo hoor, ook dan zijn ze wel even alleen, als ze slapen ga ik gewoon in de keuken of boven wat doen, zo wennen ze er ook aan dat je er niet altijd bent als ze hun ogen open doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”