Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Natuurlijk hondengedrag of ongewenst?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Natuurlijk hondengedrag of ongewenst?

Ongelezen bericht door Judith »

Brindlecardi schreef:Als ik het niet voor ben, loopt mijn corgi ook op ieder mens af. :schrik: Ze denkt gewoon dat iedereen op de wereld rondloopt om kennis te maken met haar.
Op straat houd ik haar daarvoor onder appel, maar als ik in het losloopgebied loop dan laat ik het ook gewoon wel eens gaan. Veel mensen vind het juist heel erg leuk, sommige mensen roepen haar zelfs al vanaf een afstandje. :mrgreen:
Als iemand het niet leuk vindt, haal ik haar weg en zeg ik even sorry. Ze doet verder niks en loopt ook zo weer door.
Ben ik nu ook aso in forumtermen eigenlijk :O:
Voor mij niet, het is voor mij dat ik de controle wil houden.
Als hij nu op een hond afrent kan ik op mijn kop gaan staan en hij luistert niet meer. Ik kan dus in geval van nood hem niet bereiken.
Ik wil dus dat ik dat wel kan. Tuurlijk mag hij van mij met honden spelen of naar honden toe, maar wel als IK dat goed vind. En niet wanneer het hem allemaal uitkomt.
Ook vindt hij het soms iets te gezellig bij een hond en dan kan ik ook op mijn kop gaan staan. Ik wil dat als ik hier zeg dat hij op zijn minst een poging doet met luisteren. Nu zit er op dat moment gewoon een bananenplantage in zijn oren
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Brindlecardi schreef:Als ik het niet voor ben, loopt mijn corgi ook op ieder mens af. :schrik: Ze denkt gewoon dat iedereen op de wereld rondloopt om kennis te maken met haar.
Op straat houd ik haar daarvoor onder appel, maar als ik in het losloopgebied loop dan laat ik het ook gewoon wel eens gaan. Veel mensen vind het juist heel erg leuk, sommige mensen roepen haar zelfs al vanaf een afstandje. :mrgreen:
Als iemand het niet leuk vindt, haal ik haar weg en zeg ik even sorry. Ze doet verder niks en loopt ook zo weer door.
Ik ook hoor, ik geloof dat menig lid mij neer zou willen knuppelen :jank:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Manuma schreef:
Ik ook hoor, ik geloof dat menig lid mij neer zou willen knuppelen :jank:
als ik door weg of om te lopen met mijn aangelijnde of aan de voet volgende hond heel duidelijk aangeef dat ik niet van contact gediend ben en je laat je stuiterhond dan toch op de mijne afgaan krijg ik inderdaad wel moordneigingen ja.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Vanochtend lekker lang helpen. Komt er op een gegeven moment iemand met een rottweiler aan (met disney-kop...). Dus lijn ik Elco aan vanwege zijn keffend op andere honden afstuiven. En omdat ik Elco aanlijnde, lijnde hij zijn teef aan. En daarom lijnde ik Gait ook maar aan. Moest hem even uitleggen dat ik Elco aanlijnde vanwege zijn hinderlijke gedrag en niet vanwege zijn hond. Maar zo kan het dus gelukkig ook nog.
Vervolgens kwamen we een border terriër tegen en was ik te laat met Elco aanlijnen. Die stormde er wel op af maar zonder gekef. Bleek een teefje te zijn dat geen zin in gedoe had en Elco echt fors uitkafferde. Ja, het was wat overdreven, maar wel zonder gaatjes te willen maken. Eigenares helemaal blij dat ik dat gedrag goed inschatte. Gait heeft haar vervolgens geleerd dat ze ook moest weten te stoppen. Ging haar echt uitdagen, waarop ze achter hem aan ging, maar na een eerste snauw draaide Gait zich om: zo is het wel genoeg. Elco probeerde er juist onderuit te komen en dat werkte niet bij dit teefje. Bij Gait stond ze ook meteen stil en was het goed. Daarna nog een stukje samen gelopen.
Van die border terriër was het ook geen slecht gedrag, ze had alleen een paar slechte ervaringen gehad, waardoor ze nu net even langer doorgaat bij een snauw dan echt netjes is (behalve dus bij Gait, die haar wist af te kappen op een heel nette manier). Baasje deed overigens ook wel echt haar best om haar af te kappen. Uiteindelijk was het naar mijn idee een nuttige ervaring voor alle drie de hondjes, want die border was gewend dat andere honden al snel weg gingen na zo'n snauw en dat gebeurde nu dus niet. Wel kreeg ze ruimte, maar het afscheid kwam pas een eind verderop, zonder gesnauw vooraf
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Judith schreef:
Voor mij niet, het is voor mij dat ik de controle wil houden.
Als hij nu op een hond afrent kan ik op mijn kop gaan staan en hij luistert niet meer. Ik kan dus in geval van nood hem niet bereiken.
Ik wil dus dat ik dat wel kan. Tuurlijk mag hij van mij met honden spelen of naar honden toe, maar wel als IK dat goed vind. En niet wanneer het hem allemaal uitkomt.
Ook vindt hij het soms iets te gezellig bij een hond en dan kan ik ook op mijn kop gaan staan. Ik wil dat als ik hier zeg dat hij op zijn minst een poging doet met luisteren. Nu zit er op dat moment gewoon een bananenplantage in zijn oren
Haha fijn die bananen :F:
Apple weet altijd wel als ik het echt meen en haar lichaamstaal zegt ook genoeg over wanneer ze van plan is iemand gedag te gaan zeggen.
Als ik iemand zie aanlopen met een sip gezicht of met een reus van een stafford of aangelijnde hond of iets dergelijks dan kan ik haar gewoon altijd wel onder appel zetten. Maar, ik moet dat nog wel altijd doen ondanks dat ze alweer bijna 7 jaar op deze aardbol rondloopt.
De behoefte om aandacht te vragen bij vreemden zit er bij haar heel erg sterk in. Je maakt haar oprecht gelukkig om haar mee te nemen naar de supermarkt om daar dan vervolgens buiten te wachten. Zo veel mensen, zo veel aandacht. :Q:
Manuma
Zeer actief

renee-uk schreef:
Manuma schreef: Ik ook hoor, ik geloof dat menig lid mij neer zou willen knuppelen :jank:
als ik door weg of om te lopen met mijn aangelijnde of aan de voet volgende hond heel duidelijk aangeef dat ik niet van contact gediend ben en je laat je stuiterhond dan toch op de mijne afgaan krijg ik inderdaad wel moordneigingen ja.
:lees:
Manuma schreef:Ik houd trouwens niet mijn honden bij me als iemand met een loslopende hond tegemoet komt hoor. Tenzij ze dicht naast lopen of ze zijn in de volg gezet. Dat zie je wel. Dan houd ik Manu even bij me. Maar goed, mijn honden staan ook niemand uit te kafferen.
renee-uk
Zeer actief

Manuma schreef:
renee-uk schreef:
Manuma schreef: Ik ook hoor, ik geloof dat menig lid mij neer zou willen knuppelen :jank:
:lees:
Manuma schreef:Ik houd trouwens niet mijn honden bij me als iemand met een loslopende hond tegemoet komt hoor. Tenzij ze dicht naast lopen of ze zijn in de volg gezet. Dat zie je wel. Dan houd ik Manu even bij me. Maar goed, mijn honden staan ook niemand uit te kafferen.
tja, ik reageer op de quote waarop jij regageerde.
als jij je hond(en) bij je houdt als je ziet dat iemand niet van hun gezelschap gediend is, is er toch niks aan de hand?
dan groet ik je zelfs vriendelijk in het voorbijgaan ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Manuma
Zeer actief

Snap ik hoor :)
Mijn honden nemen best wel ruimte tijdens het wandelen en als er een tegemoetkomende hond is die los wat aan het scharrelen of rennen is gaat Manu er vaak wel even naar toe. Als de hond zelf geen contact wil en dat uitstraalt slaat hij over. Maar ik laat hem in "vrij" dus ook behoorlijk vrij en overal kennis maken, als hij dat wil. Als ik zie dat de andere hond wat bang is of op een andere manier niet leuk reageert op mijn hond(en) roep ik hem ook direct weer terug. Ook als die baas zegt dat het niet uitmaakt.
De baasjes die hun hond dichtbij houden hebben vaak een kleine of angstige hond, ik snap het al te goed dat je dan geen grote hond erbij wil hebben. Naar mensen gaat hij niet.

Dat is not done geloof ik :F: Nu wandel ik sowieso op plaatsen en tijden waar je veelal sociale honden tegenkomt. Denk ik.
renee-uk
Zeer actief

Manuma schreef:Snap ik hoor :)
Mijn honden nemen best wel ruimte tijdens het wandelen en als er een tegemoetkomende hond is die los wat aan het scharrelen of rennen is gaat Manu er vaak wel even naar toe. Als de hond zelf geen contact wil en dat uitstraalt slaat hij over. Maar ik laat hem in "vrij" dus ook behoorlijk vrij en overal kennis maken, als hij dat wil. Als ik zie dat de andere hond wat bang is of op een andere manier niet leuk reageert op mijn hond(en) roep ik hem ook direct weer terug. Ook als die baas zegt dat het niet uitmaakt.
De baasjes die hun hond dichtbij houden hebben vaak een kleine of angstige hond, ik snap het al te goed dat je dan geen grote hond erbij wil hebben. Naar mensen gaat hij niet.

Dat is not done geloof ik :F: Nu wandel ik sowieso op plaatsen en tijden waar je veelal sociale honden tegenkomt. Denk ik.
vixen is niet sociaal, niet dat ze uitvalt of agressief is maar ze heeft helemaal niks met andere honden en/of mensen, ze negeert ze dan ook en eerlijk gezegd vind ik dat prima.
we zijn altijd samen bezig en daar hebben we allebei veel plezier in.

er gebeurt ook niks vreselijks als er wel eens een hond naar haar toe komt, mits die hond zich fatsoenlijk gedraagt en beleefd is.
dan krijgt ie 5 seconden aandacht van vix en daarna vindt ze het wel genoeg en kijkt me aan of we nu weer gewoon verder kunnen met waar we mee bezig waren.
één keer dook er een doodle, die ze niet had aan zien komen, van achter bovenop haar en die heeft ze vakkundig, zonder agressief te worden, teruggejaagd naar zijn baas.
doodletje had daarna wel in de gaten dat contact met vix niet zo'n goed idee was, de baas niet en die heb ik het toen maar even verteld ;)

maar goed, ik heb dus liever geen honden bij vixen omdat we daar geen van tweeën prijs op stellen en aangezien we toch meestal dezelfde mensen tegenkomen op onze wandelingen (we gaan op redelijk vaste tijden naar dezelfde locaties) is dat inmiddels wel bekend en wordt er daar -over het algemeen- ook best rekening gehouden met elkaar.
maar naar het bos ga ik niet meer, dat is één doffe ellende met niet luisterende, vervelende honden en levert meer frustratie dan plezier op en daarvoor ga ik nou juist niet met mijn hond uit.

edit: en om on topic te blijven: het interesseert me geen reet of dit natuurlijk hondengedrag is of niet, het is gedrag dat bij mijn hond hoort en ik heb met haar te maken, niet met een hoop getheoriseer.
de hond uit de ot kreeg trouwens vliegles van me en zijn baas erbij: pleur op met je ongeleide projectiel :devil:
Afbeelding

Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Manuma schreef:Snap ik hoor :)

Zo gaat het hier ongeveer ook. En zelden of nooit gedoe met andere hondeneigenaren hierom.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Fotogravinnetje schreef:Nee, ik sta er niet van te kijken als het gebeurt. Helaas heeft Elco 1 keer zo'n jonge reu getroffen die zijn gekaffer niet accepteerde... Geen schade gelukkig, maar het is niet wat je wil. Niet geheel verrassend ging het om een ras met vecht-achtergrond
Maar als dat niets is wat je wilt hou je je kafferende hond toch gewoon bij je :19:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Tineke
Zeer actief

Zinloos gekaffer dat wil ik niet , ik ben echt allergisch voor uitvallende honden dus daar doen we niet aan.
Onze honden, op Luus na, hebben eigenlijk weinig behoefte aan contact met andere honden. Luus speelt nog weleens en dat vinden we prima , dat is eigenlijk altijd na een kort overleg of bij signalen dat beide partijen er zin in hebben.
De dames snauwen opdringerige honden overigens vakkundig af en daar heb ik geen enkel probleem mee.
Afbeelding

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tineke schreef:
Fotogravinnetje schreef:Nee, ik sta er niet van te kijken als het gebeurt. Helaas heeft Elco 1 keer zo'n jonge reu getroffen die zijn gekaffer niet accepteerde... Geen schade gelukkig, maar het is niet wat je wil. Niet geheel verrassend ging het om een ras met vecht-achtergrond
Maar als dat niets is wat je wilt hou je je kafferende hond toch gewoon bij je :19:
Ik gun mijn honden ook hun vrijheid. En ja, dan gaat het een enkele keer niet zoals je dat wilt. En dan kan er eens zoiets gebeuren. En tot nog toe levert dat ook nog geen enkel schrammetje op. Ja, het was vervelend, vonden wij als baasjes, maar geen reden om naar elkaar te wijzen als schuldige. In principe waren beide honden normaal gesproken gewoon sociaal, maar blijkbaar vlamde er antipathie op. Kan gebeuren. In het vervolg houden we er samen rekening mee dat die twee elkaar niet leuk vinden. Klaar.
Zou ik overtuigd zijn dat Elco wel schade zou kunnen maken of dat uitlokken, zou hij dus inderdaad minder vrijheid krijgen. En ik ga ervan uit dat anderen ook zorgen dat hun hond geen schade maakt of uitlokt. Bij ons in de buurt klopt dat ook wel vrij goed.
De meeste mensen die ik tegenkom vinden dat ik Elco's gedrag gewoon zou moeten laten gaan. Meeste honden negeren het ook. Maar ik vind het irritant, dus ik doe er wat aan. Maar anderen jouw maatstaven opleggen, werkt in ieder geval niet. En ik ga niet Elco aangelijnd houden voor die 1 op de 50 wandelingen dat ik te laat ben met aanlijnen, terwijl hij geen schade maakt (ook niet bij net geopereerde honden enzo)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Al t gedrag is toch natuurlijk?
Ik wil niet dat er gekafferd wordt dus zorg er voor tenminste een poging dat dit niet gebeurd.
Mijn honden mogen niet naar andere honden. En die wil ik ook niet ongevraagd bij hen. Xygan mag weleens spelen of snuffelen maar alleen bij honden die ik voor hem uitzoek dus ook iom andere eigenaar. Hij is nogal lomp en onbezonnen dat past niet bij elke hond. En ik wil ook niet dat hij leert hie hij zn kracht kan misbruiken. Het is een hele sociale hond en dat wil ik graag zo houden... Xavi heeft er nul behoefte aan en vind t ook erg vervelend.
Heeft naast Xygan zn eigen roedeltje met de oppas dus genoeg honden om zich heen.
Laatst gewijzigd door malinois op 16 mei 2017 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

renee-uk schreef: maar naar het bos ga ik niet meer, dat is één doffe ellende met niet luisterende, vervelende honden en levert meer frustratie dan plezier op en daarvoor ga ik nou juist niet met mijn hond uit.
Dat zie ik hier in het weekend. Het maakt mijn honden nooit zoveel uit gelukkig en als zij met hun neus in een struik blijven staan zonder enig contact te maken druipt de opdringerige hond wel weer af gelukkig. Soms heb ik een hond extra voor een halve ronde :scratch: Met het mooie weer wordt het alleen maar meer en meer. Het is dan ook behoorlijk druk en het werkt gewoon niet je hond dan dichtbij je te houden en de rest op afstand. Dat geeft alleen maar spanning. Ik laat ze dan ook wat vrijer en houd alles in de gaten.
Mijn fijnste wandeling is die van 's ochtends vroeg :I: Het is nu half 6 al licht buiten en geen hond die dan al het bos in wil :cheer:
Het enige nadeel voor mij is dat er dan ook meer wild is....
Tineke
Zeer actief

Manuma schreef:Mijn fijnste wandeling is die van 's ochtends vroeg :I: Het is nu half 6 al licht buiten en geen hond die dan al het bos in wil :cheer:
Daar zou ik niet zo zeker van zijn :D
Afbeelding

Manuma
Zeer actief

Tineke schreef:
Manuma schreef:Mijn fijnste wandeling is die van 's ochtends vroeg :I: Het is nu half 6 al licht buiten en geen hond die dan al het bos in wil :cheer:
Daar zou ik niet zo zeker van zijn :D
Haha oké, oké, jullie ook :mrgreen: In onze grote stad kom ik pas tegen 7 uur de eerste hardloper tegen en heeeel soms een andere baas met hond :D Heerlijk die rust en natuur middenin de stad.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Fotogravinnetje schreef:
Tineke schreef:
Ik gun mijn honden ook hun vrijheid. En ja, dan gaat het een enkele keer niet zoals je dat wilt. En dan kan er eens zoiets gebeuren. En tot nog toe levert dat ook nog geen enkel schrammetje op. Ja, het was vervelend, vonden wij als baasjes, maar geen reden om naar elkaar te wijzen als schuldige. In principe waren beide honden normaal gesproken gewoon sociaal, maar blijkbaar vlamde er antipathie op. Kan gebeuren. In het vervolg houden we er samen rekening mee dat die twee elkaar niet leuk vinden. Klaar.
Zou ik overtuigd zijn dat Elco wel schade zou kunnen maken of dat uitlokken, zou hij dus inderdaad minder vrijheid krijgen. En ik ga ervan uit dat anderen ook zorgen dat hun hond geen schade maakt of uitlokt. Bij ons in de buurt klopt dat ook wel vrij goed.
De meeste mensen die ik tegenkom vinden dat ik Elco's gedrag gewoon zou moeten laten gaan. Meeste honden negeren het ook. Maar ik vind het irritant, dus ik doe er wat aan. Maar anderen jouw maatstaven opleggen, werkt in ieder geval niet. En ik ga niet Elco aangelijnd houden voor die 1 op de 50 wandelingen dat ik te laat ben met aanlijnen, terwijl hij geen schade maakt (ook niet bij net geopereerde honden enzo)
Ik snap niet dat mensen vinden dat je dat gedrag moet laten gaan. Die hopen dat als je een hond tegenkomt die er niet van gediend is geen schade bij hem maakt? Dat zou voor mij ook een hele belangrijke reden zijn om zulk gedrag in te perken.
renee-uk
Zeer actief

Pienda schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Tineke schreef:
Ik snap niet dat mensen vinden dat je dat gedrag moet laten gaan. Die hopen dat als je een hond tegenkomt die er niet van gediend is geen schade bij hem maakt? Dat zou voor mij ook een hele belangrijke reden zijn om zulk gedrag in te perken.
ach dan kun je altijd die andere hond nog de schuld geven, want ja een vechthondachtergrond he of een herder ofzo :roll:
hou gewoon je kafferhond bij je, gooi er een lange lijn om voor mijn part maar ga er niet vanuit dat elke hond van dat gekaffer gediend is en dat die andere hond, als ie niet zo prettig reageert, de schuldige is als het niet zo leuk afloopt.
wat een idioterie, geen wonder dat er zoveel incidenten zijn!
Afbeelding

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

renee-uk schreef: ach dan kun je altijd die andere hond nog de schuld geven, want ja een vechthondachtergrond he of een herder ofzo :roll:
hou gewoon je kafferhond bij je, gooi er een lange lijn om voor mijn part maar ga er niet vanuit dat elke hond van dat gekaffer gediend is en dat die andere hond, als ie niet zo prettig reageert, de schuldige is als het niet zo leuk afloopt.
Tja... wij hadden een Golden die een hekel had aan dat gekaffer.... (Tagor).
Nu een Golden (Finn) die dat niet heeft, maar wel meer mensgericht is dan hondgericht. Honden tollereert hij, maar het hoeft voor hem niet zo nodig. Je ziet dat hij zich bij (vooral kleinere) opdringerige honden ongemakkelijk voelt. Hij wil lekker rond kunnen scharrelen zonder dat verplichte sociale gedoe. Loopt een andere hond mee is dat prima, maar ik heb hem eigenlijk nooit daarmee zien spelen. Met gekaffer kan en wil hij dus niets.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

Judith schreef:Ik merk dat ik soms zelfs te voorzichtig ben.
We hebben sinds 3 weken natuurlijk Dino, een intacte reu, in huis. En hij heeft van huis uit niet mee gekregen dat hij niet op alle honden af mag rennen. Zij vond dat blijkbaar goed, ik vind het irritant en niet nodig. Ik wil ten alle tijden er voor kunnen zorgen dat hij er niet op af rent. Om wat voor reden dan ook, of de hond nu loops, kreupel, schurft of agressief is.
Wij moeten heel erg wennen aan een sociale hond, we moeten nog beetje leren ontspannen. Maar mensen vragen aan mij waarom ik koekjes bij me heb en ik hem terug roep. Als ik dan vertel dat ik hem wil leren dat hij niet overal op af hoeft, vinden ze dat maar raar. Het gaat toch prima zo zeggen ze dan. Ja dat hij sociaal is en niemand verbouwt, onderuit schoffelt, aanblaft of bijt prima, maar ik vind het niet nodig dat hij met iedereen kennis moet maken.

Gister was ik volop aan het oefenen met hem met worst, bij het zien van een hond, naar mij toe en bij mij blijven. En dat gaat al heel aardig, soms piept hij er toch tussen uit. Dingetje waar we aan moeten werken.

Gisteravond liep ik met de 3 honden (Luna de labrador sliep een nachtje bij ons) en ze liepen alle 3 los. Ik kom een paadje uit en ze liepen op max 5 meter bij mij vandaan. En ik hoor een hoop geblaf. Ik was zelf ook bijna bij het einde van het pad. Daar stond een Dh helemaal uit zijn plaat te gaan
Ik dacht nog shit, Dino gaat er naar toe. Maar op een of andere manier had hij blijkbaar door dat hij er niet op af moest. Ik heb ze gelijk bij mij geroepen en ze bleven ook alle 3 heel braaf zitten.
Wat ik overigens wel krom vond was dat de persoon die naast de meneer liep met de Dh een muilkorf in zijn handen had. Dat snap ik dan niet, als je hem bij je hebt, doe hem dan ook gewoon om...?
Vind je het dan niet geruststellend dat hij blijkbaar goed kan inschatten waar hij wel even kan gaan buurten en waar niet?

Alfil & Lily
Alfilillo
Zeer actief

renee-uk schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Tineke schreef:
ach dan kun je altijd die andere hond nog de schuld geven, want ja e vechthondachtergrond he of een herder ofzo :roll:
Nou ja, de wereld is niet perfect hé. Soms gaat er iets niet helemaal zoals de bedoeling was. Als je er zo'n ontzettende hekel aan hebt dat er eens een hond bij jouw honden in de buurt komt, dan kun je beter niet in losloopgebied gaan wandelen. Fotogravinnetje zegt trouwens heel duidelijk dat ze dit gedrag niet zomaar laat gaan.

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:
renee-uk schreef:
Fotogravinnetje schreef:
Tineke schreef: Maar als dat niets is wat je wilt hou je je kafferende hond toch gewoon bij je :19:
ach dan kun je altijd die andere hond nog de schuld geven, want ja e vechthondachtergrond he of een herder ofzo :roll:
Nou ja, de wereld is niet perfect hé. Soms gaat er iets niet helemaal zoals de bedoeling was. Als je er zo'n ontzettende hekel aan hebt dat er eens een hond bij jouw honden in de buurt komt, dan kun je beter niet in losloopgebied gaan wandelen. Fotogravinnetje zegt trouwens heel duidelijk dat ze dit gedrag niet zomaar laat gaan.
Ehm een prima luisteremde hond mag dan niet loslopen en een niet luisterende wel.... beetje omgekeerde wereld
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Alfilillo schreef:
Judith schreef:Ik merk dat ik soms zelfs te voorzichtig ben.
We hebben sinds 3 weken natuurlijk Dino, een intacte reu, in huis. En hij heeft van huis uit niet mee gekregen dat hij niet op alle honden af mag rennen. Zij vond dat blijkbaar goed, ik vind het irritant en niet nodig. Ik wil ten alle tijden er voor kunnen zorgen dat hij er niet op af rent. Om wat voor reden dan ook, of de hond nu loops, kreupel, schurft of agressief is.
Wij moeten heel erg wennen aan een sociale hond, we moeten nog beetje leren ontspannen. Maar mensen vragen aan mij waarom ik koekjes bij me heb en ik hem terug roep. Als ik dan vertel dat ik hem wil leren dat hij niet overal op af hoeft, vinden ze dat maar raar. Het gaat toch prima zo zeggen ze dan. Ja dat hij sociaal is en niemand verbouwt, onderuit schoffelt, aanblaft of bijt prima, maar ik vind het niet nodig dat hij met iedereen kennis moet maken.

Gister was ik volop aan het oefenen met hem met worst, bij het zien van een hond, naar mij toe en bij mij blijven. En dat gaat al heel aardig, soms piept hij er toch tussen uit. Dingetje waar we aan moeten werken.

Gisteravond liep ik met de 3 honden (Luna de labrador sliep een nachtje bij ons) en ze liepen alle 3 los. Ik kom een paadje uit en ze liepen op max 5 meter bij mij vandaan. En ik hoor een hoop geblaf. Ik was zelf ook bijna bij het einde van het pad. Daar stond een Dh helemaal uit zijn plaat te gaan
Ik dacht nog shit, Dino gaat er naar toe. Maar op een of andere manier had hij blijkbaar door dat hij er niet op af moest. Ik heb ze gelijk bij mij geroepen en ze bleven ook alle 3 heel braaf zitten.
Wat ik overigens wel krom vond was dat de persoon die naast de meneer liep met de Dh een muilkorf in zijn handen had. Dat snap ik dan niet, als je hem bij je hebt, doe hem dan ook gewoon om...?
Vind je het dan niet geruststellend dat hij blijkbaar goed kan inschatten waar hij wel even kan gaan buurten en waar niet?
Ja dat vond ik wel heel prettig.
Als een hond hem weg blaft of snauwt dan accepteert hij dat ook gelijk.
Laatst kwamen we een chi tegen, die begon op ruime afstand al te blaffen. Dino deed zijn staart half tussen zijn benen en liep er met een boog omheen haha
Het is verder best wel een watje. Maar soms zijn honden wel onder de indruk van zijn grote
Afbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Nanna schreef:Als ik in losloopgebied wandel (trouwens ook in aanlijngebied) kom ik voor 99% honden tegen die niet of niet perfect luisteren.
Waar komen jullie al die 100% luisterende honden toch tegen?
In Commisaris Rex
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Nanna schreef:Als ik in losloopgebied wandel (trouwens ook in aanlijngebied) kom ik voor 99% honden tegen die niet of niet perfect luisteren.
Waar komen jullie al die 100% luisterende honden toch tegen?
Nou inderdaad, ik maak altijd Wel een keer iets mee waarvan ik denk wat fijn dat Noah er niet op reageer, ik erger me er wel aan :LOL:
Het lijkt wel of tegenwoordig veel minder mag. Het zijn nou eenmaal honden, die reageren soms
Kordater dan wij zouden willen.

Laatst kwam ik op het strand een Stafford tegen die erg voor de baas uit liep. Hij kwam Noah begroeten, die zegt netjes hoi terug. Daarna kwam hij nog een keertje en ontdekte dat Noah een balletje had. Noah maakte zich wat groter. Toen kwam de hond voor een derde keer en zag weer Noah haar balletje en probeerde die uit bek te pakken. Noah deed een grom. De vierde keer liet Noah haar bal los en verstarde. Stafford ging door en Noah gaf een zeer terechte snauw. Stafford begreep eindelijk de boodschap en ging naar de baas. Van mij mag Noah zulk gedrag vertonen, ze geeft haar grens aan. Zou ze die uithaal meteen de eerste keer doen, zou ik daar niet blij van worden.

Andersom maak ik ook dingen mee waarvan ik als eigenaar wel zou ingrijpen maar andere niet. Noah liep vorige week in de duin met een balletje. Op 100 meter afstand kwamen 2 labradors blaffend en rennend op Noah af. Die vond het terecht indrukwekkend, zij blijft staan en toont kalmeringssignalen. Dan laat ze ook altijd de bal los. Labjes blijven om Noah heen staan blaffen, zich geen houding weten te geven. 1 zag toen de bal liggen en snuffelde eraan. Noah bedacht toen: ho even, mij uitkafferen is tot daar aan toe maar van m'n bal blijf je af. Ze pakte met een grom snel de bal op en liep met hoge houding weg. :pffff:
Ik als eigenaar erger me in beide situaties aan andermans honden. Alleen lost Noah het altijd perfect op. Daarmee bedoel ik wel, het zijn honden en die dingen gebeuren nu eenmaal. Andersom mag Noah dat gedrag vertonen, ik zal altijd proberen dat te voorkomen.
Perry en Noah

Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

Nou, ik vind agressie om een bal al helemaal niet prettig. Ik doe mijn best om mijn honden ballengek te krijgen, maar we spelen er nooit of te nimmer mee wanneer er andere honden bij zijn. Dat is gewoon vragen om problemen die makkelijk vermeden kunnen worden.
Maar vind jij het heel raar dat die andere hond die bal ook gewoon heel leuk vind? Die probeert gewoon te spelen.
En als jij weet dat je hond dit gedrag vertoont, waarom pak je dat balletje niet dan gewoon even af voor een moment?
Je zal maar een hond tegenkomen die net zo bereid is dat gedrag te vertonen om een bal.
Manuma
Zeer actief

Pienda schreef:Nou, ik vind agressie om een bal al helemaal niet prettig. Ik doe mijn best om mijn honden ballengek te krijgen, maar we spelen er nooit of te nimmer mee wanneer er andere honden bij zijn. Dat is gewoon vragen om problemen die makkelijk vermeden kunnen worden.
Maar vind jij het heel raar dat die andere hond die bal ook gewoon heel leuk vind? Die probeert gewoon te spelen.
En als jij weet dat je hond dit gedrag vertoont, waarom pak je dat balletje niet dan gewoon even af voor een moment?
Je zal maar een hond tegenkomen die net zo bereid is dat gedrag te vertonen om een bal.
De bal wordt ook vaak door eigenaren gebruikt om af te leiden.

Mijn honden hebben geen interesse in ballen maar toch is er één eens gegrepen omdat de bal een meter van hem vandaan landde. Terwijl hij gewoon wat liep te sloffen daar, natuurlijk keek hij naar de bal want hij landde vlak naast hem. Die hond twijfelde geen moment en klapte er direct op. De grotere herders hebben vaak buitdrift natuurlijk en zijn daar behoorlijk serieus in. Ik vind het prima maar doe dat balgooien dan even waar geen honden rondwandelen als je weet dat je hond erop klapt.

Zoals duitse herder beschrijft zou ik dan weer totaal niet erg vinden trouwens. Ik ben ook bezig met Manu balgek maken maar die bal is bij mij te halen en niet bij andere honden ;) Zodra ik een herder met een bal zie houd ik mijn hond bij me. Soms zijn het alsnog blije eieren die even komen kijken maar vaak zijn ze behoorlijk bezig met de bal dragen voor hun baas :pffff:
Alfilillo
Zeer actief

Quoten lukt Even niet, maar ik zou niet weten waarom een goed luisterende hond niet los zou mogen lopen. :19:

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:Quoten lukt Even niet, maar ik zou niet weten waarom een goed luisterende hond niet los zou mogen lopen. :19:
Jij zegt dan moet je maar ergens anders gaa lopen als je dat niet wil... omdat andere honden niet goed luisteren.
Ik heb overigens geen perfect luisterende honden hoor... maar ik wil gewoon geen last van andere honden.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”