Manuma schreef:Snap ik hoor
Mijn honden nemen best wel ruimte tijdens het wandelen en als er een tegemoetkomende hond is die los wat aan het scharrelen of rennen is gaat Manu er vaak wel even naar toe. Als de hond zelf geen contact wil en dat uitstraalt slaat hij over. Maar ik laat hem in "vrij" dus ook behoorlijk vrij en overal kennis maken, als hij dat wil. Als ik zie dat de andere hond wat bang is of op een andere manier niet leuk reageert op mijn hond(en) roep ik hem ook direct weer terug. Ook als die baas zegt dat het niet uitmaakt.
De baasjes die hun hond dichtbij houden hebben vaak een kleine of angstige hond, ik snap het al te goed dat je dan geen grote hond erbij wil hebben. Naar mensen gaat hij niet.
Dat is not done geloof ik

Nu wandel ik sowieso op plaatsen en tijden waar je veelal sociale honden tegenkomt. Denk ik.
vixen is niet sociaal, niet dat ze uitvalt of agressief is maar ze heeft helemaal niks met andere honden en/of mensen, ze negeert ze dan ook en eerlijk gezegd vind ik dat prima.
we zijn altijd samen bezig en daar hebben we allebei veel plezier in.
er gebeurt ook niks vreselijks als er wel eens een hond naar haar toe komt, mits die hond zich fatsoenlijk gedraagt en beleefd is.
dan krijgt ie 5 seconden aandacht van vix en daarna vindt ze het wel genoeg en kijkt me aan of we nu weer gewoon verder kunnen met waar we mee bezig waren.
één keer dook er een doodle, die ze niet had aan zien komen, van achter bovenop haar en die heeft ze vakkundig, zonder agressief te worden, teruggejaagd naar zijn baas.
doodletje had daarna wel in de gaten dat contact met vix niet zo'n goed idee was, de baas niet en die heb ik het toen maar even verteld
maar goed, ik heb dus liever geen honden bij vixen omdat we daar geen van tweeën prijs op stellen en aangezien we toch meestal dezelfde mensen tegenkomen op onze wandelingen (we gaan op redelijk vaste tijden naar dezelfde locaties) is dat inmiddels wel bekend en wordt er daar -over het algemeen- ook best rekening gehouden met elkaar.
maar naar het bos ga ik niet meer, dat is één doffe ellende met niet luisterende, vervelende honden en levert meer frustratie dan plezier op en daarvoor ga ik nou juist niet met mijn hond uit.
edit: en om on topic te blijven: het interesseert me geen reet of dit natuurlijk hondengedrag is of niet, het is gedrag dat bij mijn hond hoort en ik heb met haar te maken, niet met een hoop getheoriseer.
de hond uit de ot kreeg trouwens vliegles van me en zijn baas erbij: pleur op met je ongeleide projectiel