Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Natuurlijk hondengedrag of ongewenst?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Natuurlijk hondengedrag of ongewenst?

Ongelezen bericht door renee-uk »

DeDiana schreef: Als ik zie dat een vreemde hond het spannend vindt om mijn roedel van vier te passeren, maak ik ook even ruimte zodat de hond er rustig langs kan lopen (en je wilt niet weten hoeveel baasjes hun hond op zo'n moment aan hun lot overlaten omdat ze het blijkbaar onzin vinden dat hun hond het spannend vindt).
ik haal deze er even uit.

ik denk dat heel veel baasjes helemaal niet zien dat hun hond het spannend vindt.
ik verbaas me keer op keer over het onbegrip dat bazen hebben mbt hun honden.
bazen die niet zien dat hun hond staat te fixeren en aankomen met 'hij wil alleen maar spelen', bazen die hun borstelende hond met stramme poten recht op een andere hond laten afgaan want 'hij wil alleen maar spelen'.

ik ontwijk ze, deze hondenkenners, en als dat niet kan draai ik om.
mijn hond hoeft niet de dupe te worden van zoveel onbenul :neenee:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Fotogravinnetje schreef:@renee-uk: Omdat je selectief leest. Ja, ik geef ze graag de vrijheid, omdat ze in basis goed sociaal zijn (en zelden bij de verkeerde hond gaan buurten, dan draaien ze om voor ze er zijn). Ik doe m'n best om ze op tijd aan te lijnen. Maar het zijn geen robotjes. En ze zijn niet uit op trammelant en zullen ook zelf niet zomaar een andere hond bijten als die bij hun komt buurten. Zou dat risico er wel zijn of zouden ze op trammelant uit zijn, dan zou ik ze een stuk minder vrijheid geven, omdat ze anders een gevaar voor andere honden zouden zijn. En ja, dan kan het eens gebeuren dat er eentje er toch vandoor gaat. Maar de risico's zijn wel heel klein. Veel kleiner dan met een hond die wel op trammelant uit is, of een plaat voor z'n kop heeft en die van mij dus navenant minder ruimte zou krijgen.
Ook over dat toestemming geven heb je me totaal verkeerd begrepen. Ik zei namelijk daarvoor dat je moet voorkomen dat ze zonder toestemming gaan. Maar als je in dat leerproces zit, en de hond gaat toch, kun je door een toestemmingswoord te geven je hond leren dat dat woord betekent dat je mag gaan. Op dat moment gaan roepen dat het niet mag, heeft namelijk mogelijk als effect dat je hond dat niet mogen gaat linken aan het naar de andere hond toe gaan. Je kunt ook gewoon niets zeggen natuurlijk, maar dan leert je hond helemaal geen commando. Terwijl je door er wel een commando aan te koppelen, ook al is het op het moment dat het tegenovergestelde gebeurt van wat je wilde, mogelijk je hond leert dat hij alleen nog maar mag gaan met dat commando. Op de langere termijn heb je daar dus wel wat aan, terwijl op het moment zelf je te laat was om nog in te kunnen grijpen. Dan kun je er toch beter een leermomentje van maken dan ofwel niets doen, ofwel je hond een verkeerd commando aan te leren (namelijk 'kom hier' = 'ga naar die hond', of 'nee' = 'je hoeft niet naar me te luisteren', 'foei' = 'ga maar door waar je mee bezig bent' etc). Die toestemming geven is dus helemaal niets gevaarlijker dan al je andere opties op dat moment. Als je je hond namelijk had kunnen tegenhouden, had je dat gedaan, dus de hond gaat toch, dus potentieel gevaarlijke situatie met of zonder toestemmingswoord.
En nu heb ik in feite mezelf herhaald, dus jij zult ook wel weer alleen maar lezen "ze geeft toestemming" en "ze neemt grote risico's met haar honden niet onder controle staan"
misschien dat je zelf ook wat selectief leest, maar het is natuurlijk makkelijker om dat bij de ander neer te leggen.

als je je hond niet onder controle hebt hoort ie niet los, zo eenvoudig is het.
er zijn niet voor niks hulpmiddelen als lange lijnen, waarmee je toch de controle kunt houden en je hond niet alle vrijheid ontzegt.

als ik duidelijk aangeef dat ik niet gediend ben van een buurtende hond en ik hoor de baas van die hond toestemming geven om wel te gaan buurten, zal mijn reactie heel anders zijn dan wanneer ik zie dat die hond door een commando heenloopt.
dat kan namelijk gebeuren en -jaja- zelfs ik begrijp dat.

ik vind het trouwens nog steeds idioot dat je een hond toestemming geeft iets te doen wat je niet wil hebben, zeker als daar een andere hond bij betrokken is.
ik begrijp je redenatie wel, maar ben het er totaal niet mee eens:
het gaat niet alleen om jouw ongecontroleerde hond, het gaat ook om die andere en je kunt er vanuit gaan dat de baas van die andere hond vast wel zijn/haar redenen heeft geen andere honden bij die van hem/haar te willen hebben.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

renee-uk schreef:
DeDiana schreef: Als ik zie dat een vreemde hond het spannend vindt om mijn roedel van vier te passeren, maak ik ook even ruimte zodat de hond er rustig langs kan lopen (en je wilt niet weten hoeveel baasjes hun hond op zo'n moment aan hun lot overlaten omdat ze het blijkbaar onzin vinden dat hun hond het spannend vindt).

ik denk dat heel veel baasjes helemaal niet zien dat hun hond het spannend vindt.
bazen die niet zien dat hun hond staat te fixeren en aankomen met 'hij wil alleen maar spelen', bazen die hun borstelende hond met stramme poten recht op een andere hond laten afgaan want 'hij wil alleen maar spelen'.

Klopt, veel baasjes hebben het niet in de gaten. Of ze reageren een beetje besmuikt, zo van 'Stel je niet zo aan!'. Het is ook volkomen natuurlijk hondengedrag om op je hoede te zijn als je ineens vier vreemde honden tegenover je hebt, maar baasjes zien het niet of vinden het onzin.
Ik ontwijk ook best veel honden omdat ik vanaf 100 meter afstand vaak al zie dat een hond te lomp/opdringerig/onzeker/jolig/etc. is en een kennismaking voor alle partijen geen toegevoegde waarde zal hebben. Is ook allemaal natuurlijk hondengedrag als zo'n hond een keer weggesnauwd wordt en ik lig er verder ook niet van wakker, maar als ik het kan voorkomen door een ander pad in te slaan of de andere kant op te lopen, dan doe ik dat.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

renee-uk schreef:

Dat valt mij ook op. Mensen hebben vaak gewoon geen benul wat hun hond daadwerkelijk doet. Neem bijvoorbeeld het sluipen, heel onvoorspelbaar gedrag. Zo kwam ik laatst kruising golden of hovawart tegen. Meteen plat op de grond gaan liggen. Rende vervolgens op Noah af en beukte Noah. Daarna nog 2x waarvan de laatste x met blikkende tanden. Noah maakt zich dan groot en probeert voorzichtig weg te komen. Bazin zei: Ja ga maar spelen. Waarop ik zei: nou mevrouw dan moet u nog een hoop leren over honden gedrag, want dit is geen spelen. Ik ben echt vreselijk blij met mijn Noah, die is perfect in zulke situaties. Ze laat zich niet op de kop zitten, maar zal dit altijd op nette manier oplossen. En ja daar snauwt ze wel eens bij.

Zulke situaties maak ik vreselijk vaak mee. Wat blondie ook al zegt, blijkbaar is het bij een Duitse herder heel normaal om ongewenst gedrag te mogen vertonen. Onderwijl roepend: hij is gegrepen door een Duitse herder. M'n reactie is tegenwoordig: dat snap ik als hij dit gedrag vertoont :mrgreen:
Perry en Noah

Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Mijn hond is groter dan gemiddeld en gaat goed met andere honden. ( altijd en dat weet ik, bekende en hondenpension opvang) Terwijl ze vrolijk grommend op de ander af rent. Klinkt dit voor een mens die niet gewend is met honden bedreigend.
Aaaag een groot zwart beest die borstelt!". Oudere mensen zeggen vaak als ik er wat over zegt, nee hoor niks aan de hand kijk maar naar haar staart.
Zoals vandaag, we zagen een bekende mini poedel, Bente rende er grommend en borstelend op af ( onzekerheid maar ook willen spelen) diegende herkende Bente en reageerde neutraal. Deze kleine poedel was zoals altijd de baas over Bente reageerde nauwelijks en bleef lekker op haar takje knauwen. Daar moeten we naar kijken ", hoe reageren de honden. Bente is enthousiast en kan door haar uiterlijk en zware stem " spannend overkomen". Kijk je naar hoe honden reageren, stelt ze niks voor, kijk je naar mensen .... is ze misschien gevaarlijk. Wij in Nederland komen steeds verder van de natuur af te staan.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”