Hier even een klein stukje uit de tekst.
En jonge dieren dan? Zeker puppy’s zouden toch geen Prozac moeten krijgen?
Een gezonde pup zou geen Prozac moeten krijgen, of wat voor medicatie dan ook! Echter, sommige puppy’s worden geboren met genetische aanleg om mentale gezondheidsproblemen te ontwikkelen op zeer jonge leeftijd (soms zien we al signalen van gedragsstoornissen bij puppy’s van slechts 5 weken oud). Ze hebben daarom behoefte aan interventies waarvan medicatie een onderdeel kan zijn. Dit is hetzelfde als wanneer een pup geboren wordt met andere aangeboren afwijkingen of wanneer het op jonge leeftijd een infectie oploopt. Ook deze zullen vaak behandeld moeten worden. Dierenartsen moeten tijdens het eerste consult van een pup al uitkijken naar afwijkende gedragingen en de gewoontes van de pup met de eigenaar bespreken. Recent onderzoek toont aan dat puppy’s al vanaf 8 weken leeftijd pathologisch gedrag laten zien in de spreekkamer. Een pup die pathologisch gedrag vertoont is geen blije, gezonde pup. Hij zal behandeling nodig hebben om zijn welzijn te waarborgen. Dat een dier soms dit type medicatie nodig heeft is niet om te lachen. Mensen zouden u ook niet uitlachen wanneer u uw pup antibiotica geeft, voorgeschreven door de dierenarts, omdat uw pup een infectie heeft!
Ik ken een hoop mensen in mijn omgeving die een 'gedragsstoornis' hebben (autisme, ADD, ADHD). Slechts een klein deel daarvan vind de voordelen van de medicatie opwegen tegen de nadelen. De andere proberen hun omgeving zoveel mogelijk aan te passen aan hun 'gedragsstoornis' en kunnen daarmee prima functioneren.
Ik vind dan ook dat je heel erg terughoudend moet zijn met medicatie bij gedragsproblemen van honden. Zij kunnen niet aangeven of de nadelen opwegen tegen de voordelen.
Is dit waar we naar toe gaan?
Wat vinden jullie?