Interesseert mensen geen hol dat hun hond amper kan ademhalen, als ze het zelf maar leuk vinden om te zien.

https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/k ... -geen-zier
Moderator: moderatorteam
Dat denk ik ook. Er zijn zo veel rassen die heel ongezond zijn, allerlei aandoeningen hebben en/of gemiddeld heel jong sterven, en die worden ook nog steeds gekocht. Het verschil is natuurlijk wel dat het bij kortsnuiten vergoelijkt wordt en mensen het aandoenlijk vinden, terwijl het voor de hond een lijdensweg is.veertje schreef:Ik denk dat je vrij algemeen kan stellen dat veel pupkopers gezondheid niks interesseert. Dat is niet voorbehouden aan kortsnuitkopers. Ze kijken naar hun omgeving, kijken op internet en luisteren naar wat algemene (onzin) adviezen van de 'hondenkenners' die ze in de buurt spreken. "Je moet een hondje van een boer hebben, want die zijn sterker dan met stamboom", "Ja die goldens zijn zo goed met kinderen" enzovoort, enzovoort. Veel mensen hebben geen benul van eventuele gezondheidsrisico's en willen gewoon een hond die er leuk uitziet, waarvan ze denken dat die in hun situatie past (waarbij de eisen niet veel verder gaan dan verharen en grootte) en die ze het liefst morgen kunnen ophalen.
En daarbij zijn er denk ik maar heel weinig kortsnuitfokkers die een pupkoper vertellen dat snurken niet schattig is, maar een afwijking.
Omdat het kleine, vrolijke hondjes zijn. Lekker handzaam, leuk uiterlijk en niet al te moeilijk qua gedrag. In de ogen van velen dan hè. Geen mens die ziet dat die neusgaten dichtzitten. Gaan ze gewoon niet vanuit, want hé, er zijn er zoveel en die lopen ook over straat dus zullen ze wel goed zijn toch?Nanna schreef:waarom wil je zoiets toch hèbben?
En karakter?mijke schreef:Ik zag laatst een kruising franse bull met foxterrier. Hij zag er uit als een franse bull met snuit, best een fraai gebouwd hondje met een bult energie en niks geen ademhalingsproblemen. Waren ze allemaal maar zo!
De laatste keer dat ik naar de show in Eindhoven ben geweest, nog een keer bij de Franse bulldog wezen kijken, nu, dan begrijp je meteen waarom het kwartje niet valt.Célie schreef:Veel eigenaren willen het ook niet zien hoor, ik heb een bullengroep op Facebook en plaats wel berichten over gezondheid van kortsnuiten en hoe vaak er al niet gezegd is "mijne mankeert niks hoor, heeft alleen een neuscorrectie (of lange gehemelte inkorting) gehad" dan lul je toch niet meer als er zo gedacht wordt.veertje schreef:Ik denk dat je vrij algemeen kan stellen dat veel pupkopers gezondheid niks interesseert. Dat is niet voorbehouden aan kortsnuitkopers. Ze kijken naar hun omgeving, kijken op internet en luisteren naar wat algemene (onzin) adviezen van de 'hondenkenners' die ze in de buurt spreken. "Je moet een hondje van een boer hebben, want die zijn sterker dan met stamboom", "Ja die goldens zijn zo goed met kinderen" enzovoort, enzovoort. Veel mensen hebben geen benul van eventuele gezondheidsrisico's en willen gewoon een hond die er leuk uitziet, waarvan ze denken dat die in hun situatie past (waarbij de eisen niet veel verder gaan dan verharen en grootte) en die ze het liefst morgen kunnen ophalen.
En daarbij zijn er denk ik maar heel weinig kortsnuitfokkers die een pupkoper vertellen dat snurken niet schattig is, maar een afwijking.![]()
Tja... ik weet niet hoor. Als ik dan zo'n doos laatst in Radar (of welk programma was het) met een EB en FB die beide bol stonden van de erfelijke aandoeningen hoor kirren dat ze ze ondanks alle gebreken en torenhoge dierrenartsrekeningen lekker toch blijft kopen omdat ze het zulke schattige rassen vindt, betwijfel ik of het echt onwetendheid c.q. een gebrek aan voorlichting is. Gewoon compleet achterlijk lijkt me meer van toepassing, en de honden zijn het slachtoffer.Tamara81 schreef:Volgens mij is het gebrek aan goede voorlichting of onwetendheid de reden waarom mensen de kortsnuiten blijven kiezen.
Dat kon ik niet goed beoordelen in de korte tijd dat ik met de eigenaar heb gepraat, maar hij kwam me overal als een vrolijk hondje.Neeltje schreef:En karakter?mijke schreef:Ik zag laatst een kruising franse bull met foxterrier. Hij zag er uit als een franse bull met snuit, best een fraai gebouwd hondje met een bult energie en niks geen ademhalingsproblemen. Waren ze allemaal maar zo!
Ik wilde het er niet neerzetten, maar ik denk de enkeling daargelaten, velen wel.Tamara/Bayko schreef:Tja... ik weet niet hoor. Als ik dan zo'n doos laatst in Radar (of welk programma was het) met een EB en FB die beide bol stonden van de erfelijke aandoeningen hoor kirren dat ze ze ondanks alle gebreken en torenhoge dierrenartsrekeningen lekker toch blijft kopen omdat ze het zulke schattige rassen vindt, betwijfel ik of het echt onwetendheid c.q. een gebrek aan voorlichting is. Gewoon compleet achterlijk lijkt me meer van toepassing, en de honden zijn het slachtoffer.Tamara81 schreef:Volgens mij is het gebrek aan goede voorlichting of onwetendheid de reden waarom mensen de kortsnuiten blijven kiezen.
Duitse herder fokkers misschien?? Ik noem er maar eentje.Tara schreef:Dat is natuurlijk niet exclusief voorbehouden aan kortsnuitfokkers hè? Er zijn zat andere rassen waar ook echt van alles niet aan deugt waarbij fokkers ook boter op hun hoofd hebben. Objectief blijven kijken naar wat je aan het doen bent is maar weinigen gegeven.
En wellicht ben ik daar zelf ook geen uitzondering op, dat moeten anderen maar bepalen, maar je kunt mij in elk geval niet betichten van fokken op extreme uiterlijke kenmerken die een hond niet tot nut zijn.
Bij de DH en kortsnuiten is het heel goed te zien om dat ze allemaal uniform gehandicapt zijn. Maar hoeveel rassen waar je een rij van testen op los moet laten en er iedere generatie wel een test bijkomt .Neeltje schreef:Duitse herder fokkers misschien?? Ik noem er maar eentje.Tara schreef:Dat is natuurlijk niet exclusief voorbehouden aan kortsnuitfokkers hè? Er zijn zat andere rassen waar ook echt van alles niet aan deugt waarbij fokkers ook boter op hun hoofd hebben. Objectief blijven kijken naar wat je aan het doen bent is maar weinigen gegeven.
En wellicht ben ik daar zelf ook geen uitzondering op, dat moeten anderen maar bepalen, maar je kunt mij in elk geval niet betichten van fokken op extreme uiterlijke kenmerken die een hond niet tot nut zijn.