Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kortsnuitkoper interesseert gezondheid geen zier!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Kortsnuitkoper interesseert gezondheid geen zier!

Ongelezen bericht door Ody »

Het is toch om te janken dit?
Interesseert mensen geen hol dat hun hond amper kan ademhalen, als ze het zelf maar leuk vinden om te zien. :gvd:

https://dogzine.nl/nl/nieuwsartikelen/k ... -geen-zier
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Re: Kortsnuitkoper interesseert gezondheid geen zier!

Ongelezen bericht door Hippo »

Het verbaast mij niks. In mijn familie, vrienden- en kennissenkring zijn er ook mensen met een Franse Bulldog, Engelse Bulldog en een Mopshond. Het is typisch struisvogelpolitiek, 'ja hij maakt wel geluiden met ademen, maar hij houdt van lopen(tot de hoek vd straat) en is gewoon gelukkig' :piew: . En nog meer van dat soort kansloze reacties.

Ik merk mij er in elk geval veel drukker om dan zij... bij 1 kennis met de mopshond, die eerder een holte heeft dan een snuit, ga ik zelfs niet meer langs. Het beest is mega dik en moet zittend slapen anders slikt hij. Hij maakt zulke nare geluiden met ademen, dat ik er helemaal akelig van word als ik dat hoor :kotz: .
Elske
Actief
Mijn ras(sen): Kruising duitse herder en twee straathondjes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Elske »

Triest!

Er loopt hier sinds 2 weken een mopshond pupje in de wijk. Beestje kan nog geen 500 meter lopen zonder buiten adem te zijn.
En met dit weer? Dan loop je toch gewoon om 2 uur 's middags een rondje in de volle zon! Ik ben benieuwd of hij de zomer overleefd..
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik denk dat heel veel mensen kortsnuiten kopen omdat die toch niet ver kunnen wandelen. Fijne bijkomstigheid zullen we maar zeggen. Die zitten helemaal niet te wachten op wandelingen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Das net als bij de meeste die kinderen willen , maakt ze geen flikker uit .
Flink broeds en als er maar wat uitkomt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Oy zo triest :ugh:

En naast dat ze geen neus hebben zijn ze ook nog te dik :boos:

Terwijl een gezonde Mops best een leuk hondje is. Bij mij op de Hondenclub in Z. Afrika was een Mops een klein hondje met een "lange" neus en een bult energie, er werd o.a. agility mee gedaan :ok:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik denk dat je vrij algemeen kan stellen dat veel pupkopers gezondheid niks interesseert. Dat is niet voorbehouden aan kortsnuitkopers. Ze kijken naar hun omgeving, kijken op internet en luisteren naar wat algemene (onzin) adviezen van de 'hondenkenners' die ze in de buurt spreken. "Je moet een hondje van een boer hebben, want die zijn sterker dan met stamboom", "Ja die goldens zijn zo goed met kinderen" enzovoort, enzovoort. Veel mensen hebben geen benul van eventuele gezondheidsrisico's en willen gewoon een hond die er leuk uitziet, waarvan ze denken dat die in hun situatie past (waarbij de eisen niet veel verder gaan dan verharen en grootte) en die ze het liefst morgen kunnen ophalen.
En daarbij zijn er denk ik maar heel weinig kortsnuitfokkers die een pupkoper vertellen dat snurken niet schattig is, maar een afwijking.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

veertje schreef:Ik denk dat je vrij algemeen kan stellen dat veel pupkopers gezondheid niks interesseert. Dat is niet voorbehouden aan kortsnuitkopers. Ze kijken naar hun omgeving, kijken op internet en luisteren naar wat algemene (onzin) adviezen van de 'hondenkenners' die ze in de buurt spreken. "Je moet een hondje van een boer hebben, want die zijn sterker dan met stamboom", "Ja die goldens zijn zo goed met kinderen" enzovoort, enzovoort. Veel mensen hebben geen benul van eventuele gezondheidsrisico's en willen gewoon een hond die er leuk uitziet, waarvan ze denken dat die in hun situatie past (waarbij de eisen niet veel verder gaan dan verharen en grootte) en die ze het liefst morgen kunnen ophalen.
En daarbij zijn er denk ik maar heel weinig kortsnuitfokkers die een pupkoper vertellen dat snurken niet schattig is, maar een afwijking.
Dat denk ik ook. Er zijn zo veel rassen die heel ongezond zijn, allerlei aandoeningen hebben en/of gemiddeld heel jong sterven, en die worden ook nog steeds gekocht. Het verschil is natuurlijk wel dat het bij kortsnuiten vergoelijkt wordt en mensen het aandoenlijk vinden, terwijl het voor de hond een lijdensweg is.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik denk/weet eerder dat de gemiddelde koper van mops/Franse Bulldog zich niet eens bewust zijn van de medische problemen. Ok, het gros van de fokkers wil het gewoon niet weten. Ik kreeg van de fokker van Tirsa te horen toen ik haar een paar dingen vroeg: "wat kan ik er aan doen". Op z'n minst bewuster gaan fokken of zo. En zo lang de club ook nog de kop in het zand stopt, tja.......
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nanna schreef:waarom wil je zoiets toch hèbben? :ugh:
Omdat het kleine, vrolijke hondjes zijn. Lekker handzaam, leuk uiterlijk en niet al te moeilijk qua gedrag. In de ogen van velen dan hè. Geen mens die ziet dat die neusgaten dichtzitten. Gaan ze gewoon niet vanuit, want hé, er zijn er zoveel en die lopen ook over straat dus zullen ze wel goed zijn toch? :19:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik zag laatst een kruising franse bull met foxterrier. Hij zag er uit als een franse bull met snuit, best een fraai gebouwd hondje met een bult energie en niks geen ademhalingsproblemen. Waren ze allemaal maar zo!
Neeltje

mijke schreef:Ik zag laatst een kruising franse bull met foxterrier. Hij zag er uit als een franse bull met snuit, best een fraai gebouwd hondje met een bult energie en niks geen ademhalingsproblemen. Waren ze allemaal maar zo!
En karakter?
Neeltje

Célie schreef:
veertje schreef:Ik denk dat je vrij algemeen kan stellen dat veel pupkopers gezondheid niks interesseert. Dat is niet voorbehouden aan kortsnuitkopers. Ze kijken naar hun omgeving, kijken op internet en luisteren naar wat algemene (onzin) adviezen van de 'hondenkenners' die ze in de buurt spreken. "Je moet een hondje van een boer hebben, want die zijn sterker dan met stamboom", "Ja die goldens zijn zo goed met kinderen" enzovoort, enzovoort. Veel mensen hebben geen benul van eventuele gezondheidsrisico's en willen gewoon een hond die er leuk uitziet, waarvan ze denken dat die in hun situatie past (waarbij de eisen niet veel verder gaan dan verharen en grootte) en die ze het liefst morgen kunnen ophalen.
Veel eigenaren willen het ook niet zien hoor, ik heb een bullengroep op Facebook en plaats wel berichten over gezondheid van kortsnuiten en hoe vaak er al niet gezegd is "mijne mankeert niks hoor, heeft alleen een neuscorrectie (of lange gehemelte inkorting) gehad" dan lul je toch niet meer als er zo gedacht wordt. :ugh: :ugh:
De laatste keer dat ik naar de show in Eindhoven ben geweest, nog een keer bij de Franse bulldog wezen kijken, nu, dan begrijp je meteen waarom het kwartje niet valt.

Tirsa is al weer 6 jaar dood en het wordt alleen maar erger. Hier in het dorp is een bulletje gedekt, dat een centenbakje heeft, tong hangt buiten boord en je hoort haar op afstand al knorren. €1700 voor betaald met stamboom. Ik vrees gewoon voor de pupjes. Ze zijn geboren, maar weet nog niet hoeveel of hoe ze zijn. Zal ik over een paar weken wel zien, wandel er nl. iedere dag langs en met mooi weer zullen ze wel op de plaats zitten.
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Tamara81 schreef:Volgens mij is het gebrek aan goede voorlichting of onwetendheid de reden waarom mensen de kortsnuiten blijven kiezen.
Tja... ik weet niet hoor. Als ik dan zo'n doos laatst in Radar (of welk programma was het) met een EB en FB die beide bol stonden van de erfelijke aandoeningen hoor kirren dat ze ze ondanks alle gebreken en torenhoge dierrenartsrekeningen lekker toch blijft kopen omdat ze het zulke schattige rassen vindt, betwijfel ik of het echt onwetendheid c.q. een gebrek aan voorlichting is. Gewoon compleet achterlijk lijkt me meer van toepassing, en de honden zijn het slachtoffer.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Vanmiddag stond ik bij de kassa en hoorde een geknor en gehijg achter me... dusdanig dat ik t er spaansbenauwd van kreeg. Ja he zegt mevr. T is ook bloedheet he meisje... ik stond met bodywarmer aan en kippevel op mn armen zo koud stond de airco daar...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Neeltje schreef:
mijke schreef:Ik zag laatst een kruising franse bull met foxterrier. Hij zag er uit als een franse bull met snuit, best een fraai gebouwd hondje met een bult energie en niks geen ademhalingsproblemen. Waren ze allemaal maar zo!
En karakter?
Dat kon ik niet goed beoordelen in de korte tijd dat ik met de eigenaar heb gepraat, maar hij kwam me overal als een vrolijk hondje.
Neeltje

Tamara/Bayko schreef:
Tamara81 schreef:Volgens mij is het gebrek aan goede voorlichting of onwetendheid de reden waarom mensen de kortsnuiten blijven kiezen.
Tja... ik weet niet hoor. Als ik dan zo'n doos laatst in Radar (of welk programma was het) met een EB en FB die beide bol stonden van de erfelijke aandoeningen hoor kirren dat ze ze ondanks alle gebreken en torenhoge dierrenartsrekeningen lekker toch blijft kopen omdat ze het zulke schattige rassen vindt, betwijfel ik of het echt onwetendheid c.q. een gebrek aan voorlichting is. Gewoon compleet achterlijk lijkt me meer van toepassing, en de honden zijn het slachtoffer.
Ik wilde het er niet neerzetten, maar ik denk de enkeling daargelaten, velen wel.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Wat ik erger vind, is dat het de kortsnuitfokker niet interesseert.
Heel weinig uitzonderingen daargelaten.
Neeltje

Tara schreef:Dat is natuurlijk niet exclusief voorbehouden aan kortsnuitfokkers hè? Er zijn zat andere rassen waar ook echt van alles niet aan deugt waarbij fokkers ook boter op hun hoofd hebben. Objectief blijven kijken naar wat je aan het doen bent is maar weinigen gegeven.
En wellicht ben ik daar zelf ook geen uitzondering op, dat moeten anderen maar bepalen, maar je kunt mij in elk geval niet betichten van fokken op extreme uiterlijke kenmerken die een hond niet tot nut zijn.
Duitse herder fokkers misschien?? Ik noem er maar eentje.
bouvierpoedel
Zeer actief

Ze doen het natuurlijk niet alleen maar in groepsverband met de goedkeuring van de Raad en de overwinningen op shows als bevestiging goed bezig te zijn . Als je dan ook nog je puppen verkopen kunt aan een boel mensen voor een smak geld is dat ook weer een bevestiging dat je eigenlijk nog niet zo slecht bezig bent.
Zo gaat dat bij de meeste rassen ,alleen bij het ene ras heeft de gezondheid er onder te lijden en bij de andere niet.
Je ziet iedere paar jaar weer de typetjes veranderen binnen rassen en dan kunnen we wellopen schreeuwen dat showen niets te maken heeft met fokken maar in de praktijk werkt het toch echt wel zo.
En als alle shit ook nog te fixen is en operabel ,wat maakt het dan uit.
De kracht van de cirkel .
bouvierpoedel
Zeer actief

Neeltje schreef:
Tara schreef:Dat is natuurlijk niet exclusief voorbehouden aan kortsnuitfokkers hè? Er zijn zat andere rassen waar ook echt van alles niet aan deugt waarbij fokkers ook boter op hun hoofd hebben. Objectief blijven kijken naar wat je aan het doen bent is maar weinigen gegeven.
En wellicht ben ik daar zelf ook geen uitzondering op, dat moeten anderen maar bepalen, maar je kunt mij in elk geval niet betichten van fokken op extreme uiterlijke kenmerken die een hond niet tot nut zijn.
Duitse herder fokkers misschien?? Ik noem er maar eentje.
Bij de DH en kortsnuiten is het heel goed te zien om dat ze allemaal uniform gehandicapt zijn. Maar hoeveel rassen waar je een rij van testen op los moet laten en er iedere generatie wel een test bijkomt .
Maar goed de Raad heeft de DNA test/profielen ingevoerd als bewijs dat de fokkers zo goed bezig zijn met het belang van de rasstandaard en de zuiverheid hoog in het vaandel te houden en dat je toch echt alleen een gezonde rashond moet/kunt kopen met stamboom van de Raad/FCI.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Het is nog erger als mensen met verstánd van honden, van die overdreven platsnuiten kopen. Dan ben je gewoon niet lekker in je bovenkamer.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”